Jag byter kamrem på min volvo 854 -92 men får inte dit remmen, vad gör jag för fel?

Robban999
9 maj 2009 · 1 Inlägg

Jag har en volvo 854 från 1992. Motorn heter B5254S (5cyl, 2,5 20V)
På grund av ett kylarläckage blev motorn för varm, vilket resulterade i ett
trasigt topplock. Nu har jag köpt och monterat ett utbytes topplock från samma bil
och motor, dock från 1997.
Hur jag än slet och ansträngde mig kunde jag inte få den nya kamremmen på plats.
Och plötsligt drog jag mig till minnes att årsmodeller före 1993 har kamremmar med 143 tänder,
och de nyare har remmar med 148 tänder.

Min fråga är nu: Räcker det med att byta till en kamrem med 148 tänder, eller måste jag byta
till ett annat topplock?

Tacksam för svar.
/Desperat

Tjulin
13 maj 2009 · 242 Inlägg

det går inte att bara byta kamremmen, då kommer kammen inte att snurra så långt som den ska under ett vevaxelvarv eftersom förhållandet har ändrats. går det inte att flytta över kamaxeldrevet bara?

BMW 535I (1991)
Tykoo bilmekaniker
13 maj 2009 · 121 Inlägg

om det nu är dreven som skiljer så räcker det inte med byta rem, men om gamla och nya toppen har lika många kugg på kamdreven så e de lungt.

Lundgren_85 Lastbilschaufför
13 maj 2009 · 123 Inlägg

Xero_ skrev:
det går inte att bara byta kamremmen, då kommer kammen inte att snurra så långt som den ska under ett vevaxelvarv eftersom förhållandet har ändrats. går det inte att flytta över kamaxeldrevet bara?

Remmens längd har inget med några inställningar att göra så länge motorn är helt nollad. Bara om dreven har olika antal kuggar som ställer till det med kamens vinkel mot veven.

Volvo 745 GL "Ingvar" (1992)
Tjulin
14 maj 2009 · 242 Inlägg

Lundgren_85 skrev:

Xero_ skrev:
det går inte att bara byta kamremmen, då kommer kammen inte att snurra så långt som den ska under ett vevaxelvarv eftersom förhållandet har ändrats. går det inte att flytta över kamaxeldrevet bara?

Remmens längd har inget med några inställningar att göra så länge motorn är helt nollad. Bara om dreven har olika antal kuggar som ställer till det med kamens vinkel mot veven.

det var ju det han sa att dom hade roll

BMW 535I (1991)
torpis Forummoderator
14 maj 2009 · 10 572 Inlägg

Xero_ skrev:

Lundgren_85 skrev:

Xero_ skrev:
det går inte att bara byta kamremmen, då kommer kammen inte att snurra så långt som den ska under ett vevaxelvarv eftersom förhållandet har ändrats. går det inte att flytta över kamaxeldrevet bara?

Remmens längd har inget med några inställningar att göra så länge motorn är helt nollad. Bara om dreven har olika antal kuggar som ställer till det med kamens vinkel mot veven.

det var ju det han sa att dom hade roll

skiljer dreven så har du rätt då blir det fel.  är dreven samma så spelar remmens längd ingen roll.

S40 har två olika spännare till kamremmen, byts nån gång kring -00 där är det bara remmen som skiljer. jag kan dock inte hur det funkar på 850 och vill därför inte svära på att dreven har samma antal kugg även om det nu med 97% sannolikhet är så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Oxygen
14 maj 2009 · 629 Inlägg

Men om du lyckas få dit en rem med fel läng/antal kuggar så kommer kammarna att hamna i otakt med vevaxeln, med ev. ras som följd...

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
primer
15 maj 2009 · 11 Inlägg

dum fråga men har du verkligen pressat ihop hydralspännaren? utan det går ju inte få på remmen
mvh

torpis Forummoderator
15 maj 2009 · 10 572 Inlägg

Oxygen skrev:
Men om du lyckas få dit en rem med fel läng/antal kuggar så kommer kammarna att hamna i otakt med vevaxeln, med ev. ras som följd...

NEJ  fel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
evo_krolle BMR
15 maj 2009 · 1 513 Inlägg

jag vet inte om folk e yra eller dom ska vara i grundläggande forumet.. det är precis som torpis börja...

spelar ingen roll hur lång remmen är!
det är samma kamdrev på volvo vitmotor från 92-99/07 då kom vvc på avgas på vissa annars samma.
e hydral spänaren ihop tryck så ska du få på remmen utan några som helst problem å har du bytat rullar eller ngt annat kolla så de e rätt!.......

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang