28 december 2009
Trådstartare
Har spanat runt lite inför en eventuell framtida överladdning av motorn i B10:an och har lyckats läsa mig till att det rekommenderas att man installerar cylinderfoder vid höga laddtryck/effektuttag. Har också kollat runt på lite alternativ och kostnader och det verkar ju inte kosta skjortan och lite till i alla fall.
En sak jag däremot undrar över är varför man alltid tycks använda materialet järn till cylinderfoder? Finns det någon särskild orsak till detta som har med materialets egenskaper att göra, eller spelar det mer eller mindre ingen roll och det därför är av ekonomisk hänsyn man oftast (alltid vad jag sett hittills) använder sig av detta material?
Mina kunskaper i materiallära är högst grundläggande och absolut inget att skryta med, men rent spontant tycks det mig som att det borde finnas bättre val att tillverka cylinderfoder av?
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex