1778
Sök

AirOnes: Volvo 244 GLT "Buken" *..under nedläggning..*

Var en 85:as Volvo 244 GLT, jag höll kär väldigt länge. Många minnen och mycket blev gjort.

Forummoderator
0 Följare
387 148 Visningar
Projektet avslutat 8 maj 2012
Trucker
1 220 Inlägg
13 september 2009
AirOne skrev:
teamvolvoracing skrev:
AirOne skrev:

Jo jag håller med. Vissa borrar ju hål där skylten suttit - så kallade "andningshål" - men det ser ju konstigt ut det också. Nej. Orginaplacering ska det vara smile

nu känner ja mig ganska dissad tongue för de va exakt så jag tänkte big_smile tongue

Haha. Äsch känn dig inte dissad! Jag är glad för att folk kommer med idéer och tankar om bygget. Jag är som sagt ingen expert på detta. Knappt ens amatör. Så gör jag nåt fel och det går åt helvete så är jag bara glad att man har nåt att luta sig bakåt mot och göra så i stället.
Ibland går jag efter vad andra kommer med, ibland inte.
Tanken var god. Fortsätt med såna smile

yes sir ska bli tongue

Vissa är bara bättre än andra!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 september 2009
AirOne skrev:
Volvo544special65 skrev:
Jag tycker du ska ha USA-front, passar så mycket bättre till det stuk du verkar ha i åtanke till bilen.

Man tackar för åsikten. Många dissar den men då är vi i alla fall minst två som tycker om USA-fronten smile Jo. Jag kommer köra på den. Plus lite moddningar så den blir precis som jag vill ha den. Men. Även solen har sina fläckar. Mina idéer kanske funkar i huvudet men inte i verkligheten. Det vet man inte förrän man har provat.
Funkar dom inte..ja då kör vi på plan B big_smile

Minst 4 med mig och Dadde tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
26 473 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Update 51

090913

Blir nog sista uppdateringen innan den stundande semestern som kommer i morgon. Kan glädja - mig själv såklart - och de eventuella läsare av denna tråd med att min topp återkom i mina ägor idag.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/762885_i6bg73.jpg
[Taget 090913]*Världens sämsta kvalitet på bilden. Där ligger i alla fall toppen, nyrenoverad och fin..*

Fick ett riktigt schysst pris tack vare att vi är bekanta med varandra. (avslöjar dock inte hur mycket för vem som helst tongue)
Hursomhelst. Nu är den blästrad, kammen har varit urplockad och ventilerna genomgångna. Planad 1.5 mm (har för mig det blev så), och allmänt tillsnyggad.

Min portning skrattade han dock åt. Har tydligen planat på helt fel ställe pinsamt nog. "Man ska porta där det är som smalast för att få bra flöde..", enligt min kontakt. Men vad vet jag. Har aldrig pysslat med dylikt innan så. Men det var ingen som skadade heller. Men. "Inget som gjorde saken bättre heller", slut på citat.

Menmen. Nu är den tillbaka i alla fall. Blir lackering och montering så fort som möjligt smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 473 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
AirOne skrev:
Volvo544special65 skrev:
Jag tycker du ska ha USA-front, passar så mycket bättre till det stuk du verkar ha i åtanke till bilen.

Man tackar för åsikten. Många dissar den men då är vi i alla fall minst två som tycker om USA-fronten smile Jo. Jag kommer köra på den. Plus lite moddningar så den blir precis som jag vill ha den. Men. Även solen har sina fläckar. Mina idéer kanske funkar i huvudet men inte i verkligheten. Det vet man inte förrän man har provat.
Funkar dom inte..ja då kör vi på plan B big_smile

Minst 4 med mig och Dadde tongue

Hehe trevligt att höra smile

Trucker
1 220 Inlägg
13 september 2009
lacka den silver el putsa den! så bli de snyggt och ha så trevligt nere i fjollträsk i veckan ser fram i mot mer update när ni kommer hem

Vissa är bara bättre än andra!

.......
2 655 Inlägg
14 september 2009
blir skit bra detta, ska bli kul och känna hur den kommer gå med toppen och de, för nu går den konstigt nog inte jätte bra för att vara glt yikes, du har inte kommit på vad de kan vara?.

de va förresten jag som lackade insatserna på framblinkersen tongue...

358 Inlägg
14 september 2009
Har smygtittat i den här tråden lite då och då och jag ser fram emot att se resultatet när du fått på amerikafronten

Forummoderator
26 473 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
teamvolvoracing Silver eller blå är det tänkt. Har en dröm i huvudet om en speciell blåfärg men vet inte om det går att ordna. Åt det "Laserblåa" hållet men..jag vet inte hur jag ska förklara. Vi får se. Eller så blir den svart smile

beemern Jag tror mycket har med kammen att göra. Den skall egentligen shimsas in vilket inte är gjort, och då går den som den gör. Rätt inställd så ska den vara vassare. Och med nyflidd topp så skall det inte göra saken sämre. Vi får se hur det kommer bli..

Timol Trevligt att du läser smile Kom gärna med idéer och förslag om vad du tycker man ska göra smile Jo nu är man tillbaka efter semestern och även om man skall jobba så ska man väl få tid till att skruva också förhoppningsvis smile

Forummoderator
26 473 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Update 52

090920

Igår var man och handlade färg till toppen. Drömmen var ju som sagt laserblå eller liknande men vid närmare eftertanke så kändes det inte realistiskt. Snyggt jovisst men..det ska ju sitta också.
Så jag var iväg och snabbhandlade en flaska svartfärg. Svart kommer se grymt ut tillsammans med blåa vakuumslangar med mera.

Måste dock få tag i lite grejer innan bytet av toppen kan ske.

Grenrörsbultar - behöver iofs inte bytas men vill ändå ha snyggt och prydligt med skalle i stället för med mutter. Skall plocka lös en och handla nya så fort som möjligt.
Oljefilter - inget måste det heller tror jag men..man vill ju ha det grett och det ska nog ändå bytas. Ja. Det mesta ska ändå bytas så whattheheck..
Momentnyckel - antingen köper jag en eller så lånar jag. Såna är rätt bra att ha känns det som..är det någon som sitter på en och lånar ut så får denne gärna säga till annars? smile

Driftmeister
218 Inlägg
21 september 2009
var ett tag sen man tittade in här, tyvärr sad mycket har hänt ser jag och det är fortfarande lika roligt att läsa dina updates smile

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!

Forummoderator
26 473 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
rehborG Ja, dina kommentarer är saknade sad Sakta men säkert pysslas det. Mer kommer bara lönen trillar in smile

Update 53

090921

Grenrörsbultar - köpta!

Oljefilter - Köpt!

Momentnyckel - har en på gång lagom till operation: byta topp och trimma jävlaranamma tongue
Senast redigerat av AirOne (21 september 2009)

358 Inlägg
22 september 2009
AirOne skrev:
Timol Trevligt att du läser smile Kom gärna med idéer och förslag om vad du tycker man ska göra smile Jo nu är man tillbaka efter semestern och även om man skall jobba så ska man väl få tid till att skruva också förhoppningsvis smile

Bra de, jo jag hojtar till om jag kommer på något wink

Forummoderator
26 473 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Update 54

090922

Så idag var det dagen då jag tog ut tummen ur röven och satsade stort. Klev upp även fast hjärnan ville. Åkte till Arbetsförnedringen fast jag inte ville - men det är en helt annan historia varför jag tvingades dit - och sen var det raka spåret hem till föräldrarna, för att göra det sista på toppen inför den kommande operationen.

Jag började med att lägga den på ett plant underlag, i detta fall på en mindre lastpall med gamla dagstidningar som skydd mot eventuella repor. Har man fått den planad och putsad så vill man fasen inte ha repor..särskilt inte sådana man har gjort själv!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/769076_0hgc9f.jpg
[Taget 090922]*..här har vi den..*

Sedan satte jag mig - på trägolvet - och började plocka bort packningsrester och sådana limrester. Jag gissar på att det är lim. Locktite kanske? Vad vet jag. Nåt klegg var det i alla fall..
Torkade även bort lite olja som hade sipprat fram då toppen legat snett.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/769087_ec0ns7.jpg
[Taget 090922]*..det blåa klägget syntes mest där termostathuset hade suttit. Gissar på att det fungerade som tätningsmaterial..väck skulle skiten i alla fall..*

Nästa steg blev att plocka lös kammen, något som både var enklare än vad jag trodde det skulle vara, även fast jag aldrig hade gjort nåt liknande tidigare själv. (..har alltid lämnat bort sådant innan..)
Sedan fortsatte jag på spåret med gamla dagstidningar - tack farsan..även fast du inte vet om att jag tog dem från din hög du brukar spara.. - och gjorde små bollar av dem - av varierande storlekar -  för att sedan förpassa dem i stort sett varenda kroppsöppning..ELLER jag menar öppning i toppen, såsom tändstiftshål, grenrörsöppningar med flera..
Tejpade även runt  - och in - kontakterna på insugssidan - de som sitter i nederkant - så de inte skulle få färg på sig.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/769092_1g8rvk.jpg
[Taget 090922]*..tur det finns gott om papper..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/769097_zrig9y.jpg
[Taget 090922]*..här kommer ett HETT tips: se till att ha BRA belysning. Jag satt med ficklampa när jag jobbade..men har man ingen annan lämplig plats att hålla till på för stunden så..*

När jag hade försäkrat mig om att kusten var klar, var det bara att plocka fram färgflaskan och börja lacka. Är inte världens bäste kanske på företaget men vafasen. Försökte dra tunna och jämna lager men med alla kanter och böjar så vete sjutton hur det blev. Sedan tror jag - efter att jag synade första lagret - så var det några droppar olja som fortfarande fanns kvar på toppen, för färgen ville inte riktigt sitta..eller hur jag nu ska förklara. Men. Frågan är om den sitter över huvudtaget när toppen väl blir varm under körning ändå? big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/769111_0jq0a5.jpg
[Taget 090922]*..första lagret lack..jag säger som Stig-Helmer från Sällskapsresan-filmerna: det duger åt mig...*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/769113_zrd3js.jpg
[Taget 090922]*..och andra lagret med färg..första lagret fick torka lika länge som jag var in och åt en delikat middag med föräldrarna...praktiskt smile*

Efter att jag hade försäkrat mig sedan om att det verkligen hade torkat - tillräckligt så man kunde ta på toppen - så plockade jag bort tidningstussarna ur hålen och blåste rent lite lätt med munnen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/769115_lszhnc.jpg
[Taget 090922]*..och resultatet efter lackning. Skall slipa lite lätt där färgen har kommit åt där packningarna skall vara. Vet inte om det behövs men..det känns bäst så..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/769116_059rmm.jpg
[Taget 090922]*..resultatet, andra sidan. Som sagt. Skall slipa lite lätt där packningarna skall vara framöver, men över huvudtaget känns det rätt okej..*

Kan säga att det känns grymt bra nu. Var in en snabb sväng och lade till de senaste inköpen, till högen av grejer jag skaffat inför topp-bytet. Och när allt är samlat så känns det överväldigande.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/769118_q060yh.jpg
[Taget 090922]*..allt som behövs finns nu i min ägo: nya topplocksbultar. Nya grenrörsbultar, nya tändstift, nytt oljefilter och en komplett sotningssats med alla packningar och grejer. Nu jäklar...*

Arn Racing
166 Inlägg
22 september 2009
ser fint ut:) hoppas färgen sitter kvar då. vill så gärna sätta igång me nått motorprojekt själv men tyvärr inget som talar för det just nu:(
lycka till med monteringen!
MVH/Holmgren

Forummoderator
26 473 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
FHolmgren skrev:
ser fint ut:) hoppas färgen sitter kvar då. vill så gärna sätta igång me nått motorprojekt själv men tyvärr inget som talar för det just nu:(
lycka till med monteringen!
MVH/Holmgren

Man tackar smile Jo vi får hoppas det. Om inte annat så är det en lärdom smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 september 2009
Du behöver inte vara orolig.. jag följer din tråd även om jag har blivit jävligt lat på att kommentera. Kollade för ett tag sen hur många inlägg jag skrivit här på garaget och fick en chock, så jag ska inte fylla internet med mina ord tongue Men de ser bra ut dehär, du kommer ha en skön bil sen, synd att man mest troligt aldrig kommer få se den IRL.

Keep up!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
26 473 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
Du behöver inte vara orolig.. jag följer din tråd även om jag har blivit jävligt lat på att kommentera. Kollade för ett tag sen hur många inlägg jag skrivit här på garaget och fick en chock, så jag ska inte fylla internet med mina ord tongue Men de ser bra ut dehär, du kommer ha en skön bil sen, synd att man mest troligt aldrig kommer få se den IRL.

Keep up!

Mvh Tommy

Det där med att aldrig se den IRL..vem vet? Jag har fått tokryck och åkt upp till en kompis i Arvidsjaur tidigare så varför skulle jag inte få tokryck att fortsätta ännu längre upp en vacker dag? En bil är till för att köras..och ja..varför inte en skön bilsemester. Alla kör ju neröver..då kör jag uppöver tongue
Är bara kul när du skriver, men det är absolut inget tvång! smile
Som jag sagt tidigare så skriver jag för min egen skull. För att veta vad jag gjort...lite grand som att peppa mig själv om det går ont. Vet inte hur många gånger jag gått tillbaka och kikat..grunnat..funderat..tänkt efter hur jag gjorde och så vidare. Men det är dock väldigt roligt när andra skriver också smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 september 2009
AirOne skrev:
te_wik skrev:

Keep up!

Mvh Tommy

Det där med att aldrig se den IRL..vem vet? Jag har fått tokryck och åkt upp till en kompis i Arvidsjaur tidigare så varför skulle jag inte få tokryck att fortsätta ännu längre upp en vacker dag? En bil är till för att köras..och ja..varför inte en skön bilsemester. Alla kör ju neröver..då kör jag uppöver tongue
Som jag sagt tidigare så skriver jag för min egen skull. För att veta vad jag gjort...lite grand som att peppa mig själv om det går ont. Vet inte hur många gånger jag gått tillbaka och kikat..grunnat..funderat..tänkt efter hur jag gjorde och så vidare. Men det är dock väldigt roligt när andra skriver också smile

Haha ja nu glömde jag ju bort att du bor rätt så "nära" ändå, så inget är ju omöjligt.
Japp, precis samma anledning jag har min projekttråd, mest för att domumentera det jag gör. Så man kan visa sina barn om 40 år va man har åstakommit "på sin tid".. hahah wink

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
26 473 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
AirOne skrev:
te_wik skrev:

Keep up!

Mvh Tommy

Haha ja nu glömde jag ju bort att du bor rätt så "nära" ändå, så inget är ju omöjligt.
Japp, precis samma anledning jag har min projekttråd, mest för att domumentera det jag gör. Så man kan visa sina barn om 40 år va man har åstakommit "på sin tid".. hahah wink

Mvh Tommy

Haha. Du är en rolig kille du..nej så långt bort är det inte. Enligt hitta.se är det lite över 67 mil enkel väg. Det gör man på..ja en eftermiddag smile Är man norrlänning så är man inte bangen för nåt big_smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 september 2009
AirOne skrev:
te_wik skrev:
AirOne skrev:

Mvh Tommy

Haha. Du är en rolig kille du..nej så långt bort är det inte. Enligt hitta.se är det lite över 67 mil enkel väg. Det gör man på..ja en eftermiddag smile Är man norrlänning så är man inte bangen för nåt big_smile

Haha ett stenkast ju ^^
Nej nu blir det sängen, har någon typ av historia prov imorgon på Komvux.. tongue

Mvh Tommy

Sök