7385
Sök

Trim tips- ca 230-250hk volvo 740 tic -87

Thedriftking
20 juni 2009
Trådstartare
tja,

leter efter en första bil nu, o jag är inne på en 740 tic, o har hittat en 87:a för 10k.  och nu är det så att jag vill ha ett "recept" till ca 230-250hk,  (gärna lite till) wink

hoppas att nån vet nått bra "recept" till den, 

(vad är det för motor i en 740 tic -87:a?)

det kommer ju bara va min första bil så det ska inte vara värsting grejer utan det kan va begagnade saker också, wink

har en budget på ca 10k till trim, så skriv gärna va trimmet kommer att kosta osv. smile 

mvh Erik

876 Inlägg
20 juni 2009
Är väl B230et i dom va?

Thedriftking
20 juni 2009
Trådstartare
volvoperfomanceclub skrev:
Är väl B230et i dom va?

jag vet inte tongue 

har du nått trim tips till ca230-250hk + wink

876 Inlägg
20 juni 2009
Jag är skit dålig på turbo i almänt men större turbo,chip,uppställt ladd,öppetfilter,andra spridare etc borde väl ge nåt:P

Thedriftking
20 juni 2009
Trådstartare
Jag är skit dålig på turbo i almänt men större turbo,chip,uppställt ladd,öppetfilter,andra spridare etc borde väl ge nåt:P

ok, men tack för tipset,   ska se om det är nån annan som vet bättre då wink 

när ni skriver tipsena, skriv gärna vilken turbo, o vilka spridare m.m wink

876 Inlägg
20 juni 2009
Thedriftking skrev:

19t agreat,gröna R-spridare har jag hört att många åker på=)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 juni 2009
glömm inte förstärkt koppling bara original koplingarna nöts fort när bilen börjar bli kul;)

876 Inlägg
20 juni 2009
MrEricsson skrev:
glömm inte förstärkt koppling bara original koplingarna nöts fort när bilen börjar bli kul;)

Räcker väl med ökat ladd och dom ligger illa till? smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 juni 2009
MrEricsson skrev:

Räcker väl med ökat ladd och dom ligger illa till? smile

jepp och är då bilen börjar bli kul

Thedriftking
20 juni 2009
Trådstartare
Thedriftking skrev:

19t agreat,gröna R-spridare har jag hört att många åker på=)

ok smile

Thedriftking
20 juni 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:

ok, det har jag tänkt på smile    vilken kopplin tycker ni att man ska ha ?

MoffeGreven
20 juni 2009
Trådstartare
Är det en b230et i den så bör du byta stakar om du vill ha uppåt 250hk, dom är mycket klen original!

Thedriftking
20 juni 2009
Trådstartare
MoffeGreven skrev:
Är det en b230et i den så bör du byta stakar om du vill ha uppåt 250hk, dom är mycket klen original!

ok hmm  var kan man köpa stakar då? smile

Smålänning
7 887 Inlägg
20 juni 2009
Räcker med FT-stakar upp till 250 hk. Finns på närmsta skrot, eller hos någon som bytt i sin B230FT/FK 93> eller B234F 89>. Klarar visst uppåt 400 - 450 hk om du vill trimma mer sen smile
En tillslätad 531 och lite uppställt ladd, chipp, så borde målet vara nära smile

ET har samma stakar som senare F... Så ja, dom är lite klena smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Thedriftking
20 juni 2009
Trådstartare
twin_cam skrev:
Räcker med FT-stakar upp till 250 hk. Finns på närmsta skrot, eller hos någon som bytt i sin B230FT/FK 93> eller B234F 89>. Klarar visst uppåt 400 - 450 hk om du vill trimma mer sen smile
En tillslätad 531 och lite uppställt ladd, chipp, så borde målet vara nära smile

ET har samma stakar som senare F... Så ja, dom är lite klena smile

ok, men hur mkt tål org för? tål dom denna "setupen"?

bsr chip  (eller annat chip)
3" frånturbo
vx3 kam
höjtladd till 1bar (med pysventil)
större/bättre intercooler
öppet sport luftfilter
dumpventil

hur många hk tror ni att man får ut med denna "setupen"?

edit;  ska man ändra nått i den setupen? typ större lmm m.m? smile

edit 2; håller en b230ft motor för mer hk med org stakar/kolvar?
var kan man hitta chip till en 940 turbo (b230ft)?

och ett "recept" till ca 230-250hk till den motorn skulle vara snällt (a)

(jag jämför en 940 o en 740 nu, ska se vilken som komemr bli billigast att trimma till ca 250hk)
Senast redigerat av Thedriftking (20 juni 2009)

Med lem
1 127 Inlägg
20 juni 2009
Köp ingen med ET motor, ett elektroniskt insprut är mycket mycket bättre och enklare att trimma vidare på.

Setupen du skrev ner där innan funkar väl. Men så mycket mer än 210-220hk räcker inte org. turbon till för, men då håller den inte länge heller.

Vilken som är billigast att trimma av 740 och 940 spelar ingen roll då det är samma motor. Ev. blir 740 dyrare då b230blocken innan 90 är väldigt klena. "Recept" på 2-400hk motorer finns det hur mycket som helst. In på svenska 7/900 klubben eller tpc och kolla så finner du..

Thedriftking
20 juni 2009
Trådstartare
H3dlund skrev:
Köp ingen med ET motor, ett elektroniskt insprut är mycket mycket bättre och enklare att trimma vidare på.

Setupen du skrev ner där innan funkar väl. Men så mycket mer än 210-220hk räcker inte org. turbon till för, men då håller den inte länge heller.

Vilken som är billigast att trimma av 740 och 940 spelar ingen roll då det är samma motor. Ev. blir 740 dyrare då b230blocken innan 90 är väldigt klena. "Recept" på 2-400hk motorer finns det hur mycket som helst. In på svenska 7/900 klubben eller tpc och kolla så finner du..

ok, men den 940:in som jag hitta har ju en b230ft o den 740:in har ju en b230et  o b230ft håller väll för mer, så den borde väll vara billigare att trimma?

men vilken skulle ni "ta"? 940 med b230ft eller 740 med b230et?

hur många hk får man hut på en b230ft med detta?

Chip  (bsr steg 1)
Intercooler
Vx3 kam
Höjtladd 1bar
Öppet sport luftfilter
3” från turbon
Dumpventil
Senast redigerat av Thedriftking (21 juni 2009)

MoffeGreven
21 juni 2009
Trådstartare
H3dlund skrev:

ET har elektroniskt insprut! smile

2 452 Inlägg
21 juni 2009
köp en ft motor...den håller för dina endamål....sen så köper du dig ett 16t aggregat,en 531 topp med v-kam så får du snurr på grejerna....,samnt ett chip både till tändningen och bränslet...o 3 tumssystem...vips så har du kommit till ditt mål...ungefär...finns säkert lite till att kräma ur på...som andra spridare o annan lmm

döden kommer tillbaka

Med lem
1 127 Inlägg
21 juni 2009
MoffeGreven skrev:
ET har elektroniskt insprut! smile

Nja, visst är det lite elektronik. Men man kan väl kalla det "halvelektroniskt" då. Mer likt det mekaniska än det elektroniska.

Och det är för övrigt värdelöst.. tongue

Sök