Update 59:
Har börjat med å förbereda 240;in för å bli isbil. Och då ska jag testa å turbokonvertera LH 2.2 systemet med chrysler tändningen, jämnt för att jag har inga cash å spendera på en LH 2.4 tändnings box (har 2.4 bränsle boxen liggnas med kabelhärva) å se hur det funkar. Roligt å lära sig så kom inte med några "byt till 2.4 systemet", "köp en turbomotor med databoxar" lr "köp en turbo bil istället". Visst helvete så mycket enklare å smidigare, men man lär sig inget på dä, å aningens lat i mitt tycke då. Och jag vill lära känna på de olika Volvo systemen som finns för å få en mer praktiskt åsikt om dem. Å inte vara en i mängden som bara säger det han har hört/läst om till andra om vad de olika systemen har för för å nackdelar.
Har kört med följande system hittills (på mina bilar jag ägt);
240 GL/740 GL med LH 2.4 - Riktigt fint å möjlighet för turbo konvertering (har ej testat detta ännu dock)
240 DL med TZ-28H - Simpelt och funtionellt med möjlighet för turbokonvertering. Inga sensorer som strular till vid turbo konvertering
240 DL/745 DL med Renix-F - Funtionellt å va krångel fritt under min ägo. Vet ej nåt om turbokonvertering, kan vara lite problem ge och med att det är en databox som styr tändningen å inte gjord för turbo.
245 GL med LH 2.2 - ingen märkbar skillnad mot 2.4 systemet, och snart vet jag hur det är å turbokonvertera detta system, omöjligt lr bara jävligt mycket strul för å få det att lira?
Har även börjat montera ihop bilen lite smått, ska bara använda de absolut nödvändigaste delarna så som strålkasatare, bromsljus, torkare, värmepaketet, tändningslåset, databoxarna å säkert nåt mer som jag skulle komma på är nödvändigt.
Bilder;
Chrysler kabelhärvan lagad och med ny dragning utav kablar
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029161_ain64d.jpg]()
LH 2.2 kabelhärvan innan
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029164_w9d38f.jpg]()
Generator dragningen va ju dä proffsigaste jag sett

![https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029167_yxtfn0.jpg]()
LH 2.2 kabelhärvan lagad och med ny dragning utav kablarna
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029171_j4sb9y.jpg]()
Motor rummet rengjort, och med monterade torpedplåtar samt bromsvåg med tillbehör
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029177_6pjoj9.jpg]()
Pedalställ samt värmepaketet monterat efter rengöring
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029179_0lmboy.jpg]()
TZ-28H till B230A tänd systemet samt Renix-F till B230K tänd systemet. Funkade ju fint när den va turbo förgasare

![https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029182_39fmxf.jpg]()
Å där hänger kabelhärvorna som jag senare kommer å dra robotslang över, orkar inte med klibbig el tejp över alla kablar.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029187_ssaegg.jpg]()
Och "instrument" kabelhärvan jag kommer å slakta bort allt förutom dä nödvändiga som nämnts ovan
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029189_a6a5rm.jpg]()
Fortsättning följer.... Tills nästa update ha de
