Trimma b230xt

patrik89
16 februari 2009 ·

Tjena, har länge funderat på att "små" trimma en 230xt motor. Motorn ska in i en 740, ska eventuellt köpa en 740 tic -88 som står med skjuten motor. Gissar på att det är en 230et? Och skulle vilja ha lite tips på vad man ska köra på, har en budget på ca 10 000 kr till att börja med. Eller om man ska köpa en FT/FK men jag vet inte!

Har också lite frågor om vad är det för skillnad på 230ET och b23ET?
Är det samma bestycking i en 230FT som en FK?
Hur långt klarar man med en vanlig m46?

turboture
16 februari 2009 · 93 Inlägg

En m46P håller ca 230hk.
beror som vanligt på hur man kör!
Och b23et har bredare lagerbanor med grövre stakar och bättre kolvar.
ända nackdelen är väll att den är lite kortslagi.
sen sitter det 405 topp på b23et som kanske är liiiiiite sämre men inte mycket.

Senast redigerat av turboture (16 februari 2009)

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
camaro67 Meister
16 februari 2009 · 6 763 Inlägg

turboture skrev:
En m46P håller ca 230hk.
beror som vanligt på hur man kör!
Och b23et har bredare lagerbanor med grövre stakar och bättre kolvar.
nackdelen är väll att den är lite kortslagi.
sen sitter det 405 topp på b23et som kanske är liiiiiite sämre men inte mycket.

ÄR de olika slag på b230 och b23? Om de nu är så så är de ju bättre med en kortslagig

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
turboture
16 februari 2009 · 93 Inlägg

japp det är olika vad jag vet iallafall.
njaa inte riktigt bättre för när kolven är på väg upp så blir det mer sidokrafter om den är kortslagi.
och man böjer stakarna lättare. men den är fortfarande mycket bättre än b230et

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
boffe_racing
16 februari 2009 · 66 Inlägg

är det inte samma borrning på b23 och b230 ??? dom är ju på samma volym så då borde väl också vara samma slag ?  (undrar)

Chevrolet malibu ss "low and fast" (1965)
BMW 523 (1997)
Tottis_vbg
16 februari 2009 ·

det är samma slag i dom motorerna. 80mm. b230 (kallad lågfriktionsmotorn) har lite mindre lager och finns med 2 olika grovlekar på vevstakar,sen finns dom med centreringslagret till veven både i bakkant å på mittenöverfallet,har med årsmodell å göra men kommer inte ihåg riktigt hur det e med det, e iallafall nyare än 88 som har det i bakkant, finns även b230-block med oljekylning till kolvarna, sitter även en lite grövre oljepump i dom. dom blocken e å föredra om man ska bygga nån lattjo turbomaskin......

turboture
16 februari 2009 · 93 Inlägg

ursäkta skrev fel!!
ända nackdelen med b23et är att kolvbulten sitter längre ner.

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
patrik89
17 februari 2009 ·

Trottis: ok, men visst är det bara FK som har oljekylda kolvar? har tänkt att renovera och eventuellt sätta i h-profilstakar. Men vet inte om det är värt att börja bygga på en b230et..

Sharky
17 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Nej. FK och FT av samma årsmodeller, dvs under dom år FK fanns är EXAKT likadana motorer.

/Göran

t0rnsved skrev:
Trottis: ok, men visst är det bara FK som har oljekylda kolvar? .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang