3037
Sök

Omvanlda vinterdäck till sommardäck?

120 Inlägg
27 februari 2009
#21
Nej gör inte det misstaget, det kan göra ont. En gammal vän till mig plockade väck sina dubbar för att bruka däcken på sommaren... en varm sommardag på motorvägen i närmare 200 blås small det ena däcket just p.g.a överhettning och det resulterade i att han kanade längs vajerräcket en bra bit, han hade med andra ord en sjujävla tur. Detta är ett känt faktum, naturligtvis berodde det mycket på hastigheten men det kombinerat med hög temperatur kan vara förödande. Gummiblandningen i vinterdäck är inte gjorda för höga temperaturer helt enkelt.


blacken
27 februari 2009
#22
Ryck dubben och kör med skiten så länge det går. Kanske inte det optimala, men vad göra när det strular med stålar. Spar ihop till riktiga däck under tiden.
och det går utmärkt att köra på vinterdäck som dubben är urplockad på, bara att man får tänka på att dom inte tål högre hastigheter max 110 tror jag det är, och att dom slits fortare än sommardäck..
Senast redigerat av blacken (27 februari 2009)

5 089 Inlägg
27 februari 2009
#23
C.Joensson skrev:
Nej gör inte det misstaget, det kan göra ont. En gammal vän till mig plockade väck sina dubbar för att bruka däcken på sommaren... en varm sommardag på motorvägen i närmare 200 blås small det ena däcket just p.g.a överhettning och det resulterade i att han kanade längs vajerräcket en bra bit, han hade med andra ord en sjujävla tur. Detta är ett känt faktum, naturligtvis berodde det mycket på hastigheten men det kombinerat med hög temperatur kan vara förödande. Gummiblandningen i vinterdäck är inte gjorda för höga temperaturer helt enkelt.

Kanske skulle ta och läsa på däcket vilken hastighetskod den har så kanske ni hittar varför det smällde.. En varms sommardag också... på ett däck som är gjort för att bara klara av 180 eller 210 km\h..

\Lindgren

120 Inlägg
27 februari 2009
#24
FLindgren skrev:
C.Joensson skrev:
Nej gör inte det misstaget, det kan göra ont. En gammal vän till mig plockade väck sina dubbar för att bruka däcken på sommaren... en varm sommardag på motorvägen i närmare 200 blås small det ena däcket just p.g.a överhettning och det resulterade i att han kanade längs vajerräcket en bra bit, han hade med andra ord en sjujävla tur. Detta är ett känt faktum, naturligtvis berodde det mycket på hastigheten men det kombinerat med hög temperatur kan vara förödande. Gummiblandningen i vinterdäck är inte gjorda för höga temperaturer helt enkelt.

Kanske skulle ta och läsa på däcket vilken hastighetskod den har så kanske ni hittar varför det smällde.. En varms sommardag också... på ett däck som är gjort för att bara klara av 180 eller 210 km\h..

HAN kanske skulle göra det ja. Naturligtvis gick det för snabbt för vad däcket klarade av, och det i kombination med värmen gjorde ju knappast saken bättre. I vilket fall som helst är ju vinterdäck med avplockade dubbar knappast att rekommendera sommartid, oavsett vilken hastighet man håller. De slits mycket snabbare och är därav opålitliga i alla hastigheter.


1 675 Inlägg
27 februari 2009
#25
alain skrev:
om du har dubbad vinterdäck och ta bort dubbarna, det är fortfarande vinterdäck (odubbad) då olagligt att köra med efter tid bestämelse.
Det är krav på att använda vinterdäck vid vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars.
Vinterdäck får monteras fr.o.m. den 1 oktober och kan användas fram till 30 april.

Stämmer inte. Kört många gånger med dubb urdragna på vinter däck på sommarn. Polisen och bilprovningen säger inget. Odubbade vinter däck= året runt däck. Det har dom på bilprovningen sagt till mig i alla fall.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 675 Inlägg
27 februari 2009
#26
Men som en del säger. Slitter mer

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!


Sök