Går mina devil eyes igenom besiktning?

danne9108 Yrkeschaufför
8 november 2009 · 165 Inlägg

Tjena!

Nu va det dags för besiktning på tisdag och jag börjar oroa mig lite över framlyktorna, går devil eyes igenom besiktningen? Vad jag hört innan så måste man ha torkare om man har xenon ljus och mina torkare är då bortplockade.. 

MVh smile

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
8 november 2009 · 3 180 Inlägg

ska du ha xenon ska du ha automatisk höjdreglering och högtrycksspolning på strålkastarna. men får du rätt besiktningsgubbe kan den gå igenom.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
danne9108 Yrkeschaufför
8 november 2009 · 165 Inlägg

Okej, men det är lättare att få igenom den om jag sätter på torkarna innan

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
8 november 2009 · 3 180 Inlägg

danne9108 skrev:
Okej, men det är lättare att få igenom den om jag sätter på torkarna innan

du måste fortfarande ha automatisk höjdreglering, så nej.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Hamilton
8 november 2009 · 8 864 Inlägg

danne9108 skrev:
Okej, men det är lättare att få igenom den om jag sätter på torkarna innan

Torkare fungerar inte, måste vara högtrycksspolning och eftersom du även saknar automatisk höjdreglering så kvittar det hur du gör den blir inte godkänd iallafall.

Fotograf på tierpidag.se
Gizmojohan
8 november 2009 · 3 295 Inlägg

plus att bilen måste vara registrerad och godkänd med Xenon, för det satt väl inte orginal på din bil?

Annevare
8 november 2009 · 189 Inlägg

Jag hade inte torkare på min förra s40 och det sa dom inget om. Där emot hade jag xenon på halvljuset (lycktan hade bara en reflektor) och det fick jag plocka bort. På min nuvarande s40 har jag xenon på heljuset (denna har två reflektorer) och det var inga problem. Om jag har fattat det rätt (rätta mig om jag har fel) så är det laglit så länge det inte är på halvljuset.

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 november 2009 · 6 170 Inlägg

Annevare skrev:
Jag hade inte torkare på min förra s40 och det sa dom inget om. Där emot hade jag xenon på halvljuset (lycktan hade bara en reflektor) och det fick jag plocka bort. På min nuvarande s40 har jag xenon på heljuset (denna har två reflektorer) och det var inga problem. Om jag har fattat det rätt (rätta mig om jag har fel) så är det laglit så länge det inte är på halvljuset.

Nja, på helljuset så skiter dom oftast i det MEN egentligen så är det lika olagligt där som på halvljuset om det är en helbilsgodkännd bil.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
danne9108 Yrkeschaufför
8 november 2009 · 165 Inlägg

Okej så om jag vill slippa omregistrera borde jag byta tillbaka till original lyktorna innan... Det hade jag ju ingen lust med tongue

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
8 november 2009 · 2 456 Inlägg

hmm  Kan du ej bara sätta in halogen lampor i dessa nya lycktor då under besikningen ...
sen koppla ur devil eysen å få dit typ positions ljus någonstans ...  ???

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Aleck Skogskonsult
8 november 2009 · 214 Inlägg

Devil eyes lamporna som säljs som styling är sällan E-godkända.

Men det är de bilprovningen kommer leta efter, kan du bevisa E-märkningen och har bara xenon i hel så går den igenom.

Senast redigerat av Aleck (8 november 2009)

D_Carlsson Bonntrimmare
8 november 2009 · 620 Inlägg

din bil är helbilsgodkänd du får inte ens byta till större fälgar igentligen men om du har tur går den igenom

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Seth
9 november 2009 · 3 354 Inlägg

D_Carlsson skrev:
din bil är helbilsgodkänd du får inte ens byta till större fälgar igentligen men om du har tur går den igenom

de har lättat upp godkännandet för hjul på EG bilar

http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … nt&m=2

EG-bilen (helfordonsgodkänd personbil)
Följande däck får monteras utan krav på registreringsbesiktning.
Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Dessutom får byte ske utan reg.bes. om följande villkor uppfylls:

Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h.
Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
9 november 2009 · 946 Inlägg

Hamilton skrev:
Torkare fungerar inte, måste vara högtrycksspolning och eftersom du även saknar automatisk höjdreglering så kvittar det hur du gör den blir inte godkänd iallafall.

Jobbigt för dem som kör V70 -04 med Xeneon där torkare sitter på original... roll

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
weian Concordia res parvae crescent
9 november 2009 · 924 Inlägg

Hamilton skrev:

danne9108 skrev:
Okej, men det är lättare att få igenom den om jag sätter på torkarna innan

Torkare fungerar inte, måste vara högtrycksspolning och eftersom du även saknar automatisk höjdreglering så kvittar det hur du gör den blir inte godkänd iallafall.

nej!

S/V40 kunde beställas mä xenon original.
men dom hade dock inte högtrycksspolning utan hade kvar dom fula torkararmarna.
de e alltså inget krav att de ska vara just högtrycksspolning, utan kravet e att de måste finnas nån form av rengörings-anordning till strålkastarna om man har xenon.
om de e högtrycksspolning lr torkare kvittar, så länge nån utav dom finns.

så till trådskaparen!

har din bil xenon original så måste du sätta dit torkarna å dom ska fungera. om du har xenon original så har du automatisk höjdreglering å de ser du när du startar bilen, att ljusbilden ställer in sig själv i höjdled.

har du inte xenon original så sätt dit vanliga halogenlampor.
min personliga åsikt e att du borde nog kunna komma igenom mä devil-eyes. men de e va ja tror.
annars så e de bara att byta fö dagen så e de problemet ur världen.

lycka till.

Senast redigerat av weian (9 november 2009)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
unpatterned
9 november 2009 · 294 Inlägg

har tänkt på det där med högtryckstorkare och automatiskt reglering..

Det fanns att tillgå (högtrycksspolare som standarn) på ford scoprio 1995 och framåt. Kanske den enda bilen som skulle kunna gå att konvertera till xenon tongue

Dock så faller det bort med typgodkännanden, men iaf tongue kul fakta

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
danne9108 Yrkeschaufför
9 november 2009 · 165 Inlägg

Okej, men går det är sätt i halogenlamporna i devileyesen? det är inte annan sockel eller något sådant? För det skulle vara sjukt mycket smidigare än att skruva ur hela skiten.. smile

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
9 november 2009 · 3 180 Inlägg

danne9108 skrev:
Okej, men går det är sätt i halogenlamporna i devileyesen? det är inte annan sockel eller något sådant? För det skulle vara sjukt mycket smidigare än att skruva ur hela skiten.. smile

enklaste är väl att ta bort lampan och titta vad det är för sockel.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
danne9108 Yrkeschaufför
9 november 2009 · 165 Inlägg

Om jag ska byta hela skiten, måste jag ta den hela fronten då? tog mig en snabb titt idag och det ser ut som den är ivägen annars?

Annevare
9 november 2009 · 189 Inlägg

danne9108 skrev:
Om jag ska byta hela skiten, måste jag ta den hela fronten då? tog mig en snabb titt idag och det ser ut som den är ivägen annars?

Man ska tyvärr lossa på fronten för att få lös dem. hmm Har för mig att jag har läst i nån tråd om nån som hade lyckats lirka ut dem, men det lyckades inte jag med när jag bytte.

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang