Vad finns det för olika sprut/motorstyrningar?

Sderberg
14 september 2009 · 46 Inlägg

Hejsan!
Nu är det dags för mig och min 940 turbo att investera i ett sprut/motorstyrning med både sopa, tändning och turbo styrning. Jag har hört om en massa olika sprut och vad som är bra och inte. Men för att få allt klart för mig och om det är någon annan därute som vill ha hjälp så tänkte jag i alla fall starta den här tråden. Det skulle vara bra med ett man kan lite på för en så billig peng som möjligt (stämplar):

Så frågan/frågorna är:
Vad finns det för olika sprut att välja på?
För och nackdelar med dom olika spruten?
Vart kan jag hitta dom olika sorterna?
Egna erfarenheter?
Och det viktigaste av allt PRISET??!!!


Alla svar är jag tacksam för!

Mvh // Daniel

Holme
14 september 2009 · 1 417 Inlägg

det finns, MegaSquirt, VEMS, Haltech, MoTec, ViPec, Autronic, DTA Fast, Civinco och Nira. Och nu har jag nog glömt 25st.
Vems och MS är billigast, MS för du får några tusenlappar, och ett VEMS för kanske 5-10´.
Sen bara rasar det iväg uppåt. Vad de har för funktioner och specialare får du läsa på deras resektive sidor, det kan jag inte i huvudet. i slutändan gör alla samma sak ändå.
Civinco och Nira(?) är svenska, så det finns gott som svensk support där. Finns såklart många specialister till de andra spruten också, men så du vet om det i alla fall smile
Jag själv skulle vilja rekomendera VEMS. Det verkar mest prisvärt, sett till vilka funktioner du får för pengarna.

JoeyJ
14 september 2009 · 502 Inlägg

med vems får du mycket för pengarna, men då får du också räkna med att spendera mycket tid med att få det att funka om det är första gången man pillar med det, det finns väl egentligen ingen officiell manual till det, och det är en jäkla massa värden och inställningar som man måste få rätt och man får leta ihjäl sig på deras minst sagt röriga sida... det finns inga vettiga grundmappar så det får du klura fram själv

Det är väl både bra och dåligt, man lär sig en jäkla massa men det tar som sagt tid att få till det...
Tex laddtrycksstyrningen, de säljer en speciell magnetventil men det finns inga rekommenderade inställningar, så ska man få det att funka bra får man spendera ett antal timmar med att klura fram PID värden, och vet man då ingenting om PID regulatorer så är det ett jäkla pill

det finns ju å andra sidan ett antal personer i sverige som håller på mycket med vems, bla vems-emil såklart, så har man nån i närheten kan man ju såklart få hjälp av dem med allt som behövs

nu när jag installerat det en gång är det nog stor risk att det blir vems i nästa projekt också pga priset och att jag nu vet hur man får fart på det, men jäklar vad man har svurit i garaget när man försökt få ordning på allt, det va första gången jag höll på med nån typ av motorstyrning.

Sderberg
14 september 2009 · 46 Inlägg

Okej, låter som en väldig massa jobb tongue haha men det blir det ju iförsig vilket jag än väljer tongue Men som ni säger så är i alla fall VEMS ett bra och fungerande system. Men jag har hört talas om olika punktinställningar på styrsystemen. Som att t.ex. dom sprut som är "budget" bara har 6-8st inställningspunkter och det "dyra" alternativen har 20-30st.

Har jag rätt eller fel?
Hur många punkter har VEMS?
Hur många punkter behövs för att kunna ställa in ett säkert system?

M.v.h // Daniel

Sharky
14 september 2009 · 10 287 Inlägg

Ett beggat K-jet från skroten....

Skämt åsido. Först måste man speca vad det sprut man har tänkt sig skall klara av. Bara bränsle, eller bränsle/tändning, traction control kanske, launch control kanske, variabla kammar, e-spjäll, lambdareglering eller inte, etc etc.

Har du plöjt ner 150.000 kr i en motor så kanske du inte är intresserad av själva sprutet i sig kostar, då är man betydligt mera intresserad av vad en väl fungerande klar, färdig mappat insprutningssystem med dokumenterade egenskaper mappat av en kompetent motortekniker kostar.

/Göran

Sderberg skrev:
Och det viktigaste av allt PRISET??!!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
turboforssen Telge Drifting Team
14 september 2009 · 5 398 Inlägg

original sprut funkar ju till 400hk så varför byta tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Sderberg
14 september 2009 · 46 Inlägg

turboforssen skrev:
original sprut funkar ju till 400hk så varför byta tongue

Alla säger olika om att man behöver ett mapbart bränslesystem/tändsystem för att kunna öka motorkapaciteten över 250 hk.

Men om du säger att det går att köra upp till 400 hk med orginal, hur går jag tillväga i sådana fall?
Spridare?
Chip?
Sopa pump?
Vilken Turbo kan jag använda?'

M.v.h // Daniel

kolvas
14 september 2009 · 4 001 Inlägg

Sderberg skrev:

turboforssen skrev:
original sprut funkar ju till 400hk så varför byta tongue

Alla säger olika om att man behöver ett mapbart bränslesystem/tändsystem för att kunna öka motorkapaciteten över 250 hk.

Men om du säger att det går att köra upp till 400 hk med orginal, hur går jag tillväga i sådana fall?
Spridare?
Chip?
Sopa pump?
Vilken Turbo kan jag använda?'

M.v.h // Daniel

då är vi inne på samma spår som alla som "E85-konverterar", det funkar men frågan är om det funkar bra och hur bränsleekonomi osv. egentligen är.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
turboforssen Telge Drifting Team
14 september 2009 · 5 398 Inlägg

denna i kille är grym på att mappa gamla sprut www.mappa.nu
om du är medlem på tpc kan du läsa dessa trådar smile
http://forum.turboperformanceclub.com/v … mp;t=67661
http://forum.turboperformanceclub.com/v … mp;t=61935

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Sderberg
14 september 2009 · 46 Inlägg

Sharky skrev:
Ett beggat K-jet från skroten....

Skämt åsido. Först måste man speca vad det sprut man har tänkt sig skall klara av. Bara bränsle, eller bränsle/tändning, traction control kanske, launch control kanske, variabla kammar, e-spjäll, lambdareglering eller inte, etc etc.

Har du plöjt ner 150.000 kr i en motor så kanske du inte är intresserad av själva sprutet i sig kostar, då är man betydligt mera intresserad av vad en väl fungerande klar, färdig mappat insprutningssystem med dokumenterade egenskaper mappat av en kompetent motortekniker kostar.

/Göran

Sderberg skrev:
Och det viktigaste av allt PRISET??!!!

Som sagt så är jag arbetslös för tillfället så det är därför jag vill ha ett fungerande sprut till en billig peng.
Så allt jag frågar är vad är det billigaste, fungerar, bra funktioner etc.

Jag ska ha det i min 940 som jag kör dagligen (sommar) och tänkte försöka ta mig upp till minst 350 hk på ett billigt och driftsäkert sätt tongue

Det är väl Bränsle, tändning och turbo styrning som jag är mest intresserad av för tillfället. Så om man kan köpa till eller sätta i andra komponenter senare när man kanske vill ha launch control, traction contol och lambdareglering så skulle det vara ett bra alternativ.

Men som sagt ett fungerande och beprövat Bränsle/tändsystem.

Sharky
14 september 2009 · 10 287 Inlägg

Det går att få bra körbarhet och ekonomi med orginal LH2.4 upp till typ 400Hkr. Jag sa inte att det var lätt men det behöver inte alls vara lätt att få till det med ett eftermarknadssprut heller.

Med 280 bromsade hästar i min 940 med orginal LH2.4 så körde frugan ner från Norrland till Stockholm med väl under litern i snitt. (typ 0.92 eller nåt sånt - har glömt exakta decimalerna).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
14 september 2009 · 10 572 Inlägg

turboforssen skrev:
denna i kille är grym på att mappa gamla sprut www.mappa.nu

Vi brukade använda honom just eftersom han har emulator till gamla spruten, men han köpte gård och slutade ha tid och har inte gjort mycket på sista tiden vad jag vet.   Har han kanske vaknat igen?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
turboforssen Telge Drifting Team
14 september 2009 · 5 398 Inlägg

torpis skrev:

turboforssen skrev:
denna i kille är grym på att mappa gamla sprut www.mappa.nu

Vi brukade använda honom just eftersom han har emulator till gamla spruten, men han köpte gård och slutade ha tid och har inte gjort mycket på sista tiden vad jag vet.   Har han kanske vaknat igen?

nån gång så måste han ju vakna till å vissa vad han har gått för tongue
enligt alla trådar jag läst om han så värkar det som han gillar utmaningar å gillar att överbevisa folk smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Big Al Dr. Turbo
14 september 2009 · 459 Inlägg

Man kan köpa ett insprutningssystem som kostar brallorna men kan ingen mappa det bra så får man lika mycket ras som med ett billigt - Gammalt djungelordspråk

BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
JoeyJ
14 september 2009 · 502 Inlägg

Vems klarar det de flesta dyrare sprut klarar, så att säga att man inte ska välja ett billigt sprut till en dyr motor är ju bara dumt, det som är skillnaden är användarvänlighet, köper du ett AEM så får du anpassad kabelhärva och grundmappar till din bil i boxen och en fin manual osv, men ett Vems klarar att styra motorn minst lika bra, det är bara mer jobb att få till det, men har man lite koll på vad man gör så är det ingen risk att förstöra nånting bara för att sprutet är billigare

Sderberg
14 september 2009 · 46 Inlägg

JoeyJ skrev:
Vems klarar det de flesta dyrare sprut klarar, så att säga att man inte ska välja ett billigt sprut till en dyr motor är ju bara dumt, det som är skillnaden är användarvänlighet, köper du ett AEM så får du anpassad kabelhärva och grundmappar till din bil i boxen och en fin manual osv, men ett Vems klarar att styra motorn minst lika bra, det är bara mer jobb att få till det, men har man lite koll på vad man gör så är det ingen risk att förstöra nånting bara för att sprutet är billigare

Okej, Jag kan säkert få hjälp av någon jag känner om det. Som sagt så är det inga jätte pengar nerlagda på motorn så då skulle det ju kunna fungera med vems.

Ni nämnde vems-emil?
Vart hittar jag mer info om vems?
Vart ifrån kan man beställa etc?

M.v.h // Daniel

Sharky
15 september 2009 · 10 287 Inlägg

Det handlar mera om vem som mappar. Man bör anpassa val av sprut gentemot den som skall mappa. (Skall man mappa själv så torde användarvänlighet och support ligga högt på listan).

Men det finns ingen anledning att välja ett dyrt sprut för grundfunktionerna.


/Göran

JoeyJ skrev:
men har man lite koll på vad man gör så är det ingen risk att förstöra nånting bara för att sprutet är billigare

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
turboforssen Telge Drifting Team
15 september 2009 · 5 398 Inlägg

det är väl bättre att mappa original sprutet för ca 6000:- än att köpa ett sprut för mer pengar å sedan hitta nån som kan installera + mappa det

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
JoeyJ
15 september 2009 · 502 Inlägg

installera och mappa gör man ju själv! bara lära sig, inte alls så svårt som många verkar tro

på vems.se finns ett forum där man kan komma i kontakt med kunnigt folk som kan hjälpa dig på vägen, finns även några som kan installera och mappa åt dig om det behövs

vems.hu är officiella sidan där man kan beställa boxen och allt annat man behöver

i senaste bilsport va det ett reportage om vems-emil, vems är väldigt populärt uppe i norrland och det är väl delvis pga att Emil håller till i Skellefteå tror jag, han har varit med och utvecklat mjukvaran

Sharky
15 september 2009 · 10 287 Inlägg

Det torde vara en bråkdel av dom som konverterar motorer som har anläggning för att mappa.

Jag anser det inte vara en komplett mappning att ta det på gatan.

Mappning för mig är att sätta upp en motor i vevaxelbänk och mappa den, från scratch, i alla driftlägen. Att bara plocka några driftfall på gatan och gissa resten är inte en komplett mappning i mina ögon.

Fråga 1: Hur håller du låg vattentemp tillräckligt länge för att mappa för vattentemp på 20, 30, 40 grader?

Fråga 2: Hur gör du för att hålla max belastning på max varv i tjugo sekunder för att se att grejorna håller och att du inte bygger för mycket temp/mottryck?


OK, Visst finns det dom som klarar av att mappa riktigt bra på gatan - men dom växer inte på träd. Dessutom är det enorm skillnad att mappa en motor på 350Hkr och en motor på 600Hkr om man skall försöka sig på det på gatan. Genom åren har jag sett massor med "mappade" motorer åka och poffa och panga och ha sig och dom som har fått bra stil på grejorna har endera slitit i bra många år , lagt ut det på en kompetent mappare eller haft riktigt bra talang och varit erfarna redan från början.

Men som alltid är det en fråga om nivå. Skall man få snurr på en busbil med måttliga krav så är det en sak - skall man få ut max av sin 600Hkr 2L motor som har kostat 150.000 kr så är det en annan sak.

On topic för OP så skulle jag dock rekommendera att stanna kvar på orginal LH2.4.

/Göran


JoeyJ skrev:
installera och mappa gör man ju själv! bara lära sig,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang