TurbOla
Reservdansk
23 juli 2009
· 6 271 Inlägg
Peter75 skrev:
Hej.
Att Autotech har kört med pysventil på "äldre" volvo med M4.3 (850) och M4.4 (S/V70) och den gamla hollänska hashraketen S/V40 modellen är väll ingen hemlighet eller konstighet, det är väll inte bara Autotech som har gjort eller gör det.
Hej.
Mig veterligen har jag bara sett/hört talas om att det är Autotech-trimmade bilar som använder sig utav pysventil - inte något annat märke, om man då bortser från enmansfirmor och liknande.
Må så vara att kanske inte enbart Autotech nyttjar det - men Autotech är så stora att de sticker ut väldigt tydligt.
För övrigt brukar man förknippa pystrim med mycket äldre Volvo-modeller som inte har magnetventil till att styra turbon.
Peter75 skrev:
Hur många "nyare" bilar med ME7 1999- (S60 V70N mm) har du sett åka med pysventil som är gjorda av Autotech?
Har du sett en enda av de modellerna med pysventil så är den garanterat inte monterad av Autotech.
ME7 klarar väl av att hantera helt andra sorters turboaggregat med bibehållen magnetventil, t.ex. KKK24 räcker ju nästan hela vägen upp till 400hk om man gör iordning den.
Dessutom ser man inte så jättemånga värre-trimmade S60/V70N - åtminstone inte i mina trakter.
Peter75 skrev:
Hur många 850T med M4.3 och över 400HK på marknaden har du sett som har magnetventilen kvar och inte är gjord av Autotech.
Mig veterligen har jag aldrig sett en 850 över 400hk som kör med magnetventil utom Autotech.
Mvh
Peter
Att magnetventilen inte används beror väl mest på att man använder turboaggregat som inte är kompitabla med magnetventilen - träffade en före detta NordicR medlem för ett tag sedan, med ett S60R aggregat på sin 850 - och i hans fall så klarar ju inte magnetventilen av att styra den turbon men jag såg ändock inte någon pysventil i hans motorrum.
Det är klart, då har han ju inte 400hk+ som du nämner, utan närmare 370hk.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet