Check engine lampa - Saab 900 2.0T -96

_DamnIt R1 driver!
17 november 2009 · 5 128 Inlägg

Först vill jag säga att bilen ska in på felsökning, men pengarna saknas just nu, så söker lyckan här!

Felet är att min check engine lampa helt plötsligt kan börja lysa, men det uppstår enbart när tempmätaren inte gått upp i arbetstemperatur. Det kan tändas 2-3 gånger innan man kört en halv mil ens.

Men när man fått upp bilen i arbetstemp så är det bara att starta om den, så lyser den inte mer fören den blir kall igen.
Någon som vet vad felet kan va? Är termostaten elstyrd på något sätt?

För det känns som att det måste ha något med kylarsystemet och temperaturen att göra, eftersom det bara händer när den är kall.

Alla svar mottages med stor tacksamhet!

Mvh Marcus

_DamnIt R1 driver!
17 november 2009 · 5 128 Inlägg

Kan även tilläggas att det är bara när det börjar bli kallt! Va liknande förra vintern, men hände inte så ofta, plus att topplockspackningen rök i samma veva, så trodde att det va därför. Men så har det börjat igen, och det är mycket! Så är grymt tacksam för alla tänkbara tips! smile

Mvh

MrCarfreak Gasglad
17 november 2009 · 3 244 Inlägg

Vanligaste är la tändkasetten på dessa.. Svårt att säga, vrf inte bara göra en felkodsavläsning så slipper du alla spekulationer om vad som kan vara fel.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
kwansa Hmm, vet inte?
17 november 2009 · 1 775 Inlägg

tar det lång till till bilen går upp i temp?

nopp, det sitter ingen el-stryd termostat på din bil.

Senast redigerat av kwansa (17 november 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
_DamnIt R1 driver!
17 november 2009 · 5 128 Inlägg

Tändkassetten tvivlar jag på att det är, för den går rent!

Och det tar ca 1-1,2mil innan den blir ordentligt varm. Va snabbare innan.
Och menade mer om där finns något i kylarsystemet som är elstyrt?

Och MrCarfreak: Som jag skrev i allra första meningen, så ska jag lämna in den, men har inte råd nu och vill försöka ta reda på vad det kan va!

HenkeTIC
17 november 2009 · 888 Inlägg

Du kan ju kolla felkoder själv, sätt på tändningen i läge on och räkna hur många gånger CE blinkar.

dahboy
17 november 2009 · 1 002 Inlägg

1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.




Saxat från stcs..

...
kwansa Hmm, vet inte?
17 november 2009 · 1 775 Inlägg

undra om det är inte är termostaten som gör så lampan tänds, det finns någon kod som heter "engine temprature not reached" det blir när motorn inte bli varm som den ska.
en ny termostat kostar 130:- och sen 2liter glykol behövs för det bytet smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
_DamnIt R1 driver!
17 november 2009 · 5 128 Inlägg

dahboy: Tack för hjälpen. Men det roliga är att den tänds inte direkt när man startar bilen, utan tänds slumpvis under färd!

kwansa: Det va något i den stilen jag med tänkte! Att termostaten kanske står för mycket öppen eller liknande så den tar för lång tid på sig att bli varm.
Får försöka kolla upp det snart! Tur så vann jag 100kr på triss!

kwansa Hmm, vet inte?
17 november 2009 · 1 775 Inlägg

_DamnIt skrev:
dahboy: Tack för hjälpen. Men det roliga är att den tänds inte direkt när man startar bilen, utan tänds slumpvis under färd!

kwansa: Det va något i den stilen jag med tänkte! Att termostaten kanske står för mycket öppen eller liknande så den tar för lång tid på sig att bli varm.
Får försöka kolla upp det snart! Tur så vann jag 100kr på triss!

Det måste finnas någon inärheten med obd2 läsare, som kan läsa ut felkoden....men frågan är om den finns i minnet om den dyker upp lite då och då bara.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
_DamnIt R1 driver!
17 november 2009 · 5 128 Inlägg

Precis! Det kommer ju lite när det känner för, och så kör man bilen varm, startar om den och lampan är släkt igen! Det är det som gör det så skumt!
Men får dra iväg bilen då när jag fått lönen, för detta verkar va en gåta för mer än mig?

HenkeTIC
18 november 2009 · 888 Inlägg

Har du testat det jag och dahboy skrev?

MrCarfreak Gasglad
18 november 2009 · 3 244 Inlägg

Har du vägarna förbi gbg så läser jag gärna av felkoderna åt dig så slipper du Saab´s dyra kostnad för att göra detta!

Senast redigerat av MrCarfreak (18 november 2009)

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
_DamnIt R1 driver!
18 november 2009 · 5 128 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Har du testat det jag och dahboy skrev?

Nej, för att när jag slår till tändningen så är lampan släkt! Står skrivet att lampan lyser inte när jag startar bilen, utan tänds oregelbundet och släcks ibland när bilen är varm, annars får man starta om den

_DamnIt R1 driver!
18 november 2009 · 5 128 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Har du vägarna förbi gbg så läser jag gärna av felkoderna åt dig så slipper du Saab´s dyra kostnad för att göra detta!

Låter bra! smile

HenkeTIC
18 november 2009 · 888 Inlägg

Så lampan blinkar ingenting alls när du vrider tändningen i läge ON?

_DamnIt R1 driver!
18 november 2009 · 5 128 Inlägg

Alla lampor tänds ju, men den slocknar ganska snabbt. Men ska kolla sen om den blinkar något när jag vrider om tändningen

_DamnIt R1 driver!
18 november 2009 · 5 128 Inlägg

Kollade lampan nu, och den tänd tillsammans med alla andra varningslampor, och slocknar tillsammans med resten. Så går inte att utläsa några fel där tyvärr

mangedif Snäll pöjk
16 november 2012 · 703 Inlägg

Ska check engine lysa en kort stund när man vrider på tändningen eller ska den alltid vara släkt?

Ack vet jag förgasarmotorer!
BoB__
16 november 2012 · 231 Inlägg

Det kan nog vara tändkasseten. Min kompis 9/3 a började motorlampan lampan lysa på lite då och då. Sen helt plötsligt vid drive-inen på Donken, så dog bilen och den bara puttrade och smällde. Men efter en massa pillande vid tändstift och skit satte vi ihop den och kom en mil till. Där dog den helt och var helt livlös.
Så om du tror att det är de tycker jag inte att du ska köra med den, risken finns ju att du blir ståendes längs med vägen. När han lämnade in den så bytte dom tändkasset och nu funkar den utan problem igen.

Sorry för luddig text.

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Toyota Celica Supra "Mkii" (1986)
Ford Focus ST "Pendlarn" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang