Vilka signaler ger Bosch brytarlös fördelare?

kolvas
8 april 2009 · 4 001 Inlägg

Vad är det för signal som kommer ifrån fördelaren till tändslutsteget?
Det är ju 3 stift på fördelaren men vilket stift ger signal eller är det 2 stift som ger signal?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Koop
8 april 2009 · 1 867 Inlägg

Det är ju "bara" en hallgivare i dom där, den ger en ganska bra fyrkantspuls. vilka kablar som gör vad vet jag inte.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
kolvas
8 april 2009 · 4 001 Inlägg

Koop skrev:
Det är ju "bara" en hallgivare i dom där, den ger en ganska bra fyrkantspuls. vilka kablar som gör vad vet jag inte.

Det var ju det jag var ute efter wink
Jag får väl ta och plocka isär en och se om jag kan klura ut det hela istället.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Sharky
8 april 2009 · 10 287 Inlägg

Det är Red, Blue och Black.

Red går till pinne 4 på tändboxen
Blue till pinne 24 på tändboxen
Black till pinne 10 på tändboxen

Black är jord, det vet jag  - men dom andra två får man mäta sig fram till vad som är vad.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
evo_krolle BMR
8 april 2009 · 1 513 Inlägg

e det en volvo du pratar om så står de på kontakten + - signal i mitten.. den ger en puls per cyl(eller hur jag ska förklare de.) fyra cyl fyra takter fyra signaler per motor varv..

kolvas
8 april 2009 · 4 001 Inlägg

evo_krolle skrev:
e det en volvo du pratar om så står de på kontakten + - signal i mitten.. den ger en puls per cyl(eller hur jag ska förklare de.) fyra cyl fyra takter fyra signaler per motor varv..

oki, det var nåt sånt jag var ute efter, jag hittade en sida för något år sedan där alla Boschs olika fördelare & tändslutsteg fanns & där fanns principscheman osv.
Det fanns bl.a en fördelare som gav ut 4 pulser fast på 2 olika kanaler om du förstår.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
evo_krolle BMR
8 april 2009 · 1 513 Inlägg

okej ska du köra med separata spolar eller? BILRECEPT EFTERLYSES lättar att tänka hur du tänkt dåsmile

kolvas
8 april 2009 · 4 001 Inlägg

evo_krolle skrev:
okej ska du köra med separata spolar eller? BILRECEPT EFTERLYSES lättar att tänka hur du tänkt dåsmile

Det är på en B230 som jag laborera lite med.
Tanken är att använda en sån här tändspole
http://f.imagehost.org/0018/12598.jpg

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
evo_krolle BMR
8 april 2009 · 1 513 Inlägg

jaja en edis.. ska du åka med annat sprut? för annars kommer du nog elda upp spolen eller hall givaren

kolvas
8 april 2009 · 4 001 Inlägg

har inte tänkt att åka med sprut utan med hederliga Weber 50 big_smile

Tänkte använd tändslutsteg Bosch 227 003 203 för det klarar av 4 tändspolar har jag för mig, det sitter ett sånt och en sådan tändspole på motorn med Haltech

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
evo_krolle BMR
8 april 2009 · 1 513 Inlägg

jo men en sån spole du har där jobbar med weasted fire (klar språk tänder alla på en gång hela tiden) i så fall skulle du haft 4st separata spolar för då har du 4 tänd utgångar på tändsteget..

kolvas
8 april 2009 · 4 001 Inlägg

den spolen jobbar med att tända 2 utgångar samtidigt.
Ifall jag ska ha fyra spolar ska jag ju ha en fördelare som ger 4 olika signaler så jag kan ta hand om dom på ett bra sätt.
Tänkte en liten förenklad variant... mest för min egen nyfikenhets skull om man får det till att funka

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Xuri One Man Clan
8 april 2009 · 4 287 Inlägg

kolvas skrev:
den spolen jobbar med att tända 2 utgångar samtidigt.
Ifall jag ska ha fyra spolar ska jag ju ha en fördelare som ger 4 olika signaler så jag kan ta hand om dom på ett bra sätt.
Tänkte en liten förenklad variant... mest för min egen nyfikenhets skull om man får det till att funka

du vill köra 4 spolar/ separat för att få svetsgnista ?tongue

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
kolvas
8 april 2009 · 4 001 Inlägg

Xuri skrev:
du vill köra 4 spolar/ separat för att få svetsgnista ?tongue

Gnistan ska helst slå ihjäl en ko om den står för nära bilen lol

Jag är nyfiken och tycker om att laborera och förhoppningsvis lära mig nåt utav det så därför frågar jag lite här för att se om någon gjort nåt sånt här innan, jag vet inte om är en fördel med det men man vet ju inte förrän man provat tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
evo_krolle BMR
8 april 2009 · 1 513 Inlägg

jaja jo dom ger rätt skaplig gnista men ska du ha något att väcka dom döda med så hade jag satsat på en MSD blazter dom e inte så dyra heller å funkar kanon

kolvas
8 april 2009 · 4 001 Inlägg

evo_krolle skrev:
jaja jo dom ger rätt skaplig gnista men ska du ha något att väcka dom döda med så hade jag satsat på en MSD blazter dom e inte så dyra heller å funkar kanon

ska inte väcka dom döda utan döda dom väckta lollol

jo, jag har kollat lite på dom, vi får se vad det blir för något.

Wasted fire, gör det någon nytta?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Xuri One Man Clan
8 april 2009 · 4 287 Inlägg

kolvas skrev:

evo_krolle skrev:
jaja jo dom ger rätt skaplig gnista men ska du ha något att väcka dom döda med så hade jag satsat på en MSD blazter dom e inte så dyra heller å funkar kanon

ska inte väcka dom döda utan döda dom väckta lollol

jo, jag har kollat lite på dom, vi får se vad det blir för något.

Wasted fire, gör det någon nytta?

Kan du inte ta triggerkabeln te tändslutsteget å dela upp på 4:a, sen ha 4 tändspolar tongue

De låter billigt..  4 spolar på skroten kan inte kosta många öre...du kan nog köra högt komp sen å 10mm elektrodgap ;P

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
evo_krolle BMR
8 april 2009 · 1 513 Inlägg

får för svag signal men som sagt du hade ett steg för 4 spolar så skaffa 4st vanliga golf 1.6 tändspolar ser ut som den på bilden bara de att dom har en utgång var sitter på golf 3 å tidiga iv.or

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang