5834
Sök

Volvo 244 Turbo förgasar projekt

591 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#181
Stämmer, jag tar bara så mycket som packningarna är större. Det tycker jag ä tillräckligt mycket för orginal ventilerna. Och det är 2mm på insugs portarna och och 5mm på avgas portarna. Insuget orginal är 40 och avgas sidan är 35mm.

På avgas sidan ser jag till att jag mindre å mindre ju längre in jag kommer, så jag får en mer konformad port. Å sen under ventil sätet (runt ventil styrningen) tar jag bara å försöker få en mer rund form (orginal är det fyrkantigt med rundade hörn typ) så bara slipa upp lite grann runt om å mest fin slipar där.

Så dä ä väl ca 35 längst in i porten å så går dä upp stegvis till 40mm i avgas porten. Men försök å ta mer på "taket" av porten än "golvet", för avgas porten på 530 toppar är redan tillräckligt låga vid ventilens mynning.


Å sorry för segt svar håller på lite allt möjligt så glömmer bort å kolla efter nya inlägg smile
Senast redigerat av P--JawZ--K (25 oktober 2010)


2 419 Inlägg
25 oktober 2010
#182
Fan va fint big_smile bättre med ett sent svar än inget alls wink har du nån bild på förbrännings rummen innan du slipat? smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 oktober 2010
#183
Du ska ju helst lägga en liten plastkaka på undersidan av insugskanalerna och fila upp på ovansidan så att kanalerna blir krökta. 530/398 är gjorda med tvärraka kanaler medan 531 och 405 har högre kanaler som kröker av mycket snällare ner mot ventilerna wink Kan kanske kirra ett kort på en topp jag har så blir det kanske enklare att förstå vad jag dillar om


591 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#184
Precis som Bensinskallen säger, men insugskanalerna är inte direkt tvär raka. Men de har en liten kant på sig som lätt går att fila bort. Däremot så ä avgas portarna i en 530 topp för jävliga, de är tvär raka å på en ca 0.5 mm djup. Räknat från ventilsätets botten.

Sen finns det ju 631 toppen som har fina portar, dock så är dä inga förbränningskammare på dessa tråkit nog.


Här är en orginal 530 topp, även som mina var en gång wink
http://www.volvoturbo.net/530topp.JPG


Här ä lite bilder på hur bra portar kan se ut, läs även denna tråd för lite matnyttig info faktiskt. använd google översättare ifall du inte orkar med engelskan wink
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 … to_11.html


2 419 Inlägg
25 oktober 2010
#185
Det tackar jag för! big_smile


37 Inlägg
25 oktober 2010
#187
fint


591 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#189
Update 53:

Ja då har man nästan blivit klar med toppen nu smile lite finlir kvar dock. Tog en liten paus från bilen å gjorde lite annat istället därför jag är lite seg på å uppdatera nu mera.


Avgas portarna är klara ska blästras å sen ska jag väl försöka få en så fin yta jag kan på dem.

Insugs portarna är de två som är klara för å bara blästra bort gjutskägg å så. De andra två är dä bara å slipa till rätt dimension så de stämmer med de andra två, å sen blästra dem så är kanalerna klara.

Under å runt ventilstyrningen ska jag bara slipa jämnt med nån slip rulle lr liknande så är toppen klar. Å då blir dä å försöka få ur F motorn ur 245;a å i 240;in smile

Köpte mig en ny roterande fil (hade bara råd med en tyvärr å lite diverse slip rullar) Som jag använder för att komma åt runt ventilstyrningen.

Bilder;

Portnings verktygen jag använt än så länge till portningen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1019736_wzf49k.jpg

Portningen med den nya lilla roterande filen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1019734_zdbwo8.jpg

Avgas kanalerna redo för att blästras och fin slipas
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1019735_jn8g4x.jpg

Skillnaden på insugs kanlerna före och efter portningen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1019737_c7sxny.jpg


Jag vet inte varför bilderna blev så suddiga, hade problem med att kameran inte fokuserade som den skulle tyvärr. Men syns i alla fall nåtning wink

Så kommer nog å slänga in ett par bilder senare ifall jag har fått nåt mer gjort då, herrå så läng smile


2 419 Inlägg
17 november 2010
#190
Du är inte dålig du! wink vart har du köpt portningsverktygen? Varför har du målat pilar vid förbrännings rummen? tongue


591 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#191
hehe tackar smile den lilla ä från järnbolaget i sunne, de har en massa roterande filar å annat bra slip material på järnboa wink Den mörka färgade filen har jag haft så länge jag kan minnas, å den andra råka jag ta med från skolan lr nåt före detta jobb tror jag, lr så köpte farsan den till sina projekt.

