4219
Sök

Hydralisk handbroms på 740

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
hejsan

håller på med en 16v turbo och jag har setat och funderat på hur man ska kunna koppla in hyd handbroms på en volvo 740?

finns ju färdiga spakar med cylinder.. men de är ju vajer på 740in?
och om man ska besikta med den så får man ju inte koppla in det på bromsoket för då blir det ju på samma system och det måste väl vara två skillda system?

alternativ är ju bara ha handbroms bak men det är ju inte särskilt bra...

några förslag på vad man kan göra???

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

283 Inlägg
3 augusti 2009
har inte 740 bara handbroms bak från början?  jag vet inte hur dom sätter in de, men har sett dom har de på rallybilar..

...

4 001 Inlägg
3 augusti 2009
Om du ska besiktiga med det så kan du behålla original och sen kopplar du in den hydrauliska också.
Handbroms har man bara på bakhjulen.

Varför ska du ha en hydraulisk handbroms?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

283 Inlägg
3 augusti 2009
fräckt me hydralik ju;) haha, nej men tävlar man inte eller nått sånt seriöst så är de ju lite bortkastade pengar kan ja tycka, en originalhandbroms kan man få till att ta så in i helvete ju:D

...

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
Om du ska besiktiga med det så kan du behålla original och sen kopplar du in den hydrauliska också.

undrar för det ska bli en drifting bil den ja håller på med... jo de är ju på bakhjulen men ska man koppla in hyd handbromsen på bak oken eller vadå?

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

4 001 Inlägg
3 augusti 2009
du får bygga om bromssystemet så du får en krets fram & en krets bak, på det viset får du bara 1 rör som går till bakbromsarna och det är på det röret som du kopplar in handbromsen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

164 Inlägg
3 augusti 2009
men om du ska bygga en drifting bil ska du väl inte använda handbromsen, mata den med lite mer effekt så den orkar gå på tvären på torr asvalt istället... hur ska du få framhjulen att snurra om du bromsar upp dom med en broms, hur ska du då kunna drifta?

4 001 Inlägg
3 augusti 2009
wange_82 skrev:
men om du ska bygga en drifting bil ska du väl inte använda handbromsen, mata den med lite mer effekt så den orkar gå på tvären på torr asvalt istället... hur ska du få framhjulen att snurra om du bromsar upp dom med en broms, hur ska du då kunna drifta?

vad snackar du om?
Handbromsen är på bakhjulen och det finns nog inte en person i världen som tävlar i drifting som inte använder handbromsen, det gör det hela enklare att kontrollera med en bra hydraulisk handbroms.

Random Hero
4 047 Inlägg
3 augusti 2009
kolvas skrev:

en viss modell av og saab 900 lr om de va 99 hade ju handbroms på framhjulen tongue

Dog food lid. Backwards

blacken
3 augusti 2009
DusanMandick skrev:
kolvas skrev:

en viss modell av og saab 900 lr om de va 99 hade ju handbroms på framhjulen tongue

Fanns på 99 och og 900...

876 Inlägg
3 augusti 2009
kolvas skrev:

vissa saab 80talare har handbrom på framhjulen >smile

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
jaja.. men de hela är ju om man ska ha den som bara drift bil eller om de blir en gatbil oxå.. om de är bara drift bil så blir det bara handbroms på bakhjulen?

knasigt... men annars vet du inte jag hur man löser det utan att att det blir på samma system som vanliga bromsen.. lite krångel med ett extra ok?

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

blacken
3 augusti 2009
Frågan är varför ska du ha det på bakhjulen om du vill ha den till drifting när den är bakhjulsdriven?. Enda gängen man har "behov" av en sådan funktion är i skogen på hala vägar..

Med lem
1 127 Inlägg
3 augusti 2009
Ni har uppenbarligen aldrig sladdat om ni säger att han INTE ska ha en till drifting?!

Med handbroms kan man hålla sladden längre, kasta upp på sladd långt innan kurvan, går rädda en misslyckad sladd också i vissa fall. Org. handbroms kan väl funka när det blött, men på torrt är nästan hydraulisk ett måste.
Senast redigerat av H3dlund (3 augusti 2009)

285 Inlägg
3 augusti 2009
du får skaffa ett ok som har hydraliskt hanbroms system ex et s14 ok sen ska väl de bara räcka att sriekoppla de på de vanliga systemet och en bromsvåg?de är väl en sälvklarhet att man ska ha hydralsik handbroms om man ska drifta mycket finns inte nån männsika som kör driftin som inte har de

blacken
3 augusti 2009
H3dlund skrev:
Ni har uppenbarligen aldrig sladdat om ni säger att han INTE ska ha en till drifting?!

Med handbroms kan man hålla sladden längre, kasta upp på sladd långt innan kurvan, går rädda en misslyckad sladd också i vissa fall. Org. handbroms kan väl funka när det blött, men på torrt är nästan hydraulisk ett måste.

Jodå det har vi, men är det inte bättre om man istället satsar på rejält med "uumpf" i spisen...

Med lem
1 127 Inlägg
3 augusti 2009
blacken skrev:
H3dlund skrev:

Jodå det har vi, men är det inte bättre om man istället satsar på rejält med "uumpf" i spisen...

Drifting har inget att göra med hur mycket motor man har.. Du kan inte "förlänga" en drift alla gånger med motorkraft? Där kommer t ex handbromsen in t ex.

Tips till trådkskaparen då, sök ang. detta. Finns förklarat i många trådar t o m här på garaget.
Senast redigerat av H3dlund (3 augusti 2009)

4 001 Inlägg
3 augusti 2009
blacken skrev:
DusanMandick skrev:
kolvas skrev:

Jag vet att det fanns på en fram på en del bilar men nu skulle han ha den till drift och då svarar jag på det.

Ni som säger att det är onödigt med en hydralisk handbroms i drift när man kan skaffa mer effekt i maskinen har nog inte driftat på riktigt.
Fråga KHRacing här på g.org hur mycket han använder sin handbroms, kan tänka mig att det blir en hel del trots att han har gott om pulver i maskinen.

283 Inlägg
3 augusti 2009
skit i bromsen o släng mer pulver i motorn!smile

...

285 Inlägg
3 augusti 2009
kolvas skrev:
blacken skrev:
DusanMandick skrev:

Jag vet att det fanns på en fram på en del bilar men nu skulle han ha den till drift och då svarar jag på det.

Ni som säger att det är onödigt med en hydralisk handbroms i drift när man kan skaffa mer effekt i maskinen har nog inte driftat på riktigt.
Fråga KHRacing här på g.org hur mycket han använder sin handbroms, kan tänka mig att det blir en hel del trots att han har gott om pulver i maskinen.

de är de dära häftiga grabbarna med volvo 740 racing keps å pollisonger som  står still i utvecklingen..

Sök