2905
Sök

Volvo s60 t5 Vs. S60 2.5t bsr

179 Inlägg
26 juni 2009
#41
E där ingen av dom som kör med PPC så dom kan ladda in original programvara? Vet inte om där e andra trim företag som det går att göra så med också.


183 Inlägg
26 juni 2009
#42
Pelle84 skrev:
Men det planar ju inte ut på en T5. Accelerationen i en T5 i inte bara mer kännbar utan den e kraftig ( på högre varv) Min far har en 2,5T o en kompis har en 2,4T (som e chippad) o när man kör dom så e det WOW i början men  sen händer det inte mer. Dom drar som fan i början men sen e det jämt nästan hela vägen tills slutet då det nästan känns som att dom minskar i ladd medans en fulltryckare bara fortsätter trycka på.

Syrrans ex sambo jobbar som mekaniker och håller på med rallycross så han har bra koll på sina bilar om där e något som e fel..

Tror säkert att det finns 2,5T bilar som hänger med T5 med bara ett chip men om allt fungerar som det ska på båda så ska det inte vara så. Säger som killen på volvo sa till farsan när han hämta ut sin o tyckte att han skulle kunna hinna med mig " haha inte en chans även om du chippar, det e skillnad på en lättryckare o en fulltryckare " Sen e  ju s70 iofs något lättare än s60 o v70n så det gör också på sig i acceleration men den var ändå original med 250 hk då.

Sant smile Min bror har en s70 T5 som är helt orginal. trycker kommer precis lika som på morsans bil som är en s70 2,5T med steg3 chip! 264hk~

Visst går 2,5T bättre, det är mera trycka och ork i den, men det som är tråkigt är att rövsparken inte försätter utan bara slår till en liten stund. Med en t5:a har du ju den känslan i hela tiden.
Tror man behöver större turbo o IC för att få den känslan i en 2.5T!


735 Inlägg
26 juni 2009
#43
Pelle84 skrev:
E där ingen av dom som kör med PPC så dom kan ladda in original programvara? Vet inte om där e andra trim företag som det går att göra så med också.

Jao såg faktiskt att en av grabbarna här på garaget som bor i grannkommunen kör med PPC. Fråga kan man ju alltid göra men vettefan om ens jag skulle orka ladda i original bara för ett race:P

179 Inlägg
26 juni 2009
#44
Hehe inte så rättvist med steg3 trimmad 2,5T mot en T5 på 225 hk;) En större vissla hade löst problemet då det blir ett helt annat flöde vid samma laddtryck.
Senast redigerat av Pelle84 (26 juni 2009)


179 Inlägg
26 juni 2009
#45
tobee skrev:
Pelle84 skrev:
E där ingen av dom som kör med PPC så dom kan ladda in original programvara? Vet inte om där e andra trim företag som det går att göra så med också.

Jao såg faktiskt att en av grabbarna här på garaget som bor i grannkommunen kör med PPC. Fråga kan man ju alltid göra men vettefan om ens jag skulle orka ladda i original bara för ett race:P

Men den e ju  till för att man snabbt o enkelt ska kunna byta till original om man vill. Det kan ju inte ta många sekunder.


735 Inlägg
27 juni 2009
#46
Pelle84 skrev:
Men den e ju  till för att man snabbt o enkelt ska kunna byta till original om man vill. Det kan ju inte ta många sekunder.

Det tråkiga är att det tar 50 mil för boxen att adaptera sig när man byter tillbaka till trimmet enligt bsr. Visserligen har jag har exakt samma prestandatider nu efter 200 mil med ppc som efter 5 mil så det där är nog överdrivet, räcker nog att man kör nog repor från tomgång till varvstopp på alla växlar så har den ställt in sig rätt bra...
Senast redigerat av tobee (27 juni 2009)

4 Inlägg
12 juli 2009
#47
Jag har ägt både en 2,5T som senare chippades med ST-1 BSR PPC samt en 2005 S60 T5 som numera har MTE ST-1.

Det jag kan säga är att 2,5T med ST-1 PPC inte kör ifrån en original 2005 S60 T5, än mindre en med ST-1...
Dock måste jag säga att motorkaraktären på 2,5T med lättrycksturbon är mycket trevlig, fint vrid ifrån låga varv och snabb spool på turbon samt någon deciliter mindre förbrukning per mil...
Fördelen med T5 an är att den har en fulltrycksturbo som pallar längre repor utan att backa laddet nämvärt på grund av den termiska belastningen.
2,5T varvade fint upp till ca 5000rpm medans T5:an gladeligen fortsätter till varvstoppet vid 7300rpm  big_smile

Jag älskar ST-1 T5:an som jag har nu, 325hk 445Nm fördelat på 1560kg bil.

0-220km/h
http://www.youtube.com/watch?v=mVkXnDveeI0

100-200km/h
http://www.youtube.com/watch?v=lmx4y1VgKPA

179 Inlägg
12 juli 2009
#48
Tack! det var ett svar jag väntat länge på smile


179 Inlägg
12 juli 2009
#49
S60 T5 har väl aldrig haft 16T? Skulle isåfall vara S70 T5


1 268 Inlägg
12 juli 2009
#50
Dansken- skrev:
boheds skrev:
Jag har ägt både en 2,5T som senare chippades med ST-1 BSR PPC samt en 2005 S60 T5 som numera har MTE ST-1.

Det jag kan säga är att 2,5T med ST-1 PPC inte kör ifrån en original 2005 S60 T5, än mindre en med ST-1...
Dock måste jag säga att motorkaraktären på 2,5T med lättrycksturbon är mycket trevlig, fint vrid ifrån låga varv och snabb spool på turbon samt någon deciliter mindre förbrukning per mil...
Fördelen med T5 an är att den har en fulltrycksturbo som pallar längre repor utan att backa laddet nämvärt på grund av den termiska belastningen.
2,5T varvade fint upp till ca 5000rpm medans T5:an gladeligen fortsätter till varvstoppet vid 7300rpm  big_smile

Jag älskar ST-1 T5:an som jag har nu, 325hk 445Nm fördelat på 1560kg bil.

0-220km/h
http://www.youtube.com/watch?v=mVkXnDveeI0

100-200km/h
http://www.youtube.com/watch?v=lmx4y1VgKPA

Men den har inte en T5 från 2005 K24 turbo och 260 hk? Det är ju en mycket vassare turbo än den 16T som sitter på de lite äldre T5:orna.

2005orna har kkk24 precis som R wink

187 Inlägg
12 juli 2009
#51
Dansken- skrev:
Pelle84 skrev:
S60 T5 har väl aldrig haft 16T? Skulle isåfall vara S70 T5

Aha, men vad sitter där då på en gammal S60 T5?

16T

735 Inlägg
13 juli 2009
#52
Teknikens värld testade prestandan på T5an 2000 och 0-200 på 25.8s ser jag inte direkt som någon skrämmande prestanda... http://www.teknikensvarld.se/files/TV00 … i_C320.pdf
Min överviktade AWD kan man klocka till 0-210 på ~27s vilket motsvarar 0-200 i praktiken
http://www.youtube.com/watch?v=Q9ZXBMHMemU

Väntar fortfarande på att någon ska våga träda fram och utmana mig på rejs men en original t5 wink Tror på mer eller mindre dött lopp vilket borde innebära att en vanlig S60 2.5T ppc med 100-150kg mindre skulle köra ifrån en original t5

1 268 Inlägg
13 juli 2009
#53
tobee skrev:
Teknikens värld testade prestandan på T5an 2000 och 0-200 på 25.8s ser jag inte direkt som någon skrämmande prestanda... http://www.teknikensvarld.se/files/TV00 … i_C320.pdf
Min överviktade AWD kan man klocka till 0-210 på ~27s vilket motsvarar 0-200 i praktiken
http://www.youtube.com/watch?v=Q9ZXBMHMemU

Väntar fortfarande på att någon ska våga träda fram och utmana mig på rejs men en original t5 wink Tror på mer eller mindre dött lopp vilket borde innebära att en vanlig S60 2.5T ppc med 100-150kg mindre skulle köra ifrån en original t5

vad du tjötar om det där då....

det är lite skillnad på en chipad 2.5t och en org T5 då vridet är något mer på den chipade 2.5t...
Senast redigerat av LazerHawke (13 juli 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 juli 2009
#54
tobee skrev:
Tror på mer eller mindre dött lopp vilket borde innebära att en vanlig S60 2.5T ppc med 100-150kg mindre skulle köra ifrån en original t5

T5orna väger inte mycket, beror visserligen på utrustning, men en ca 1500kg.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

179 Inlägg
13 juli 2009
#55
nja till en början har dom högre vrid om man tittar på hans diagram men sen dalar det snabbt ner vilket inte en T5 gör så därför tror jag mer på en T5.
Senast redigerat av Pelle84 (13 juli 2009)


187 Inlägg
13 juli 2009
#56
Pelle84 skrev:
nja till en början har dom högre vrid om man tittar på hans diagram men sen dalar det snabbt ner vilket inte en T5 gör så därför tror jag mer på en T5.

Som tidigare sagts så är 2.5T st1 vridstarkare och har en högre effekt i mellanregistret än T5. Om man kollar på BSR's diagram och förutsätter att de är korrekta så har 2.5T högre effekt än T5 mellan 2500-5500rpm. Därefter börjar effekten för 2.5T avta medan T5 behåller sin maxeffekt några hundra varv till.

Kom sen ihåg att papperna bara visar effekt upp till 6000rpm och bilarna har varvstopp på 6800 resp. 6500rpm(om jag inte missminner). Och jag kan garantera att T5ans effekt inte kommer fortsätta att öka ända upp till varvstopp, strax efter 6000rpm kommer flåset i den också att avta.

Sett till rena siffror kommer då 2.5T slå T5an(med 250hk) eftersom den har högre "medeleffekt".
Senast redigerat av viktore (13 juli 2009)

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
13 juli 2009
#57
2.5t med t5 turbos e farliga smile


Bmw osv..

120 Inlägg
13 juli 2009
#58
En länk om trimning och trimning av S60 2.4t:http://www.automotorsport.se/artikelmall.asp?version=6455

Själv hade jag köpt en S60 T5 2005-> finns mkt trimpotensial i den smile

Citat från MTE:s sida:


"2005 T5 steg 1 - 342.7hk!
I dagarna reviderades ECU programvaran för 2005 T5 S60/V70n.
En större serie experiment i vårt chassidynamometer-laboratoruim resulterade i kraftigt ökad prestanda. Testbilen levererade enligt vår Rototestanläggning vid 6000 rpm otroliga 342.7hk!!
Moment kurvan var för oss fordonsingenjörer i det närmaste som konst att se - helt platt 435Nm från 2000-5500rpm. Effekten var över 330hk från 5350-7000rpm.

Med hänsyn till möjlig individ variation mellan olika exemplar och i linje med vår policy om att ange effekt i underkant kommer detta kit i steg 1 utförande att märkas 335hk.

Men faktumet kvarstår:
Vår testbil lämnade 342.7hk!!"


735 Inlägg
16 juli 2009
#59
viktore skrev:
Som tidigare sagts så är 2.5T st1 vridstarkare och har en högre effekt i mellanregistret än T5. Om man kollar på BSR's diagram och förutsätter att de är korrekta så har 2.5T högre effekt än T5 mellan 2500-5500rpm. Därefter börjar effekten för 2.5T avta medan T5 behåller sin maxeffekt några hundra varv till.

Kom sen ihåg att papperna bara visar effekt upp till 6000rpm och bilarna har varvstopp på 6800 resp. 6500rpm(om jag inte missminner). Och jag kan garantera att T5ans effekt inte kommer fortsätta att öka ända upp till varvstopp, strax efter 6000rpm kommer flåset i den också att avta.

Sett till rena siffror kommer då 2.5T slå T5an(med 250hk) eftersom den har högre "medeleffekt".

Äntligen någon som förstår vad jag tjötar om.. Effekten is the key till acceleration, stämmer diagramet så kommer t5an bli lite efter om bilarna har liknande utväxling och vikt.
Senast redigerat av tobee (16 juli 2009)

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
21 juli 2009
#60
tobee skrev:
Pelle84 skrev:
Men den e ju  till för att man snabbt o enkelt ska kunna byta till original om man vill. Det kan ju inte ta många sekunder.

Det tråkiga är att det tar 50 mil för boxen att adaptera sig när man byter tillbaka till trimmet enligt bsr. Visserligen har jag har exakt samma prestandatider nu efter 200 mil med ppc som efter 5 mil så det där är nog överdrivet, räcker nog att man kör nog repor från tomgång till varvstopp på alla växlar så har den ställt in sig rätt bra...

Inte riktigt. Bara när du byter bränsle på en flexifuel (Går från bara ethanol till ren bensin) så krävs det en körning på 20 minuter i jämn fart för att den ska adaptera sig efter bränslet, och det bara för en sådan liten grej.

Adaptionen de tänker på är nog iofs mestadels Avgasadaptioner och andra liknande faktorer som inte har en relativt hög påverkan på effekt, vridmoment och prestandasiffror... smile


Och sen till det jag retar mig lite på. Alla för diskussionen med BSR's diagram och siffror som referens.
För det första tar jag deras siffror med en stark nypa salt då jag vet att deras "känsla för feeling" inom motorstyrteknik skulle behöva lite polish.
Inte att jag helt idiotförklarar dem, de är ju faktiskt mycket bättre än vad jag är, men det finns många som gör mycket bättre mjukvaror till Volvo. De som får lägre motortemp vid hård körning, bättre avgasvärden, bättre hållbarhet, lägre förbrukning, mer vrid och effekt samt roligare (och snabbare) körning. smile


Det vore också kul att se trådar som inte hela tiden faller tillbaka till stenåldern, där man försöker hävda sig med bristande kunskap och håller benhårt på sin egen rätt. Jag fösöker alltid hålla mina inlägg relativt objektiva, även om jag påpekar lätt vad jag inte tycker stämmer eller är rätt... smile
Senast redigerat av Joshi (29 augusti 2009)

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.


Sök