Byta styrbox mellan olika volvo 850?

Pinnenpabacken
29 juni 2009 · 402 Inlägg

Undrar om de är nån som vet om styrboxarna passar mellan ex. "vanlig" 850turbo,
t5-R, R, osv? Har bsr steg-3 i min, men de stämmer dåligt nu när jag bytt en del
kringutrustning, såsom lmm, spridare, ic, 19-T, så jag funderar på att mappa om den.
Då till frågan: kan jag ta grabbens box, och mappa den, och han ta min bsr-box i sin?
Jag har t5-R -95, och han har en 850turbo-94. En undran till: går det att byta till ett
annat chipp i bsr-boxen? Dom har ju lött dit nån speciell sockel, som ska kopierings-
skydda deras chipp på nåt vis. Måste man löda väck den, och dit med en vanlig sockel
först?:/mvh

Decibel
7 juli 2009 · 2 911 Inlägg

Vissa boxar funkar mellan bilarna, har hittils inte sett någon 850 turbo där en annan box inte funkar.
Att R-boxarna funkar i 2.3/2.0 kan jag dock inte svara på, men kika bosch-numren och jämför. Antar det sitter en ...548 i t5;an och 446 i R;en.

Kopieringsskydden sitter ofta som ett kretskort med en liten liten krets på undersidan, denna är lödd i minneskretsen.
Denna kan inte återanvändas på andra kretsar utan det måste dit en ny sockel.

joliba_01
7 juli 2009 · 424 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:
Undrar om de är nån som vet om styrboxarna passar mellan ex. "vanlig" 850turbo,
t5-R, R, osv? Har bsr steg-3 i min, men de stämmer dåligt nu när jag bytt en del
kringutrustning, såsom lmm, spridare, ic, 19-T, så jag funderar på att mappa om den.
Då till frågan: kan jag ta grabbens box, och mappa den, och han ta min bsr-box i sin?
Jag har t5-R -95, och han har en 850turbo-94. En undran till: går det att byta till ett
annat chipp i bsr-boxen? Dom har ju lött dit nån speciell sockel, som ska kopierings-
skydda deras chipp på nåt vis. Måste man löda väck den, och dit med en vanlig sockel
först?:/mvh

Här kommer en länk med olika boxar och deras nummer och vilka bilar dom passar i
http://www.turbo-tuner.co.uk/ttusb-compatible.htm

Senast redigerat av joliba_01 (7 juli 2009)

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
TurbOla Reservdansk
7 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Jag köpte en styrbox med steg 3 och slutnr 626, samma som jag hade på min styrbox som satt i. smile

Passade rakt av, utan problem.

Iofs kommer båda från en T-5R, manuell.
PMa ifall intresse finns. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Pinnenpabacken
7 juli 2009 · 402 Inlägg

OK! Då kan de funka att byta med grabben då, känns ju lite synd att "mappa bort"
bsr:s programvara om grabben kan ha nytta av de i stället. Tack för upplysningarna!smile

dannemann_88
18 juli 2009 · 10 Inlägg

Men är det samma sak mellan Volvo 850 glt (-92) och en annan glt? t.ex från en nyare modell eller måste det vara samma årsmodell och så?
Jag har lixom inte mina orginal boxar utan dom fattas.

Sen undrar jag om någon vet vilka dom två boxarna är som sitter till vänster i motorrummet? (frammifrån)

Skulle verkligen upskatta ett svar från nogon som vet.
Har ett jätte bekymmer pga detta..


//Dannemann

// Written by Dannemann
Renault 5 "Renny" (1985)
TurbOla Reservdansk
18 juli 2009 · 6 271 Inlägg

dannemann_88 skrev:
Men är det samma sak mellan Volvo 850 glt (-92) och en annan glt? t.ex från en nyare modell eller måste det vara samma årsmodell och så?
Jag har lixom inte mina orginal boxar utan dom fattas.

Sen undrar jag om någon vet vilka dom två boxarna är som sitter till vänster i motorrummet? (frammifrån)

Skulle verkligen upskatta ett svar från nogon som vet.
Har ett jätte bekymmer pga detta..


//Dannemann

Ja, vad kan det vara? VAD kan det vara? wink
Styrboxarna?
Tändning och bränsle? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
dannemann_88
18 juli 2009 · 10 Inlägg

Är du säker på att det är det?
För jag har verkligen inte en aning.

Men vet du om det måste vara något speciellt nr som dom nämnde ovan?
För mina boxar har kommit bort.

Skulle vara tacksam om jag fick lite hjälp med detta.


//Dannemann

// Written by Dannemann
Renault 5 "Renny" (1985)
TurbOla Reservdansk
18 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Ja, det är speciella nummer eftersom det är särskilda boxar.
Turbobilarna har ett annat sorts styrsystem med bara en styrbox som styr både tändning och bränsle.
GLT-bilarna har ett eget styrsystem med två boxar.
GLE-bilarna har ett eget styrsystem med två boxar.

Hur råkar man tappa bort sina styrboxar? roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
dannemann_88
18 juli 2009 · 10 Inlägg

så om man kollar efter en glt så borde det funka?

köpte en defekt bil av en snubbe, men det visade sej att det fattades massor med små men viktiga saker.. men vad förväntar man sej för 1500:-? haha.

// Written by Dannemann
Renault 5 "Renny" (1985)
TurbOla Reservdansk
18 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Beror på årsmodell och startspärr, bl.a.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
joliba_01
18 juli 2009 · 424 Inlägg

dannemann_88 skrev:
så om man kollar efter en glt så borde det funka?

köpte en defekt bil av en snubbe, men det visade sej att det fattades massor med små men viktiga saker.. men vad förväntar man sej för 1500:-? haha.

håll koll efter chippade boxar på tradera t.ex finns en kille där som säljer en massa såna, skicka ett mail till han och fråga om dom passar just din? dom första 850 hade ingen startspärr som jag vet!

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
fagerlund
18 juli 2009 · 133 Inlägg

Min chippade (265hk) styrbox från 2.3L Turbo -95, satte vi rakt in i en 850 R (2.0L Turbo) från -96, vi stötte inte på några problem.
Det var automatare båda två givetvis.

dannemann_88
19 juli 2009 · 10 Inlägg

Jag har i nuläget inte stött på någon startspärr så det finns inte på just denna.
Årsmodellen är 1992.

joliba_01, tack för tippset. Får du tag på hans mail så får du gärna skicka ett pm till mej:)

// Written by Dannemann
Renault 5 "Renny" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang