Ni som inte kan flytta er vid en omkörning, VARFÖR ?

Malabar
4 december 2009 · 164 Inlägg

kolvas skrev:

SevilleDiesel skrev:
Dessutom...Det är ALLTID trafikanten bakom som är skyldig att anpassa sin körning så att trafikanten framför inte skadas! DU är alltid skyldig om bilen framför tvärnitar! DU ska hålla sådan hastighet och avstånd att du kan parera om något händer!

rätt, men med en liten parentes, ligger någon i vänsterfilen och någon annan byter till densamma ska denna anpassa sig efter trafikrytmen i den filen, man får inte byta fil och störa trafikrytmen

Det går hur bra som helst att störa trafikrytmen. Trafikrytm är inget fastslaget begrepp inom trafikjuridiken. Trafikrytm är den hastighet som gäller för ett visst givet ögonblick och har primärt inget med hastighetsbegränsningen att göra. Den rådande trafikrytmen bestäms av dom bilister som trafikerar en given vägsträcka vid ett visst ögonblick.

Vill tant Elsa köra om en långtradare som kör 80 på motorvägen genom att köra i 105 så är det tant Elsa som i just det ögonblicket bestämmer trafikrytmen.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
evilaudio
4 december 2009 · 16 195 Inlägg

Malabar skrev:

kolvas skrev:

SevilleDiesel skrev:
Dessutom...Det är ALLTID trafikanten bakom som är skyldig att anpassa sin körning så att trafikanten framför inte skadas! DU är alltid skyldig om bilen framför tvärnitar! DU ska hålla sådan hastighet och avstånd att du kan parera om något händer!

rätt, men med en liten parentes, ligger någon i vänsterfilen och någon annan byter till densamma ska denna anpassa sig efter trafikrytmen i den filen, man får inte byta fil och störa trafikrytmen

Det går hur bra som helst att störa trafikrytmen. Trafikrytm är inget fastslaget begrepp inom trafikjuridiken. Trafikrytm är den hastighet som gäller för ett visst givet ögonblick och har primärt inget med hastighetsbegränsningen att göra. Den rådande trafikrytmen bestäms av dom bilister som trafikerar en given vägsträcka vid ett visst ögonblick.

Vill tant Elsa köra om en långtradare som kör 80 på motorvägen genom att köra i 105 så är det tant Elsa som i just det ögonblicket bestämmer trafikrytmen.

då ska såna som tant Elsa inte ha körkort..   folk som kör under hastigthestbegränsningarna har inget ute på vägar att göra..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
kolvas
4 december 2009 · 4 001 Inlägg

Malabar skrev:

kolvas skrev:

SevilleDiesel skrev:
Dessutom...Det är ALLTID trafikanten bakom som är skyldig att anpassa sin körning så att trafikanten framför inte skadas! DU är alltid skyldig om bilen framför tvärnitar! DU ska hålla sådan hastighet och avstånd att du kan parera om något händer!

rätt, men med en liten parentes, ligger någon i vänsterfilen och någon annan byter till densamma ska denna anpassa sig efter trafikrytmen i den filen, man får inte byta fil och störa trafikrytmen

Det går hur bra som helst att störa trafikrytmen. Trafikrytm är inget fastslaget begrepp inom trafikjuridiken. Trafikrytm är den hastighet som gäller för ett visst givet ögonblick och har primärt inget med hastighetsbegränsningen att göra. Den rådande trafikrytmen bestäms av dom bilister som trafikerar en given vägsträcka vid ett visst ögonblick.

Vill tant Elsa köra om en långtradare som kör 80 på motorvägen genom att köra i 105 så är det tant Elsa som i just det ögonblicket bestämmer trafikrytmen.

Nej, inte om övrig trafik i den filen har en hstighet av 110km/h så ska hon anpassa sig till den trafiken eftersom hon ska byt körfält så är det den rådande trafikrytmen i det körfältet som gäller, hon har skyldigheter att göra detta p.g.a körfältsbytet.

Sen om det är ett fastslaget begrepp inom juridiken eller inte är skitsamma, detta handlar om skyldigheter vid körfältsbytet

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
FireTraXX DFFL
4 december 2009 · 9 020 Inlägg

kolvas skrev:

Malabar skrev:

kolvas skrev:

rätt, men med en liten parentes, ligger någon i vänsterfilen och någon annan byter till densamma ska denna anpassa sig efter trafikrytmen i den filen, man får inte byta fil och störa trafikrytmen

Det går hur bra som helst att störa trafikrytmen. Trafikrytm är inget fastslaget begrepp inom trafikjuridiken. Trafikrytm är den hastighet som gäller för ett visst givet ögonblick och har primärt inget med hastighetsbegränsningen att göra. Den rådande trafikrytmen bestäms av dom bilister som trafikerar en given vägsträcka vid ett visst ögonblick.

Vill tant Elsa köra om en långtradare som kör 80 på motorvägen genom att köra i 105 så är det tant Elsa som i just det ögonblicket bestämmer trafikrytmen.

Nej, inte om övrig trafik i den filen har en hstighet av 110km/h så ska hon anpassa sig till den trafiken eftersom hon ska byt körfält så är det den rådande trafikrytmen i det körfältet som gäller, hon har skyldigheter att göra detta p.g.a körfältsbytet.

Sen om det är ett fastslaget begrepp inom juridiken eller inte är skitsamma, detta handlar om skyldigheter vid körfältsbytet

Trafikrytmen bestäms av majoriteten.

Ifall en person gör som Malabar beskriver så STÖR hon rytmen, inte bestämmer den.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Malabar
4 december 2009 · 164 Inlägg

Trafikrytmen bestäms inte via ett majoritetsbeslut. Ingen bilist har några skyldigheter att följa någon speciell trafikrytm pga ett körfältsbyte. Varje bilist kör i sin egen rytm så länge man inte avsiktligt hindrar någon annan. Om tant Elsa, efter sin omkörning, går in i högerfilen så hindrar hon ingen. Hon hindrar inte heller någon under själva omkörningen eftersom det inte finns någon laglig rätt som innebär att man har rätt att köra i 110 på motorvägen i varje enskilt ögonblick.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
blacken
4 december 2009 ·

så kör du 901120 väg

Vad fasen har du under läppen på skrindan din?

kolvas
4 december 2009 · 4 001 Inlägg

Malabar skrev:
Trafikrytmen bestäms inte via ett majoritetsbeslut. Ingen bilist har några skyldigheter att följa någon speciell trafikrytm pga ett körfältsbyte. Varje bilist kör i sin egen rytm så länge man inte avsiktligt hindrar någon annan. Om tant Elsa, efter sin omkörning, går in i högerfilen så hindrar hon ingen. Hon hindrar inte heller någon under själva omkörningen eftersom det inte finns någon laglig rätt som innebär att man har rätt att köra i 110 på motorvägen i varje enskilt ögonblick.

tjoflöjt du, läs på lite

När får jag byta körfält?

Grundregler

    *       du får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
FireTraXX DFFL
4 december 2009 · 9 020 Inlägg

Ett "litet" tillägg till vad kolvas skrev.

Malabar skrev:
Trafikrytmen bestäms inte via ett majoritetsbeslut. Ingen bilist har några skyldigheter att följa någon speciell trafikrytm pga ett körfältsbyte. Varje bilist kör i sin egen rytm så länge man inte avsiktligt hindrar någon annan. Om tant Elsa, efter sin omkörning, går in i högerfilen så hindrar hon ingen. Hon hindrar inte heller någon under själva omkörningen eftersom det inte finns någon laglig rätt som innebär att man har rätt att köra i 110 på motorvägen i varje enskilt ögonblick.

Trafikförordning (1998:1276)

Grundbestämmelser
Ändrad 2003-11-28 gm SFS 2003:818, ikraft 2004-01-01
Ändrad 2004-06-16 gm SFS 2004:532, ikraft 2004-07-01
Ändrad 2009-04-07 gm SFS 2009:217, ikraft 2009-04-29

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
   En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
   En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
   En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
Ändrad 2003-11-28 gm SFS 2003:818, ikraft 2004-01-01
Ändrad 2004-06-16 gm SFS 2004:532, ikraft 2004-07-01
Ändrad 2009-04-07 gm SFS 2009:217, ikraft 2009-04-29

2 § En trafikant skall följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal eller ett sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Om en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel gäller anvisningen framför regeln.

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm


Det betyder att om det vid skyltad hastighet inte finns någon uppenbar fara för sitt eget liv, andras liv, sin egen eller andras egendom så ska man hålla hastigheten.
Ifall man t.ex. ser så dåligt så att man inte vågar köra snabbare eller är så gammal så att man inte hade hunnit reagera innan en olycka oavsett hastighet så får man enligt lag inte framföra ett motorfordon.

Man behöver inte följa trafikrytmen om den är snabbare, MEN MAN FÅR INTE HINDRA ANDRA!
Det gör man när man kör för sakta helt utan anledning.

Senast redigerat av FireTraXX (4 december 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Malabar
4 december 2009 · 164 Inlägg

Det du hänvisar till är något helt annat. Man får bara byta körfält om det t ex är ledigt i det körfältet man skall in i. Det har ingenting med trafikrytm att göra. Lika självklart kan man inte byta körfält på motorvägen om man kör i 50 och det kommer trafik bakom som kör i 110. I det fallet handlar det inte heller specifikt om trafikrytm utan om bristande hänsyn och framförhållning.

Det finns inga trafikregler som avgör vilken trafikrytm som gäller av naturliga skäl eftersom trafiklagstiftningen inte vet vilka bilister som är ute och kör i varje givet ögonblick. Ibland är tant Elsa ute och ibland jag och jag håller nästan aldrig några hastighetsbegränsningar.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Malabar
4 december 2009 · 164 Inlägg

Det som FireTraXX skriver och länkar till förändrar ingenting. En omkörning i 80 på motorvägen anses inte som att man hindrar någon avsiktligt. Om man däremot ligger kvar i omkörningsfilen i 80 utan flytta på sig så hindrar man trafiken. Vilket alltså är något helt annat.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
kolvas
4 december 2009 · 4 001 Inlägg

Malabar skrev:
Det du hänvisar till är något helt annat. Man får bara byta körfält om det t ex är ledigt i det körfältet man skall in i. Det har ingenting med trafikrytm att göra. Lika självklart kan man inte byta körfält på motorvägen om man kör i 50 och det kommer trafik bakom som kör i 110. I det fallet handlar det inte heller specifikt om trafikrytm utan om bristande hänsyn och framförhållning.

Det finns inga trafikregler som avgör vilken trafikrytm som gäller av naturliga skäl eftersom trafiklagstiftningen inte vet vilka bilister som är ute och kör i varje givet ögonblick. Ibland är tant Elsa ute och ibland jag och jag håller nästan aldrig några hastighetsbegränsningar.

som Firetraxx skrev, kan du inte följa hastigheten som är satt på vägen p.g.a din egen fysiska förmåga eller fordonets skick så har du inte där att göra.

Malabar skrev:
Det som FireTraXX skriver och länkar till förändrar ingenting. En omkörning i 80 på motorvägen anses inte som att man hindrar någon avsiktligt. Om man däremot ligger kvar i omkörningsfilen i 80 utan flytta på sig så hindrar man trafiken. Vilket alltså är något helt annat.

jo det gör du om bakomvarande hinner ikapp dig (om bakomvarande håller lagliga 110km/h, snabbare kan man inte förutse)

Senast redigerat av kolvas (4 december 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
FireTraXX DFFL
4 december 2009 · 9 020 Inlägg

Malabar skrev:
Det som FireTraXX skriver och länkar till förändrar ingenting. En omkörning i 80 på motorvägen anses inte som att man hindrar någon avsiktligt. Om man däremot ligger kvar i omkörningsfilen i 80 utan flytta på sig så hindrar man trafiken. Vilket alltså är något helt annat.

Att ligga i 80 på motorvägen är att köra omotiverat sakta.
(Sålänge fordonet inte får köra snabbare eller om det inte är säkert att köra snabbare p.g.a. exempelvis kraftigt snöfall.)
En brottslig handling...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Saab_Diana
4 december 2009 · 401 Inlägg

behövs bara 2 filer  1 för bromsklossar/tvärnitare/dom som pekar finger och blinkar med lampor och 1 för alla andra normala

BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
Malabar
4 december 2009 · 164 Inlägg

Att köra 80 på motorvägen är inte brottsligt eftersom det inte finns ett enda domstolsbeslut som stödjer din uppfattning.

Att bli upphunnen av andra bilister, antingen på motorväg eller vanlig 70/90-väg, innebär inte att man hindrar trafiken avsiktligt oavsett vilken fil man befinner sig i. Det skulle i så fall innebära att det finns en trafikregel som säger att ALLA bilister i varje ögonblick måste köra exakt lika snabbt. Någon sådan trafikregel finns inte och kommer aldrig att införas av naturliga skäl.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
kolvas
4 december 2009 · 4 001 Inlägg

Malabar skrev:
Att köra 80 på motorvägen är inte brottsligt eftersom det inte finns ett enda domstolsbeslut som stödjer din uppfattning.

Att bli upphunnen av andra bilister, antingen på motorväg eller vanlig 70/90-väg, innebär inte att man hindrar trafiken avsiktligt oavsett vilken fil man befinner sig i. Det skulle i så fall innebära att det finns en trafikregel som säger att ALLA bilister i varje ögonblick måste köra exakt lika snabbt. Någon sådan trafikregel finns inte och kommer aldrig att införas av naturliga skäl.

jasså, finns det inte?
jag vet om några personer som blivit att med körkortet p.g.a att dom kört omotiverat sakta

Edit: det handlar inte om att alla ska köra EXAKT lika fort utan dessa jävlar som ligger 10-20km/h under hastighetsbegränsningen JÄMT Å STÄNDIGT

Senast redigerat av kolvas (4 december 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Saab_Diana
4 december 2009 · 401 Inlägg

Malabar skrev:
Att köra 80 på motorvägen är inte brottsligt eftersom det inte finns ett enda domstolsbeslut som stödjer din uppfattning.

Att bli upphunnen av andra bilister, antingen på motorväg eller vanlig 70/90-väg, innebär inte att man hindrar trafiken avsiktligt oavsett vilken fil man befinner sig i. Det skulle i så fall innebära att det finns en trafikregel som säger att ALLA bilister i varje ögonblick måste köra exakt lika snabbt. Någon sådan trafikregel finns inte och kommer aldrig att införas av naturliga skäl.

är du en bromskloss?

Saab 9-5 "2.0" (2000)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
BMW 535 "i" (2012)
Malabar
4 december 2009 · 164 Inlägg

Ta fram dom domstolsbesluten som visar att bilister blivit dömda för att ha kört 80 på motorvägen...cool

Om du har svårt att hitta dom så säg till så hjälper jag dig.

Alla andra fall är ointressanta.

OM inte alla håller exakt samma fart så kommer en del bilister att bli upphunna, oavsett hastighetsbegränsning. Det tolkar du som att dom hindrar trafiken. Det gör dom inte såvida dom inte hindrar trafiken avsiktligt vilket är något helt annat.

Jag bara återger bara dina egna ord. Förhoppningsvis inser du hur orimlig din egen slutsats är.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
kolvas
4 december 2009 · 4 001 Inlägg

Malabar skrev:
Ta fram dom domstolsbesluten som visar att bilister blivit dömda för att ha kört 80 på motorvägen...cool

Om du har svårt att hitta dom så säg till så hjälper jag dig.

Alla andra fall är ointressanta.

OM inte alla håller exakt samma fart så kommer en del bilister att bli upphunna, oavsett hastighetsbegränsning. Det tolkar du som att dom hindrar trafiken. Det gör dom inte såvida dom inte hindrar trafiken avsiktligt vilket är något helt annat.

Jag bara återger bara dina egna ord. Förhoppningsvis inser du hur orimlig din egen slutsats är.

oftast så blir det aldrig någon domstol som beslutar i dessa ärenden utan det går direkt till länsstyrelsen för att polisen kontrollerar aldrig sådant här utan att först få en anmälan.

så för att man inte gör nåt avsiktligt så gör man inte det? låter inte det lika orimligt?

Senast redigerat av kolvas (4 december 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Rallyhalle
4 december 2009 · 4 299 Inlägg

Malabar skrev:
Ta fram dom domstolsbesluten som visar att bilister blivit dömda för att ha kört 80 på motorvägen...cool

Om du har svårt att hitta dom så säg till så hjälper jag dig.

Alla andra fall är ointressanta.

OM inte alla håller exakt samma fart så kommer en del bilister att bli upphunna, oavsett hastighetsbegränsning. Det tolkar du som att dom hindrar trafiken. Det gör dom inte såvida dom inte hindrar trafiken avsiktligt vilket är något helt annat.

Jag bara återger bara dina egna ord. Förhoppningsvis inser du hur orimlig din egen slutsats är.

Du är uppenbarligen själv en bromskloss i trafiken....

Malabar
4 december 2009 · 164 Inlägg

Länsstyrelsen utdömer inga straff för trafikförseelser.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang