8283
Sök

Volvo B234 16V + B230 bottendel, lite frågor inför bygge

Montör
665 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Hej

Skall bygga ihop en 16V turbomotor, och antar då att det enklaste är att sätta hela min nuvarande 16V-överdel på en vanlig B230FT/FK-underdel, givetvis med nya packningar, lager osv.

Vet att folk har gjort detta innan, så därför undrar jag lite om det är några komplikationer när man gör detta?

Dreven på kamrems-sidan passar väl från B234 rakt på B230-veven/blocket antar jag/bortsett från balansaxeldrevet då såklart?

Läste även detta i en annons på blocket (ang. ett FT-block): "av-svarvade kolvar för 16V-topp". Någon som skulle kunna förtydliga detta? Man tycker ju att FK/FT-kolvarna bör passa mot 16V-toppen som dem är?

Kringutristning som grenrör, turbo, programvara, tändning, sprut osv. är inga problem. Behöver bara lite hjälp med vad som passar ihop med vad.

Tack på förhand.

//Jens

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
8 maj 2009
berthelsen skrev:
Hej

Skall bygga ihop en 16V turbomotor, och antar då att det enklaste är att sätta hela min nuvarande 16V-överdel på en vanlig B230FT/FK-underdel, givetvis med nya packningar, lager osv.

Vet att folk har gjort detta innan, så därför undrar jag lite om det är några komplikationer när man gör detta?

Dreven på kamrems-sidan passar väl från B234 rakt på B230-veven/blocket antar jag/bortsett från balansaxeldrevet då såklart?

Läste även detta i en annons på blocket (ang. ett FT-block): "av-svarvade kolvar för 16V-topp". Någon som skulle kunna förtydliga detta? Man tycker ju att FK/FT-kolvarna bör passa mot 16V-toppen som dem är?

Kringutristning som grenrör, turbo, programvara, tändning, sprut osv. är inga problem. Behöver bara lite hjälp med vad som passar ihop med vad.

Tack på förhand.

//Jens

Kolvarna passa inte från vanliga turbon. efterson att 16v kolvarna har uttag för ventilerna.

Hittar inga bilder så jag kan visa... men jag tror du fattar.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Montör
665 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Jaså okej, det förklarar ju saken då. Jo jag fattar. Tackar för detta.

Dock så undrar jag lite, borde inte FT/Fk-kolvarna vara lägre för lägre kompression? Men dem kanske inte är tillräckligt låga då?
Senast redigerat av berthelsen (8 maj 2009)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 maj 2009
berthelsen skrev:

Dock så undrar jag lite, borde inte FT/Fk-kolvarna vara lägre för lägre kompression? Men dem kanske inte är tillräckligt låga då?

det är väl samma höjd på turbo-kolvarna som på dom vanliga, bara det att turbokolvarna har en grop i mitten, inte helt säker dock.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 062 Inlägg
8 maj 2009
NITROUS skrev:
berthelsen skrev:

det är väl samma höjd på turbo-kolvarna som på dom vanliga, bara det att turbokolvarna har en grop i mitten, inte helt säker dock.

precis turbo kolvarna har en ca 5mm grop

mvh

Team Björkeryd

Montör
665 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Ah okej, då är jag med. Får fixa modifierade kolvar då m.a.o.

Sök