2613
Sök

Volvo 945 Växellåda

13 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej.
Har kanske en väldigt dum fråga, menmen. Men när börja Volvo 940/945 Turbo tillverkas med M90 växellåda?

13 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
#3
Tack så mycket.!

-utan 940
1 728 Inlägg
30 maj 2009
#4
1994 för att vara exakt, sen kom en uppdaterad version med bättre synkringar på 1996 års modell.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
31 maj 2009
#5
Andreas 940 skrev:
1994 för att vara exakt, sen kom en uppdaterad version med bättre synkringar på 1996 års modell.

Ja men det var väl ändå på 1995 års modell, som ju kom slutet 1994?

Jonas

-utan 940
1 728 Inlägg
31 maj 2009
#6
Volvo_Mannen skrev:
Ja men det var väl ändå på 1995 års modell, som ju kom slutet 1994?

Helt säker är jag inte men det är vad jag har hört. Det är möjligt att det finns tidiga 94:or med m46.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 juni 2009
#7
Andreas 940 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Ja men det var väl ändå på 1995 års modell, som ju kom slutet 1994?

Helt säker är jag inte men det är vad jag har hört. Det är möjligt att det finns tidiga 94:or med m46.

Du hade rätt, 1994 kom M90 på turbobilarna. Jag som var så säker på min sak wink

Jonas

28 Inlägg
2 juni 2009
#8
Volvo_Mannen skrev:
Andreas 940 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Ja men det var väl ändå på 1995 års modell, som ju kom slutet 1994?

Helt säker är jag inte men det är vad jag har hört. Det är möjligt att det finns tidiga 94:or med m46.

Du hade rätt, 1994 kom M90 på turbobilarna. Jag som var så säker på min sak wink

ja har en låda på min 945a som ja skulle vilja vet om de är rätt eller om ja ska bytta innan ja stopar tillbaka den. de står (1023571) på den. så om du eller nån annan här på garaget vet om de stämmer så skulle de va trevligt att få reda på....


-utan 940
1 728 Inlägg
3 juni 2009
#9
Volvo_Mannen skrev:
Du hade rätt, 1994 kom M90 på turbobilarna. Jag som var så säker på min sak wink

Man kan inte veta varenda liten detalj. smile

Psycopatrik skrev:
ja har en låda på min 945a som ja skulle vilja vet om de är rätt eller om ja ska bytta innan ja stopar tillbaka den. de står (1023571) på den. så om du eller nån annan här på garaget vet om de stämmer så skulle de va trevligt att få reda på....

Eftersom du har en 93:a är det en M46-låda du har, med fyra växlar och en elektrisk överväxel.
M90 är femväxlad precis som M47 men har backen under femman och håller för mycket högre effekt.

369 Inlägg
3 juni 2009
#10
Andreas 940 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Du hade rätt, 1994 kom M90 på turbobilarna. Jag som var så säker på min sak wink

Man kan inte veta varenda liten detalj. smile

Psycopatrik skrev:
ja har en låda på min 945a som ja skulle vilja vet om de är rätt eller om ja ska bytta innan ja stopar tillbaka den. de står (1023571) på den. så om du eller nån annan här på garaget vet om de stämmer så skulle de va trevligt att få reda på....

Eftersom du har en 93:a är det en M46-låda du har, med fyra växlar och en elektrisk överväxel.
M90 är femväxlad precis som M47 men har backen under femman och håller för mycket högre effekt.

Jo det stämmer

Avant för varje slant.

273 Inlägg
3 juni 2009
#11
brorsans 940 gl från -94 har m47 lådan i alla fall smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 632 Inlägg
3 juni 2009
#12
som sagt 940TURBO har det från 94:a finns dock några få som har m46 men det borde vara 93:or som är reggade som 94:or

att en 94gl har m47 är inget konstigt för det finns m47 på 95:ans 940s2.3 och se2.3
dock sitter det en sug motor i dom smile

Kör fort så hinner inget hända...

28 Inlägg
3 juni 2009
#13
turbos4 skrev:
Andreas 940 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Du hade rätt, 1994 kom M90 på turbobilarna. Jag som var så säker på min sak wink

Man kan inte veta varenda liten detalj. smile

Psycopatrik skrev:
ja har en låda på min 945a som ja skulle vilja vet om de är rätt eller om ja ska bytta innan ja stopar tillbaka den. de står (1023571) på den. så om du eller nån annan här på garaget vet om de stämmer så skulle de va trevligt att få reda på....

Eftersom du har en 93:a är det en M46-låda du har, med fyra växlar och en elektrisk överväxel.
M90 är femväxlad precis som M47 men har backen under femman och håller för mycket högre effekt.

Jo det stämmer

så jag borde bytta till en m47 eller?? eftersom ja har lite mera efekt i min eller håller de me den som ja har???


Supraman
2 300 Inlägg
3 juni 2009
#14
Psycopatrik skrev:
turbos4 skrev:
Andreas 940 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Du hade rätt, 1994 kom M90 på turbobilarna. Jag som var så säker på min sak wink

Man kan inte veta varenda liten detalj. smile


Eftersom du har en 93:a är det en M46-låda du har, med fyra växlar och en elektrisk överväxel.
M90 är femväxlad precis som M47 men har backen under femman och håller för mycket högre effekt.

Jo det stämmer

så jag borde bytta till en m47 eller?? eftersom ja har lite mera efekt i min eller håller de me den som ja har???

du ska inte byta till en m47.
du kan ha m46 till runt 250 hk, finns nog många som har m46 som har mer effekt men e en bra siffra att gå efter.
ska man byta upp sig så e det m90 som gäller.
Men denna har sina svagheter också.
en låda att tänka på e bmws 6 växlade getrag låda om man vill ha något bättre än m90

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

-utan 940
1 728 Inlägg
3 juni 2009
#15
Stefan Varberg skrev:
en låda att tänka på e bmws 6 växlade getrag låda om man vill ha något bättre än m90

Jag antar att sexan har högre utväxling än 1:1 på den lådan? Man får passa sig med BMWs lådor eftersom de brukar ha 1:1 på slutväxeln och istället en högre utväxling i bakaxeln.
Inte kul att sätta i en låda där högsta växeln motsvarar fyran i gamla lådan. smile

Supraman
2 300 Inlägg
3 juni 2009
#16
Andreas 940 skrev:
Stefan Varberg skrev:
en låda att tänka på e bmws 6 växlade getrag låda om man vill ha något bättre än m90

Jag antar att sexan har högre utväxling än 1:1 på den lådan? Man får passa sig med BMWs lådor eftersom de brukar ha 1:1 på slutväxeln och istället en högre utväxling i bakaxeln.
Inte kul att sätta i en låda där högsta växeln motsvarar fyran i gamla lådan. smile

det gäller dom vanliga lådorna.


sexan på dom flesta sexväxlade lådor e en ren överväxel.
tro mig jag har en getrag sexväxlad i min.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

854 Inlägg
3 juni 2009
#17
Vilka lådor ska man leta efter då?


Fri fart för ett fritt folk!
14 632 Inlägg
3 juni 2009
#18
Andreas 940 skrev:
Stefan Varberg skrev:
en låda att tänka på e bmws 6 växlade getrag låda om man vill ha något bättre än m90

Jag antar att sexan har högre utväxling än 1:1 på den lådan? Man får passa sig med BMWs lådor eftersom de brukar ha 1:1 på slutväxeln och istället en högre utväxling i bakaxeln.
Inte kul att sätta i en låda där högsta växeln motsvarar fyran i gamla lådan. smile

förhoppningsvis då bmw vanliga 5växlade ofta är 1:1 och det vill man inte ha när man åker volvo
eftersom bakaxlarna är utväxlade för högre utväxling på sista växeln

Kör fort så hinner inget hända...

-utan 940
1 728 Inlägg
3 juni 2009
#19
Stefan Varberg skrev:
sexan på dom flesta sexväxlade lådor e en ren överväxel.

Det var det jag misstänkte. smile

28 Inlägg
3 juni 2009
#20
Stefan Varberg skrev:
Psycopatrik skrev:
turbos4 skrev:

Jo det stämmer

så jag borde bytta till en m47 eller?? eftersom ja har lite mera efekt i min eller håller de me den som ja har???

du ska inte byta till en m47.
du kan ha m46 till runt 250 hk, finns nog många som har m46 som har mer effekt men e en bra siffra att gå efter.
ska man byta upp sig så e det m90 som gäller.
Men denna har sina svagheter också.
en låda att tänka på e bmws 6 växlade getrag låda om man vill ha något bättre än m90

ok, tack så mycket för hjälpen.....



Sök