2564
Sök

Kan bromskivor bli skeva av att bilen står ?

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
Tjosvejs!

Vet att diverse material är levande å kan röra sig så att säga...men de brukar dom väl inte göra när dom är opåverkade ?

Nån annan som varit med om att bromskivorna blivit skeva av att bilen stått länge?

16 Inlägg
14 februari 2009
Skeva vettifan, Men slå o ta ojämnt!

Drifter
283 Inlägg
14 februari 2009
Troligtvis inte iom att dom blir skeva av värme!!

Det e min åsikt!!

Tider: SS 1:30:42
Ett liv på drift........
Projekt tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 870&p=

1 062 Inlägg
14 februari 2009
945an när jag köpte den så hade den stått typ still i 2 år å dem va raka ^^

Team Björkeryd

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
wildboy_87_ skrev:
945an när jag köpte den så hade den stått typ still i 2 år å dem va raka ^^

Jag svarva mina skivor dagen innan besiktningen i somras...samma dag som jag besikta la jag motor å nu efter renoveringen i vintras så  när bilen stått i 5-6 månader å jag körde var dom skeva igen...

Angående vad folk skriver längre upp i tråden så vet jag att endel material släpper spänningen efter ett tag...bromskivor ska ligga länge innan dom skruvas på bilar osv för att spänningar ska dö ut..

12 086 Inlägg
15 februari 2009
De kan omöjligt bli skeva av att bilen står, typ förvaring.

Därimot om du stressat bromsarna riktigt hårt och ställer bilen direkt så kan de slå sig då hela skivan förutom de som är i oket svalnar fortare och därmed kan de slå sig.

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
JapMax skrev:
De kan omöjligt bli skeva av att bilen står, typ förvaring.

Därimot om du stressat bromsarna riktigt hårt och ställer bilen direkt så kan de slå sig då hela skivan förutom de som är i oket svalnar fortare och därmed kan de slå sig.

Har inte stressat bromsarna heller...dom var raka å fina när jag ställde sketen...

när jag tog ut den var dom skeva..

vet att i alla fall aluminium kan röra sig bara de får ligga...

1 853 Inlägg
15 februari 2009
Hur länge är länge smile ?

och hur har förvaringen skett ?, känns dock väldigt lång sökt!

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
soyd skrev:
Hur länge är länge smile ?

och hur har förvaringen skett ?, känns dock väldigt lång sökt!

Bilen stod från augusti till januari...

Förvaringen har skett inomhus, i minst 10 grader under tiden oljan i pannan tog slut nån vecka annars var de ca +20 hela tiden...

vet att aluminuim toppar kan slå sig av att bara ligga några dagar... men aldrig hört eller varit med om nått på bilare...

5 089 Inlägg
15 februari 2009
Skakar det i ratten? kanske är så att det har blivit en platta på däcket när den har stått stilla.

Och bromsskivor är ju inte gjorda utav aluminium.....
Senast redigerat av FLindgren (15 februari 2009)

\Lindgren

336 Inlägg
15 februari 2009
kan ev blivit en såkallad stål platta på däcken!

volvo 740:)

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
FLindgren skrev:
Skakar det i ratten? kanske är så att det har blivit en platta på däcket när den har stått stilla.

Och bromsskivor är ju inte gjorda utav aluminium.....

jag vet att skivorna e skeva för jag vet vilka symptom som uppkommer...

å för de andra

bilen stod först på sommarfälgarna å sen nån månad på pallbockar

å kördes senare med vinterdäcken....

så de har inget med varken däck eller fälg å göra då de enbart uppkomme när jag bromsar....

nä jag skrev aluminium som förslag/liknelse..

2 164 Inlägg
15 februari 2009
Låter lite som om de är rost angripna skivor.
Skivor kan som sagt inte slå sig om dom inte upphettas först och sen kylas av ojämt. om de är stål skivor då.

MVH

F

12 086 Inlägg
16 februari 2009
Bromsskivor är av gjutjärn och visst kan de va spänningar i dem efter bearbetning men de antar jag att tillverkaren beräknat och drar ur alla spänningar innan försäljning.

Men de känns rätt orelevant då dom va raka när du satte på dom först och nu slått sig som du säger.
Jag har inget mer svar än att jag tvivlar på att de är just skeva tongue Är de skeva har jag ingen förklaring.

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
JapMax skrev:
Bromsskivor är av gjutjärn och visst kan de va spänningar i dem efter bearbetning men de antar jag att tillverkaren beräknat och drar ur alla spänningar innan försäljning.

Men de känns rätt orelevant då dom va raka när du satte på dom först och nu slått sig som du säger.
Jag har inget mer svar än att jag tvivlar på att de är just skeva tongue Är de skeva har jag ingen förklaring.

Nä å nått jag inte riktigt är med på... även om tillverkaren inte dragit ur spänningarna så har ju jag de å sedan svarvat dom så dom blev raka....å då tycker man dom inte borde slå sig igen... men jo då

dom slog sig först efter 2-2500 mil å blev sen raka...nu är dom skeva...ingen rost på dom sad

234 Inlägg
16 februari 2009
Låter bilen stå ett tag så börjar bromsskivorna rosta. Det behöver bara bli lite ytrost för att friktionen mellan skivan och belägget är så stort att det bildas tillräckligt hög värme för att få skivan att bli sned.

Detta är det så kallade Arlanda fenomenet wink

/Eric.

15 Inlägg
16 februari 2009
Xuri skrev:
JapMax skrev:

Nä å nått jag inte riktigt är med på... även om tillverkaren inte dragit ur spänningarna så har ju jag de å sedan svarvat dom så dom blev raka....å då tycker man dom inte borde slå sig igen... men jo då

dom slog sig först efter 2-2500 mil å blev sen raka...nu är dom skeva...ingen rost på dom sad

När du har väl börjat bearbetat matrialet kan det också börja slå sig.
så fort du bearbetar matrialet så tar du ju självklart bort vis del utav spänningen som matrialet har.
och ja du svarva skiten och nu har det slagit sig igen. svårt?? och inte fan är det för att din bil har stått på hjulen ialf.

//Pierre....

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Metzger_ skrev:
Xuri skrev:
JapMax skrev:

så fort du bearbetar matrialet så tar du ju självklart bort vis del utav spänningen som matrialet har.
och ja du svarva skiten och nu har det slagit sig igen. svårt?? och inte fan är det för att din bil har stått på hjulen ialf.

Tycker de känns konstigt att den skulle slå sig av lite gubbkörning...å de kändes så fort bilen kördes ur garaget...

Den enda gången jag fått dom skivorna å slå sig är vid superstage...

edit....kan du förklara hur en aluminiumtopp jag hade slog sig utan att nån rörde skiten å låg i samma temp hela tiden ?
Senast redigerat av Xuri (16 februari 2009)

15 Inlägg
17 februari 2009
Xuri skrev:
Metzger_ skrev:
Xuri skrev:

Tycker de känns konstigt att den skulle slå sig av lite gubbkörning...å de kändes så fort bilen kördes ur garaget...

edit....kan du förklara hur en aluminiumtopp jag hade slog sig utan att nån rörde skiten å låg i samma temp hela tiden ?

och du har mät så att den e 100% rak??
kan inte ha blivit skev utav bara ha legat, Men en tanke kan vara att spänningarna efter topp bultarne släppta vilket jag har svcårt och tro.
eller så har skiten gått varmt,  eller så har spänningarna i alut gått ur pga av den har suttit på länge. det är ju inte direkt levande material.

//Pierre....

15 Inlägg
17 februari 2009
Metzger_ skrev:
Xuri skrev:
Metzger_ skrev:

och du har mät så att den e 100% rak??
kan inte ha blivit skev utav bara ha legat på ett bord,, Men en tanke kan vara att spänningarnai toppen försvann efter att topp bultarn släpptes vilket jag har svårt och tro.
eller så har skiten gått varmt,  eller så har spänningarna i alut gått ur pga av den har suttit på länge. det är ju inte direkt levande material.

//Pierre....

Sök