M47 Växellåda.

Mattias_79
27 juli 2009 · 26 Inlägg

har ett problem med min växellåda och det är nog inte ett så vanligt fel tror jag, det är så att när jag åker och har femmans växel och släpper av på gasen i ca 70 till 90 kmh så slår min växelspak fram ca en cm i från sitt läge som den har med femman i, och dessa förflyttningar eller ryckningar i spaken är bara framåt o bakåt alldrig sidled, jag kan framkalla dessa slag eller ryckningar om jag själv ligger i 70 eller mer och leker med gaspellen upp o ner har provat att göra detta på alla växlar men det är endast femman jag får denna symtom på, kan det vara något med vxllådan som är galet på femmans växel internt i lådan eller vad kan det vara? tycker det är konstigt att det endast är på femmans växel spaken beter sig så vet inte om stödlager och annat som hör till drivlinan kan påverka på detta sätt! tacksam för svar!

Germax
27 juli 2009 · 12 086 Inlägg

Rör sig spaken 1cm? De 740 jag kört rör sig spaken ca 1 dm åt all håll oavsett växel så din låter fräsh! smile

Kmarcus
27 juli 2009 · 854 Inlägg

Ja, du ska vara glad at den bara rör sig 1 cm... tidiga volvolådor är väl inte direkt kända för att vara exakta... Alla jag kännt på innan m90:in är ju som en stor degbunke med träslev i, man vevar runt lite och sen är det bara hoppas man på att få rätt växel wink

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
R-efined
27 juli 2009 · 152 Inlägg

Kmarcus skrev:
Ja, du ska vara glad at den bara rör sig 1 cm... tidiga volvolådor är väl inte direkt kända för att vara exakta... Alla jag kännt på innan m90:in är ju som en stor degbunke med träslev i, man vevar runt lite och sen är det bara hoppas man på att få rätt växel wink

Hahaha den va bra och i m46an sitter det en liten tomte som stoppar i 5an och han gör lite som han själv vill där nere på de flesta lådor wink

Senast redigerat av s90turbo (27 juli 2009)

speedfreak racing Arbetsnarkoman...
28 juli 2009 · 1 098 Inlägg

Låter ju som din låda är fräsch.. Annars brukar det va som en hel bingomakin, ren tur om man får i rätt kugge vid rätt tidpunkt.. därför dom internt kallas "bingolottolåda"

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Pierre-na
28 juli 2009 · 398 Inlägg

låter inte mycket min växelspak rör sig ibland så mycket att den lyckas slå till nerven på knät. Men om den rör sig så linte som du säger så skulle jag säga som dom andra ,det är inget att bry sig om tongue

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang