7375
Sök

Byta turbo i s60?

474 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Hej!

Har en s60 med fisturbo just nu och undrar om det var någon kunnig som skulle kunna hjälpa mig lite med några frågor.smile

Jo jag är alltså sugen på att få ut mera effekt. Vilken turbo ska jag ha som passar direkt på utan att ja måste byta grenrör eller modda andra saker?

Hur mycket effekt klarar stakarna? har hört att dem är lite klena i 2.4t modellen.
Även hur mycket IC-n klarar innan man måste byta den?

Så som jag har tänkt så blir det:
Ny turbo
Downpipe
Racekat
Halvsats (ferritta)
Chipning, fast mappning är väl det bättre alt. misstänker jag eftersom att jag byter turbo?

Vore glad om folk kom med åsikter ang. vilken turbo eller andra sätt att få ur mera effekt.
Men jag är glad om ni inte lägger förslag som kräver MASSA meckande!

Sista frågan bara, hur mycket måste man skruva för att byta en turbo? roll

Tackar för trevliga svar smile

Kommentera & Rösta ! ©

8 295 Inlägg
7 juni 2009
Va gäller turbon så är det väl en fråga om vad man siktar på i effektväg, men ett 16T skulle funka fint och då passar olja/vatten/luftanslutningarna. Stakarna är ju som i alla andra klena, även om vitblocken efter 00 fick lite bättre stakar. Rent generellt sett så lär man byta stakar om man vill vara fullständigt säker.

Va gäller chip vs mappning så visst går det att få ut lite mer med mappning, men det känns avsevärt mer i plånboken och är väl egentligen inte värt det på denna nivå av trim.

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 juni 2009
Mattsson i Ryd har rätt okej priser för en mappning - inte mycket dyrare än ett chip. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juni 2009
Dansken- skrev:
TurbOla skrev:
Mattsson i Ryd har rätt okej priser för en mappning - inte mycket dyrare än ett chip. smile

Är han bra på ME7?

Han mappar ju inte ens sina sponsorbilar längre så att åka från Sala till Ryd och hoppas han har lust när man väl är framme är kanske inte riktigt vad jag hade chansat på.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

474 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Men alltså om vi säger förutom turbon, vad kostar det att anpassa bilen för en T19 + jobbet? (Utan att byta stakar eftersom att dem borde hålla eller?)

Kommentera & Rösta ! ©

183 Inlägg
7 juni 2009
wallingstam skrev:
Men alltså om vi säger förutom turbon, vad kostar det att anpassa bilen för en T19 + jobbet? (Utan att byta stakar eftersom att dem borde hålla eller?)

Om du ska sätta 19T behöver du nog spridare, mappning + IC ( tror inte orginal orkar lufta så mycket)
ska du göra detta på en verkstad så tar dom säkert 500kr timmen om inte mer. Om du ska köra orginalstakar så tror jag inte du kan ladda så mycket. Men jag vet inte säkert.

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 juni 2009
torpis skrev:
Dansken- skrev:
TurbOla skrev:

Är han bra på ME7?

Han mappar ju inte ens sina sponsorbilar längre så att åka från Sala till Ryd och hoppas han har lust när man väl är framme är kanske inte riktigt vad jag hade chansat på.

Oj, jag tänkte inte på att trådskaparen bodde så långt bort. smile
De jag har pratat med, som fått mappat av Mattsson är nöjda.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök