5582
Sök

Ni som kör med 20mm-spacers på Volvo, funkar det bra?

-utan 940
1 728 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
De längst ner på sidan: http://gummihuset.se/Default.aspx?redir … peId%3D139

Blir det lätt vibrationer i högre farter, 150+ eller centrerar de helt perfekt med originalfälgar?

54 Inlägg
26 maj 2009
Funkar perfekt

854 Inlägg
26 maj 2009
Bättra att köpa från SAM. Dyrare men säkrare. Du förstår när du ser dom smile

264 Inlägg
26 maj 2009
Jag har 25 å 30 funkar bra!!!

-utan 940
1 728 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
Kmarcus skrev:
Bättra att köpa från SAM. Dyrare men säkrare. Du förstår när du ser dom smile

Jaså, på vilket sätt skulle de vara säkrare? hmm
Jag ser att de även har olika spacers fram och bak med olika pris men samma bredd, det är ju ingen skillnad på naven förutom smörjkoppen fram så jag förstår inte vad det skulle vara för skillnad på spacerna.

http://www.sambilmode.se/products/index … ge=sv#1189
Senast redigerat av Andreas 940 (26 maj 2009)

Jävel
2 018 Inlägg
26 maj 2009
funkar klockrent smile, bara att fälgarna e lite breda så dom hugger i skärmarna just nu..

You got to risk it, to get the biscuit :)

4 001 Inlägg
26 maj 2009
ifall du ska ha spacerså ska du INTE ha dom där man byter till en lång pinnbult som går hela vägen igenom spacern utan man ska ha bolt on modell som den första du länkade till

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Fri fart för ett fritt folk!
15 015 Inlägg
26 maj 2009
Kenko skrev:
Jag har 25 å 30 funkar bra!!!

har oxå kört 25mm fram och 30mm bak på en 245:A och en 740 jag hade förut
aldrig haft några problem bara tutat och kört
visst 1gång släppte ena plattan fram eller släppte men eftersom jag inte efterdrog så satt den något löst
men det hade inget med spacern att göra

245:an körde jag alltid fort med ofta över 200 utan problem

så monterar du dom rätt så finns det ingen anledning att inte ha spacers..

www.manton.se har

Kör fort så hinner inget hända...

854 Inlägg
26 maj 2009
Just därför att Bolt-on plattor kan lossna. Min kompis får dra åt sina titt som tätt. Varför ska man inte ha med lång pinnbult? Vet faktiskt inte heller vad som skiljer. Har 10 mm hemma nu och precis sålt 20 mm, Såg ingen skillnad alls. Du får fråga dom helt enkelt smile

4 001 Inlägg
26 maj 2009
Kmarcus skrev:
Just därför att Bolt-on plattor kan lossna. Min kompis får dra åt sina titt som tätt. Varför ska man inte ha med lång pinnbult? Vet faktiskt inte heller vad som skiljer. Har 10 mm hemma nu och precis sålt 20 mm, Såg ingen skillnad alls. Du får fråga dom helt enkelt smile

jag har ALDRIG behövt efterdra mina bolton spacers, drar man med rätt moment och har drivaxel/bultar rena så sitter det.
Däremot så har vi vridit av de långa pinnbultarna 4 gånger på rallybilen, de klarar inte av effekten. Efter att vi bytte till bolton så har det aldrig hänt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

854 Inlägg
26 maj 2009
Okej, det låter som sagt otäckt. Bli ju ett rätt så stort brott när man tänker efter.  Du tror inte det skiljer på olika spacers då? Polarn kör med muttersmack så kanske beror på det? Men känns som att dom borde sitta. Vilket moment ska dom dras med då? Är ju värt att prova.

-utan 940
1 728 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
Så de som SAM säljer är bara tjocka plattor man drar långa bultar rakt igenom?
Jag vill ha bolt-on modellen, har aldrig haft problem med muttrar som skruvar upp sig på fälgarna så det borde inte vara några problem på spacerna.

4 001 Inlägg
26 maj 2009
Kmarcus skrev:
Okej, det låter som sagt otäckt. Bli ju ett rätt så stort brott när man tänker efter.  Du tror inte det skiljer på olika spacers då? Polarn kör med muttersmack så kanske beror på det? Men känns som att dom borde sitta. Vilket moment ska dom dras med då? Är ju värt att prova.

Jag har använt SAM spacer och även provat att dra 2 extra M8 bultar för att hålla själva spacern 100% fixerad i drivaxeln och det gick ändå av.

Andreas940// jag tror att SAM har bägge modellerna.

Hjulbultar ska dras med 120Nmej anoljade med fett och jag rekommenderar alltid att efterdra bultarna efter några mil, särskilt ifall man ar lättmetallfälgar och/eller nylackade fälgar då det kan ligga färg mellan mutter/bult och fälgen

-utan 940
1 728 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
kolvas skrev:

Hjulbultar ska dras med 120Nm

Ok, 120Nm låter mycket men det kanske blir ännu mer när jag drar åt, jag drar så hårt jag kan med ett vanligt spärrskaft.

-utan 940
1 728 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
Är det nån som vet om det följer med bultar och muttrar när man köper från gummihuset? Det är bultar och muttrar på bilden men det står inte om de ingår och deras telefon är stängd nu.
Tänkte att jag skulle beställa nu eller när jag kommer hem i morgon bitti så jag har dem innan helgen.
Senast redigerat av Andreas 940 (9 juni 2009)

huh?
10 427 Inlägg
9 juni 2009
Hjulmuttrarna till Volvo 7/900 ska dras med 85Nm i största allmänhet, vet inte om det gäller både alu och plåtfälg.

huh?
10 427 Inlägg
9 juni 2009
Andreas 940 skrev:
kolvas skrev:

Hjulbultar ska dras med 120Nm

Ok, 120Nm låter mycket men det kanske blir ännu mer när jag drar åt, jag drar så hårt jag kan med ett vanligt spärrskaft.

Tips: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta … @EQ=170026 + spärrskaft

-utan 940
1 728 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare

Farsan har en sån och den är gjord för mutterknackare, drar man med spärrskaft funkar inte momentbegränsningen. Jag vet inte exakt hur många Nm det blir med den men jag kan dra åt lite till för hand efter att ha använt den.

Just nu skulle jag bara behöva veta om gummihuset skickar med muttrar och bultar när man köper spacers.

739 Inlägg
9 juni 2009
110-120nm blir bra på alu~
90nm plåt typ smile

mvh

486 Inlägg
9 juni 2009
Har åkt med JBR spacers (25mm fram, 30mm bak) i flera år nu. Har aldrig behövt efterdra.
Har även åkt bana med dom. Nu senast på Rudskogen med R-däck, inga problem.

www.jbraceparts.se

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Sök