4x100-fälgar på en bil med 4x108??

ALADDIN DJ
13 mars 2009 · 9 Inlägg

Jag är inte dum i huvudet, jag fattar att det rent tekniskt sett inte går.
Men när jag nu sitter på fyra sjukt snygga fälgar med mönstret 4x100 och har en bil med 4x108 så är ju frågan, går det att lösa på något vis? Nån form av adapterplattor? Borra? Tuggummi och tejp? ^^,

Nån som har några tips och ideér, please help me out. :p
(Seat Ibiza 97-fälgar ska på en Peugeot 307 cc -04)

Tack!
// Micke

Gizmojohan
13 mars 2009 · 3 295 Inlägg

köpa en uppsättning av spacerplattor från www.manton.se kanske?

Kesler
13 mars 2009 · 3 650 Inlägg

Spacers är det som gäller

groze
13 mars 2009 · 564 Inlägg

jag har sett att det finns speciella hjulbultar med excenterbrickor som kanske kan fungera..men jag har inte provat själv.

Mvh Johan

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
13 mars 2009 · 6 170 Inlägg

groze skrev:
jag har sett att det finns speciella hjulbultar med excenterbrickor som kanske kan fungera..men jag har inte provat själv.

Mvh Johan

Dom ändrar tyvär bara 2mm upp eller ner, inte så mycket som 8mm.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
ALADDIN DJ
13 mars 2009 · 9 Inlägg

Kungligt, tack för det slave_joe! wink

master_-
13 mars 2009 · 730 Inlägg
te_wik Forummoderator
13 mars 2009 · 12 813 Inlägg

ALADDIN skrev:
Kungligt, tack för det slave_joe! wink

Tänk på att alla spacers inte är lagliga på väg. Vilket innebär att du kan få ombes på bilen vid en flygande besiktning osv.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
peegee Forummoderator
13 mars 2009 · 2 924 Inlägg

Slave_joe skrev:
köpa en uppsättning av spacerplattor från www.manton.se kanske?

Spacers för bultmönster-ändrig fungerar inte speciellt ofta om inte ET/offset på fälgarna skiljer sig väldigt mycket mot vad fälgarna till bilen ska ha....
Spacers med bultmönster förrändring ändrar nämligen åtminstone ca 20mm i ET och den toleransen finns inte om fälgarna som ska användas redan har avsett ET för bilen, speciellt inte på FWD-bilar

Så man bör vara nog med att kontrollera ET och bredd på fälgar som bilen är avsedd för och jämföra med fälgens ET & bredd innan amn ens funderar på Spacers....oftast brukar det sluta med att det inte är värt besväret och dess kostnad i dessa fall...

Sen är det olagligt att ändra spårvidd för mycket som ger problem med SBP och flygande besiktning

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
998cc
13 mars 2009 · 872 Inlägg

te_wik skrev:

ALADDIN skrev:
Kungligt, tack för det slave_joe! wink

Tänk på att alla spacers inte är lagliga på väg. Vilket innebär att du kan få ombes på bilen vid en flygande besiktning osv.


Mvh Tommy

vill inte uppmana till brott. men hur ska polisen se vilken typ av spacers man använder?

If its too loud you are too old!
te_wik Forummoderator
13 mars 2009 · 12 813 Inlägg

998cc skrev:

te_wik skrev:

ALADDIN skrev:
Kungligt, tack för det slave_joe! wink

Tänk på att alla spacers inte är lagliga på väg. Vilket innebär att du kan få ombes på bilen vid en flygande besiktning osv.


Mvh Tommy

vill inte uppmana till brott. men hur ska polisen se vilken typ av spacers man använder?

Exakt hur de går till väga vet jag inte.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
13 mars 2009 · 6 170 Inlägg

master_- skrev:
Kan inte dom här funka?

http://www.blocket.se/vi/20555534.htm?ca=18_s

Som jag sa innan:

Nej...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
master_-
13 mars 2009 · 730 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

master_- skrev:
Kan inte dom här funka?

http://www.blocket.se/vi/20555534.htm?ca=18_s

Som jag sa innan:

Nej...

Missade det.

Lurken_85
13 mars 2009 · 832 Inlägg

te_wik skrev:

998cc skrev:

te_wik skrev:

Tänk på att alla spacers inte är lagliga på väg. Vilket innebär att du kan få ombes på bilen vid en flygande besiktning osv.


Mvh Tommy

vill inte uppmana till brott. men hur ska polisen se vilken typ av spacers man använder?

Exakt hur de går till väga vet jag inte.


Mvh Tommy

Beror det inte på hur mycket dom breddar för jag har för mig att man inte får ändra spårvidden så mycket. Men det är möjligt att det finns godkända och icke godkända. Men vad är det för skillnad på dom? Måste ta och kika mer på det.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Grewen Bildoktor
14 juli 2009 · 1 Inlägg

Jag har ev samma problem på min bil. Kanske måste köpa 4x100 till min 99:a pga av det dåliga utbudet. Jag behöver 7" brett och ET 30 så hittar man ET 50 borde det gå jämt ut om plattan e 20 mm.

Hur har du löst ditt problem?

MVH

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang