1689
Sök

AirOnes: Volvo 244 GLT "Buken" *..under nedläggning..*

Var en 85:as Volvo 244 GLT, jag höll kär väldigt länge. Många minnen och mycket blev gjort.

Forummoderator
0 Följare
387 200 Visningar
Projektet avslutat 8 maj 2012
Forummoderator
26 474 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
AirOne skrev:
te_wik skrev:

Haha ja nu glömde jag ju bort att du bor rätt så "nära" ändå, så inget är ju omöjligt.
Japp, precis samma anledning jag har min projekttråd, mest för att domumentera det jag gör. Så man kan visa sina barn om 40 år va man har åstakommit "på sin tid".. hahah wink

Mvh Tommy

Haha. Du är en rolig kille du..nej så långt bort är det inte. Enligt hitta.se är det lite över 67 mil enkel väg. Det gör man på..ja en eftermiddag smile Är man norrlänning så är man inte bangen för nåt big_smile

Haha ett stenkast ju ^^
Nej nu blir det sängen, har någon typ av historia prov imorgon på Komvux.. tongue

Mvh Tommy

Hehe beror på hur man ser på saken. Jag tycker det är ett relativt stenkast. Andra som bor längre ner i landet - inga namn inga nämnda - anser nog att det är helvetiskt långt bort tongue
Lycka till på provet big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

103 Inlägg
23 september 2009
Tog mig två dagar att läsa igenom detta smile mycket trevlig läsning och det uppskattas. skulle gärna lägga upp en projekt tråd om min bil men tror inte jag orkar de xD nog om det smile

diggar stuket på bukisen! men tycker du skulle ha slipat lite mer på instrumentpanelen hmm alt klätt den med biltemas högtalartyg. sen dina framskärmar kan verkligen inte vara i aluminium, tror nog att det är svetsen som är lite knepig. aldrig svetsat med fluss förut, men har hört att det är väldigt svårt att få det fint hmm.

--I alla fall. ser fram emot att följa tråden. blir lite mer taggad på att gå ut i garaget och sätta igång med min då smile hehe

Mvh Micke

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

Forummoderator
26 474 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
skurtmeister skrev:
Tog mig två dagar att läsa igenom detta smile mycket trevlig läsning och det uppskattas. skulle gärna lägga upp en projekt tråd om min bil men tror inte jag orkar de xD nog om det smile

diggar stuket på bukisen! men tycker du skulle ha slipat lite mer på instrumentpanelen hmm alt klätt den med biltemas högtalartyg. sen dina framskärmar kan verkligen inte vara i aluminium, tror nog att det är svetsen som är lite knepig. aldrig svetsat med fluss förut, men har hört att det är väldigt svårt att få det fint hmm.

--I alla fall. ser fram emot att följa tråden. blir lite mer taggad på att gå ut i garaget och sätta igång med min då smile hehe

Mvh Micke

Haha..kul att du tyckte om läsningen. Jo. Jag kan så här i efterhand hålla med om att jag skulle ha slipat mer på instrumentbrädan. Men det blev för bråttom..hjärnan ville ha dit den för fort och då får man lida för det. Men. Ser bättre ut i verkligheten, och inte mycket man tänker på..
VILL man ha det bättre så kan man ju slipa bort färgen, spackla dit ett par lager till och lacka på plats om man vill. Men då ska man verkligen lida av att se på det nuvarande resultatet..och det gör jag inte ännu tongue

Jo..och det här med skärmen. Jag märkte det nästa gång jag provade att det funkar så himla mycket bättre om man SLIPAR bort färgen på skärmen så det är plåtrent, när man skall till och svetsa. Blev en jäkla sprutt på svetsen big_smile

Du är välkommen - som alla andra - med idéer och funderingar. Inga frågor är för dumma för att ställas!

103 Inlägg
23 september 2009
AirOne skrev:
skurtmeister skrev:

Mvh Micke

Haha..kul att du tyckte om läsningen. Jo. Jag kan så här i efterhand hålla med om att jag skulle ha slipat mer på instrumentbrädan. Men det blev för bråttom..hjärnan ville ha dit den för fort och då får man lida för det. Men. Ser bättre ut i verkligheten, och inte mycket man tänker på..
VILL man ha det bättre så kan man ju slipa bort färgen, spackla dit ett par lager till och lacka på plats om man vill. Men då ska man verkligen lida av att se på det nuvarande resultatet..och det gör jag inte ännu tongue

Jo..och det här med skärmen. Jag märkte det nästa gång jag provade att det funkar så himla mycket bättre om man SLIPAR bort färgen på skärmen så det är plåtrent, när man skall till och svetsa. Blev en jäkla sprutt på svetsen big_smile

Du är välkommen - som alla andra - med idéer och funderingar. Inga frågor är för dumma för att ställas!

ja precis smile

hehe japp en fördel att slipa bort färgen om man ska svetsa . haha smile

Mvh

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

Trucker
1 220 Inlägg
23 september 2009
har läst ett tag nu utan att kommentera men du vet att ja föjer detta projekt! toppen blev ju bra big_smile trodde den skulle se konstig ut i svart men uppenbarligen inte tongue ja bli hemma i helgen om du skull behöva hjälp så vet du vart ja finns

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 474 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
skurtmeister Haha jo det var ju det tongue Alltid är det nåt man lär sig. Observera att jag aldrig tidigare ens har hållt i en svets, ännu mindre fått en utbildning tongue

teamvolvoracing Yes, jag vet nog att du läser Björn, och det är trevligt att du gör det smile Jag var lite tveksam jag också till "tråk-svart" men det blir nog bra ändå smile

Varvstopparn
460 Inlägg
23 september 2009
fan nu vare att tag sen man kolla...neutral har missat mycket tongue,längtar tills fronten är på:D
Senast redigerat av kyngas (23 september 2009)

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

Forummoderator
26 474 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
kyngas skrev:
fan nu vare att tag sen man kolla...neutral har missat mycket tongue,längtar tills fronten är på:D

Hehe jo man måste ju smida medans järnet är varmt, sägs det ju smile Jo jag längtar jag också..men dit är det en liten bit kvar..men det kommer smile

5 111 Inlägg
24 september 2009
Har skummat genom projektet nu för övrigt och måste säga att jag gillar det. Det visar att i rätta händer och med lite fix så kan en helt vanlig skitig nedkörd Svenssonvolvo bli en riktigt tuff och personlig bil med karisma, utan att det behöver kosta en miljon heller!

Forummoderator
26 474 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Har skummat genom projektet nu för övrigt och måste säga att jag gillar det. Det visar att i rätta händer och med lite fix så kan en helt vanlig skitig nedkörd Svenssonvolvo bli en riktigt tuff och personlig bil med karisma, utan att det behöver kosta en miljon heller!

Ojoj man tackar för komplimangerna smile Kul att höra att det uppskattas. "Rätta" händer vet jag inte om jag har direkt..har ju inte licens för att skruva eller så. Men jag gör så gott jag kan, och det jag inte kan vill jag lära mig och tar hjälp av andra för att nå.

Driftmeister
218 Inlägg
24 september 2009
har inte suttit så mycket vid datorn då jag hjälpt mycket med familjen på sistonde och hållt på med nyinköpta bilen men mer kommentarer ska det komma smile såg ju ut att bli bra med topp målningen och jag fick mig ett gott skratt när jag tänkte på stig helmers kommentaren big_smile

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
24 september 2009
100 år sen man kolla här men när ska du smälla på nya toppen?

Forummoderator
26 474 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
rehborG Hehe tackar. Jo vi får hoppas på att det kommer bli bra med lacken. Ju mer jag funderar på det ju bättre kändes det som att det egentligen blev faktiskt. Med tanke på att man aldrig lackat en topp tidigare så är jag helnöjd smile

MrEricsson Hehe nej du jobbar ju så du har fullt upp ju tongue Jadu. Som det ser ut just nu i denna stund ser det ut att preliminärt bli på söndag. Men det kan ändra sig också. Men. Som det ser ut nu i alla fall smile

Forummoderator
26 474 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Update 55

090928

Känner mig mosad i kroppen när jag skriver denna uppdatering. Så sjukt trött, men jag vill ändå ut med budskapet om hur det har gått under söndagen - den 27:e dvs - då operationen satte igång och toppen blev bytt. En operation som enligt Beemern skulle ta en timme, och enligt Tony cirka 3..

Men vi backar bandet..

Började med att jag skulle skjutsa flickvännen till jobbet innan man kunde samla ihop folket och sätta igång med att skruva. Tamefan om man inte får punka det första man gör? Ett gott tecken? Eh..nej?
Beemern och Tony fick komma till undsättning med ett par av mina Fondmetall-fälgar som jag från och med nu - och tills jag ska på med vinterdäcken - får köra på.
Nåväl. På vägen hem började det dessutom regna till råga på allt...räckte väl gott med att det rådde halvt om halvt storm redan? Men Gud - eller vem som nu styr över vädret - ansåg nog att vi skulle få kämpa idag..

Hursomhelst.

Började med att slipa bort de färgstänk jag fått på anliggningsytorna där packningarna skulle vara. Inget större problem, men lagomt kul när man vill sätta igång. Därför var det var att vi var fler, för annars hade detta tagit längre tid än vad det nu tog, har jag en känsla av..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/772818_qu657a.jpg
[Taget 090927]*..börjar lite lätt med en bild på insuget vi skulle byta till. Vete sjutton varför jag börjar med en bild på det men..alltid nåt..*

Ja jisses. Med ett väder som var allt annat än stabilt, en rabiesmittad Beemern..eller var han bara förkyld? Vem vet tongue Svor gjorde han i alla fall ofta, så ont måste han ha haft. Ett tag var man fundersam på hur det hela skulle sluta, men med tiden som rullade - och den annalkande tidpunkten då jag var tvungen att helt enkelt kunna ta mig till jobbet vid ett på natten - så körde vi på. Ja. Jag är ju om sagt inte så kunnig så jag kan inte ta åt mig så mycket av äran, men lite gjorde man i alla fall.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/772820_9bn9hm.jpg
[Taget 090927]*..ett par sandpapprade rör tillhörande EGR:en.. *

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/772821_x4mdq1.jpg
[Taget 090927]*..lite färg på EGR-rören..*

..och det var nu Beemern fick idéen att kapa av rören precis där de skulle sitta fast och helt enkelt svetsa dem täta. EGR:en används ju ändå inte..blir ju snyggare. Så. Sagt och gjort..de uppstickande rören finnes icke mer.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/772822_mrt9zb.jpg
[Taget 090927]*Beemern ansåg att han var sjuk - är han inte alltid det..? - och behövde en mössa så han inte blev sjukare..*

Lägg gärna märke till i bilderna att det övergår här från solsken och dag..till ett beckmörker..
Men the skruving is still going starkt..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/772823_0t5nlj.jpg
[Taget 090927]*..toppen äntligen på plats..då var det väl bara resten kvar då..*

Enligt min gode granne - som är haj på Volvo - skulle även luftbälgen med tillhörande delar bytas, för önskad effektökning. Ingen utav oss visste egentligen varför, men denna operation sattes också igång..till vårt förtret. Tror ingen av dom andra ville det, men jag ville. Min bil..och jag litar på min granne..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/772824_oorjyk.jpg
[Taget 090927]*..Beemern svetsar...ser ut som att han exploderar..*

Kvällen kom närmare och närmare natten. Problem efter problem dök upp. Bland annat så var det fel sotningssats jag fått. Visst..den kanske stämde till motorn men inte till toppen då denna inte är orginal. Andra packningar det vill säga. Blev till att kyssa fötterna hos grannen..
Inte hjälpte det direkt heller med att ena tändkabeln gick sönder. Eller att det satt kvar en liten del av en bult till grenrören i toppen. Måste borras ut..men det blir ett senare problem. En tändkabel blev hittad på hemlig ort..likaså den otroligt fula - men funktionsdugliga - ventilkåpan som trollades fram närmare natten till..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/772825_fbg54r.jpg
[Taget 090927]*..blev svartlackat insug till råga på allt..jag höll mig kvar vid icke-lackat bra länge men..vafasen. Det och blåa silikonslangar ser riktigt bra ut faktiskt..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/772826_21ktui.jpg
[Taget 090927]*..och så hur det blev. Ja..en bult ska som sagt ordnas till grenröret, ventilkåpan skall snyggas till + rätt packning till denne skall inhandlas - och så skall jag köpa nya tändkablar..men sen så. Sen..kom nästa problem..*

Nu hade det ju varit fint med att - efter rundturen vi tog - bara kunna ta bilen och åka hem ledigt och fint, för att sen åka på jobbet nöjd och glad. Nehejduu..vad händer då? Jo. Det är lite vatten i expansionskärlet. Jag fyller på medan Beemern och Tony åker iväg.
Och..jag hör nåt.
Det..droppar. Nånstans. Jag kikar runt under bilen med ficklampan och vad ser man om inte världens läckage i kylaren! Jippie..klockan var närmare kvart i ett och jag brukar börja jobba ungefär ett.
Fyllde på så gott det gick och mötte upp Beemern nere på byn. Inget att göra åt.
Tony fick skjutsa hem mig.

Glad - trots all olycka - så satt vi på hemvägen till mig och diskuterade att jag hade ju trots allt kylaren kvar från reservdels-245:an. Den skulle han ta med sig i morgon - läs senare idag - och så blev allt bra igen.

..detta är samma kylare som jag sålde häromveckan...faaaan!

Forummoderator
26 474 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Update 56

090928..fortfarande

Då är bilen äntligen fungerande igen. Tony och company skruvade i en ny kylare då han hade ett par liggandes hemma, och tätande en vattenläcka till som uppenbarande sig vid insuget. Sedan bar det in till stan där de hämtade upp mig och jag fick agera bogserare - igen - för att Tony skulle få igång sin 740.
Men.
Min 240 gick som skit. Orkade inte ett dugg på låga varv. Beemern menade på att jag var tvungen att byta kam för det här funkade inte. När jag då frågade om de hade ställt om tändningen och backat den någon grad, så fick jag ett nej på den frågan. De vågade inte röra tändningen..

Efter lite insisterande så ställde vi oss och backade tändningen - och sådan skillnad det blev smile

Forummoderator
26 474 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Update 57

090930

Har beslutat att lägga gtx-fronten på hyllan ett tag. Måste prioritera och just nu är anledningarna följande:

1: Har besiktningen normalt sett tidigt på året, det vill säga då det fortfarande är vinter. Att komma dit och få nedslag på att man till exempel inte hunnit få till lyktorna, eller vad som helst - det finns det inte ork till.

2. Snart är det som sagt vinter. Och vad gör man på vintern? Jo..man sladdar som en ekorre på amfetamin. Man letar efter den perfekta kurvan och sladdar i stort sett varenda en för att känna den där underbara kicken. Och i jakten på den perfekta sladden så kan det hända en olycka.
Säg att man monterar fronten med lyktorna, den nylackade grillen, frontplåten och framskärmarna...och så sätter man bilen i ett räcke eller..ja vad som helst.

3. Jag kan fortfarande skicka alla grejer på lack, oavsett om jag monterar fronten eller ej. Men väljer jag att göra det senare - och prioritera annat - så får jag mer tid på mig att fixa de sista grejerna som fattas, såsom en ny lyktram, och de små plastskruvarna som håller fast dem.

Har rost att fixa innan vintern knackar på. Vill fasen få bort rosthålet jag har bak i hjulhuset, och det nu. Och så skall det bytas bakaxel..och förhoppningsvis växellåda. Annars slutar det väl med att man står i vinter och jävlas i nån snöstorm då den man har ger upp sin sista kugg.

Hade helst velat haft nån som ger en, en spark i röven för att man ska göra nåt av det som oundvikligen måste göras, men sådana är det ont av känns det som ibland.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 oktober 2009
AirOne skrev:
Update 57

090930

Har beslutat att lägga gtx-fronten på hyllan ett tag. Måste prioritera och just nu är anledningarna följande:

1: Har besiktningen normalt sett tidigt på året, det vill säga då det fortfarande är vinter. Att komma dit och få nedslag på att man till exempel inte hunnit få till lyktorna, eller vad som helst - det finns det inte ork till.

2. Snart är det som sagt vinter. Och vad gör man på vintern? Jo..man sladdar som en ekorre på amfetamin. Man letar efter den perfekta kurvan och sladdar i stort sett varenda en för att känna den där underbara kicken. Och i jakten på den perfekta sladden så kan det hända en olycka.
Säg att man monterar fronten med lyktorna, den nylackade grillen, frontplåten och framskärmarna...och så sätter man bilen i ett räcke eller..ja vad som helst.

3. Jag kan fortfarande skicka alla grejer på lack, oavsett om jag monterar fronten eller ej. Men väljer jag att göra det senare - och prioritera annat - så får jag mer tid på mig att fixa de sista grejerna som fattas, såsom en ny lyktram, och de små plastskruvarna som håller fast dem.

Har rost att fixa innan vintern knackar på. Vill fasen få bort rosthålet jag har bak i hjulhuset, och det nu. Och så skall det bytas bakaxel..och förhoppningsvis växellåda. Annars slutar det väl med att man står i vinter och jävlas i nån snöstorm då den man har ger upp sin sista kugg.

Hade helst velat haft nån som ger en, en spark i röven för att man ska göra nåt av det som oundvikligen måste göras, men sådana är det ont av känns det som ibland.

Låter klokt! Eller så fortsätter du som planerat men köper nå gammalt lik som är rwd å bes vintern ut för en tusenlapp som du leker med smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
26 474 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
AirOne skrev:
Update 57

090930

Låter klokt! Eller så fortsätter du som planerat men köper nå gammalt lik som är rwd å bes vintern ut för en tusenlapp som du leker med smile

Mvh Tommy

Jajo...det är klart. Så kan man ju också göra tongue

Slav
1 454 Inlägg
1 oktober 2009
klart du kan göra så. men hur ekonomiskt är de då? hej på dej igen förresten. jag är in och läser lite nu och då men skriver alldeles för sällan, kull att du gnetar på iaf och bra blir de.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Forummoderator
26 474 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Henka_ skrev:
klart du kan göra så. men hur ekonomiskt är de då? hej på dej igen förresten. jag är in och läser lite nu och då men skriver alldeles för sällan, kull att du gnetar på iaf och bra blir de.

Det är nog en tolkningsfråga hur ekonomiskt det är tongue (..gissar på att du syftar på det här med att köpa en slit och släng-bil).
Hej tillbaka smile

Sök