5276
Sök

Volvo 244 Turbo förgasar projekt

2 419 Inlägg
21 november 2010
Trevlig lite verkstad du har!! Hur går det med instrumentbrädan? smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 november 2010
Här kan du kanske få lite inspiration om det kan behövas wink

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/IMG_0043.jpg

405:a

2 953 Inlägg
21 november 2010
jag må säga att jag inte är nå vidare förtjust i instrument panelen du ska göra big_smile blir lixom helt fel former om man tänker på hur bilen ser ut, gillar dock iden med mittkonsollen iaf.

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

591 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
Strandberg31: Tackar smile Har inget material för att fortsätta med den för tillfället tvärr. Men ska försöka skaffa fogskum så jag kan börja forma upp den i alla fall.

Bensinskallen: Tackar smile bra å ha när epoxyn kommer fram big_smile

zorox_88: Jo dä blir ju lite konstigt, men det var bara nånting jag skissa upp så jag har en grund å gå ifrån, kommer garanterat å ändra utseendet på instrumentbrädan under konstruktionen av den wink Men själv tycker jag orginal instrumentpanelen ä en aning för kantig och stenålders, också vill jag ha en lite av en unik 240 å inte en i mängden så att säga wink

EDIT; Om du finner nån instrumentbräda från nån annan bil lr så, som du du tycker passar bättre. Skulle dä va trevligt ifall du kunde länka lr beskriva den i ett inlägg här smile
Senast redigerat av P--JawZ--K (21 november 2010)

900 Inlägg
21 november 2010
hej hej grymt de blir. har me börjat bygga 230a te turbo. o undrar som du skrev tidigare i tråden e verkligen btr ett måste om man inte laddar så mycket??

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

591 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Tackar smile, trevligt å höra att du har börjat gå emot strömmen du också så att säga hehe wink

BTR är bara nödvändigt ifall du ska använda en el bränsle pump (kan ge dig lite mer bränsle, men inte värt dä för dä priset). För att den mekaniska pumpen leverar ca 0,3 bar bränsle tryck medans en el pump leverar 3 bar bränsle tryck. Och förgasaren kan bara hantera 0.3 bar bränsletryck (vet ej ifall dessa siffror stämmer, men de stämmer någorlunda om jag inte minns fel) Så BTR är bara där för att kontrollera så att förgasaren inte flödar över, testade innan jag monterade BTR;en å se hur det gick med el pumpen på, startade å dog efter fåtal sekunder tack vare för mycket bränsle i flottören

Ett helt orginalt bränsle system på B230A klarar av ungefär 0.4 kanske 0.5 bar utan problem å utan några spikningar. Över det så rekommenderar jag starkt en BTR tillsammans med en el bränsle pump, från nån 240/740 lr 940 med el bränsle pumpar i tanken lr utanför.

Min turboförgasare BTR kosta en 1000 lapp med frakt inräknat från misab.se, å så fick jag tag på en gratis 240 el pump tå en kompis. Och kunde ladda runt 0.7 0.9 bar, vägra gå högre lr så va dä mätaren som strula. Hade lite problem med den från å till.

Ifall du hade bott lite närmare Sunne lr Arvika skulle du ju ha kunnat komma förbi å lånat hem min BTR å testa den med en el pump å se ifall dä skulle verkligen va värt å lägga ner den där 1000 lappen på en sak.

591 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Update 55:

Har blivit klar med insuget nu big_smile, och har även match portat insuget å toppens insugs kanaler. Hann även med å blästra runt ventilstyrningarna i alla kanaler, behöver dock få tag i nån liten slip rulle så jag kan jämna till materialet lite mer. Inge farligt ojämnt, men trevligt å ha dä jämnt å slätt överallt wink

Fann ej usb-kabeln te kameran så bilderna får jag vänta med å lägga upp till morgon dagen istället.

Imörrn blir dä å ta itu med å blästra själva kanalerna å kanske börja montera ihop toppen igen efter en liten rengöring. Sen får vi se vad som händer, skulle ju vilja ha nånting som skulle kunna lyfta motorn från 245;an te 240;in så jag har dä gjort, men har ej något att lyfta med ännu tyvärr. Men men skam den som ger sig, så hörs jag av senare wink

900 Inlägg
23 november 2010
P--JawZ--K skrev:
Tackar smile, trevligt å höra att du har börjat gå emot strömmen du också så att säga hehe wink

BTR är bara nödvändigt ifall du ska använda en el bränsle pump (kan ge dig lite mer bränsle, men inte värt dä för dä priset). För att den mekaniska pumpen leverar ca 0,3 bar bränsle tryck medans en el pump leverar 3 bar bränsle tryck. Och förgasaren kan bara hantera 0.3 bar bränsletryck (vet ej ifall dessa siffror stämmer, men de stämmer någorlunda om jag inte minns fel) Så BTR är bara där för att kontrollera så att förgasaren inte flödar över, testade innan jag monterade BTR;en å se hur det gick med el pumpen på, startade å dog efter fåtal sekunder tack vare för mycket bränsle i flottören

Ett helt orginalt bränsle system på B230A klarar av ungefär 0.4 kanske 0.5 bar utan problem å utan några spikningar. Över det så rekommenderar jag starkt en BTR tillsammans med en el bränsle pump, från nån 240/740 lr 940 med el bränsle pumpar i tanken lr utanför.

Min turboförgasare BTR kosta en 1000 lapp med frakt inräknat från misab.se, å så fick jag tag på en gratis 240 el pump tå en kompis. Och kunde ladda runt 0.7 0.9 bar, vägra gå högre lr så va dä mätaren som strula. Hade lite problem med den från å till.

Ifall du hade bott lite närmare Sunne lr Arvika skulle du ju ha kunnat komma förbi å lånat hem min BTR å testa den med en el pump å se ifall dä skulle verkligen va värt å lägga ner den där 1000 lappen på en sak.

tackar så mycke för de svaret.. för alla påstår att man måste ha btr.. men men blir nog att bygga sugturbo då de e så ovanligt o väldigt fränt tycker ja!

en annan fråga bara har du byggt om bina förgasare något me choken el nåt när du tryckte igenom den??

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

591 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Varsågod smile, ja för fan kör på bara wink. Sen så ä dä ju inte så svårt å bygga om till tryckturbo vid ett senare tillfälle ifall du vill tongue

Nä jag har den nästan som en vanlig förgasare, inget gjort med den direkt. Fullt användbar choke å hela faderullan big_smile Men kolla på sida 6 så får du ser hur jag täta choken å flottör locket. Använde en speciell loctite produkt, som efter härdningen gjorde en packning som hållde tätt å blev hård istället för nån "rörlig" dret packnings material.

591 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Update 55 uppföljare:

Så där nu har jag fått tag på usb kabeln å har laddat upp bilderna från igår

Fick ju inget gjort idag för morsan ville ha med mig när hon kolla efter en ny 4x4 pickup å ha som hund bil å last bil. SÅ blev en hel dag i karlstad å kristinehamn.

Bilderna då i alla fall

Port matchade insuget mot toppen, va inte direkt nå kanter, gick bort med en snabb runda med en slip rulle
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1022199_8vnm1l.jpg

Och den portmatchade toppen, nu ska jag bara bygga ett turbo grenrör å sena portmatcha det med toppen oxå smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1022208_zg0eir.jpg

De blästrade kanalerna, håller på att jämna till ojämnheterna med slip rullar å sen ska jag blästra hela kanalerna å polera avgaskanalerna lite grann.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1022223_kboqog.jpg

Å lite grejer jag fick med mig från biltema, tryck luftslang, en roterande fil, slip rulle sats och ett tillbehörs set. Köpte tillbehörs setet å den roterande filen för å se ifall dä va värt nåt. Den roterande filen funkar riktigt bra hittills, fast jag skulle dock fortfarande välja en med mindre rasp "taggar" å mer fil yta än denna, ifall jag inte redan hade en wink Och dä fanns att ett par användbara verktyg i tillbehörs setet också smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1022225_mo7iyz.jpg

Så där klart för denna dagen, och ifall jag inte får förhinder imörrn så blir dä å göra klart insuget å toppen så jag har dä gjort, tills imörrn herrå smile

040 RedLine
1 219 Inlägg
23 november 2010
Ser jävligt gött ut du! Men är det verkligen lönt att porta insuget så mycket, spjället stryper väll ändå en hel del?tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

591 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Tackar du smile man tar en sak i sänder vettu wink Kommer att bygga ett nytt insug i samband med det nya turbo grenröret, så fort jag har räknat lite på hur jag ska bygga det å då kommer dä ett nytt spjällhus. Men tills vidare får dä duga å gjorde de mest för att få samma strl som porten i toppen, och dä blev skillnad på hur de flöda genom toppen faktiskt, blev lite mer som kom ut genom ventilerna å i ett högre tryck smile

040 RedLine
1 219 Inlägg
23 november 2010
P--JawZ--K skrev:
Tackar du smile man tar en sak i sänder vettu wink Kommer att bygga ett nytt insug i samband med det nya turbo grenröret, så fort jag har räknat lite på hur jag ska bygga det å då kommer dä ett nytt spjällhus. Men tills vidare får dä duga å gjorde de mest för att få samma strl som porten i toppen, och dä blev skillnad på hur de flöda genom toppen faktiskt, blev lite mer som kom ut genom ventilerna å i ett högre tryck smile

Aha okej:D Men inte lönt om man har en lite portad topp och ska klra på original spjäll och insug?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

591 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Jag kommer att sätta in ett par större ventiler typ som du har 46/38 va? Och den är inte lite portad insuget ä 45mm längst ut, avgas porten ä 40mm. Så dä ä en ökning med 5mm å sen ska jag bygga om insugs kanlerna med lite epoxy för å få den likt 405/631 toppen. Allt hänger på pengar vilket jag inte har några tyvärr sad

Tänker på framtida modifieringar av motorn sör du wink

Men lever ju på 0 kr i månaden som inkomst så tills jag får tag på ett jobb (efter jag får tebaks körkortet troligtvis) så kommer dä nog börja hända en hel del ska du se wink
Senast redigerat av P--JawZ--K (23 november 2010)

591 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
Update 56:

Fick lite gjort idag i alla fall, toppen är blästrad å klar, sitter å funderar ifall jag ska ta mig tid å polera upp avgaskanalerna lite grann. Insuget hann jag dock ej med idag så dä blir imörrn, å i samma veva så kanske jag börjar montera ihop toppen igen big_smile

Bildera då;

Blästrade förbränningskammarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1022519_r7m8oa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1022520_id5ihb.jpg

Blästrade avgas å insugs kanaler
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1022521_vds2m5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1022525_znaiqc.jpg

Tog mig tid å polera upp förbränningskammarna för att få en lite slätare yta
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1022526_o9dzll.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1022528_c8f1mr.jpg

Så där inga mer bilder för idag då, fortsätter imörrn å börjar kanske riva ut lite delar från 245;an som jag nog kommer å ha användning för å bra å ha delar, ja herrå så länge smile

2 419 Inlägg
25 november 2010
Dum fråga kanske men varför blästra först? tongue är det för att få bättre blandning?

591 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
Menar du före jag polera? Jag får en finare yta efter blästringen än med slippaper med 80 korns storlek wink Också får jag bort all gammal dret som har fastnat i avgas/insug å förbränningskammare smile

Ingen fråga är dum när man vill lära/förstå sig nåt wink
Senast redigerat av P--JawZ--K (25 november 2010)

2 419 Inlägg
25 november 2010
P--JawZ--K skrev:
Menar du före jag polera? Jag får en finare yta efter blästringen än med slippaper med 80 korns storlek wink Också får jag bort all gammal dret som har fastnat i avgas/insug å förbränningskammare smile

Ingen fråga är dum när man vill lära/förstå sig nåt wink

Ja fan du är inte dum du! wink ska bli kul och se när motorn är startad! ska du köra med org ventiler?

591 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
Tackar roligt å höra smile till en början blir dä så, sen när jag får ett jobb å en aning bättre inkomst så ska jag byta upp till större ventiler. Å i samma veva så kommer jag nog byta ut dä mesta. Så som starkare vevstakar, kolvar, ventilfjädrar, ventiler, kamaxel, turbo m.m. big_smile

Abstraktmänniska
131 Inlägg
25 november 2010
En lätt plan slipning å polera lite mer på en avgas ventil, så ä detta jobbet färdigt helt å hållet
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/860809_227vt7.jpg

En liten fråga, lämna du iväg toppen för planing eller hur gjorde du?

Köp opel bli belåten, Se naturen genom plåten!

Sök