Update 55090928
Känner mig mosad i kroppen när jag skriver denna uppdatering. Så sjukt trött, men jag vill ändå ut med budskapet om hur det har gått under söndagen - den 27:e dvs - då operationen satte igång och toppen blev bytt. En operation som enligt Beemern skulle ta en timme, och enligt Tony cirka 3..
Men vi backar bandet..
Började med att jag skulle skjutsa flickvännen till jobbet innan man kunde samla ihop folket och sätta igång med att skruva. Tamefan om man inte får punka det första man gör? Ett gott tecken? Eh..nej?
Beemern och Tony fick komma till undsättning med ett par av mina Fondmetall-fälgar som jag från och med nu - och tills jag ska på med vinterdäcken - får köra på.
Nåväl. På vägen hem började det dessutom regna till råga på allt...räckte väl gott med att det rådde halvt om halvt storm redan? Men Gud - eller vem som nu styr över vädret - ansåg nog att vi skulle få kämpa idag..
Hursomhelst.
Började med att slipa bort de färgstänk jag fått på anliggningsytorna där packningarna skulle vara. Inget större problem, men lagomt kul när man vill sätta igång. Därför var det var att vi var fler, för annars hade detta tagit längre tid än vad det nu tog, har jag en känsla av..
[Taget 090927]*..börjar lite lätt med en bild på insuget vi skulle byta till. Vete sjutton varför jag börjar med en bild på det men..alltid nåt..*Ja jisses. Med ett väder som var allt annat än stabilt, en rabiesmittad Beemern..eller var han bara förkyld? Vem vet

Svor gjorde han i alla fall ofta, så ont måste han ha haft. Ett tag var man fundersam på hur det hela skulle sluta, men med tiden som rullade - och den annalkande tidpunkten då jag var tvungen att helt enkelt kunna ta mig till jobbet vid ett på natten - så körde vi på. Ja. Jag är ju om sagt inte så kunnig så jag kan inte ta åt mig så mycket av äran, men lite gjorde man i alla fall.
[Taget 090927]*..ett par sandpapprade rör tillhörande EGR:en.. *
[Taget 090927]*..lite färg på EGR-rören..*..och det var nu Beemern fick idéen att kapa av rören precis där de skulle sitta fast och helt enkelt svetsa dem täta. EGR:en används ju ändå inte..blir ju snyggare. Så. Sagt och gjort..de uppstickande rören finnes icke mer.
[Taget 090927]*Beemern ansåg att han var sjuk - är han inte alltid det..? - och behövde en mössa så han inte blev sjukare..*Lägg gärna märke till i bilderna att det övergår här från solsken och dag..till ett beckmörker..
Men the skruving is still going starkt..
[Taget 090927]*..toppen äntligen på plats..då var det väl bara resten kvar då..*Enligt min gode granne - som är haj på Volvo - skulle även luftbälgen med tillhörande delar bytas, för önskad effektökning. Ingen utav oss visste egentligen varför, men denna operation sattes också igång..till vårt förtret. Tror ingen av dom andra ville det, men jag ville. Min bil..och jag litar på min granne..
[Taget 090927]*..Beemern svetsar...ser ut som att han exploderar..*Kvällen kom närmare och närmare natten. Problem efter problem dök upp. Bland annat så var det fel sotningssats jag fått. Visst..den kanske stämde till motorn men inte till toppen då denna inte är orginal. Andra packningar det vill säga. Blev till att kyssa fötterna hos grannen..
Inte hjälpte det direkt heller med att ena tändkabeln gick sönder. Eller att det satt kvar en liten del av en bult till grenrören i toppen. Måste borras ut..men det blir ett senare problem. En tändkabel blev hittad på hemlig ort..likaså den otroligt fula - men funktionsdugliga - ventilkåpan som trollades fram närmare natten till..
[Taget 090927]*..blev svartlackat insug till råga på allt..jag höll mig kvar vid icke-lackat bra länge men..vafasen. Det och blåa silikonslangar ser riktigt bra ut faktiskt..*
[Taget 090927]*..och så hur det blev. Ja..en bult ska som sagt ordnas till grenröret, ventilkåpan skall snyggas till + rätt packning till denne skall inhandlas - och så skall jag köpa nya tändkablar..men sen så. Sen..kom nästa problem..*Nu hade det ju varit fint med att - efter rundturen vi tog - bara kunna ta bilen och åka hem ledigt och fint, för att sen åka på jobbet nöjd och glad. Nehejduu..vad händer då? Jo. Det är lite vatten i expansionskärlet. Jag fyller på medan Beemern och Tony åker iväg.
Och..jag hör nåt.
Det..droppar. Nånstans. Jag kikar runt under bilen med ficklampan och vad ser man om inte världens läckage i kylaren! Jippie..klockan var närmare kvart i ett och jag brukar börja jobba ungefär ett.
Fyllde på så gott det gick och mötte upp Beemern nere på byn. Inget att göra åt.
Tony fick skjutsa hem mig.
Glad - trots all olycka - så satt vi på hemvägen till mig och diskuterade att jag hade ju trots allt kylaren kvar från reservdels-245:an. Den skulle han ta med sig i morgon - läs senare idag - och så blev allt bra igen.
..detta är samma kylare som jag sålde häromveckan...faaaan!