1723
Sök

Isak90´s Projekt Volvo S60 2,4T (2001) & V70 2,5T (1997) || Just nu: Slipat rost på V70in!

Projekttråd för S60in och V70in, men då framförallt under byggnationen av S60in!

539 026 Visningar
Uppdaterades senast 29 april 2012
1 997 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Har uppdaterat förstasidan lite och snyggat till den med lite bilder som saknades tidigare smile

Kika gärna där med wink

1 997 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Sitter och funderar på vad för avgassystem jag ska ha.. Eller rättare sagt, vilken grovlek? 2½" eller 3"??

En ljuddämpare e planen, får nog inte plats med fler.. Eventuellt 2 på rad isf.. Bak får de inte plats iaf..

Så här har jag tänkt att det ska se ut:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/915340_q9723s.jpg

// Fredrik

Speed FMK
849 Inlägg
26 april 2010
Okej. Jo jag hoppas jag har fel om företaget. smile

Jag har också snickrat på ett twinpipesystem men har av folk som bygger avgassystem blivit avrådd från att sätta båda dämparna tidigt och sedan ha långa rör. De påstår då att det uppstår resonans i den sista biten på rören och att det dels då kan bli väldigt högljut i kupén och att ljudet kan bli lite "moppe-aktigt". Någon får gärna rätta mig om detta är fel. Jag personligen tänkte sätta simons små dämpare, "handy", precis innan varje utblås. smile Borde inte de gå att trycka in för dig med?

Mvh Ludde

EDIT: Verkar som om jag är pessimistisk till allt och jag ber om ursäkt för detta. Menar inget illa. :p
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (26 april 2010)

1 997 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Bi0HaZZarD skrev:

Jag har också snickrat på ett twinpipesystem men har av folk som bygger avgassystem blivit avrådd från att sätta båda dämparna tidigt och sedan ha långa rör. De påstår då att det uppstår resonans i den sista biten på rören och att det dels då kan bli väldigt högljut i kupén och att ljudet kan bli lite "moppe-aktigt". Någon får gärna rätta mig om detta är fel. Jag personligen tänkte sätta simons små dämpare, "handy", precis innan varje utblås. smile Borde inte de gå att trycka in för dig med?

Mvh Ludde

EDIT: Verkar som om jag är pessimistisk till allt och jag ber om ursäkt för detta. Menar inget illa. :p

De lär vi se iaf tongue Men samtidigt vill dom väl inte lämna ifrån sig ett dåligt jobb så.. men vi får se smile

Okej, en dämpare får jag ha i mitten iaf.. Men bak e de ganska trångt på passagerarsidan hmm Reservhjulsbaljan sitter typ där..

Okej, jag ska kolla på dessa! Blir o åka till Mekonomen imorrn o kika lite wink

Vilken storlek ska du ha förresten? 2½" eller 3"?

Haha nä de e lugnt, tips o åsikter e bra wink
// Fredrik

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
26 april 2010
isak90 skrev:
Sitter och funderar på vad för avgassystem jag ska ha.. Eller rättare sagt, vilken grovlek? 2½" eller 3"??

En ljuddämpare e planen, får nog inte plats med fler.. Eventuellt 2 på rad isf.. Bak får de inte plats iaf..

http://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/915340_q9723s.jpg

// Fredrik

Detta kitt finnes hos;
http://www.samsteffansson.se/bilmodeindex.html

http://www.samsteffansson.se/products/images/Volvo/S60/95082760.jpg

//W

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

1 997 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
lonewolf-holm skrev:
isak90 skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/915340_q9723s.jpg

// Fredrik

Detta kitt finnes hos;
http://www.samsteffansson.se/bilmodeindex.html

http://www.samsteffansson.se/products/i … 082760.jpg

//W

Ja de e ju JT´s system men jag tänkte bygga eget.. Blir så sjukt mycket billigare då wink

751 Inlägg
27 april 2010
Ja här jävlar händer de grejjer vettu! Blir ju skitsnyggt, ska jag va ärlig har jag tidigare tänkt "Jävlar vad han jobbar, men ja ser inte nån större skillnad" (Saab nörd som man är cool) Men nu jäääklar vad du fått fason på grejerna! Skitsnyggt!

