4322
Sök

Chip och lustgas i ford mindeo 2,5l v6a. Klarar motorn av det?

406 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
Hej jag har en ford mondeo 2,5l v6a från 97.

Nu är det så att jag ska ev sätta i ett chip som ger 10hp och sedan lustgas ej flytande som ger 55-75hp

Jag undrar om min motor klarar av det utan att gå isönder. Eller behöver jag byta något i motorn? Isådanafall vad.

Tacksam för svar.

MvH Glenn Wiberg

MvH Glenn Wiberg

KHRacing
27 maj 2009
Tja Glenn.

först: är det lönt med ett 10hk chip ? Inte bättre att lätta bilen 100kg ?

lustgasen är garanterat inga problem, sålänge som man monterar det exakt rätt & inte gissar sig fram.

406 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
KHRacing skrev:
Tja Glenn.

först: är det lönt med ett 10hk chip ? Inte bättre att lätta bilen 100kg ?

lustgasen är garanterat inga problem, sålänge som man monterar det exakt rätt & inte gissar sig fram.

Tack. Tyvär kan jag inte lätta bilen:/ Pga säkerhetsskäl. Kör ju ungen i den på dagarna. Och på kvällarna leker jag med den:P Så vil inte riva ut saker. Annars hade jag tagit bort det mesta. Så då håller stakarna och allt då?

MvH Glenn Wiberg

Supraman
2 300 Inlägg
27 maj 2009
stakarna ska inte va något problem.
sen matar du inte lustgas hela tiden och dom som kör med lustgas matar bara på fullgas och max 10 sekunder i taget.
Byt avgaset till fullflödes, mest för att få bort värmen när du kör med gasen

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

3 235 Inlägg
27 maj 2009
Vad presterar motorn? Med lustgas har men en regel: max 40-50% kraftökning på en standardmotor.

Det en del som måste göras för att få lustgasen att fungera optimalt. Att bara slänga i allting och hoppas på att det fungerar är inte riskfritt. Om du ska skjuta 75 extra hästar tror jag inte att bränslepumpen (original) kommer att hänga med. Ska helst ha en kraftigare pump, eller en separat till gasen.

406 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
sen matar du inte lustgas hela tiden och dom som kör med lustgas matar bara på fullgas och max 10 sekunder i taget.

Okej ja det finns inga fullflödes till min:(

MvH Glenn Wiberg

406 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
engolf skrev:
Vad presterar motorn? Med lustgas har men en regel: max 40-50% kraftökning på en standardmotor.

Det en del som måste göras för att få lustgasen att fungera optimalt. Att bara slänga i allting och hoppas på att det fungerar är inte riskfritt. Om du ska skjuta 75 extra hästar tror jag inte att bränslepumpen (original) kommer att hänga med. Ska helst ha en kraftigare pump, eller en separat till gasen.

Idag är motorn på 170hp.

Det var ett kitt till bilar så det borde följa med en pump till gasen. Men vad r bäst flytande eller med gas?

MvH Glenn Wiberg

727 Inlägg
27 maj 2009
Du är medveten vad gasen kostar och hur länge en tub räcker va? som småbarnsfar tror ja inte att det är rätt sätt att trimma bilen på ekonomiskt, snik turbo konvertera den så har du dessa extra hästar hela tiden utan att behöva handla gas varje helg.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Supraman
2 300 Inlägg
27 maj 2009
DJeXCute skrev:
Stefan Varberg skrev:

Börja med att byt till ett sportsystem, då kommer motorn att bli trevligare.
Sen har en kompis satt på en elektrisk turbo på sin v6.
Fungerar förvånansvärt bra och är enkelt att montera och ta bort för besiktning.
På just hans bil genererade den ett laddtryck på 0,2 bar, inte mkt men ett tillskott iaf.
det man fixar är en knapp ine i bilen för att kunna välja när den ska va på och en microbrytare som slår till vid t,ex halvgas.
Man kan även låta den ladda från tomgång som en kompressor.
Man märker att den e snabbare när man fått upp lite fart på den.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

406 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
Frayze skrev:
Du är medveten vad gasen kostar och hur länge en tub räcker va? som småbarnsfar tror ja inte att det är rätt sätt att trimma bilen på ekonomiskt, snik turbo konvertera den så har du dessa extra hästar hela tiden utan att behöva handla gas varje helg.

Nja gasen kostar 180kr/kg. jag får inte platts med turbo då jag bara har ca 10 cm från motorn till fronten. Så det är presis:(
Senast redigerat av DJeXCute (27 maj 2009)

MvH Glenn Wiberg

406 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
DJeXCute skrev:
Stefan Varberg skrev:

Börja med att byt till ett sportsystem, då kommer motorn att bli trevligare.
Fungerar förvånansvärt bra och är enkelt att montera och ta bort för besiktning.
På just hans bil genererade den ett laddtryck på 0,2 bar, inte mkt men ett tillskott iaf.
det man fixar är en knapp ine i bilen för att kunna välja när den ska va på och en microbrytare som slår till vid t,ex halvgas.
Man kan även låta den ladda från tomgång som en kompressor.
Man märker att den e snabbare när man fått upp lite fart på den.

Okej vart köpte han den då?

MvH Glenn Wiberg

3 235 Inlägg
28 maj 2009
DJeXCute skrev:
Frayze skrev:

Nja gasen kostar 180kr/kg. jag får inte platts med turbo då jag bara har ca 10 cm från motorn till fronten. Så det är presis:(

Turbon behöver inte nädvändigtvis sitta i motorrummet:)
Nej då, du har helt rätt, lustgas är ett betydligt enklare sätt att trimma än bil på (jämfört med turbo/kompressorkonvertering).
Tror inte det följer en extra pump med i kittet. vad är det för kit förresten?
Flytande och med gas? Du menar kanske vått / torrt system?
Torrt är då man tillsätter BARA lustgas i vissa mängder. Vått system är då man lustgas blandas med bensin/diesel innan när det sprutas i insuget. Det bäste är vått system, för originalspridare klarar nog inte leverera bränsle till 75 ehtra hästar.

Förresten, Haynes har en bok som bl a handlar om lustgas. Jag har inte läst den, men den är säkert till stor hjälp om man är osäker på något. Det finns också massa att läsa om NOS på nätet, bara sök på google:)
Senast redigerat av engolf (28 maj 2009)

406 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
engolf skrev:
DJeXCute skrev:
Frayze skrev:

Nej då, du har helt rätt, lustgas är ett betydligt enklare sätt att trimma än bil på (jämfört med turbo/kompressorkonvertering).
Torrt är då man tillsätter BARA lustgas i vissa mängder. Vått system är då man lustgas blandas med bensin/diesel innan när det sprutas i insuget. Det bäste är vått system, för originalspridare klarar nog inte leverera bränsle till 75 ehtra hästar.

Förresten, Haynes har en bok som bl a handlar om lustgas. Jag har inte läst den, men den är säkert till stor hjälp om man är osäker på något. Det finns också massa att läsa om NOS på nätet, bara sök på google:)

Kittet inehåler allt man behöver för att det ska fungera. Det är tor/gas system våt systemet var 1000kr dyrare. Gas kittet fick man även med en extra ventil som lede ut överflödig gas på sidan av bilen ifall trycket skulle bli för stort. Kommer inte ihåg vad det heter men det är lila flaskor.

Okej det viste jag inte om att dom hade:P

MvH Glenn Wiberg

KHRacing
28 maj 2009
Stefan Varberg skrev:
.............
...........................

www.electricsupercharger.com ?

de drar mer ström än vad de ger i effekttillskott smile

Supraman
2 300 Inlägg
28 maj 2009
KHRacing skrev:
Stefan Varberg skrev:
.............

de drar mer ström än vad de ger i effekttillskott smile

Ja det e ju jäkligt konstigt att vi märken en sån stor skillnad då?
Den ska upp i bänk för att få dokumenterat det.

Och det är inte en sån, den kommer från ett annat ställe och ser inte ut så.

Man ska inte va så trångsynt.

3 235 Inlägg
28 maj 2009
DJeXCute skrev:
engolf skrev:
DJeXCute skrev:

Kittet inehåler allt man behöver för att det ska fungera. Det är tor/gas system våt systemet var 1000kr dyrare. Gas kittet fick man även med en extra ventil som lede ut överflödig gas på sidan av bilen ifall trycket skulle bli för stort. Kommer inte ihåg vad det heter men det är lila flaskor.

Okej det viste jag inte om att dom hade:P

Oki, torrt system, men då följer det säkert med en databox som du ska koppla till bilens bränslesystem för att spridarna ska spruta in mer bränsle när gasen är aktiverad. Och trycket blir högt:) Ligger väl runt 1000 PSI.

Supraman
2 300 Inlägg
28 maj 2009
http://www.superchargerkits4less.com/

När det gäller lustgas så kör på vått då vet man att det finns bränsle, torrt då är det överhängade att bränslet inte räcker och man börjar smälta kolvar.

140 Inlägg
28 maj 2009
Stefan Varberg skrev:
.............

de drar mer ström än vad de ger i effekttillskott

jag har en 110 amp generator och det märks inget på laddlampor eller liknande mär jag kör ,

406 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
brk95 skrev:
Stefan Varberg skrev:
.............

jag har en 110 amp generator och det märks inget på laddlampor eller liknande mär jag kör ,

Jo jag har hört att en el turbo stryper luften så du får en mindre effekt i HP.

MvH Glenn Wiberg

4 001 Inlägg
28 maj 2009
brk95 skrev:
Stefan Varberg skrev:
.............

bara för att inte trådskaparen ska gå på sådana här idiotpåståenden så klipper jag in ett inlägg ifrån Sharky så kan ni ju tänka till lite själva sedan

Sharky skrev:
Biltema 17-6090 klarar 545 liter per minut och kräver 5.5 Hkr. Skall man överladda en 2L motor så ser det ut så här:

En fyrtaktsmotor med 2 liter slagvolym suger vid en Volumetrisk Effektivitet (VE) på 100% i sig 1 liter luft per vevaxelvarv eftersom den har insugstakt bara vartannat vevaxelvarv. Vid 6000rpm suger alltså en 2L motor med 100% VE i sig 6000 liter/minut eller 100 liter per sekund.

Det är allstå som sugmotor, överladdar man så hamnar man snart på 200L/sekund som Corpze skrev. Då behövs 12000 liter/minut eller 22 kompressorer från Biltema. Det är bara att handla. Kostar 60.000 kr för 22 stycken och det väger 462 kg och tar si så där 60 - 70 Hkr (vid laddar ju inte 6 bar....)

Remskivan är 430mm i diameter så det blir nog lite trångt under huven med 22 stycken. Men ett litet scoop skulle nog hjälpa......

Uppstyvad framfjädring går att handla som surplus från SJ.

/Göran

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Sök