3075
Sök

Skydda sig mot hjulstölder, går det?

-utan 940
1 728 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Det härjar en liga i Örebro just nu: http://na.se/nyheter/2.2503/1.478483

Finns det egentligen något sätt att skydda sig mot dessa stölder, hjälper det ens att ha flera låsbultar på varje hjul? Jag vet att de brukar banka fast en hylsa på låsbultarna men om det är 2-3st på varje hjul kanske de skiter i det och tar en annan bil?
Jag är inte orolig att någon skulle stjäla mina Biltema-fälgar, isåfall skulle de göra mig en tjänst men jag planerar att köpa lite finare hjul.

566 Inlägg
11 juni 2009
Värsta är väl att dom tar hela bilen i stället om dom inte får loss fälgarna. Vet en som råka ut för det!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 juni 2009
Med låsbultar runtom så är kanske chanse större att dom skiter i min bil och tar grannens istället eller nå.

Köpte låsbultar för runt tusen spänn och slängde på så ska dom banka på hylsor på mina låsbultar lär dom behöva tjugo hylsor i rätt storlek tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

-utan 940
1 728 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
81an skrev:
Värsta är väl att dom tar hela bilen i stället om dom inte får loss fälgarna. Vet en som råka ut för det!

Just nu lutar det åt gamla Titan-fälgar som är mest eftertraktade bland Volvoraggare så chansen är stor att de skiter i det om det sitter ett par låsbultar på varje hjul. Jag har beställt spacers och 4st låsbultar från gummihuset men det går ju att komplettera med Biltemas billiga.

dARKiE
5 031 Inlägg
12 juni 2009
TBOC_Razor skrev:
Med låsbultar runtom så är kanske chanse större att dom skiter i min bil och tar grannens istället eller nå.

Köpte låsbultar för runt tusen spänn och slängde på så ska dom banka på hylsor på mina låsbultar lär dom behöva tjugo hylsor i rätt storlek tongue

om dem inte använder kylspray och slår sönder dem istället roll
finns inget sätt.. bara fördröjningar..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Supraman
2 300 Inlägg
12 juni 2009
Det går inte att göra det helt omöjligt.
Ofta har dom rätt verktyg att lossa grejerna även om det bara e låsmuttrar som sitter så går det ändå fort att få loss hjulen.

Finns verktyg just att få bort låsmuttrar utan nyckel, det e skrämmande att se hur fort det går.

Hade tappa min låsnyckel och åkte till en verkstad som fixade det.
Dom bara tog fram dessa specialhylsor och bara tog en som passade.
Slog på den och sen va det loss, tog inte många sekunder per hjul.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

mulle mek
679 Inlägg
12 juni 2009
Stefan Varberg skrev:
Ofta har dom rätt verktyg att lossa grejerna även om det bara e låsmuttrar som sitter så går det ändå fort att få loss hjulen.

Finns verktyg just att få bort låsmuttrar utan nyckel, det e skrämmande att se hur fort det går.

aa finns ju ett kitt med alla slags hylsor till låsmuttrar man kan beställa . dem flesta däckverkstäder har ju det. och med det kittet får man ju upp vilka  lås bultar/muttrar som helst.

Gasar tills det Rasar !!!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 juni 2009
Darkie skrev:
TBOC_Razor skrev:

om dem inte använder kylspray och slår sönder dem istället roll
finns inget sätt.. bara fördröjningar..

Jo men jag har la aldrig sagt att det är omöjligt för dom att sno fälgarna, att jag har låsbultar runtom är ju just för att dom ska se att det kommer ta en jävla tid och en massa jobb så att dom helt enkelt inte ska orka bry sig om min bil utan gå på någon annan stackare istället.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

260 Inlägg
12 juni 2009
Det finns inget sätt att skydda sig helt mot stöld även om du tar av dom och lägger dom inne så om dom vill ha dom så går dom in och tar dom vid ett lämpligt tillfälle

1 853 Inlägg
12 juni 2009
Larm med nivå sensor.... dvs om bilen lämnar backen går larmet. Och bor man då satt folk hör larmet så kommer dom inte långt, före du eller din granne undrar vems bil dom är på...

/mvh soyd

AmazingMagz
12 juni 2009
r3zz1 skrev:
Stefan Varberg skrev:

aa finns ju ett kitt med alla slags hylsor till låsmuttrar man kan beställa . dem flesta däckverkstäder har ju det. och med det kittet får man ju upp vilka  lås bultar/muttrar som helst.

Jajemen, en sådan hylssats finns att köpa strax under 1000-lappen... Det vet jag, fick punktering under ett besök i en grannstad. Tur och oturen låg det en verkstadsmogul bredvid som sålde detta verktyg. Det var MYCKET lätt att få bort låsmuttern... (läs blogg)

-utan 940
1 728 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
Tack för svaren, låsbultar hjälper alltså bara mot påtända pundare och 18-åriga Volvoraggare.

-utan 940
1 728 Inlägg
471 Inlägg
12 juni 2009
Spelar nog ingen roll vilka åtgärder man vidtar,man stoppar nog bara amatörerna.
Proffsen kommer väl förberedda när de är ute på uppdrag.

3 650 Inlägg
12 juni 2009
4-5 olika låsbultar på varje hjuls kommer ta en jävla tid att pilla med, under tiden hinner du käka middag, beställa slagträ å gå ner å knacka tjuvarna :p

122 Inlägg
12 juni 2009
finns juh special låsbultar som klarar av lite bättre saker...

intera har sådana

fyller ut hela hålet .dvs går inte att slå på en störra hylsa. De klarar kylspray... De går inte att slå sönder så då lär de få jobba några timmar / fälg för att få bort den.. SÅ man vill helst inte tappa nykeln.

What you doing?

310 Inlägg
12 juni 2009
Ett alternativ är ju att ha bilen såpass låg att det är svårt att hissa upp bilen så det går att sno fälgarna wink

Med.lem
3 759 Inlägg
12 juni 2009
soyd skrev:
Larm med nivå sensor.... dvs om bilen lämnar backen går larmet. Och bor man då satt folk hör larmet så kommer dom inte långt, före du eller din granne undrar vems bil dom är på...

/mvh soyd

Sånt har jag på e34. Det är jag glad för nu, även fast jag bor utanför stan.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 853 Inlägg
12 juni 2009
Mr_EmCom skrev:
soyd skrev:

/mvh soyd

Sånt har jag på e34. Det är jag glad för nu, även fast jag bor utanför stan.

Jag med det är kanon!, eller det känns kanon att ha i alla fall smile

/mvh soyd

Avstängd
1 031 Inlägg
12 juni 2009
Jag har fem hjullås per fälg :-)

Sök