Avanserad motor trimning av en v70 400hk nån som vet vad jag behöver

ghost_boy83 CREW
6 februari 2009 · 2 594 Inlägg

Hej har i dag en v70 2,5t med turbo från s60r 3"hela vägen från turbo öppet filter steg 2chipp ca 280hk
men vill ha mera ca 350-400 hk skulle sitte fint men då är frågan vilken motor är bäst å bygga på vilken har starkast vevstakar mm samt vad behöver jag för prylar nån som byggt liknande ?



tacksam för svar smile

Aerocombi Xenoholic
6 februari 2009 · 2 559 Inlägg

Ta o stoppa i en 2,0a T5 motor från en SAAB 900, 9-3a dom håller lätt för dom effektuttagen wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
TurbOla Reservdansk
6 februari 2009 · 6 271 Inlägg

De flesta bygger på 850 T5 blocket.
Det tål väl mest generellt sett, med bra cylinderväggar, och hyfsat lätta motorer att komma över.

En del bygger på S60R/V70R-blocket (Vaktkonstapeln har en V70R-motor på 2,5liter och 500hk+ t.ex) men de vågar inte ladda riktigt så mycket.

Dock så behöver en bra byggd motor inte maxa laddtryck.

Kan inte i huvudet vad Vaktkonstapeln laddar, men det är nog inte mer än 1,2-1,3bar tror jag.
Lars laddar 1,48bar när han har glada 585hk i sin 855 T-5R.
Fredde laddar 1,28bar med sina 460hk.
Detta är medlemmar i NordicR, det är därifrån jag fått uppgifterna (även åkt med Fredde, gick rätt bra!)

Leif i sin tur har ju tänkt bygga en 1000hk 850, och då använder han sig av D5-blocket som ska vara ännu stabilare tydligen. smile

Vevstakar i sin tur, så är det bara H-profil som gäller. Tål mest effekt.
Finns i olika längder beroende på vilken motorstorlek du ska använda.

Ska du köra på en 2,5liters setup är det många som använder S60R/V70R kolvarna, då dessa ska vara riktigt bra. smile
I en 850/X70 duger originalkolvarna utan vidare till 500hk+, så de behöver du inte oroa dig för.

Bra portad topp är ett plus, lämna det till någon som matchportar den för den effekten du ska ha.
Sen gäller det att ha en turbo som inte är för stor, eller för liten, utan avpassad för effekten du jagar.
Givetvis 3" downpipe och racekatalysator, gärna 2,5 resten av vägen, eller grövre.

Större spridare, givetvis, större alu-intercooler, större BTR är kanske inte fel?
Mappning på det...

Men det kostar ju att bygga.

Ett hyfsat billigt sätt att komma upp i 350hk är: 19T, 3" downpipe, ny intercooler, större spridare, gärna japan-grenrör, mappning.
Turbo-Fredde mätte upp 342hk i sin 850R utan att byta spridare, och med laddtryck på 1,1bar.
Bytar man vevstakar, så kan man ladda lite mer, och kommer nog upp i 350hk utan bekymmer.

Nu har jag själv inte gjort något av detta, och är det några fel i min text får någon kunnigare person givetvis rätta mig. smile

Edit:Jag utgår givetvis ifrån en fräsch motor till att börja med.

Senast redigerat av TurbOla (6 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
ghost_boy83 CREW
6 februari 2009 · 2 594 Inlägg

ok tackar för snabba svar  lade ut samma fråga på TPC eget forum i går men fortfarande inte fått ett svar sad


tror jag köper en en beg t5 till grunden vet en kille som svetsar grenrör för racing
hört att man ska ha glt kamm med men inget jag vet ?

Crozzfire Avstängd
6 februari 2009 · 512 Inlägg

Eller köp en bil med 400hk från början..billigast och lättast!

Syst3m
6 februari 2009 · 1 079 Inlägg

Aerocombi skrev:
Ta o stoppa i en 2,0a T5 motor från en SAAB 900, 9-3a dom håller lätt för dom effektuttagen wink

Du vet inte vad en T5 går för? Att stoppa ner en instabil Saab-motor är absolut inget alternativ.

ghost_boy83 CREW
6 februari 2009 · 2 594 Inlägg

Syst3m skrev:

Aerocombi skrev:
Ta o stoppa i en 2,0a T5 motor från en SAAB 900, 9-3a dom håller lätt för dom effektuttagen wink

Du vet inte vad en T5 går för? Att stoppa ner en instabil Saab-motor är absolut inget alternativ.

nä håller tyvärr med det va de sista jag skulle stoppa i den

krutmats
6 februari 2009 · 1 892 Inlägg

Hjälp vad är detta?  Förmodligen vet ni vad Volvo motorerna går för.. och Aerocombi vet vad Saabmotorn går för,   Men Aerocombi skulle nog aldrig stoppa i en pruttig Volvomotor, så det går ut på ett 
wink

twin_cam Smålänning
6 februari 2009 · 7 877 Inlägg

Syst3m skrev:

Aerocombi skrev:
Ta o stoppa i en 2,0a T5 motor från en SAAB 900, 9-3a dom håller lätt för dom effektuttagen wink

Du vet inte vad en T5 går för? Att stoppa ner en instabil Saab-motor är absolut inget alternativ.

Men jag vet vad dom går för wink Och jag vet att, för att få en driftsäker 400 hk-spis som funkar bra och länge, så måste man byta i alla fall vevstakarna. Och du verkar ha hysad koll du med, så det vet garanterat du med smile
Saabstakarna håller ganska lätt 500 hk´.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
6 februari 2009 · 10 572 Inlägg

Om du vill bygga en ny motor(vilket är smartast) så välj rätt sort till att börja med. montera LG-speed vevstakar. fräs upp vevhuset (finns bild i stycke #8 motordatatråden).  Ajden svetsar grenrör åt dig. Turbo... tja alltså det finns 1000vägar att gå. En Gt-K 350 om du har mycket pengar, en GT3071R om du har tänkt köpa en fin turbo utan att lägga en månadslön, eller en HX35:a om du vill komma billigt undan.

Jag lever i tron om att en dyr, därför anpassad turbo lirar bättre än om den kommer rakt från en Scania diesel. Men om det är värt 10000kr mer vet jag inte.

GLT kammar funkar fint. Skall vara från tidiga modeller va(?!)  de är lite vassare. Originalsprutet hänger med bra till de effekterna. Jag förmedlar gärna en kontakten för en bra mappning om du har lust.

Börjar man från grunden så är 400hk en baggis smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
ghost_boy83 CREW
6 februari 2009 · 2 594 Inlägg

torpis skrev:
Om du vill bygga en ny motor(vilket är smartast) så välj rätt sort till att börja med. montera LG-speed vevstakar. fräs upp vevhuset (finns bild i stycke #8 motordatatråden).  Ajden svetsar grenrör åt dig. Turbo... tja alltså det finns 1000vägar att gå. En Gt-K 350 om du har mycket pengar, en GT3071R om du har tänkt köpa en fin turbo utan att lägga en månadslön, eller en HX35:a om du vill komma billigt undan.

Jag lever i tron om att en dyr, därför anpassad turbo lirar bättre än om den kommer rakt från en Scania diesel. Men om det är värt 10000kr mer vet jag inte.

GLT kammar funkar fint. Skall vara från tidiga modeller va(?!)  de är lite vassare. Originalsprutet hänger med bra till de effekterna. Jag förmedlar gärna en kontakten för en bra mappning om du har lust.

Börjar man från grunden så är 400hk en baggis smile

ok hade ajden i åtakne faktiskt har surrat lite me han redan smile hur är de me drivlina samt koppling antar att den måste uppgraderas ? sen har jag hör nått att man kan diffa framhjulen men nån pryl

ghost_boy83 CREW
6 februari 2009 · 2 594 Inlägg

krutmats skrev:
Hjälp vad är detta?  Förmodligen vet ni vad Volvo motorerna går för.. och Aerocombi vet vad Saabmotorn går för,   Men Aerocombi skulle nog aldrig stoppa i en pruttig Volvomotor, så det går ut på ett 
wink

att stopa i en saab motor i en volvo och tvärt om det är ju nästan straffbart de hehe

torpis Forummoderator
6 februari 2009 · 10 572 Inlägg

ghost_boy83 skrev:

torpis skrev:
Om du vill bygga en ny motor(vilket är smartast) så välj rätt sort till att börja med. montera LG-speed vevstakar. fräs upp vevhuset (finns bild i stycke #8 motordatatråden).  Ajden svetsar grenrör åt dig. Turbo... tja alltså det finns 1000vägar att gå. En Gt-K 350 om du har mycket pengar, en GT3071R om du har tänkt köpa en fin turbo utan att lägga en månadslön, eller en HX35:a om du vill komma billigt undan.

Jag lever i tron om att en dyr, därför anpassad turbo lirar bättre än om den kommer rakt från en Scania diesel. Men om det är värt 10000kr mer vet jag inte.

GLT kammar funkar fint. Skall vara från tidiga modeller va(?!)  de är lite vassare. Originalsprutet hänger med bra till de effekterna. Jag förmedlar gärna en kontakten för en bra mappning om du har lust.

Börjar man från grunden så är 400hk en baggis smile

ok hade ajden i åtakne faktiskt har surrat lite me han redan smile hur är de me drivlina samt koppling antar att den måste uppgraderas ? sen har jag hör nått att man kan diffa framhjulen men nån pryl

Lådan håller smile koppling självklart...  en 707 tryckplatta behöver du och 850Rlamell, alternativt sinter. Jag kör 707 med sinter, lirar klockrent.  Quaife gör diffbromsar, 9000kr + montering

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
ghost_boy83 CREW
6 februari 2009 · 2 594 Inlägg

står i valet å kvalet hur skulle ni gjort?
satsat på steg3 till sommaren bara å sen bygga en dräpar motor till bubblan eller skita i de å satsa på 400 i v70in i stället


hatar besluts ångest tongue

kolvas
6 februari 2009 · 4 001 Inlägg

dräparmotor till bubblan hade jag byggt, kanske en 6:a ifrån en Porsche?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Aerocombi Xenoholic
6 februari 2009 · 2 559 Inlägg

Varför inte plocka i en volvo-femma i bubblan? wink
Antar att det går att hitta nån t5a till hyffsat pris. smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
ghost_boy83 CREW
6 februari 2009 · 2 594 Inlägg

kolvas skrev:
dräparmotor till bubblan hade jag byggt, kanske en 6:a ifrån en Porsche?

nä i sånna fall blir det en subaru impreza motor

ghost_boy83 CREW
6 februari 2009 · 2 594 Inlägg

Aerocombi skrev:
Varför inte plocka i en volvo-femma i bubblan? wink
Antar att det går att hitta nån t5a till hyffsat pris. smile

absolut nä en t5a är för stor å klumpig i en bubbla så de går inte

Crozzfire Avstängd
6 februari 2009 · 512 Inlägg

Ta en T4 motor, Hellre 400hk i en volvomotor som håller, än 220hk i en Saab som rasar när man växlar, nej tack! Saab motorerna håller ju inte ens från Fabrik helt orginal! Allt 9-5 turbo, både 2.0 och 2.3 byter både 2-3 turbo agg innan ett kamremsbyte på en volvo! Tragiskt!

kolvas
6 februari 2009 · 4 001 Inlägg

Crozzfire skrev:
Ta en T4 motor, Hellre 400hk i en volvomotor som håller, än 220hk i en Saab som rasar när man växlar, nej tack! Saab motorerna håller ju inte ens från Fabrik helt orginal! Allt 9-5 turbo, både 2.0 och 2.3 byter både 2-3 turbo agg innan ett kamremsbyte på en volvo! Tragiskt!

för f*n, ge er om det här j*vla märkesbögsnacket i varenda j*vla tråd, denna handlar om en V70 motor men har på trådskaparens eget initiativ gått över till hans bubbla.

Borde fan bli automatisk varning om man skriver SAAB BMW OPEL eller nåt annat i en tråd med rubriken Volvo! Självklart likadant i om tråden handlar om SAAB osv.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang