Angående fartkameror och biltullar:

carnageman Rallyförare
9 mars 2005 · 1 075 Inlägg

I en tunnel med alldeles för låg hastighetsbegränsning sitter
fartkamerorna och bevakar. Sossarnas "storebror ser dej" system
uppskattas långt ifrån av alla. På vägar där fartgränserna är så
låga så man kan tycka att dom är gjorda för att brytas mot, just
på dom vägarna sätts kamerorna upp. Det har visat sej vara ett
"framgångsrikt" försök har ledande socialdemokratiska politiker
yttrat sig om. "Framgångsrikt" Vad innebär det? Jo det ska jag
berätta för er. Framgångsrikt för sossarna betyder pengar.
Pengar, pengar, pengar & återigen pengar. Ni svenskar tror att
Polismyndigheten är en förlust organisation. Ett budskap som
skickats ut till Socialdemokraternas propaganda maskinen SVT & SR.
SKITSNACK. Dom plockar ut en massa pengar på fartkontroller på
vägar med hastighetsbegränsningar som ligger runt 40-50km/h för sakta.
Tvåfilig och trefilig motorväg ska enligt mig ha en hastighetsbegränsning
på 170-180km/h i ytterfilen. Inte 110km/h.
Alla 70-vägar borde automatiskt omvandlas till 100-vägar och
90-vägarna till 150km/h vägar på sina ställen. Och 30-vägarna tas bort helt.
Däremot kan jag tänka mej att ha rekomenderad hastighet 30km/h kvar
För att främja dom nya fartgränserna skall man även visa sin goda
politiska vilja genom att även bestraffa för låga hastigheter.
Man ska INTE komma undan om man ligger och segar i vägen och orsakar
en massa farliga omkörningar. Vi är ett land i utveckling.
Som tävlingsförare så kan jag intyga att högre farter höjer koncentrationen
och handlingsberedskapen extremt mycket. Jag ser situationer LÅNGT
före den vanliga bilisten. Jag filkör och kör alltid rätt i rondeller
Jag planerar min körning ekonomiskt och tidseffektivt genom att inte
stanna i onödan i t.ex korsningar och rondeller.
Kort sagt. Sannolikheten att jag blir vollande till en trafikolycka är
1 på 100. Ett stort problem med den alldagliga sossen som sitter och
sover bakom ratten är att denne inte vet hur man kollar backspegel och
döda vinkeln, inte ser skillnad på en enfilig och en tvåfilig rondell.
Detta i sin tur leder till att stackarn som är i vägen blir prejad.
Dessa livsfarliga bilister gör polisen ingenting åt. Dom jagar istället
fortkörare. Det är fult att vara snabb. Spelar ingen roll om man är
trafikfara. Dom största trafikfarorna är oftast dom som klagar på oss
fortkörare. En film till denna artikel kommer att göras inom kort för
att visa hur trafikfarlig "svensson sossen" är.
En trailer på dokumentären finns på: www.sr1.se/dokum.wmv
MVH / JJ

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
carnageman Rallyförare
9 mars 2005 · 1 075 Inlägg

Inga kommentarer varken för eller emot argumentet?
Kommentera nu

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Humlan
9 mars 2005 · 238 Inlägg

Kommentarer, jaa.... Vad ska man säga? Det måtte vara skönt att vara en så säker och så fullkomlig bilförare att man aldrig gör några fel i trafiken....

A B E C E D E
crillelundh
10 mars 2005 · 100 Inlägg

visserligen håller jag väl med om att hastighetsbegränsningarna i detta landet är lite väl låga, dock är jag rätt långt ifrån dina siffror. på en bra,bred motorväg borde det höjas till ~130 vid bra väglag å vara kvar på 90 vid tex regn

jag tillhör oxå dom som tror att uppmärksamheten höjs vid högre hastigheter(fara) det är ju en funktions som är inbyggd i vår kära kropp. dock så kommer den ökade uppmärksamheten rätt snabbt bli "omkörd" av den minskade marginalen du får vid högre hastigheter. faran på vägarna har inte så mycket att göra med vilken hastighet man håller utan snarare hur stor skillnad det är på hastigheten mellan de bilarna som finns på vägen.

dessutom kan jag väl tillägga att risken för att du ska orsaka en olycka troligtvis är större än 1-100 om du, citat " Jag planerar min körning ekonomiskt och tidseffektivt genom att inte
stanna i onödan i t.ex korsningar och rondeller" undrar vad du menar med "onödan". dessutom låter det 1-100 som att det skulle vara betydligt mer än snittet redan det?.

är på inget sätt nåt helgon själv, å kör alldeles för ofta över hastighetsbegränsningarna, men det är väl tanken som räknas?? smile

MAZDA RX7 TURBO2 CONV.
BMW 535i
spana gärna in dom å lägg din dom
retired
16 mars 2005 · 55 Inlägg

Önskar jag hade varit lika synsk som en tävlingsförare och sett saker mycket tidigare än andra! Då kanske jag hade sett den pojken som en varm sommar dag sprang ut i vägen påväg till sin skolbuss som förmodligen hade klarat sig om jag hållt rådande hastighetsbegränsning eller kört långsammare.

Kan sträcka mig till 130-140 på motorväg och 110 på vissa 90 vägar..

Lite dubbelmoral i det hela också, jag älskar att köra fort och jag gör det ofta.. såvida väder/trafik/väglag/bil  tillåter det..


*viftar glatt på sina gula stjärtfjädrar*

Senast redigerat av Linus-TT (16 mars 2005)

Mange85
16 mars 2005 · 169 Inlägg

carnageman skrev:
Tvåfilig och trefilig motorväg ska enligt mig ha en hastighetsbegränsning
på 170-180km/h i ytterfilen. Inte 110km/h.
Alla 70-vägar borde automatiskt omvandlas till 100-vägar och
90-vägarna till 150km/h vägar på sina ställen. Och 30-vägarna tas bort helt.

Trots att dom flesta ligger 20km/h över tillåten hasighet (inkl jag;) )så finns det ändå dom som inte "vågar" köra fortare än 85 på 90 väg, därför att dom inte känner sig trygga i högre hastigheter. Vid höjning av hastigheten på dom befintliga vägarna dvs. utan breddning etc, så kommer dom vara ett ännu större irritationsmoment och trafikfara.

BMW 335xi (2008)
dalmasens
16 mars 2005 ·

helt klart för detta förslag eller vad man ska kalla det.

Skyracer Skyracer
16 mars 2005 · 917 Inlägg

Jag tror inte vi är rätt personer att bestämma vad som är rätt fart. Om det nu är så att det är en hastighet satt i en tunnel så får man ju rätta sig efter det. Och vad skall polisen göra om inte se till så att lagarna följs, hur hade det sett ut? "Jo, det är ju lag på att vi skall ta fast fortkörare men jag tycker gott det är för låg hastighet så låt dem köra hur fort dom vill" eller skall de bara se till så att vi följer vissa lagar, eller vem bestämmer då vilka brott som polisen skall bötfälla och inte bötfälla?

Kontentan är att jag tycker att är det satt en gräns så följer man den, och göra man inte det (som jag t.ex. kör alltid för fort på större vägar) så får man ta konsekvenserna av att man bryter mot lagen.  Detta oavsett hur riksdagen ser ut, där för övrigt sossarna är i minoritet.

/Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota GR86 (2022)
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
carnageman Rallyförare
16 mars 2005 · 1 075 Inlägg

Smart hade jag inte ens tänkt på. Tack för tipset!

c70tjejen skrev:
Jag köpte en laser/radarstörare på www.blocket.se för 1000:-
Det finns tillochmed billigare, jag har hittat för 500:-

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Dj_Aleks
16 mars 2005 · 111 Inlägg

äh, har inga problem alls med fartkameror...har "alla" kameror som finns uppsatta i sverige i min bildator, varnar först 600m innan sen en gång till 100m innan...smile Listan uppdateras automatiskt när ja kommer hem (och det skett en förändring såklart) wink

Audi A4 1.8T - Black Pearl
Power is nothing without control
Bildator.se - Ultimate Styling - AleksPhoto
carnageman Rallyförare
16 mars 2005 · 1 075 Inlägg

I just ditt fall så har man som rallyförare ett antal undanmanövers som inte den vanlige bilföraren känner till...
Tråkigt med ungen. Körde över ett rådjur första dan som jag hade körkort, efter det har jag aldrig kört över nått (100.000mil är jag uppe i nu med privatbilar) men vem vet ungar är inte lätta att hålla koll på för dom kan springa ut rakt in i din bil när som helt, lite ovanligt bara att det händer på motorväg och landsväg. Jag brukar faktiskt aldrig köra fortare än 50 på 30-vägarna

Linus-TT skrev:
Önskar jag hade varit lika synsk som en tävlingsförare och sett saker mycket tidigare än andra! Då kanske jag hade sett den pojken som en varm sommar dag sprang ut i vägen påväg till sin skolbuss som förmodligen hade klarat sig om jag hållt rådande hastighetsbegränsning eller kört långsammare.

Kan sträcka mig till 130-140 på motorväg och 110 på vissa 90 vägar..

Lite dubbelmoral i det hela också, jag älskar att köra fort och jag gör det ofta.. såvida väder/trafik/väglag/bil  tillåter det..


*viftar glatt på sina gula stjärtfjädrar*

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
retired
17 mars 2005 · 55 Inlägg

carnageman skrev:
I just ditt fall så har man som rallyförare ett antal undanmanövers som inte den vanlige bilföraren känner till...
Tråkigt med ungen. Körde över ett rådjur första dan som jag hade körkort, efter det har jag aldrig kört över nått (100.000mil är jag uppe i nu med privatbilar) men vem vet ungar är inte lätta att hålla koll på för dom kan springa ut rakt in i din bil när som helt, lite ovanligt bara att det händer på motorväg och landsväg. Jag brukar faktiskt aldrig köra fortare än 50 på 30-vägarna

Linus-TT skrev:
Önskar jag hade varit lika synsk som en tävlingsförare och sett saker mycket tidigare än andra! Då kanske jag hade sett den pojken som en varm sommar dag sprang ut i vägen påväg till sin skolbuss som förmodligen hade klarat sig om jag hållt rådande hastighetsbegränsning eller kört långsammare.

Kan sträcka mig till 130-140 på motorväg och 110 på vissa 90 vägar..

Lite dubbelmoral i det hela också, jag älskar att köra fort och jag gör det ofta.. såvida väder/trafik/väglag/bil  tillåter det..


*viftar glatt på sina gula stjärtfjädrar*

Vilken tur att 98% av alla som har körtkort i sverige är rallyproffs och klarar dessa undamanövrar och har bättre reaktionsförmåga än resterande 2%, bara att höja hastighetsgränserna omgående! wink

retired
17 mars 2005 · 55 Inlägg

c70tjejen skrev:
Jag köpte en laser/radarstörare på www.blocket.se för 1000:-
Det finns tillochmed billigare, jag har hittat för 500:-

haha! jag fattade skämtet iaf! eller? wink

Mange85
17 mars 2005 · 169 Inlägg

Linus-TT skrev:

c70tjejen skrev:
Jag köpte en laser/radarstörare på www.blocket.se för 1000:-
Det finns tillochmed billigare, jag har hittat för 500:-

haha! jag fattade skämtet iaf! eller? wink

Då har du fattat nåt som inte jag har wink

BMW 335xi (2008)
Martin83 Kadett Freak
20 mars 2005 · 129 Inlägg

Linus-TT skrev:

carnageman skrev:
I just ditt fall så har man som rallyförare ett antal undanmanövers som inte den vanlige bilföraren känner till...
Tråkigt med ungen. Körde över ett rådjur första dan som jag hade körkort, efter det har jag aldrig kört över nått (100.000mil är jag uppe i nu med privatbilar) men vem vet ungar är inte lätta att hålla koll på för dom kan springa ut rakt in i din bil när som helt, lite ovanligt bara att det händer på motorväg och landsväg. Jag brukar faktiskt aldrig köra fortare än 50 på 30-vägarna

Linus-TT skrev:
Önskar jag hade varit lika synsk som en tävlingsförare och sett saker mycket tidigare än andra! Då kanske jag hade sett den pojken som en varm sommar dag sprang ut i vägen påväg till sin skolbuss som förmodligen hade klarat sig om jag hållt rådande hastighetsbegränsning eller kört långsammare.

Kan sträcka mig till 130-140 på motorväg och 110 på vissa 90 vägar..

Lite dubbelmoral i det hela också, jag älskar att köra fort och jag gör det ofta.. såvida väder/trafik/väglag/bil  tillåter det..


*viftar glatt på sina gula stjärtfjädrar*

Vilken tur att 98% av alla som har körtkort i sverige är rallyproffs och klarar dessa undamanövrar och har bättre reaktionsförmåga än resterande 2%, bara att höja hastighetsgränserna omgående! wink

Om man har Kadett GSi får man va med dom 98% som kan köra fort å svänga med Jedi reflexer? big_smile

Kadett GSi 16v
carnageman Rallyförare
20 mars 2005 · 1 075 Inlägg

Alla kan lära sej... Men det lär ingen laglydig göra så länge som vi har fartgränser som inbjuder en till att somna bakom ratten....

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang