Sharky
29 juli 2009
· 10 287 Inlägg
Större delen av kraften skall bäras upp av friktionen mellan svänghjul och vevaxel. Jag frågade Linkan på Magnum Racing om detta en gång i tiden och han sa att monterar man ordentligt så behövs inga stift och slarvar man så hjälper inga stift i hela världen.
(för tydlighets skull skall jag tillägga att jag frågade om min B234 motor som han gjorde alla mekaniska arbeten på. Och den byggdes med världskrigs-standard)
/Göran
Pinnenpabacken skrev:
Sharky skrev:
Stiften styr bara. Dom kan inte bära några krafter - dom skulle skjuvas av direkt.
/Göran
Enligt KG volvotrimning, så stiftade dom svänghjulet mot vevaxeln på min gamla B30-motor
enbart för att inte bultarna skulle kunna "skjuvas" av. De är därifrån jag fått dom uppgifterna.
Sorry, om jag har fel, så har dom också fel.mvh.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI