945an när jag köpte den så hade den stått typ still i 2 år å dem va raka ^^
Jag svarva mina skivor dagen innan besiktningen i somras...samma dag som jag besikta la jag motor å nu efter renoveringen i vintras så när bilen stått i 5-6 månader å jag körde var dom skeva igen...
Angående vad folk skriver längre upp i tråden så vet jag att endel material släpper spänningen efter ett tag...bromskivor ska ligga länge innan dom skruvas på bilar osv för att spänningar ska dö ut..
De kan omöjligt bli skeva av att bilen står, typ förvaring.
Därimot om du stressat bromsarna riktigt hårt och ställer bilen direkt så kan de slå sig då hela skivan förutom de som är i oket svalnar fortare och därmed kan de slå sig.
De kan omöjligt bli skeva av att bilen står, typ förvaring.
Därimot om du stressat bromsarna riktigt hårt och ställer bilen direkt så kan de slå sig då hela skivan förutom de som är i oket svalnar fortare och därmed kan de slå sig.
Har inte stressat bromsarna heller...dom var raka å fina när jag ställde sketen...
när jag tog ut den var dom skeva..
vet att i alla fall aluminium kan röra sig bara de får ligga...
Låter lite som om de är rost angripna skivor. Skivor kan som sagt inte slå sig om dom inte upphettas först och sen kylas av ojämt. om de är stål skivor då.
Bromsskivor är av gjutjärn och visst kan de va spänningar i dem efter bearbetning men de antar jag att tillverkaren beräknat och drar ur alla spänningar innan försäljning.
Men de känns rätt orelevant då dom va raka när du satte på dom först och nu slått sig som du säger. Jag har inget mer svar än att jag tvivlar på att de är just skeva Är de skeva har jag ingen förklaring.
Bromsskivor är av gjutjärn och visst kan de va spänningar i dem efter bearbetning men de antar jag att tillverkaren beräknat och drar ur alla spänningar innan försäljning.
Men de känns rätt orelevant då dom va raka när du satte på dom först och nu slått sig som du säger. Jag har inget mer svar än att jag tvivlar på att de är just skeva Är de skeva har jag ingen förklaring.
Nä å nått jag inte riktigt är med på... även om tillverkaren inte dragit ur spänningarna så har ju jag de å sedan svarvat dom så dom blev raka....å då tycker man dom inte borde slå sig igen... men jo då
dom slog sig först efter 2-2500 mil å blev sen raka...nu är dom skeva...ingen rost på dom
Låter bilen stå ett tag så börjar bromsskivorna rosta. Det behöver bara bli lite ytrost för att friktionen mellan skivan och belägget är så stort att det bildas tillräckligt hög värme för att få skivan att bli sned.
Nä å nått jag inte riktigt är med på... även om tillverkaren inte dragit ur spänningarna så har ju jag de å sedan svarvat dom så dom blev raka....å då tycker man dom inte borde slå sig igen... men jo då
dom slog sig först efter 2-2500 mil å blev sen raka...nu är dom skeva...ingen rost på dom
När du har väl börjat bearbetat matrialet kan det också börja slå sig. så fort du bearbetar matrialet så tar du ju självklart bort vis del utav spänningen som matrialet har. och ja du svarva skiten och nu har det slagit sig igen. svårt?? och inte fan är det för att din bil har stått på hjulen ialf.
När du har väl börjat bearbetat matrialet kan det också börja slå sig. så fort du bearbetar matrialet så tar du ju självklart bort vis del utav spänningen som matrialet har. och ja du svarva skiten och nu har det slagit sig igen. svårt?? och inte fan är det för att din bil har stått på hjulen ialf.
Tycker de känns konstigt att den skulle slå sig av lite gubbkörning...å de kändes så fort bilen kördes ur garaget...
Den enda gången jag fått dom skivorna å slå sig är vid superstage...
edit....kan du förklara hur en aluminiumtopp jag hade slog sig utan att nån rörde skiten å låg i samma temp hela tiden ?
Tycker de känns konstigt att den skulle slå sig av lite gubbkörning...å de kändes så fort bilen kördes ur garaget...
edit....kan du förklara hur en aluminiumtopp jag hade slog sig utan att nån rörde skiten å låg i samma temp hela tiden ?
och du har mät så att den e 100% rak?? kan inte ha blivit skev utav bara ha legat, Men en tanke kan vara att spänningarna efter topp bultarne släppta vilket jag har svcårt och tro. eller så har skiten gått varmt, eller så har spänningarna i alut gått ur pga av den har suttit på länge. det är ju inte direkt levande material.
och du har mät så att den e 100% rak?? kan inte ha blivit skev utav bara ha legat på ett bord,, Men en tanke kan vara att spänningarnai toppen försvann efter att topp bultarn släpptes vilket jag har svårt och tro. eller så har skiten gått varmt, eller så har spänningarna i alut gått ur pga av den har suttit på länge. det är ju inte direkt levande material.