tobee skrev:
Pelle84 skrev:
Men den e ju till för att man snabbt o enkelt ska kunna byta till original om man vill. Det kan ju inte ta många sekunder.
Det tråkiga är att det tar 50 mil för boxen att adaptera sig när man byter tillbaka till trimmet enligt bsr. Visserligen har jag har exakt samma prestandatider nu efter 200 mil med ppc som efter 5 mil så det där är nog överdrivet, räcker nog att man kör nog repor från tomgång till varvstopp på alla växlar så har den ställt in sig rätt bra...
Inte riktigt. Bara när du byter bränsle på en flexifuel (Går från bara ethanol till ren bensin) så krävs det en körning på 20 minuter i jämn fart för att den ska adaptera sig efter bränslet, och det bara för en sådan liten grej.
Adaptionen de tänker på är nog iofs mestadels Avgasadaptioner och andra liknande faktorer som inte har en relativt hög påverkan på effekt, vridmoment och prestandasiffror...

Och sen till det jag retar mig lite på. Alla för diskussionen med BSR's diagram och siffror som referens.
För det första tar jag deras siffror med en stark nypa salt då jag vet att deras "känsla för feeling" inom motorstyrteknik skulle behöva lite polish.
Inte att jag helt idiotförklarar dem, de är ju faktiskt mycket bättre än vad jag är, men det finns många som gör mycket bättre mjukvaror till Volvo. De som får lägre motortemp vid hård körning, bättre avgasvärden, bättre hållbarhet, lägre förbrukning, mer vrid och effekt samt roligare (och snabbare) körning.

Det vore också kul att se trådar som inte hela tiden faller tillbaka till stenåldern, där man försöker hävda sig med bristande kunskap och håller benhårt på sin egen rätt. Jag fösöker alltid hålla mina inlägg relativt objektiva, även om jag påpekar lätt vad jag inte tycker stämmer eller är rätt...