1511
Sök

AirOnes: Volvo 244 GLT "Buken" *..under nedläggning..*

Var en 85:as Volvo 244 GLT, jag höll kär väldigt länge. Många minnen och mycket blev gjort.

Forummoderator
0 Följare
387 046 Visningar
Projektet avslutat 8 maj 2012
.......
2 655 Inlägg
14 augusti 2009
#441
den som kommer och hämtar den fort får den som den står, utan motor, låda, framskärmar, framlycktor och vinge. resten följer med.  svarta dörrsidor, svarta lister, ny besiktad utan anmärkning. står på plåtfälgar.

undrar ni mer så pm:a så slipper vi förstöra lars tråd big_smile...

.......
2 655 Inlägg
14 augusti 2009
#442
folk säger att de händer saker om inte tar bort batteret men jag har svetsat mycke på bilar och andra fordon me batteriet kvar och har aldrig varit några problem.

Forummoderator
26 471 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
#443
beemern skrev:
folk säger att de händer saker om inte tar bort batteret men jag har svetsat mycke på bilar och andra fordon me batteriet kvar och har aldrig varit några problem.

Ok..hoppas du får bilen såld för övrigt tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
14 augusti 2009
#444
Och jag känner folk som har bränt tändning, lysspolar och lite smått och gott... Så jag svtsar helst utan...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

Forummoderator
26 471 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
#445
RannerKing skrev:
Och jag känner folk som har bränt tändning, lysspolar och lite smått och gott... Så jag svtsar helst utan...

Hehe ok. För att vara på den säkra sidan så kan man ju plocka lös batteripolerna också iofs.
Utifall nåt har gett sig - har du nån aning om vad det kan vara i så fall?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
14 augusti 2009
#446
AirOne skrev:
RannerKing skrev:
Och jag känner folk som har bränt tändning, lysspolar och lite smått och gott... Så jag svtsar helst utan...

Hehe ok. För att vara på den säkra sidan så kan man ju plocka lös batteripolerna också iofs.
Utifall nåt har gett sig - har du nån aning om vad det kan vara i så fall?

På modernare bilar med mycket elektronik är det bara dumt att inte lossa en batteripol. Lätt hänt att känslig elektronik dör annars. Många bilar kan få diverse anfall endast genom att använda startkablar om bilens rätta batteri är urdraget.
Är det böket med död instrumentbelysning du far efter? Har du provat att bygla reostaten... alltså vridresistorn somm sitter bakom ratten du dimmrar instrumenteringen med? Inte helt ovanligt det blir avbrott eller glapp i dessa.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Forummoderator
26 471 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#447
hotrodder skrev:
AirOne skrev:
RannerKing skrev:
Och jag känner folk som har bränt tändning, lysspolar och lite smått och gott... Så jag svtsar helst utan...

Hehe ok. För att vara på den säkra sidan så kan man ju plocka lös batteripolerna också iofs.
Utifall nåt har gett sig - har du nån aning om vad det kan vara i så fall?

På modernare bilar med mycket elektronik är det bara dumt att inte lossa en batteripol. Lätt hänt att känslig elektronik dör annars. Många bilar kan få diverse anfall endast genom att använda startkablar om bilens rätta batteri är urdraget.
Är det böket med död instrumentbelysning du far efter? Har du provat att bygla reostaten... alltså vridresistorn somm sitter bakom ratten du dimmrar instrumenteringen med? Inte helt ovanligt det blir avbrott eller glapp i dessa.

Jo det är instrumentbelysningen jag funderar över. Hm nej jag har aldrig provat att bygla den. Hade funderingar på om kablarna sitter rätt med tanke på att det är tre kontakter och två kablar..om det är det som är problemet kanske?
Men efter en snabb koll i reservdelsbilen jag en gång ägde en kort stund så såg det ut att stämma. Men. Reostaten kanske rent utav är död..får prova att byta den tror jag, se om det löser sig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 augusti 2009
#448
AirOne skrev:
hotrodder skrev:
AirOne skrev:

Hehe ok. För att vara på den säkra sidan så kan man ju plocka lös batteripolerna också iofs.
Utifall nåt har gett sig - har du nån aning om vad det kan vara i så fall?

På modernare bilar med mycket elektronik är det bara dumt att inte lossa en batteripol. Lätt hänt att känslig elektronik dör annars. Många bilar kan få diverse anfall endast genom att använda startkablar om bilens rätta batteri är urdraget.
Är det böket med död instrumentbelysning du far efter? Har du provat att bygla reostaten... alltså vridresistorn somm sitter bakom ratten du dimmrar instrumenteringen med? Inte helt ovanligt det blir avbrott eller glapp i dessa.

Jo det är instrumentbelysningen jag funderar över. Hm nej jag har aldrig provat att bygla den. Hade funderingar på om kablarna sitter rätt med tanke på att det är tre kontakter och två kablar..om det är det som är problemet kanske?
Men efter en snabb koll i reservdelsbilen jag en gång ägde en kort stund så såg det ut att stämma. Men. Reostaten kanske rent utav är död..får prova att byta den tror jag, se om det löser sig.

Reostaten var boven i dramat på polarens 740. Men varningslamporna ska fungera ändå (dom funkade inte heller för dig va?) Vi byglade förbi den så det var max styrka hela tiden.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
26 471 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#449
te_wik skrev:
AirOne skrev:
hotrodder skrev:

På modernare bilar med mycket elektronik är det bara dumt att inte lossa en batteripol. Lätt hänt att känslig elektronik dör annars. Många bilar kan få diverse anfall endast genom att använda startkablar om bilens rätta batteri är urdraget.
Är det böket med död instrumentbelysning du far efter? Har du provat att bygla reostaten... alltså vridresistorn somm sitter bakom ratten du dimmrar instrumenteringen med? Inte helt ovanligt det blir avbrott eller glapp i dessa.

Jo det är instrumentbelysningen jag funderar över. Hm nej jag har aldrig provat att bygla den. Hade funderingar på om kablarna sitter rätt med tanke på att det är tre kontakter och två kablar..om det är det som är problemet kanske?
Men efter en snabb koll i reservdelsbilen jag en gång ägde en kort stund så såg det ut att stämma. Men. Reostaten kanske rent utav är död..får prova att byta den tror jag, se om det löser sig.

Reostaten var boven i dramat på polarens 740. Men varningslamporna ska fungera ändå (dom funkade inte heller för dig va?) Vi byglade förbi den så det var max styrka hela tiden.

Mvh Tommy

Alla varningslampor funkar ändå. Alla mätare funkar..ja förutom temp och soppamätaren men de dog långt innan detta problemet..så. Det låter nästan som den där reostaten. Kanske man får lite belysning snart igen då big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 augusti 2009
#450
shit vad många inlägg de har blivit sen man gick och la sig..? big_smile.... dina mätare pajjat?

sen de där med svetsa utan batteri .vad jag läst om de på internet så brukar man plocka bort de för och slippa ev elfel ..hur vida de stämmer har jag ingen aning då jag inte har nå svets skillz alls

lycka till=D


Forummoderator
26 471 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#451
MrEricsson skrev:
shit vad många inlägg de har blivit sen man gick och la sig..? big_smile.... dina mätare pajjat?

sen de där med svetsa utan batteri .vad jag läst om de på internet så brukar man plocka bort de för och slippa ev elfel ..hur vida de stämmer har jag ingen aning då jag inte har nå svets skillz alls

lycka till=D

Hehe jo här händer det grejer tongue
Mjae. Mätarna fungerar ju..är ju bara ingen belysning..roll
Men jag ska kolla upp det där med reostaten. Måste vara det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 augusti 2009
#452
AirOne skrev:
MrEricsson skrev:
shit vad många inlägg de har blivit sen man gick och la sig..? big_smile.... dina mätare pajjat?

sen de där med svetsa utan batteri .vad jag läst om de på internet så brukar man plocka bort de för och slippa ev elfel ..hur vida de stämmer har jag ingen aning då jag inte har nå svets skillz alls

lycka till=D

Hehe jo här händer det grejer tongue
Mjae. Mätarna fungerar ju..är ju bara ingen belysning..roll
Men jag ska kolla upp det där med reostaten. Måste vara det.

ah ok låter som de borde va den som laggat ur


Forummoderator
26 471 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#453
MrEricsson skrev:
AirOne skrev:
MrEricsson skrev:
shit vad många inlägg de har blivit sen man gick och la sig..? big_smile.... dina mätare pajjat?

sen de där med svetsa utan batteri .vad jag läst om de på internet så brukar man plocka bort de för och slippa ev elfel ..hur vida de stämmer har jag ingen aning då jag inte har nå svets skillz alls

lycka till=D

Hehe jo här händer det grejer tongue
Mjae. Mätarna fungerar ju..är ju bara ingen belysning..roll
Men jag ska kolla upp det där med reostaten. Måste vara det.

ah ok låter som de borde va den som laggat ur

Mjo. Tydligen är det vanligare än vad man tror. Vad vet jag. Vet vart det finns en så jag ska ragga hos ägaren så fort jag hinner.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 augusti 2009
#454
AirOne skrev:
MrEricsson skrev:
AirOne skrev:

Hehe jo här händer det grejer tongue
Mjae. Mätarna fungerar ju..är ju bara ingen belysning..roll
Men jag ska kolla upp det där med reostaten. Måste vara det.

ah ok låter som de borde va den som laggat ur

Mjo. Tydligen är det vanligare än vad man tror. Vad vet jag. Vet vart det finns en så jag ska ragga hos ägaren så fort jag hinner.

de är ju bra hoppas du får 1 skysst pris=D / gratis=D


Forummoderator
26 471 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#455
Update 37

090815


Belysningsproblemet är löst! Tyvärr har jag inga bilder från händelser, då telefonen kände för att dra en sista suck och somna in, men enkelt förklarat av hur det hela förlöpte kommer här.

En "ny" - bättre begagnad - reostat skulle jag få plocka från reservdelsbilen jag en gång ägde. Satte mig i bilen och insåg att jag var tvungen att ha lös instrumenthuset för att få lös muttern som reostaten sitter fast i.
Ett hett tips här: när du rycker i instrumenthuset..det kan gå i två delar och ytterhöljet kan flyga upp i ansiktet på dig. Det gör ont..

Med den "nya" reostaten i min ägo plockade jag lös den gamla. Lös med kablarna på baksidan och så lös med muttern.
Ett hett tips: slint inte med skruvmejseln och skär upp tummen. Det svider..

Menmen. Dit med den nya. Upp med den och piggen i hålet..hur nu det där lät. Och så skulle man dit med muttern. Och stilen man antog för att få dit den kan närmast ha jämförts med en akrobat med allvarliga anala problem. Vinglade på en fot och ena skinkan balanserade jag med ryggen vriden åt alla håll, och med en hand innanför instrumentpanelen och andra vilt försökande med att finna på jängen.
Tusen svordomar senare och plötsligt - plopp - och den sitter där.

Och tamesjutton om den inte funkar också. Det lyser smile
Skall sova över hos föräldrarna inatt.
I morgon kommer förhoppningsvis mer uppdatering.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 augusti 2009
#456
Härligt! Som sagt, ett klassiskt fel smile nu vet du det till nästa gång! wink



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
26 471 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#457
te_wik skrev:
Härligt! Som sagt, ett klassiskt fel smile nu vet du det till nästa gång! wink



Mvh Tommy

Hehe jo jag gör ju det smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trucker
1 220 Inlägg
16 augusti 2009
#458
härligt att du ha fixa ett av felen iaf bra jobbat

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 471 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#459
teamvolvoracing skrev:
härligt att du ha fixa ett av felen iaf bra jobbat

Tackar smile Ja ett kan man ta bort från listan i alla fall smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg

Sök