4443
Sök

Skillnad väghållning Saab 900 94-98 och Saab 9-3 99-03?

Egenföretagare
999 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
Hur mycket bättre chassie har 9-3?

Har haft en 900 turbo -94 och en 900 2,3i -94.
Och chassiet klarar ju knappt 150 sugis hästar, spårar och lever vid omkörningar med fullgas...

Egenföretagare
999 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
Nä dom vill jag inte ha som bruksbil, dessa börjar kännas riktigt gamla! (har haft ett antal av ex båda två)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 juni 2009
En sen 9000 med större motor är en mycket bra bruksbil, bra mycket bättre än 9-3 i mitt tycke i vart fall.

Har tyvär inte hårdkört varken ng900 eller og9-3 men 9-3an ska ju vara uppgraderad på just denna punkt så bättre bör dom ju vara

Rock'n Roll

1 037 Inlägg
4 juni 2009
Elda skrev:
jag har bara pressat en 900 -98 och dessa skall väll vara ganska lika 9-3orna? det var hemskt iaf, kört skoda pickup med bättre väghållning orginal.

Har själv en 98:a och med ett väghållningskit blir d ebra mycket bättre än original iaf smile

Egenföretagare
999 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
Det jag inte gillar är att bilarna drar så förbannat i sidled/spårar...
Får väl köpa en 9-3ss annars.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 juni 2009
weeeman skrev:
Det jag inte gillar är att bilarna drar så förbannat i sidled/spårar...
Får väl köpa en 9-3ss annars.

Men det är bara vid kraftigt gaspådrag, det blir än mer påtagligt med tokdöda bussningar som det är på min tongue

Rock'n Roll

huh?
10 427 Inlägg
4 juni 2009
Elda skrev:
jag har bara pressat en 900 -98 och dessa skall väll vara ganska lika 9-3orna? det var hemskt iaf, kört skoda pickup med bättre väghållning orginal.

NG900 och OG9-3 verkar vara chanslös i kurvor mot lätt chassivässad Volvo Kräng40 iallafall.
Märkt vid två separata tillfällen.

**

Men Aero-modellerna borde väl ha lite kraftigare krängningshämmare och hårdare fjädrar?

Fri fart för ett fritt folk!
15 015 Inlägg
4 juni 2009
steifan skrev:
Elda skrev:

NG900 och OG9-3 verkar vara chanslös i kurvor mot lätt chassivässad Volvo Kräng40 iallafall.
Märkt vid två separata tillfällen.

**

Men Aero-modellerna borde väl ha lite kraftigare krängningshämmare och hårdare fjädrar?

var inte för säker

polarn jobbar på mekonomen verkstad och fick in en 9-5 aero beställde skivor och belägg fram till den
fast det vart fel..varför jo idioterna på saab hade inte monterat några aero bromsar på den bilen fast det ska vara det smile

Kör fort så hinner inget hända...

371 Inlägg
4 juni 2009
http://www.automotorsport.se/biltester/ … +en+ny+bil

Läs och bilda dig en uppfattning. Väghållningen är ingen höjdare på og9-3, men tydligen är det skillnad iaf.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

huh?
10 427 Inlägg
4 juni 2009
Growe skrev:
polarn jobbar på mekonomen verkstad och fick in en 9-5 aero beställde skivor och belägg fram till den fast det vart fel..varför jo idioterna på saab hade inte monterat några aero bromsar på den bilen fast det ska vara det smile

Låter mycket möjligt wink (Finns säkert Scania-framaxlar som har fel grejer ute på vägarna också.. he he)

7 282 Inlägg
4 juni 2009
Äldre modeller av 900, tror det var 96 och bakåt, har en annan design på bärarmarna som ska vara ännu sämre.
Fast med lite prylar ifrån EXD custom så kan man ha riktigt skoj!

huh?
10 427 Inlägg
4 juni 2009
Brains skrev:

Såg ut att vara stadiga grejer smile

Finns inga satser med grövre krängningshämmare som är bult-on till 900/9-3 ?
Senast redigerat av steifan (4 juni 2009)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 juni 2009
Growe skrev:
var inte för säker
polarn jobbar på mekonomen verkstad och fick in en 9-5 aero beställde skivor och belägg fram till den
fast det vart fel..varför jo idioterna på saab hade inte monterat några aero bromsar på den bilen fast det ska vara det smile

hehe, var inte för säker själv, finns ju folk som kanske meckar själva o bestämde sig för o sätta på andra OK? eller wink tror inte saab slänger på mindre om dom inte har tillåtelse av ägaren dvs...
Senast redigerat av Funkiee (4 juni 2009)

1 291 Inlägg
4 juni 2009
steifan skrev:
Brains skrev:

Såg ut att vara stadiga grejer smile

Finns inga satser med grövre krängningshämmare som är bult-on till 900/9-3 ?

NG 900 delar ju bottenplatta med opel vectra A och calibra så grejer därifrån borde väl kunna passa enkelt.

530 Inlägg
4 juni 2009
Kan väll säga att väghålningen inte är allt för underhållande i morsans 9-3  -00
Fan bättre väghållning i corsan för fan tongue

Lika bra att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot än att öppna käften och bevisa att dom har rätt.
Mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183794

huh?
10 427 Inlägg
4 juni 2009
Funkiee skrev:
Growe skrev:
var inte för säker

hehe, var inte för säker själv, finns ju folk som kanske meckar själva o bestämde sig för o sätta på andra OK? eller wink tror inte saab slänger på mindre om dom inte har tillåtelse av ägaren dvs...

Finns någonting som heter monterlingsline med montörer som är mänskliga och gör fel.
Tom folk som kontrollerar om det är rätt kan göra fel.

Om det kan bli fel i lastbilsvärlden (som jag har efarenhet av) så kan det nog
bli ännu mera fel i personbilsvärlden (fler komponenter).

Sök