Update 54090922
Så idag var det dagen då jag tog ut tummen ur röven och satsade stort. Klev upp även fast hjärnan ville. Åkte till Arbetsförnedringen fast jag inte ville - men det är en helt annan historia varför jag tvingades dit - och sen var det raka spåret hem till föräldrarna, för att göra det sista på toppen inför den kommande operationen.
Jag började med att lägga den på ett plant underlag, i detta fall på en mindre lastpall med gamla dagstidningar som skydd mot eventuella repor. Har man fått den planad och putsad så vill man fasen inte ha repor..särskilt inte sådana man har gjort själv!
[Taget 090922]*..här har vi den..*Sedan satte jag mig - på trägolvet - och började plocka bort packningsrester och sådana limrester. Jag gissar på att det är lim. Locktite kanske? Vad vet jag. Nåt klegg var det i alla fall..
Torkade även bort lite olja som hade sipprat fram då toppen legat snett.
[Taget 090922]*..det blåa klägget syntes mest där termostathuset hade suttit. Gissar på att det fungerade som tätningsmaterial..väck skulle skiten i alla fall..*Nästa steg blev att plocka lös kammen, något som både var enklare än vad jag trodde det skulle vara, även fast jag aldrig hade gjort nåt liknande tidigare själv. (..har alltid lämnat bort sådant innan..)
Sedan fortsatte jag på spåret med gamla dagstidningar - tack farsan..även fast du inte vet om att jag tog dem från din hög du brukar spara.. - och gjorde små bollar av dem - av varierande storlekar - för att sedan förpassa dem i stort sett varenda kroppsöppning..ELLER jag menar öppning i toppen, såsom tändstiftshål, grenrörsöppningar med flera..
Tejpade även runt - och in - kontakterna på insugssidan - de som sitter i nederkant - så de inte skulle få färg på sig.
[Taget 090922]*..tur det finns gott om papper..*
[Taget 090922]*..här kommer ett HETT tips: se till att ha BRA belysning. Jag satt med ficklampa när jag jobbade..men har man ingen annan lämplig plats att hålla till på för stunden så..*När jag hade försäkrat mig om att kusten var klar, var det bara att plocka fram färgflaskan och börja lacka. Är inte världens bäste kanske på företaget men vafasen. Försökte dra tunna och jämna lager men med alla kanter och böjar så vete sjutton hur det blev. Sedan tror jag - efter att jag synade första lagret - så var det några droppar olja som fortfarande fanns kvar på toppen, för färgen ville inte riktigt sitta..eller hur jag nu ska förklara. Men. Frågan är om den sitter över huvudtaget när toppen väl blir varm under körning ändå?

[Taget 090922]*..första lagret lack..jag säger som Stig-Helmer från Sällskapsresan-filmerna: det duger åt mig...*
[Taget 090922]*..och andra lagret med färg..första lagret fick torka lika länge som jag var in och åt en delikat middag med föräldrarna...praktiskt
*Efter att jag hade försäkrat mig sedan om att det verkligen hade torkat - tillräckligt så man kunde ta på toppen - så plockade jag bort tidningstussarna ur hålen och blåste rent lite lätt med munnen.
[Taget 090922]*..och resultatet efter lackning. Skall slipa lite lätt där färgen har kommit åt där packningarna skall vara. Vet inte om det behövs men..det känns bäst så..*
[Taget 090922]*..resultatet, andra sidan. Som sagt. Skall slipa lite lätt där packningarna skall vara framöver, men över huvudtaget känns det rätt okej..*Kan säga att det känns grymt bra nu. Var in en snabb sväng och lade till de senaste inköpen, till högen av grejer jag skaffat inför topp-bytet. Och när allt är samlat så känns det överväldigande.
[Taget 090922]*..allt som behövs finns nu i min ägo: nya topplocksbultar. Nya grenrörsbultar, nya tändstift, nytt oljefilter och en komplett sotningssats med alla packningar och grejer. Nu jäklar...*