Update 37090815
Belysningsproblemet är löst! Tyvärr har jag inga bilder från händelser, då telefonen kände för att dra en sista suck och somna in, men enkelt förklarat av hur det hela förlöpte kommer här.
En "ny" - bättre begagnad - reostat skulle jag få plocka från reservdelsbilen jag en gång ägde. Satte mig i bilen och insåg att jag var tvungen att ha lös instrumenthuset för att få lös muttern som reostaten sitter fast i.
Ett hett tips här: när du rycker i instrumenthuset..det kan gå i två delar och ytterhöljet kan flyga upp i ansiktet på dig. Det gör ont..
Med den "nya" reostaten i min ägo plockade jag lös den gamla. Lös med kablarna på baksidan och så lös med muttern.
Ett hett tips: slint inte med skruvmejseln och skär upp tummen. Det svider..
Menmen. Dit med den nya. Upp med den och piggen i hålet..hur nu det där lät. Och så skulle man dit med muttern. Och stilen man antog för att få dit den kan närmast ha jämförts med en akrobat med allvarliga anala problem. Vinglade på en fot och ena skinkan balanserade jag med ryggen vriden åt alla håll, och med en hand innanför instrumentpanelen och andra vilt försökande med att finna på jängen.
Tusen svordomar senare och plötsligt - plopp - och den sitter där.
Och tamesjutton om den inte funkar också. Det lyser

Skall sova över hos föräldrarna inatt.
I morgon kommer förhoppningsvis mer uppdatering.