Indraget körkort! vad kan man kräva vi rättegången?

knas_knas
13 november 2009 · 35 Inlägg

Goffen skrev:
Nu heter inte denna tråden "snälla ge mig en moralpredikan" utan han ber om råd på hur han ska göra för att lindra sitt misstag lite.
Tipsa om hur man ska göra detta eller skriv inget alls.

TACK en vettig person!!

maybe-racing
hest
14 november 2009 · 181 Inlägg

sirmiro skrev:
Nekar du blir det rättegång. Det avskrivs inte. Finns vanligen en sal per dag bokad med bara trafikbrott, bara ta sig dit sitta och försöka ha argument men de flesta blir fällda. Jag hade en gps jag tittade på som sa att jag var 10km/h under det polisen sa samtidigt som de sköt snett genom en lutande ruta (fick lasern i ögat innan den gick upp på väggen bredvid mig i budbilen) så det bröts och gav fel värde. Det hjälpte inte utan gav fällande.

Så tro inte att det blir avskrivet. Protokollen finns i 99% av fallen då polisen är fullt medvetna om att allt de gör på den dagen blir värdelöst om de inte gör det. Så sannolikheten att du ska bli frikänd är låg, men finns givetvis.
Att du sen tror att du han få ner farten innan läsningen och att den därför är felaktig känns tveksam. Polisen har ett ganska stort område de får skjuta på och som du skrev var det sen "en bra bit" fram till honom, där han kan ha tagit in kameran och stängt rutan och gjort sig klar att åka efter dig, det tar ju inte lång tid att trycka upp en sidoruta.

Men det som kan vara din chans är om det snöade, regnade eller var dimma eller liknande. Utrustningen polisen har kan läsa fel i de fall det är nederbörd eller dimma. Var det inte det så är det upp till dig om du vill betala böterna nu eller om ca 6-12månader. smile

Tänk också på att polisen eller poliserna som sköt honom med lasern måste närvara, känner en kille som alltid kör för fort, "notorisk nekare" står det i hans akt, tror han åkt dit för fortkörning 10-11 gånger, har lett till rättegång hälften av gångerna ungefär, och en gång, har han fått böta! iomed att poliserna inte har tid att komma till en rättegång som de får in upp till 4000kr på.

Neka bara, du kan inte förlorar något mer än tid på det ^^

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
NiKeMaN Entreprenör
14 november 2009 · 1 286 Inlägg

knas_knas skrev:
2 månader blev ja av me de

Jasså har du redan fått papper från Länstyrelsen om din spärrtid? Det gick väldigt fort med tanke på att du nekat.

// Niklas Johansson
jgranath
15 november 2009 · 34 Inlägg

Om jag fortfarande har prövotid kvar och får indrget körkort, hur lång blir spärr tiden innan jag får ta om kortet? Har nämligen 2 st fortkörnings böter på samvetet och väntar på besked från länsstyrelsen. Ska rycka in i lumpen maj 2010 och behöver då körkort. Så kan jag kontakta länsstyrlsen och be dom skynda på med domen så jag få chans att hinna ta om körkortet? Om jag nu blir av med det vill säga.

Och hur lång tid brukar länsstyrelsen ta på sig innan ett besked kommer? Första fortkörnngen skedde mitten i februari 2009 och den andra skedde i mitten i augusti. Första gången körde jag 82 km/h på en 70 väg och fick 2000 kr i böter, andra gången var det 42 km/h på en 30 sträcka och fick då 2800 kr i böter. Väntar fortfarande på besked.

// jgranath

Senast redigerat av jgranath (15 november 2009)

bmw 320
NiKeMaN Entreprenör
15 november 2009 · 1 286 Inlägg

jgranath: Du bör få behålla körkortet om du bara har det som du skriver om här ovan.
Obeservera BÖR.

// Niklas Johansson
gamlingen
15 november 2009 · 5 198 Inlägg

Hastighet
   ● Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
        1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
        11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
        16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
        21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr (här blir man oftast av med kortet på 30-väg)
        26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,
        31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr. (här blir man även oftast av med körkortet på 40 och 50-väg)
        Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.


Gäller oavsett om man har prövotid eller inte

Etingelholm
15 november 2009 · 979 Inlägg

Jävligt trist att du åkte dit, klart att vi alla kör för fort någon gång, vissa har oturen att åka dit som i ditt fall...ja har oxå blivit tagen och vet hur det känns. Men som även andra oxå har sagt, om du nu behöver ditt korkört så satans mkt varför körde du så fort då? hmm en vettig människa håller inte 120km/h på 70väg. Då bäddar man för det själv lixom. Du skulle likaväl kunna hålla 70 på 30väg? trost bara att man åker dit, men man har oxå sig sj att skylla. Hoppas du får behålla kortet, om inte annat har du lärt dig en läxa

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
kolvas
15 november 2009 · 4 001 Inlägg

fan vad alla är moralkärringar då, vem har inte kört i 120km/h på 70-väg? finns massvis med vägar i mina trakter som blivit sänkta från 90km/h till 70km/h men det är så jävla drygt att ligga  i 70 så man lägger sig alltid i 90-110km/h på dessa vägar för att inte somna.

30 & 50-väg är en annan femma och likaså 70km/h genom byar men långt ut i skogen så är inte jag så gnällig iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
15 november 2009 · 5 650 Inlägg

om man ska gå efter vad rubriken på denna tråd säger så har du inte mkt och kräva alls snarare bara tacka och ta emot

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
no_fake
15 november 2009 · 865 Inlägg

knas_knas skrev:
2 månader blev ja av me de

hmm du har fått ditt straff fast du nekar och inte e dömd ännu?

Juvakka
15 november 2009 · 1 697 Inlägg

jgranath skrev:
Om jag fortfarande har prövotid kvar och får indrget körkort, hur lång blir spärr tiden innan jag får ta om kortet? Har nämligen 2 st fortkörnings böter på samvetet och väntar på besked från länsstyrelsen. Ska rycka in i lumpen maj 2010 och behöver då körkort. Så kan jag kontakta länsstyrlsen och be dom skynda på med domen så jag få chans att hinna ta om körkortet? Om jag nu blir av med det vill säga.

Och hur lång tid brukar länsstyrelsen ta på sig innan ett besked kommer? Första fortkörnngen skedde mitten i februari 2009 och den andra skedde i mitten i augusti. Första gången körde jag 82 km/h på en 70 väg och fick 2000 kr i böter, andra gången var det 42 km/h på en 30 sträcka och fick då 2800 kr i böter. Väntar fortfarande på besked.

// jgranath

Du får samma straff som en utan prövotid bara att du får göra om körkortet om du blir av med det. Men du har ju inte gjort så grova överträdelser i nåt av fallen att en person utan prövotid skulle bli av med det, så varför skulle du?

Saab 900 "T16" (1992)
jgranath
15 november 2009 · 34 Inlägg

Juvakka skrev:

jgranath skrev:
Om jag fortfarande har prövotid kvar och får indrget körkort, hur lång blir spärr tiden innan jag får ta om kortet? Har nämligen 2 st fortkörnings böter på samvetet och väntar på besked från länsstyrelsen. Ska rycka in i lumpen maj 2010 och behöver då körkort. Så kan jag kontakta länsstyrlsen och be dom skynda på med domen så jag få chans att hinna ta om körkortet? Om jag nu blir av med det vill säga.

Och hur lång tid brukar länsstyrelsen ta på sig innan ett besked kommer? Första fortkörnngen skedde mitten i februari 2009 och den andra skedde i mitten i augusti. Första gången körde jag 82 km/h på en 70 väg och fick 2000 kr i böter, andra gången var det 42 km/h på en 30 sträcka och fick då 2800 kr i böter. Väntar fortfarande på besked.

// jgranath

Du får samma straff som en utan prövotid bara att du får göra om körkortet om du blir av med det. Men du har ju inte gjort så grova överträdelser i nåt av fallen att en person utan prövotid skulle bli av med det, så varför skulle du?

Har ju hört att det ska vara så lätt att bli av med körkortet då man har prövotid. Alltså att vid minsta överträdelse så ska länsstyrelsen börja fundera på om man är lämplig att ha körkort.

bmw 320
hest
15 november 2009 · 181 Inlägg

jgranath skrev:

Juvakka skrev:

jgranath skrev:
Om jag fortfarande har prövotid kvar och får indrget körkort, hur lång blir spärr tiden innan jag får ta om kortet? Har nämligen 2 st fortkörnings böter på samvetet och väntar på besked från länsstyrelsen. Ska rycka in i lumpen maj 2010 och behöver då körkort. Så kan jag kontakta länsstyrlsen och be dom skynda på med domen så jag få chans att hinna ta om körkortet? Om jag nu blir av med det vill säga.

Och hur lång tid brukar länsstyrelsen ta på sig innan ett besked kommer? Första fortkörnngen skedde mitten i februari 2009 och den andra skedde i mitten i augusti. Första gången körde jag 82 km/h på en 70 väg och fick 2000 kr i böter, andra gången var det 42 km/h på en 30 sträcka och fick då 2800 kr i böter. Väntar fortfarande på besked.

// jgranath

Du får samma straff som en utan prövotid bara att du får göra om körkortet om du blir av med det. Men du har ju inte gjort så grova överträdelser i nåt av fallen att en person utan prövotid skulle bli av med det, så varför skulle du?

Har ju hört att det ska vara så lätt att bli av med körkortet då man har prövotid. Alltså att vid minsta överträdelse så ska länsstyrelsen börja fundera på om man är lämplig att ha körkort.

Endast överträdelser du normalt blir av med körkortet på, gäller samma som för alla andra, bara att du alltid måste ta om det, om du blir av med det under prövotiden.

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
jgranath
15 november 2009 · 34 Inlägg

hest skrev:

jgranath skrev:

Juvakka skrev:

Du får samma straff som en utan prövotid bara att du får göra om körkortet om du blir av med det. Men du har ju inte gjort så grova överträdelser i nåt av fallen att en person utan prövotid skulle bli av med det, så varför skulle du?

Har ju hört att det ska vara så lätt att bli av med körkortet då man har prövotid. Alltså att vid minsta överträdelse så ska länsstyrelsen börja fundera på om man är lämplig att ha körkort.

Endast överträdelser du normalt blir av med körkortet på, gäller samma som för alla andra, bara att du alltid måste ta om det, om du blir av med det under prövotiden.

Då kan jag alltså sluta tänka på det. Kommer dock ta det lungt fram tills lumpen så jag inte riskerar att bli av med det. Då tjänsten jag ska göra kväver körkort, alltså inget körkort inge lumpen.

// jgranath

bmw 320
hest
15 november 2009 · 181 Inlägg

jgranath skrev:

hest skrev:

jgranath skrev:

Har ju hört att det ska vara så lätt att bli av med körkortet då man har prövotid. Alltså att vid minsta överträdelse så ska länsstyrelsen börja fundera på om man är lämplig att ha körkort.

Endast överträdelser du normalt blir av med körkortet på, gäller samma som för alla andra, bara att du alltid måste ta om det, om du blir av med det under prövotiden.

Då kan jag alltså sluta tänka på det. Kommer dock ta det lungt fram tills lumpen så jag inte riskerar att bli av med det. Då tjänsten jag ska göra kväver körkort, alltså inget körkort inge lumpen.

// jgranath

Tänk också på böterna, ska du göra lumpen lär du ju inte ha det alltför gott ställt ekonomiskt, och då få en böter på upp till 4000 är inte alltför roligt wink

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
jgranath
15 november 2009 · 34 Inlägg

hest skrev:

jgranath skrev:

hest skrev:

Endast överträdelser du normalt blir av med körkortet på, gäller samma som för alla andra, bara att du alltid måste ta om det, om du blir av med det under prövotiden.

Då kan jag alltså sluta tänka på det. Kommer dock ta det lungt fram tills lumpen så jag inte riskerar att bli av med det. Då tjänsten jag ska göra kväver körkort, alltså inget körkort inge lumpen.

// jgranath

Tänk också på böterna, ska du göra lumpen lär du ju inte ha det alltför gott ställt ekonomiskt, och då få en böter på upp till 4000 är inte alltför roligt wink

Ska inte in i lumpen förens maj 2010. Det är då det bli kasst med slantar:P just nu bor och arbetar jag i norge så nu är böter inga problem tongue

bmw 320
hest
15 november 2009 · 181 Inlägg

jgranath skrev:

hest skrev:

jgranath skrev:

Då kan jag alltså sluta tänka på det. Kommer dock ta det lungt fram tills lumpen så jag inte riskerar att bli av med det. Då tjänsten jag ska göra kväver körkort, alltså inget körkort inge lumpen.

// jgranath

Tänk också på böterna, ska du göra lumpen lär du ju inte ha det alltför gott ställt ekonomiskt, och då få en böter på upp till 4000 är inte alltför roligt wink

Ska inte in i lumpen förens maj 2010. Det är då det bli kasst med slantar:P just nu bor och arbetar jag i norge så nu är böter inga problem tongue

haha! det förstår jag, då kan du nog spara ihop så du kan leva med lite böter under lumpar tiden med wink

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
rockabilly_ponta Customiserare
13 april 2010 · 1 212 Inlägg

har sj blivit av med mitt körkort för ca 2 månader sen men har inte hört ett ljud om mitt än... o de går fan inte ringa till dem häller... :S


nån som vet hur länge de brukar ta för transportstyrelsen o veta??

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
volvoentusiasten
13 april 2010 · 4 005 Inlägg

rockabilly_ponta skrev:
har sj blivit av med mitt körkort för ca 2 månader sen men har inte hört ett ljud om mitt än... o de går fan inte ringa till dem häller... :S


nån som vet hur länge de brukar ta för transportstyrelsen o veta??

Beror om om du erkände eller överklagade.

men 2 veckor till 2 mån beroende på om du har överklagat.

PorscheJezzica
13 april 2010 · 415 Inlägg

Bra att det finns dem som lyder lagen, jag själv kan va lite små dålig på just hastigheterna bör erkännas!
Har 2 fortkörningar i bagaget, men som tur e brukar jag hålla mig till 30 gränsen!
Max 30 över hastigheten, då om jag skulle hamna i laser så förlorar jag åtminstone inte körkortet!

Men herregud visst har man legat lååångt över 30 gränsen oxå och jag kan lova att jag skulle ångra mig bittert om jag just då hamnar i fartkontroll, usch!
Ta det som en man, nja det skulle jag nog inte, skulle sitta som ett litet barn och gråta och böna och be för mitt körkort! smile
Klart man ser sig om vilka chanser man skulle kunna ha att undkomma straffet på indraget körkort!
Kalibrerings miss...kanske mutning tom! ;-)

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang