Rätt moment på topplock på b230??

Arn87
16 juli 2009 · 402 Inlägg

Tjena, ska nu i helgen byta lite saker på motorn.

Ska bl.a byta till en 531 topp men jag vet inte i villken ordning man drar bultarna och hur mycke moment man drar i varje steg.

Bultarna jag ska använda är av sten parners egna "ARP" typ. Det är alltså pinnbultar som man skruvar ner i blocket o sen drar toppen med muttrar.

O behöver man efterdra toppen?

Så är det någon kunnig här som vet?

Ska även byta kopplingen så hur mycke moment ska man dra tryckplattan med?

Tack på förhand. //Jocke

262turbo
16 juli 2009 · 1 004 Inlägg

momentet får du nog fråga parner om...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Pan
16 juli 2009 ·

Inte funderat på att köpa en Haynes bok alla moment osv står där smile

262turbo
16 juli 2009 · 1 004 Inlägg

Pan skrev:
Inte funderat på att köpa en Haynes bok alla moment osv står där smile

problemet är att "arp"/12:9 inte ska dras samma som sträckbult...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Tomas_H
16 juli 2009 · 486 Inlägg

Hedlisch skrev:
Tjena, ska nu i helgen byta lite saker på motorn.

Ska bl.a byta till en 531 topp men jag vet inte i villken ordning man drar bultarna och hur mycke moment man drar i varje steg.

Bultarna jag ska använda är av sten parners egna "ARP" typ. Det är alltså pinnbultar som man skruvar ner i blocket o sen drar toppen med muttrar.

O behöver man efterdra toppen?

Så är det någon kunnig här som vet?

Ska även byta kopplingen så hur mycke moment ska man dra tryckplattan med?

Tack på förhand. //Jocke

Du sitter och svarar på hur man bygger en 500hk motor i en annan tråd, men vet inte i vilken ordning man drar topplocksbultar på en sådan motor?

Jaja

En sökning på google = http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … mp;t=28636

ARP muttrarna brukar man få efterdra, men som sagt, ring Parner och fråga.

Tryckplattans moment har jag inte i skallen, men det är inte så mycket. Ett tips är att köpa en Haynesbok. Den boken är rätt bra att ha och där står alla moment.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Pan
16 juli 2009 ·

262turbo skrev:

Pan skrev:
Inte funderat på att köpa en Haynes bok alla moment osv står där smile

problemet är att "arp"/12:9 inte ska dras samma som sträckbult...

Nee det är klart men han ska ju dra tryckplattan med smile Arp bulten får han ju fråga återförsäjaren om smile

Jag kan kolla upp tryckplattan tror det är 25nm smackade dit den härromdagen...

262turbo
16 juli 2009 · 1 004 Inlägg

moment på tryckplattan? ja det var något nytt för mig.... men det är säkert rätt att dra moment där oxå smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
kolvas
16 juli 2009 · 4 001 Inlägg

262turbo skrev:
moment på tryckplattan? ja det var något nytt för mig.... men det är säkert rätt att dra moment där oxå smile

Jodå, det finns ett moment angivet men jag kommer inte ihåg det, det är inte så mycket och jag brukar inte dra efter det utan jag drar tills jag vet det sitter fast och någon droppe Loctite på varje bult.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MoffeGreven
16 juli 2009 ·

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=661530

Senast redigerat av MoffeGreven (16 juli 2009)

Arn87
16 juli 2009 · 402 Inlägg

Tomas_H skrev:

Hedlisch skrev:
Tjena, ska nu i helgen byta lite saker på motorn.

Ska bl.a byta till en 531 topp men jag vet inte i villken ordning man drar bultarna och hur mycke moment man drar i varje steg.

Bultarna jag ska använda är av sten parners egna "ARP" typ. Det är alltså pinnbultar som man skruvar ner i blocket o sen drar toppen med muttrar.

O behöver man efterdra toppen?

Så är det någon kunnig här som vet?

Ska även byta kopplingen så hur mycke moment ska man dra tryckplattan med?

Tack på förhand. //Jocke

Du sitter och svarar på hur man bygger en 500hk motor i en annan tråd, men vet inte i vilken ordning man drar topplocksbultar på en sådan motor?

Jaja

En sökning på google = http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … mp;t=28636

ARP muttrarna brukar man få efterdra, men som sagt, ring Parner och fråga.

Tryckplattans moment har jag inte i skallen, men det är inte så mycket. Ett tips är att köpa en Haynesbok. Den boken är rätt bra att ha och där står alla moment.

Jo jag vet väl på ett ungefär vad man ska göra för att bygga en sådan motor, har dock aldrig byggt upp en motor själv tidigare.

Tack för svaren iaf. smile

hunn
18 juli 2009 · 57 Inlägg

1,5, 9, 3,7,   jag brukar dra i den ordningen har funkat för mig:P
2,6,10,4,8          har funderat på o dra mina ARP me mutter knack dom lossar alltid... men de kan bero på att man glömmer och efter dra dom.,., momentet står nog på lappen som följer med bultarna.,

770_EVOLVE GREASEMONKEY
19 juli 2009 · 822 Inlägg

Precis, det är smartast att kontakta återförsäljaren om ordning och moment.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
snurbo_diesel Egen företagare
19 juli 2009 · 864 Inlägg

73159
842610 är ordningen iaf.
Momentet på sånna bult vet jag inte men på vanliga är det iaf. steg 1 20nm steg 2 60nm och sen vinkeldra 90grader.
Drog en sån topp senast igår.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang