1978
Sök

AirOnes: Volvo 244 GLT "Buken" *..under nedläggning..*

Var en 85:as Volvo 244 GLT, jag höll kär väldigt länge. Många minnen och mycket blev gjort.

Forummoderator
0 Följare
387 019 Visningar
Projektet avslutat 8 maj 2012
Liten pöjk
610 Inlägg
28 juli 2009
ser bra ut smile hoppas du får tag på någon som kan porta toppen åt dej xD eller någon som vågar xD
Någon som vet hur mkt simons tar för en portning ? :S toppen kan du plana hoss hm vad hette han..
bengans motor big_smile för 300-400 kr tror jag att jag betala tongue om du inte vet vem han är kan du dra iväg ett PM så kan jag förklara bättre smile bortan för ope iallfal tongue
lycka till med bilen nu//fredrik

orginal? nää du kan va orginal!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 juli 2009
Fick oxå problem i vintras med min 240. Alla lampor slocknade förutom generatorlampan som lyste hela tiden. Var en kabel till generatorn som låg och gnuggade och blixtrade mot motorblocket wink

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
26 471 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
te_wik Haha det där har jag varit med om, fast då var det oljelampan som toklös. Då var det också en kabel som låg emot vid generatorn och sprakade och hade sig. Snacka om panik när den helt tvärt började lysa tongue

efreeli Ah Bengans Motor vet jag vart dom..ungefär håller till. Sånt är bra att veta. Har en kontakt som eventuellt skall åtmindstone plana min topp lite billigare, så den biten är förhoppningsvis ordnad. Håller dock på och jagar fatt i någon som kan porta häromkring. Kanske hittade en lösning inatt..vi får se helt enkelt smile
"Simo" tror jag du kanske menar? De planar väl bara..eller tar de portning också..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

38 Inlägg
29 juli 2009
haha jag sa ju att nu måste man passa sig efter filmen.. se bara på din bil, börjar leva sitt eget liv. mm smile

Forummoderator
26 471 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
mivec skrev:
haha jag sa ju att nu måste man passa sig efter filmen.. se bara på din bil, börjar leva sitt eget liv. mm smile

Haha. Jadu..man kan ju undra.

Om man ska uppdatera lite om läget så kommer 405-toppen att få flytta på sig senare idag, från garaget där den ligger och halvslumrar, och kanske till ett annat garage, eller annat passande. Har en kontakt som eventuellt skall porta den lite lagomt åt mig, så vi får se hur det blir med den saken smile

Liten pöjk
610 Inlägg
29 juli 2009
AirOne skrev:
te_wik Haha det där har jag varit med om, fast då var det oljelampan som toklös. Då var det också en kabel som låg emot vid generatorn och sprakade och hade sig. Snacka om panik när den helt tvärt började lysa tongue

efreeli Ah Bengans Motor vet jag vart dom..ungefär håller till. Sånt är bra att veta. Har en kontakt som eventuellt skall åtmindstone plana min topp lite billigare, så den biten är förhoppningsvis ordnad. Håller dock på och jagar fatt i någon som kan porta häromkring. Kanske hittade en lösning inatt..vi får se helt enkelt smile
"Simo" tror jag du kanske menar? De planar väl bara..eller tar de portning också..?

ja men jag säger simons tongue vet faktiskt inte går ju att fråga tongue ?

orginal? nää du kan va orginal!

Forummoderator
26 471 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Update 32

090729

Yes. Så länge kunde man hålla sig innan man åkte hem till föräldrarna för "operation: montera-den-oerhört-snygga-voltmätaren". Efter lite ärenden i stan så bar det hemöver, och det fort smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/722014_7mvk8j.jpg
[Taget 090729]*..där har vi den lilla godingen som skall kopplas in..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/722023_hh40pv.jpg
[Taget 090729]*..här hade jag ju tänkt visa med kabeln i högsta hugg att jag skulle ta jord från den befintliga jordpunkten under instrumentpanelen..men ja..så blev det ju..men inte med denna kabel..eller jo...denna kabel blev det men inte med denna ände..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/722029_sesm0t.jpg
[Taget 090729]*..plockar ström från säkring nummer 3..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/722031_rfkxsj.jpg
[Taget 090729]*..mätaren inne i..eh.."hålet"..och kablarna hänger ut genom mitt yberfina hål i gallret..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/722032_e88qtx.jpg
[Taget 090729]*..så var det mätaren såg ut ja..nice..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/722033_23jd8m.jpg
[Taget 090729]*...efter lite om och men och lite mer om och men så lyckades man pilla upp kablarna underifrån och upp genom hålet i instrumentbrädan..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/722034_d3g8t7.jpg
[Taget 090729]*...och Se där..den fungerar smile*

För den som är skarpögd så var det tre kablar till voltmätaren. Ja..det kanske det är till alla förresten, när man tänker efter. Den tredje är såklart belysningen till instrumenten, och jag har funderat på saken. Tror jag ska dra plus-kabel direkt från batteriet och koppla ihop med en eller flera - ju fler ju roligare eller hur? - strömbrytare. Grejen är inte att det bara blir kul att slå på en massa strömbrytare, utan det är också lite av en idé stulen från Saab. På kvällen är det tänkt att man ska kunna slå av belysningen i åtmindstone den övre panelen så att det blir som "Nightpanel", eller vad nu Saab kallar det för tongue

Men som sagt..vi får se hur det blir..

2 164 Inlägg
30 juli 2009
du skulle ju få plats med en liten knapp mellan dom övre mätarna utan problem? smile

"Life´s too short to drive a boring car"

Forummoderator
26 471 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
dadde skrev:
du skulle ju få plats med en liten knapp mellan dom övre mätarna utan problem? smile

Mja jo..förutom att "mellanrummet" är uppbyggt av fogskum så jag vet inte riktigt..hållaren är definitivt klar i min mening. Dessutom rätt långt att sträcka sig dit bara för att nå knappen tongue
Men..bra förslag. Jag hade faktiskt tänkt på det jag också tidigare.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
Forummoderator
26 471 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
blev ju riktigt nice ju=D

Man tackar smile

.......
2 655 Inlägg
30 juli 2009
börjar ju hända lite mer, vill dock se att de händer mer med fronten big_smile. jag kan porta toppen åt dej tongue, jag har verktyg för de och behöver bara tryckluft tongue, portade mitt insug så, blev skitfint (Y)...

Slav
1 454 Inlägg
30 juli 2009
HEJ LARS! kul att de händer lite med bilen. Simo planar inte bara, dom kan bygga dej en hel race motor om du vill de smile bara att ringa dom eller åka in med toppen och be om en portning wink

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juli 2009
Ser bra ut, men ta tag i fronten nu wink tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
26 471 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
Rquired Tror nog jag måste göra dig besviken i så fall med att säga att det tar jag tag i när jag får nästa löning sad Tacka arbetsförmedlingen för det..MEN det kommer..jag lovar!

Henka_ Tackar smile Jasså dom gör så mycket :p Sånt är bra att veta.

beemern Vafan..kunde inte ha sagt det tidigare..? Nu är ju toppen hos Adde tongue

195 Inlägg
31 juli 2009
ser bra ut air nummero ono (Y) wink

Men om du vill ha belysning, varför inte skarva till någon lampa i original belysningen. Så när du startar bilen/vrir på parkering så tänds mätaren med wink bara en tanke

Ja och vill du vri av belysningen till ditt nightmode så sätter du bara en knapp i kretsen wink

Trucker
1 220 Inlägg
31 juli 2009
d hjälper inte att skarva nå orginal belysning mattsvart för alla lampor i hela bilen är svarta inte en jävel som lys så han måste få dom å lysa först innan han kan skarva nå kabel till extra mätarna

Så är nån duktig på 240 bilel och vill hjälpa lars så hör av er till han! jag vet att han behöver hjälp

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 471 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
teamvolvoracing Tackar smile Mjo..nu är man ju som lite fundersam varför inte en enda lampa i instrumentpanelen lyser. Är ju lite för mycket "nightmode" just nu tongue

Mattsvart Jo så kan man nog också göra...men som sagt. Ska få resten att lysa igen först..

Forummoderator
26 471 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
Update 33

090731

Tänkte bara uppdatera med lite bilder som jag har sneglat på, vad som kommas skall. Lite inspiration, där man ser någorlunda i alla fall hur det kommer bli.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/724039_6xx9vj.jpg
[Hittad 090730]*..hittade denna reklam på internet. Visserligen reklam för 240 Turbo men den har ju amerikafronten i alla fall. Plus att den är mörk. Nåt åt det här hållet..förutom allt krom..och lite till..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/724041_c2ibx0.jpg
[Hittad 090730]*..tänk mörkgrå, nästan svart Volvo 244, med helvita - men tonade - framblinkers och sidoblinkers, svart näbbhuvsgrill och svarta ramar runt lyktorna..mmm kan bli nåt smile*

Sök