TURBO konvertera saab 9000cse -92 2.3 i16

tjox Däckspert
17 maj 2009 · 298 Inlägg

Tjenare jag tänkte kolla om det fins någon som har turbokonverterat en 9000 2.3a någon gång.
Framför allt om det håller t.ex drivknutar vxl låda topp osv.
Tacksam för svar

Livet börjar vid 6200rpm!!!
HenkeTIC
17 maj 2009 · 888 Inlägg

Sälj den och köp en med turbo istället. Man turbokonverterar inte en bil om modellen redan finns med turbo och oftast är billigare än modellen med sugmotor.

Mvh

tjox Däckspert
17 maj 2009 · 298 Inlägg

Elda skrev:
byt till en turbomotor? Så mycket enklare och ofta billigare.

Vad e skilnaden?

Livet börjar vid 6200rpm!!!
tjox Däckspert
17 maj 2009 · 298 Inlägg

En jävla massa grejjer då med andra ord.
Det är så att jag har en 9000 turbo bänkad 343hk på driven men med rasad låda och nått jävla elfel.
tankte flytta över lite skit till sugisen och skrota resten.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Gizmojohan
17 maj 2009 · 3 295 Inlägg

topplocken är likadana på sug och turbo så det behövs inte bytas wink

Men som sagt, sälj din och köp en turbo istället, enklast och billigast sen behöver man inte skruva likamycket inför varje besiktning. wink

Rallyhalle
17 maj 2009 · 4 299 Inlägg

tjox skrev:
En jävla massa grejjer då med andra ord.
Det är så att jag har en 9000 turbo bänkad 343hk på driven men med rasad låda och nått jävla elfel.
tankte flytta över lite skit till sugisen och skrota resten.

Flytta då över hela spisen direkt så spar du massa arbete wink

AndreasPlars
18 maj 2009 · 1 062 Inlägg

Toppen är samma! Vevstakar och vevaxel är samma! Utväxlingen skiljer och drivknutar är klenare med samma som på 2,0T och fungerar nog bra ett bra tag om de är fräscha.
Men sugisarna saknar kolvkylning upp till -93! Och har en liten oljekylare för motorn.

Jag hade absolut stoppat ner en komplett motor istället.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang