3409
Sök

Färd dator montering i 740?

58 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Hej alla där ute, skulle bara vilja höra någons åsikt om min knasiga idé.

ja skulle vilja montera en färd dator i min 740!

nån som har försökt de förut?

eller nån som kan säga om de är möjligt?

har funderat på att ta "färd datorn" från en saab?

vad tror ni?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 oktober 2009
Fernan_90 skrev:
Hej alla där ute, skulle bara vilja höra någons åsikt om min knasiga idé.

ja skulle vilja montera en färd dator i min 740!

nån som har försökt de förut?

eller nån som kan säga om de är möjligt?

har funderat på att ta "färd datorn" från en saab?

vad tror ni?

är du insatt i hur allt fungerar och är en jäkel på elektronik så har du det ordnat på en dag, annars...släpp det wink

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

58 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Haha de låter finimang tongue el är ju de roligaste smile har du provat? tror du de går?

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 oktober 2009
Det är ju inte ens säkert att ditt styrsystem supportar en färddator... annars får du bygga från skrot. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 oktober 2009
Fernan_90 skrev:
Haha de låter finimang tongue el är ju de roligaste smile har du provat? tror du de går?

har aldrig provat, går gör det säkert med lite (läs MASSOR) modifikation, läs bara hur allt funkar, men var beredd på att spendera MÅNGA timmar innan det funkar smile
Senast redigerat av NITROUS (1 oktober 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

58 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
ja har förstått att de kommer ta en jäkla tid att fixa men skulle vara kul att lyckas med de!

men har nån någon bra sida eller hur man får tag på elscheman till både saab och volvo?
så man kan jämföra dem?

58 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
TurbOla hur tar man reda på de? asså om ja måste bygga allt själv eller om de finns nån chans att de går utan att bygga från skrot?tongue

892 Inlägg
2 oktober 2009
Hehe, kul projekt! smile

Hade själv en liknande ide för några månader sedan, att bygga ett mellansteg mellan signalerna från sensorerna och ECU'n, så man kan få ut realtidsdata från motorn. Detta hade självklart varit enkelt om man haft OBDII, men i brist på detta så... smile
Har inte orkat ta tag i det, eller rättare sagt, har inte tid att lära mig mikroprocessorteknik och saker. wink

Lycka till iaf! smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

58 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Tackar tackar!! Ja hoppas ja "orkar/klarar" av att genomföra det!

men är så jäkla taggad nu så de ska nog jäklar i mig göras smile behöver bara lite stöd/hjälp tongue

kommer lägga upp allt som projket på min sida när ja börjar ordentligt, om de är nån som vill "följa" det.

58 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Finns de nån som kan berätta hur man får tag på ett elschema till saab 9-5 färddator? kan inte hitta de nånstans.

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 oktober 2009
Fernan_90 skrev:
TurbOla hur tar man reda på de? asså om ja måste bygga allt själv eller om de finns nån chans att de går utan att bygga från skrot?tongue

Du kan ju börja med att kolla vad du har för system, LH 2.2 eller 2.4

LH 2.4 med diagnostikbox kanske borde funka, eftersom du kan felsöka via boxen och sånt.

På 850 med Motronic 4.3 sitter det ju redan inbyggt, även om inte bilen har färddator kan du bara köpa till en sån, och så funkar allt direkt.

1 534 Inlägg
2 oktober 2009
våran 740 hade vi en färddator, dock en riktigt gammal
jag tror till och med jag har kvar den
den ser ut såhär

http://img203.imageshack.us/img203/500/farddator1.jpg

fast du kanske ville ha en bytydligt modernare?

58 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
jo de är väl de som är tanken tongue att hitta en så pass "modern" som möjligt, men coolt att de har funnits i dem som har haft de:)

58 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
Fernan_90 skrev:

Du kan ju börja med att kolla vad du har för system, LH 2.2 eller 2.4

LH 2.4 med diagnostikbox kanske borde funka, eftersom du kan felsöka via boxen och sånt.

På 850 med Motronic 4.3 sitter det ju redan inbyggt, även om inte bilen har färddator kan du bara köpa till en sån, och så funkar allt direkt.

men om man har de systemet som inte har diagnostikbox går de att byta till de som har på nåt sätt?

eller går de att montera en färddator iaf på nåt sätt?

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 oktober 2009
Fernan_90 skrev:
men om man har de systemet som inte har diagnostikbox går de att byta till de som har på nåt sätt?

eller går de att montera en färddator iaf på nåt sätt?

Då tvekar jag på att det går.
Vet inte riktigt hur det fungerar, men färddatorn räknar ut alla uppgifter med olika givare, samt info från styrsystemet tror jag, så det borde gå att eftermontera en färddator men du får nog räkna med en del montering och eljobb.

72 Inlägg
3 oktober 2009
Lättaste är nog isf att byta motorstyrsystem och all el till ett från en bil med färddator..
740is styrsystem ger inte ut någon information till en färddator alltså måste du vara riktigt duktigt på el för att bygga om det..
Blir mycket lättare att byta allt!

58 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
Det är ingen som har en CD-spelare till en saab 9-5 liggandes?

Avstängd
512 Inlägg
5 oktober 2009
Finns ju annars bilar med färddator att köpa! ler, "datorn" känner hur mycket luft motorn får i sig och räknar ut bränslemängden, sen brukar det vara tankgivare som säger till datorn hur mycket bränsle som är kvar, och räknar ut resterande körsträcka, snittförbrukningen, och även nåt som håller kolla på hastighetsmätaren, och tror ej det finns i styrboxen på en 740, försök hitta motorstyrning från nyare Volvo typ V90/S90

/A.

72 Inlägg
5 oktober 2009
Crozzfire skrev:
försök hitta motorstyrning från nyare Volvo typ V90/S90

/A.

Hjälper tyvärr inte heller, volvo snålade och satte inte in färddator i x90...

Men styrsystem från 850/x70, då kan man passa på att lägga i en t5a samtidigt cool

58 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
är det någon som kan berätta för mig vilka "parametrar" databoxen använder för att räkna ut liter per mil?
(vilka sensorer används)

Sök