3092
Sök

Nytt visarinstrument för nivån i tanken.

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Jag funderar på att handla en sån här: http://www.autometer.com/cat_gaugedetai … p;gid=3438
Det visarinstrumentet har ju en skala som går från 240Ω när tanken är tom och 33Ω när den är full. Jag har mätt upp min flottör på tanken och mätt upp att dess mätområde är 300 - 38Ω. Det borde väl inte göra något i den nedre ändan? När resistansen är 240Ω och visaren pekar på "empty" så finns det fortfarande lite kvar i tanken. Men i andra ändan är jag mer orolig, kan det göra något att det diffar 5Ω? Om instrumentet är linjärt så är det ju typ ingenting och det lilla visaren kommer att fela kommer nog inte vara märkbart så det borde se ut som att visaren är i topp vid full tank eller?

I vilket fall som helst, är det så det funkar? En flottör på exempelvis 200 - 50Ω uppmätt utsignal direkt på kontakten på flottören ska kopplas till ett visarinstrument som enligt specifikationen har 200 - 50Ω mätområde? Är det så man menar?

Kom på att jag kanske placerade den här tråden lite fel föresten? La den här i bara farten efter att ha skrivit en liknande fråga.
Senast redigerat av MagnumR (8 mars 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 mars 2009
Det står ju att den är avsedd för deras egen flottör, så du kommer få felvisning. Finns ju instrument som är ställbara

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Åh en modellflygarkollega smile

Frågan är om felvisningen kommer att vara så stor att det är störande jag kommer ju att ha ungefär 20% kvar i tanken när visaren står på noll vilket är 16 liter i en 80-literstank. Detta innebär att jag kommer att komma nästan 16 mil efter det att tanken är "tom" med den bilen jag tänker. 16 mil är ganska mycket så risken att man chansar är ganska stor och så plötsligt så blir man stående någonstans.

Alternativet är att jag köper deras egna flottör och försöker modda den så att den passar. Har inte hittat några instrument i den serien som är ställbara, eller jo ett som är 0 - 280Ω och då minskar ju felvisningen, visserligen gillade jag den andra bättre med det lilla utslaget på mätaren men skitsamma. Frågan är bara om det går att programmera den för inverterat mätområde.

PS. Såg att du var moderator kan du som flytta tråden till någon mer anpassad kategori så slipper vi dryga påpekanden om det?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Sök