Jag har målat dit nr å pilarna så jag vet vilken cylle dä är. Och för att veta hur flödet kommer att komma, på sätt å vis. Så jag sen vet vart jag ska slipa upp mer på den sidan av kanalen/porten wink
Senast redigerat av P--JawZ--K (17 november 2010)


2 419 Inlägg
17 november 2010
#192
Fint! big_smile får ta mig en titt på järnboa då big_smile

Hittade en bild på en 530topp som tommy luhr från arvika har grävt lite i tongue inte testa nått liknande? smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/126898/1019812_gjl0ha.jpg

(säg till ifall jag skall ta bort bilden!)


591 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#193
Gör så smile Dock så kosta den där lilla 305 kr tror jag dä va. Priserna låg mellan 250 - 380 kr beroende på fil typ/storlek om jag minns rätt.

Men gör så att du köper dem tre som jag har på bild först tycker jag, den med längst skaft först fast med rundad topp (Du kommer att använda den mest av alla, tro mig) sen en likadan fast i mindre version å sen så väljer du efter behov. Den mörkfärgade roterande filen är bra för att "smeta ut" lr jämna till ytan, de andra två är för å grov slipa bort så du får rätt utformning å fin slipa senare

Tommy luhr vet ja att vem dä ä, känner honom inte men har kompisar som känner väldigt väl å hört att han kan knåpa ihop sina saker wink.

Nä faktiskt inte, ser nästan ut som han har svetsat om förbränningskammarna, dock så tror jag inte dä ä fallet. Va ungefär så jag har tänkt göra med den andra toppen, Blir när jag får tag på en TIG svets så jag kan svetsa om förbränningskammaren till ungefär som på bilden din.

Å nä du behöver inte ta bort bilden, bra å ha som referens bild wink


The one and only
1 091 Inlägg
17 november 2010
#194
Bra jobbat! Detta måste följas smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

591 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#196
Update 54:


Så där nu är toppen klar, lite fin slipning kvar runt ventilstyrningarna men ej möe. Å insuget är nästan klart dä också, bara en port kvar som behövs portas upp big_smile Gjorde även rent toppen i samma vända, jobbigt att all alu spån ska fastna i en in-oljad topp tongue

Å gjorde en grov städning av verkstaden/lägenheten, dä behövdes verkligen. (I alla fall så är all slip damm/spån borta wink)


Bilder;

Toppen färdig med portningen. Lite fin lir kvar dock, så som slipning runt ventilstyrningarna, jämna till portarna mot insuget och blästring av avgas kanalerna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1021037_zxla4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1021044_n4xvfp.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1021067_u5bems.jpg

Topp nr 2 som har fått sig en liten rengöring, ska bada den i avfettning en gång till å ångtvätta den. Så ska dä sista nog gå bort också smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1021047_vwbfsf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1021050_7umx2o.jpg

Kom ju på att jag hade en handöverfräs liggnas, så tänkte att jag skulle testa den på insuget. Gick bra mycket fortare å få fram formen/storleken jag ville ha på porten smile Va första gången jag använde den på metall, å andra gången jag använde den över huvudtaget big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1021055_8ellgj.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1021057_f9rfz4.jpg

Och efter att jag grov slipa den frästa porten blev den så här smile Dock så bröt jag skär verktyget mitt upp i allt roll Men men har fler å ha sönder så tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1021060_l98hsq.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1021065_0k4drj.jpg

En sista kanal att ta hand om på insuget så ä dä klart smile Dä tas imörra dä wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1021066_darex9.jpg

Tog mig även tid att äntligen städa verkstaden/"lägenheten" efter ett par månaders uppskjutning hehe tongue
Verkstads hörnan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1021069_5yijga.jpg
Tog mig även tid att äntligen städa verkstaden/"lägenheten" efter ett par månaders uppskjutning hehe tongue
Musik under arbete är ett måste helt enkelt wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1021073_l3oeem.jpg
Tog mig även tid att äntligen städa verkstaden/"lägenheten" efter ett par månaders uppskjutning hehe tongue Lite delar här å där, kamaxlar i hyllan, instrument panelen bakom stolen m.m smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1021080_3hw6cf.jpg


040 RedLine
1 219 Inlägg
21 november 2010
#197
Ser fin fint ut du! Men varför har du valt en 530 topp att göra i ordning?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

591 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#198
Tackar du smile

Billigaste lösningen, och dä va den jag hade tillgång till. Ifall man tar sig tid kan man att få en 530 bra å vettu wink


040 RedLine
1 219 Inlägg
21 november 2010
#199
P--JawZ--K skrev:
Tackar du smile

Billigaste lösningen, och dä va den jag hade tillgång till. Ifall man tar sig tid kan man att få en 530 bra å vettu wink

Ja okej smile Ja men ser bra ut! big_smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

591 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#200
tackar, ska nog få tag på lite epoxy å bygga om insugs kanalen lite mer som 631 kanalen tror jag. Fast dä blir nog efter jag testat hur motorn beter sig med denna toppen först



Sök