Indraget körkort! vad kan man kräva vi rättegången?

rockabilly_ponta Customiserare
13 april 2010 · 1 212 Inlägg

linuslinje skrev:

rockabilly_ponta skrev:
har sj blivit av med mitt körkort för ca 2 månader sen men har inte hört ett ljud om mitt än... o de går fan inte ringa till dem häller... :S


nån som vet hur länge de brukar ta för transportstyrelsen o veta??

Beror om om du erkände eller överklagade.

men 2 veckor till 2 mån beroende på om du har överklagat.

oki jag erkände då allt pekade imot mig och orkade inte klödda... om två dagar har de gått exakt 2 månader sen jag blev av med de... har inte hört nått alls...

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
rockabilly_ponta Customiserare
23 april 2010 · 1 212 Inlägg

fick veta  precis att mitt körkort blev indraget i två månader (i mån) sen får jag ta om det.....

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
RobinS2
23 april 2010 · 1 067 Inlägg

blev av med mitt förra sommaren i 2 månader också! körde 87 på 50 väg.. fick 4000 i böter o fick ta om kortet..bättre skita i det..2 m¨ånader går fort wink

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW 118D M (2010)
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
Torlejf Bilvårdstönt.
23 april 2010 · 1 109 Inlägg

rockabilly_ponta skrev:
fick veta  precis att mitt körkort blev indraget i två månader (i mån) sen får jag ta om det.....

Med andra ord så hade du prövotid kvar?

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
maco
23 april 2010 · 1 207 Inlägg

rockabilly_ponta skrev:
fick veta  precis att mitt körkort blev indraget i två månader (i mån) sen får jag ta om det.....

En polare tappade det i 6mån (tror jag att det var). Den tiden gick ut i januari men han har fortfarande inte fått lämpen tillbaka. De ligger nämligen efter som satan på transportstyrelsen/länsstyrelsen.

gamlingen
23 april 2010 · 5 198 Inlägg

maco skrev:

rockabilly_ponta skrev:
fick veta  precis att mitt körkort blev indraget i två månader (i mån) sen får jag ta om det.....

En polare tappade det i 6mån (tror jag att det var). Den tiden gick ut i januari men han har fortfarande inte fått lämpen tillbaka. De ligger nämligen efter som satan på transportstyrelsen/länsstyrelsen.

Lämpen får man söka om....

Pedaal
23 april 2010 · 601 Inlägg

saab_sonett skrev:
Blir till 99% ingen rättegång. Myndigheterna har varken tid eller råd att ta upp småärenden till rätten.
Det enda som brukar hända om man nekar är att indragningen blir en månad kortare än om man erkänner..... Skriv aldrig på böterna.

En vän åkte dit för körning utan bälte, 1500:-. Han nekade och vägrade skriva på. Dröjde bara någon vecka så kom lappen i brevlådan att han var kallad till tingsrätten. Och domen blev att han fick betala 1500:-.
Detta hände i Feb i år

maco
23 april 2010 · 1 207 Inlägg

gamlingen skrev:

maco skrev:

rockabilly_ponta skrev:
fick veta  precis att mitt körkort blev indraget i två månader (i mån) sen får jag ta om det.....

En polare tappade det i 6mån (tror jag att det var). Den tiden gick ut i januari men han har fortfarande inte fått lämpen tillbaka. De ligger nämligen efter som satan på transportstyrelsen/länsstyrelsen.

Lämpen får man söka om....

Jag trodde det sade sig själv att han hade gjort det...

pantera_rules
23 april 2010 · 50 Inlägg

allt handlar om vett och etikett i trafiken. klart som fan det är kul att köra fort. men som sagt har själv blivit av med kortet men inte för fort körning det var lite andra grejer som dom då ansåg att jag var olämplig. flera stycken skriver här inne att dom måste mäta från ett visst avständ och bla bla bla och dom måste ha papper på att lasern är kalibrerad ja visst det stämmer faktiskt. har själv klarat mig åtskilliga gånger på att kräva på att få se papper på lasern och flera gånger så har dom inte haftnågra papper med sig i bilen vilket har resulterat i en OGILTIG skjutning dett är nog din största chans om du vill behålla kortet för att sitta och ljuga om en massa andra grejer är väldigt svårt men just detta.

ett litet tips: blir du stoppad för att du kört lite fort så skriv ej på och be att få se papper på lasern och har dom inte det så be dom stanna upp en tag och sätt dig och skriv ett snabbt intyg på att papper på lasern inte fanns i bilen och kräv sedan att polisen skriver under detta med tjänstgörings numemr person numemr och namn gör dom inte detta så gå upp i rätt du vinner ändå har varit där många gånger.
måste tilägga att jag alltid har ett kollegie block och penna i bilen.

pnorberg
23 april 2010 ·

Det enda jag undrar är hur länge man får vänta på brevet från Transportstyrelsen? (vågar inte ringa till dem).
Missade själv en stoppskyllt i Januari, har inte fått något brev än...

gamlingen
23 april 2010 · 5 198 Inlägg

maco skrev:

gamlingen skrev:

maco skrev:

En polare tappade det i 6mån (tror jag att det var). Den tiden gick ut i januari men han har fortfarande inte fått lämpen tillbaka. De ligger nämligen efter som satan på transportstyrelsen/länsstyrelsen.

Lämpen får man söka om....

Jag trodde det sade sig själv att han hade gjort det...

vet man aldrig eftersom det inte står.. finns folk till det mesta..

volvoentusiasten
23 april 2010 · 4 005 Inlägg

pnorberg skrev:
Det enda jag undrar är hur länge man får vänta på brevet från Transportstyrelsen? (vågar inte ringa till dem).
Missade själv en stoppskyllt i Januari, har inte fått något brev än...

2 veckor till 3 mån beroende på arbetslast.

pnorberg
23 april 2010 ·

linuslinje skrev:

pnorberg skrev:
Det enda jag undrar är hur länge man får vänta på brevet från Transportstyrelsen? (vågar inte ringa till dem).
Missade själv en stoppskyllt i Januari, har inte fått något brev än...

2 veckor till 3 mån beroende på arbetslast.

Hmm, har gått över 3 månader sedan det hände, otroligt trevligt att det ska ta sån tid, tar en del på psyket där man vet att "Hey, jag kanske blir av med mitt körkort vilken dag som helst".

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
23 april 2010 · 1 781 Inlägg

Just drop the soap and bend over wink nä skämt å sido.. det finns nog inte mycke du kan göra i detta fall... och som mänga redan säger så är ditt ända hopp att lasern var felkalibrerad

Team Insane Racing
rockabilly_ponta Customiserare
23 april 2010 · 1 212 Inlägg

äntligen fått veta nu.. får tillbaka lämett i mån men får ta om allt bara

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
Nehe
24 april 2010 · 687 Inlägg

pantera_rules skrev:
allt handlar om vett och etikett i trafiken. klart som fan det är kul att köra fort. men som sagt har själv blivit av med kortet men inte för fort körning det var lite andra grejer som dom då ansåg att jag var olämplig. flera stycken skriver här inne att dom måste mäta från ett visst avständ och bla bla bla och dom måste ha papper på att lasern är kalibrerad ja visst det stämmer faktiskt. har själv klarat mig åtskilliga gånger på att kräva på att få se papper på lasern och flera gånger så har dom inte haftnågra papper med sig i bilen vilket har resulterat i en OGILTIG skjutning dett är nog din största chans om du vill behålla kortet för att sitta och ljuga om en massa andra grejer är väldigt svårt men just detta.

ett litet tips: blir du stoppad för att du kört lite fort så skriv ej på och be att få se papper på lasern och har dom inte det så be dom stanna upp en tag och sätt dig och skriv ett snabbt intyg på att papper på lasern inte fanns i bilen och kräv sedan att polisen skriver under detta med tjänstgörings numemr person numemr och namn gör dom inte detta så gå upp i rätt du vinner ändå har varit där många gånger.
måste tilägga att jag alltid har ett kollegie block och penna i bilen.

Mig veterligen så finns det ingen skyldighet att visa upp kalibreringspapper för en person som frågar om det på plats.

Dock om personen nekar och om det går upp till rätten så är man skyldig att påbevisa att mätningen har gått korrekt till och då tillkommer självklart kalibreringspapper och dylika saker.

Men vad vet jag, du vet nog bättre, och eftersom du gör det så vill jag vara källkritisk och ber dig ta upp gällande paragraf som stiftar polisens skyldighet att påbevisa kalibreringspapper vid förfrågan på plats.

pantera_rules
24 april 2010 · 50 Inlägg

Nehe skrev:

pantera_rules skrev:
allt handlar om vett och etikett i trafiken. klart som fan det är kul att köra fort. men som sagt har själv blivit av med kortet men inte för fort körning det var lite andra grejer som dom då ansåg att jag var olämplig. flera stycken skriver här inne att dom måste mäta från ett visst avständ och bla bla bla och dom måste ha papper på att lasern är kalibrerad ja visst det stämmer faktiskt. har själv klarat mig åtskilliga gånger på att kräva på att få se papper på lasern och flera gånger så har dom inte haftnågra papper med sig i bilen vilket har resulterat i en OGILTIG skjutning dett är nog din största chans om du vill behålla kortet för att sitta och ljuga om en massa andra grejer är väldigt svårt men just detta.

ett litet tips: blir du stoppad för att du kört lite fort så skriv ej på och be att få se papper på lasern och har dom inte det så be dom stanna upp en tag och sätt dig och skriv ett snabbt intyg på att papper på lasern inte fanns i bilen och kräv sedan att polisen skriver under detta med tjänstgörings numemr person numemr och namn gör dom inte detta så gå upp i rätt du vinner ändå har varit där många gånger.
måste tilägga att jag alltid har ett kollegie block och penna i bilen.

Mig veterligen så finns det ingen skyldighet att visa upp kalibreringspapper för en person som frågar om det på plats.

Dock om personen nekar och om det går upp till rätten så är man skyldig att påbevisa att mätningen har gått korrekt till och då tillkommer självklart kalibreringspapper och dylika saker.

Men vad vet jag, du vet nog bättre, och eftersom du gör det så vill jag vara källkritisk och ber dig ta upp gällande paragraf som stiftar polisens skyldighet att påbevisa kalibreringspapper vid förfrågan på plats.

då jag en gång i mitt liv har varit en liten buse så jag fick bo på ett ungdomshem där det jobbade en föredetta polis som jag fick detta tips och ide ifrån så antar jag att det gäller samma sak för en polis som en vanlig medborgare i detta land när det gäller bevisning både på plats och i en eventuell rättegång och jag har även suttit på kåken får diverse saker, och väl där inne så läste jag grund lagar angående rättsväsendet för civila människor och detta gäller även för mydighets personer som t:ex polis etc etc. polisen har en skyldighet att alltid visa upp ett papper när du ber om det vare sig det gäller kallibrerings papper på en laser till att få göra en husransakan. du har alltid rätt att få se papper på att saker går rätt till om du begär detta. sitter du på kåken och du vägrar att låta plitarna göra en visitasion på din cell så får dom inte göra det utan att ha tillstånd från någon högre distance som t:ex en länsrätt. så inga papper på laser ingen giltig skjutning. har dom inte papper (tillstånd) med sig när dom ska göra en husransakan och du begär det så har du all rätt att vägra dom att gå in i ditt hem skulle dom göra det ändå och gåin utan att visa detta utan ditt tillstånd och dom inte har tillståndet med sig så gäller den vanliga sverige rikes lagar  om Olaga intrång eller lagen om hemfrids brott.  ta alltid papper från polisen eller andra myndigheter om dom begär något. och be alltid om en underskrift oavsett vad det handlar dom för annars så KNULLAR dom dig på dina peronliga och mänskliga rättigheter om dom vägrar och själva inte har det du begär..

Nehe
25 april 2010 · 687 Inlägg

pantera_rules skrev:
då jag en gång i mitt liv har varit en liten buse så jag fick bo på ett ungdomshem där det jobbade en föredetta polis som jag fick detta tips och ide ifrån så antar jag att det gäller samma sak för en polis som en vanlig medborgare i detta land när det gäller bevisning både på plats och i en eventuell rättegång och jag har även suttit på kåken får diverse saker, och väl där inne så läste jag grund lagar angående rättsväsendet för civila människor och detta gäller även för mydighets personer som t:ex polis etc etc. polisen har en skyldighet att alltid visa upp ett papper när du ber om det vare sig det gäller kallibrerings papper på en laser till att få göra en husransakan. du har alltid rätt att få se papper på att saker går rätt till om du begär detta. sitter du på kåken och du vägrar att låta plitarna göra en visitasion på din cell så får dom inte göra det utan att ha tillstånd från någon högre distance som t:ex en länsrätt. så inga papper på laser ingen giltig skjutning. har dom inte papper (tillstånd) med sig när dom ska göra en husransakan och du begär det så har du all rätt att vägra dom att gå in i ditt hem skulle dom göra det ändå och gåin utan att visa detta utan ditt tillstånd och dom inte har tillståndet med sig så gäller den vanliga sverige rikes lagar  om Olaga intrång eller lagen om hemfrids brott.  ta alltid papper från polisen eller andra myndigheter om dom begär något. och be alltid om en underskrift oavsett vad det handlar dom för annars så KNULLAR dom dig på dina peronliga och mänskliga rättigheter om dom vägrar och själva inte har det du begär..

När jag satt på kåken för många år sedan så läste jag en jurikand och blev domare på fritiden. Mig veterligen som numera utbildad domare så finns det INGEN skyldighet att uppvisa något papper på att man har vare sig husrannsakan eller kalibreringspapper på plats, jag undrar hur man ens skulle kunna påbevisa detta när beslut tas av förman och dirigeras ut eller om det kanske nu tas i stundens allvar i så kallat "fara i dröjsmål".

Sen så känner jag en vän vars pappas systers hunds husses är polis och även han har sagt detta till mig.

roll

PoulZen
16 maj 2010 · 772 Inlägg

Att det kan ta lång tid för att få beslut om vad som händer med körkortet är bara förnamnet.
Den 14 November 2004 fick jag domen vårdslöshet i trafik, men inte så allvarligt att dom tog
körkortet på plats, plus att jag erkände.
I Oktober 2005 fick jag beslut om att körkortet skulle dras in i 4 månader. Det var lite surt när
jag trodde att det inte skulle hända nått mer när det gått så lång tid.

Germax
16 maj 2010 · 12 086 Inlägg

Lasern ska va kalibrerad, dels uppmärkt årskalibrering + dagsaktuell kalibrering (källa: trafikpolisen östergötland, enligt telefonsamtal efter inmailade frågor) Dessutom ska dom visa upp mätt hastighet, har de inte gjort de har de gjort tjänstefel, hurvida mätningen är giltig lr ej vet jag inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang