1135
Sök

SAAB og900s banracer E85

695 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#261
Elda skrev:
snygg_mange skrev:
Elda skrev:

johan H har gjort det i sin NG900, men vet ingen som gjort det i en OG.

okej har han sida här på garaget? inte ja heller en polare som kör rallycross kör i OG men i den karossen som har bruten koffert eller så o där e de ju en "naturlig" brandvägg...får se om de går att knåpa ihop nått.smile borde gå att bygga om baksätet eller så. kommer du på nått kan du ju säga till:)

http://www.garaget.org/?car=4481&image=1769312

Där har du den. han heter johan h på garaget smile

tackar:)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#262
Elda skrev:
snygg_mange skrev:
Elda skrev:

johan H har gjort det i sin NG900, men vet ingen som gjort det i en OG.

okej har han sida här på garaget? inte ja heller en polare som kör rallycross kör i OG men i den karossen som har bruten koffert eller så o där e de ju en "naturlig" brandvägg...får se om de går att knåpa ihop nått.smile borde gå att bygga om baksätet eller så. kommer du på nått kan du ju säga till:)

http://www.garaget.org/?car=4481&image=1769312

Där har du den. han heter johan h på garaget smile

a de e typ så man får göra. att man bygger en hatthylla i plåt me så de blir tätt. eller e de org hatthylla i hans?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

500 Inlägg
14 april 2010
#263
Ska du ta ut vagnsbok på den eller?


695 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#264
Nocturnal skrev:
Ska du ta ut vagnsbok på den eller?

ja vet inte riktigt. va krävs för att kunna göra de? o vad har ja för nytta av de?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

500 Inlägg
14 april 2010
#265
Här har du SBFs regler för att kunna ta ut vagnsbok: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf
Jadu, har du inte vagnsbok eller besiktigad bil är det inte många banträffar dom släpper in dig på tyvärr.


695 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#266
Nocturnal skrev:
Här har du SBFs regler för att kunna ta ut vagnsbok: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf
Jadu, har du inte vagnsbok eller besiktigad bil är det inte många banträffar dom släpper in dig på tyvärr.

jaså? åh fan...de har ja inte tänkt på:S men måste man inte ange vilken "klass" man ska tävla i?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

500 Inlägg
14 april 2010
#267
Vagnsboken hör inte ihop med vilken klass man tävlar i utan mer grundkraven för att få tävla/träna på bana. Alla olika klasser/tävlingar har sedan egna reglementen man måste följa.


695 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#268
Nocturnal skrev:
Vagnsboken hör inte ihop med vilken klass man tävlar i utan mer grundkraven för att få tävla/träna på bana. Alla olika klasser/tävlingar har sedan egna reglementen man måste följa.

jaha okej. va e de för "klass" om man bara ska åka på ban träffar o inte köra nån riktig tävling eler så?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

500 Inlägg
14 april 2010
#269
Tror inte riktigt du förstår. För att t.ex få komma ut på bana en dag när det är tidsträning (allmän, ingen speciell tävling) måste du ha vagnsbok. Då behöver du inte fundera på någon klass. men du måste ha vagnsbok som grund om du ska börja tävla.
För att sedan få vara med och tävla i en viss klass/tävlingsserie måste bilen följa just det reglementet (kan t.ex handla om en viss bredd på däcken, slagvolym på motorn o.s.v.).
Vilka banträffar var det du syftade på? STCS banträffar t.ex. har som krav att man ska ha besiktigad bil. Där hjälper det inte att komma med vagnsbok.


695 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#270
Nocturnal skrev:
Tror inte riktigt du förstår. För att t.ex få komma ut på bana en dag när det är tidsträning (allmän, ingen speciell tävling) måste du ha vagnsbok. Då behöver du inte fundera på någon klass. men du måste ha vagnsbok som grund om du ska börja tävla.
För att sedan få vara med och tävla i en viss klass/tävlingsserie måste bilen följa just det reglementet (kan t.ex handla om en viss bredd på däcken, slagvolym på motorn o.s.v.).
Vilka banträffar var det du syftade på? STCS banträffar t.ex. har som krav att man ska ha besiktigad bil. Där hjälper det inte att komma med vagnsbok.

jaha okej. men om man åker på typ gatebil? eller nån bilsport en dag på racerbanan?. måste man ha vagnsbok då? för ja har svetsat om lite i min bur själv eller de e en gammal bur ja gjort om lite. men de får ja inte?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

500 Inlägg
14 april 2010
#271
Vad jag har förstått är det besiktigad bil som gäller på dessa. Så är det på en dag på strippen iaf. Även om de gör undantag ibland. Har ju hänt flera gånger att funny cars och top-fuel bilar kör uppvisning där.
Men som sagt utan vare sig vagnsbok eller besiktning blir det inte så många körningar tyvärr.


695 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#272
Nocturnal skrev:
Vad jag har förstått är det besiktigad bil som gäller på dessa. Så är det på en dag på strippen iaf. Även om de gör undantag ibland. Har ju hänt flera gånger att funny cars och top-fuel bilar kör uppvisning där.
Men som sagt utan vare sig vagnsbok eller besiktning blir det inte så många körningar tyvärr.

ok men om ja har vagnsbok då? får ja köra en dag på strippen då?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

500 Inlägg
14 april 2010
#273
Taget från bilsports sida : Bilarna ska vara registrerade, skattade, trafikförsäkrade och godkända av Svensk Bilprovning med undantag för klass 7 och 8. ( http://www.bilsport.se/event/regler.php )
Så som jag ser det kan man med klass 7 och 8 köra med vagnsbok.


695 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#274
Nocturnal skrev:
Taget från bilsports sida : Bilarna ska vara registrerade, skattade, trafikförsäkrade och godkända av Svensk Bilprovning med undantag för klass 7 och 8. ( http://www.bilsport.se/event/regler.php )
Så som jag ser det kan man med klass 7 och 8 köra med vagnsbok.

okej. men klas 7 och 8 verkar inte vara så svårt att hamna ismile men vet du om man behöver ha allt fia godkänt? så som stolar, bur o catchtankar osv eller fall man kan bygga bur själv? hittar inget om just bur hos sbf

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

500 Inlägg
14 april 2010
#275
Stolar ska vara FIA-godkända och datummärkningen får ej vara utgången. Bälten måste vara FIA-godkända med det gör inget om datummärkningen gått ut. Information om montering finns på sidan 12.
Information om hur buren ska vara utformad hittar du på sidan 16-29.


695 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#276
Nocturnal skrev:
Stolar ska vara FIA-godkända och datummärkningen får ej vara utgången. Bälten måste vara FIA-godkända med det gör inget om datummärkningen gått ut. Information om montering finns på sidan 12.
Information om hur buren ska vara utformad hittar du på sidan 16-29.

okej. ja har läst de om buren. men får man bygga den själv om man bygger den efter deras beskrivning? och vad e homologerats?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

LTJD
192 Inlägg
14 april 2010
#278
snygg_mange skrev:
tänkte bygga om min saab 900s till en banracer.
de ja hade tänk göra är:

motor:
nya ram o vev lager
nya kolvringar
2.3 liters topp
om slipade förbränningskammare
2.3 liters insug
2.3 liters spjällhus
andra kammar med högre lyft
inslipade ventiler
saab 9000 aero turbo
extraktor grenrör
högre ladd
egen byggt laddtrycksstyrning
2.5 tums tryckrör
3 tums sugrör
dubbla 9000 dumpar
9000 IC
4 st extra spridare med egen bränsla rail
4 soppa pumpar
uppställt bränsletryck till 3 bar
bak flyttat kyl
m.m


Kaross:
5 cm bredare på varje sida
bort plockade lister
aero vinge
full bur
m.m
kom gärna med tips om vad ja ska göra med karossen de e ju den svåra biten på bygget


Chassi:
nylon bussningar över allt
hårdare dämpare och fjädrar (vet inte vilka än, tips?)
9000 ok i fram med 9000 skivor i fram
slitsade och borrade skivor i fram slitsade i bak
green stuff belägg
m.m

http://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/641719_nhcexi.jpg
så här såg bilen ut när jag hämtade den fast då hade den en huv

Har väääldigt svårt att tänka mig en 9000 Aero turbo som pallar 500hk. Samma med 9000 IC

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET

695 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#279
Schwartz skrev:
är det inte lättare att bygga den gatreggad?

nja får ju inte ha bränslesakerna i skuffen då o inte de insuget o inte den turbo:S så blir nog mer meck med de tror ja

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#280
Mattss0n skrev:
snygg_mange skrev:
tänkte bygga om min saab 900s till en banracer.
de ja hade tänk göra är:

motor:
nya ram o vev lager
nya kolvringar
2.3 liters topp
om slipade förbränningskammare
2.3 liters insug
2.3 liters spjällhus
andra kammar med högre lyft
inslipade ventiler
saab 9000 aero turbo
extraktor grenrör
högre ladd
egen byggt laddtrycksstyrning
2.5 tums tryckrör
3 tums sugrör
dubbla 9000 dumpar
9000 IC
4 st extra spridare med egen bränsla rail
4 soppa pumpar
uppställt bränsletryck till 3 bar
bak flyttat kyl
m.m


Kaross:
5 cm bredare på varje sida
bort plockade lister
aero vinge
full bur
m.m
kom gärna med tips om vad ja ska göra med karossen de e ju den svåra biten på bygget


Chassi:
nylon bussningar över allt
hårdare dämpare och fjädrar (vet inte vilka än, tips?)
9000 ok i fram med 9000 skivor i fram
slitsade och borrade skivor i fram slitsade i bak
green stuff belägg
m.m

http://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/641719_nhcexi.jpg
så här såg bilen ut när jag hämtade den fast då hade den en huv

Har väääldigt svårt att tänka mig en 9000 Aero turbo som pallar 500hk. Samma med 9000 IC

har bytt turbo de står i forumet. o vet en som har 400 hk med 9000ic så får se vart ja landar. 500 hk e inte spikat än
Senast redigerat av snygg_mange (15 april 2010)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu


Sök