729 Inlägg
27 april 2010
Här har det verkligen hänt saker sen man senast kikade in! smile Kjolpaketet blir grymt snyggt! Kommer inte att finnas något på bilen som antyder till "gubbvolvo" när du är klar! tongue

1 997 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
Owla skrev:
Ja här jävlar händer de grejjer vettu! Blir ju skitsnyggt, ska jag va ärlig har jag tidigare tänkt "Jävlar vad han jobbar, men ja ser inte nån större skillnad" (Saab nörd som man är cool) Men nu jäääklar vad du fått fason på grejerna! Skitsnyggt!

Hehe ja nu e de fullt upp tongue Tackar big_smile

Haha tack för den du din lilla J*v*l ! lol

Ja de tar sig som pyromanen sa wink
// Fredrik

1 997 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
ts85 skrev:
Här har det verkligen hänt saker sen man senast kikade in! smile Kjolpaketet blir grymt snyggt! Kommer inte att finnas något på bilen som antyder till "gubbvolvo" när du är klar! tongue

Ja nu börjar de ta fart smile

Tackar så mycket big_smile

Hehe ja de e de som jag vill åt, få bort den stämpeln smile

// Fredrik

Speed FMK
849 Inlägg
27 april 2010
isak90 skrev:
Bi0HaZZarD skrev:

Mvh Ludde

De lär vi se iaf tongue Men samtidigt vill dom väl inte lämna ifrån sig ett dåligt jobb så.. men vi får se smile

Okej, en dämpare får jag ha i mitten iaf.. Men bak e de ganska trångt på passagerarsidan hmm Reservhjulsbaljan sitter typ där..

// Fredrik

Jag tänkte bygga 2,5" i förhoppningen att få lite mer högfrekvent och mindre muller, detta eftersom varenda s60 i stan kör 3" från kat med simons dämpare. xD

"Handy" dämparen finns även i 3" om du ska köra på det. Kommer nog bli lite mer tight dock på högersidan men det har du nog redan listat ut. Gillar verkligen att du ska lägga tid och energi på att bygga eget. smile

JT fick som syns ovan plats med en japs på passagerarsidan så förhoppningsvis får "handy" dämparen också plats. Den andra dämparen kommer jag köra magnaflow. Gör allt för att försöka sticka ut lite bland s60 skaran i stan. haha. smile

Mvh Ludde

1 997 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
Bi0HaZZarD skrev:
isak90 skrev:
Bi0HaZZarD skrev:

Mvh Ludde

// Fredrik

Jag tänkte bygga 2,5" i förhoppningen att få lite mer högfrekvent och mindre muller, detta eftersom varenda s60 i stan kör 3" från kat med simons dämpare. xD

"Handy" dämparen finns även i 3" om du ska köra på det. Kommer nog bli lite mer tight dock på högersidan men det har du nog redan listat ut. Gillar verkligen att du ska lägga tid och energi på att bygga eget. smile

JT fick som syns ovan plats med en japs på passagerarsidan så förhoppningsvis får "handy" dämparen också plats. Den andra dämparen kommer jag köra magnaflow. Gör allt för att försöka sticka ut lite bland s60 skaran i stan. haha. smile

Mvh Ludde

Okej! Det lutar åt 3" för mig men har inte bestämt helt hundra ännu.. Funderar på att prova med 3" och en stor dämpare först o sen skita i dom små bak.. Blir de för högt så e de ju lätt o fixa dit 2st ^^

Vet inte om de va "handy" dämparen jag såg när jag va inne på mekonomen idag men jag fick låna en så jag gick ut o provade på bilen o de kan funka om jag har lite tur! smile Men dom va jävligt dyra bara sad 529kr/st o jag behöver isf 2..

Hehe ja de e ska bli kul o snickra ihop de själv, och framförallt lär jag spara en del då mitt lär bli billigare än 5k big_smile

// Fredrik

Speed FMK
849 Inlägg
28 april 2010
Okej. smile Jo 3" är inte heller fel. Testa på du! Är ju lättare att lägga till än att ta bort ifall de blir fel. Jo var det en liten smal simons dämpare så var det nog "handy". Tycker iofs inte 529kr är så dyrt för en ljuddämpare men priset stämmer nog ungefär :p Motsvarande modell från magnaflow som jag tittade på kostade närmre 1500kr. Jag väntar mig att mitt system kommer landa på runt 3000kr i pris. kanske 3500. Du hamnar nog också runt där vilket är ett rimligt pris tycker jag smile

Mvh Ludde

347 Inlägg
28 april 2010
snyggt va ere för front? pris?

Patrick^^

1 997 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
patrick_90 skrev:
snyggt va ere för front? pris?

De e en kopia på Volvos r-front med cornersplitters, finns o köpa på racimex för 3500kr wink
Senast redigerat av isak90 (28 april 2010)

1 997 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
Bi0HaZZarD skrev:
Okej. smile Jo 3" är inte heller fel. Testa på du! Är ju lättare att lägga till än att ta bort ifall de blir fel. Jo var det en liten smal simons dämpare så var det nog "handy". Tycker iofs inte 529kr är så dyrt för en ljuddämpare men priset stämmer nog ungefär :p Motsvarande modell från magnaflow som jag tittade på kostade närmre 1500kr. Jag väntar mig att mitt system kommer landa på runt 3000kr i pris. kanske 3500. Du hamnar nog också runt där vilket är ett rimligt pris tycker jag smile

Mvh Ludde

jo de får nog bli ett test med 3" tongue Går ju ganska fint att kapa upp o svetsa dit en dämpare extra på varje sida om det skulle behövas smile

Får se vart vi hamnar i pris, slutrören ligger ju på 500kr/st.. tongue

// Fredrik

1 997 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
Under veckan som varit så har farsan slipat o spacklat lite på fronten big_smile Tack för de wink

Här kommer ett par bilder på de iaf tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/917720_lvi16i.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/917723_yg9t93.jpg

Här e de lite mer o spackla.. Men de löser vi allt wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/917725_cmipl1.jpg

Här e den lilla dämparen från simons som kanske ska användas, den får iaf plats tongue 3"
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/917719_3nlcb0.jpg

// Fredrik

4 299 Inlägg
1 maj 2010
Vilken sjysst farsa du har då tongue
Såg ju ut att ha blivit riktigt bra iaf smile

Ska bli kul o se hur fan de slutar me de där avgaset, hur som lär de bli riktigt nice cool
Stora frågan e bara hur komfortabelt de kommer bli eller om du behöver köpa hörselkåpor wink

1 997 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
Elda skrev:
jag har 1 Stor JT dämpare på min bil, helt lagom smile 1500 för komplett 3" från turbo till utblås, har dock inget fancy pancy slutrör och ingen Kat på min bil (gamla bilar har helt klart fördelar)

Hehe okej! Ska ta o kolla hur din låter smile

Ja katten får jag nog ta o behålla wink

1 997 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
Vilken sjysst farsa du har då tongue
Såg ju ut att ha blivit riktigt bra iaf smile

Ska bli kul o se hur fan de slutar me de där avgaset, hur som lär de bli riktigt nice cool
Stora frågan e bara hur komfortabelt de kommer bli eller om du behöver köpa hörselkåpor wink

Hehe ja de va inte fel, sparar lite jobb smile wink
Ja det börjar bli bra nu. Sen ska lackeraren ta de sista för o se att jag gjort rätt osv så de inte blir några ojämnheter med lacken.. smile

Hehe ja de ska bli kul tongue Just nu lutar det faktiskt åt 2½" med en stor dämpare nästan direkt efter katten, precis som bilden jag gjorde i paint..

Hehe ja tanken e ju att slippa hörselkåpor tongue

// Fredrik

Sök