Kopplat extraljus men något stämmer inte! **LÖST**

Bubbe
29 december 2009 · 89 Inlägg

Hej!

Har en Volvo S40 1996. (Fas 1)
Kopplat in två fjärrljus nu.

Köpte på Biltema och fick med kopplingssats. Efter mycket bekymmer knipsade jag bort reläsockeln och körde flathylsor rakt på reläet för att se vad jag höll på med. En strömbrytare medföljde också, men den struntade jag i. Tänkte att det räcker med att fjärrljusen startar samtidigt som helljusen. Dessutom vill jag inte sabba mer än nödvändigt genom att slåss med kabeldragning in i kupén.


Så långt är jag med så jag förstår följande av reläet:

30= Till batteri med säkring mellan.
85= Jord (satte den på batteriets minuspol)
86= Kabel till helljuskabeln (signal som säger "starta helljusen nu") wink
87= Till fjärrljusen.

Fjärrljusen har ström- och- jordkablar.
När jag först satte jorden till minus på batteriet fungerade knappt fjärrljusen.
Snart insåg jag (som jag också såg i ett Volvoforum) att jorden OCH strömmen ska på samma reläkontakt (87) på min Volvo eftersom det är en fas 1.

Nu sitter det (troligen) som det ska. Men jag problem!
1. När jag vippar/blinkar med helljuset så gör inte fjärrljusen det! De reagerar inte på "vippen".
2. När jag sätter på parkeringsljuset så tänds även fjärrljusen..?

Var har jag gjort fel?

Någon som kan till punkt och pricka hjälpa mig? Jag får väl börja om från början, antar jag - eller är det något med jordfel? Kanske något riktigt simpelt fel?

(Har sökt här på forumet och Google utan framgång).

Tack på förhand - och Gott Nytt År på er!

Senast redigerat av Bubbe (11 januari 2010)

Aerocombi Xenoholic
29 december 2009 · 2 559 Inlägg

Låter som att du har "tjuvat" på parkeringsljuset i stället för helljuset wink
Om jag inte läst/fattat fel hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Bubbe
29 december 2009 · 89 Inlägg

Aerocombi skrev:
Låter som att du har "tjuvat" på parkeringsljuset i stället för helljuset wink
Om jag inte läst/fattat fel hmm

Då hade väl inte helljuset fungerat alls? roll

REDIGERAT/TILLÄGG: Aj fan, sorry! Jag glömde ju nämna i mitt första inlägg att helljus och fjärrljus fungerar galant!
De samarbetar suveränt när jag har "permanent" helljus igång. Inga problem där inte!

Bara det att när jag vill parkera längs med en mörk gata och använda mig av endast P-ljuset så startar även fjärrljusen... lol

Och som tidigare nämnt: när man bara blinkar med helljuset så hänger inte fjärrljusen med på det.

Sorry - har stått i garaget i två dagar och svurit över detta. Är helt slut. Vill bara få ihop det och möta vintervägen med fint ljus. tongue

Senast redigerat av Bubbe (29 december 2009)

Cashi
29 december 2009 · 18 Inlägg

ja du har tjuvat från fel kabel. xtraljusen får ström när du drar igång parkeringsljuset alltså tjuvat från fel kabel big_smile skifta till rätt så ska du se det löser sig:D . Dra ut stiftet med alla kablar till framlampan o mät vilken kabel som får störm när du slår igång heljuset . enklast om du inte du inte vet vilken kabel de är .

Senast redigerat av Cashi (29 december 2009)

Saab 900se (1995)
Bubbe
29 december 2009 · 89 Inlägg

Cashi skrev:
ja du har tjuvat från fel kabel. xtraljusen får ström när du drar igång parkeringsljuset alltså tjuvat från fel kabel big_smile skifta till rätt så ska du se det löser sig:D . Dra ut stiftet med alla kablar till framlampan o mät vilken kabel som får störm när du slår igång heljuset . enklast om du inte du inte vet vilken kabel de är .

Se min redigering ovan. Helljusen och fjärrljusen fungerar tillsammans! Jag får signal, har kopplat in signalen (nr 86) till en blågul kabel vid lyktan - d.v.s. helljusets kabel.

Så där är inte felet. Det är jag 99% säker på, annars hade ju inte fjärrljusen fungerat med helljusen som de ju gör... Jag missade att nämna det i mitt första inlägg. Sorry. roll

Aerocombi Xenoholic
29 december 2009 · 2 559 Inlägg

Stod en hel natt o försökte få igång 3 x-ljus på en mitsubishi L200 o det var omöjligt att få det att funka tillsammans med ljustutan. mad
Testa o se om det är nån mer kabel som ger ström när du slår på helljus (inte ljustutan) hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
29 december 2009 · 3 180 Inlägg

Det är inte så enkelt att lampan är minusstyrd original då?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Dale Sir
30 december 2009 · 291 Inlägg

Absolut enklast e att dra bägge ledningarna som driver reläspolen och koppla in parallellt med helljuslampan. Då slipper man fundera om det är plus eller minus som går ut i orginalhelljuslampan. Funkar klockrent varje gång oavsett det är för fordon.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
blacken
30 december 2009 ·

Skiten är ju minusstyrt, och kan aktivera extra reläet (om det är inkopplat på helljuskabeln), på parkeringsljus (enligt schemat i haynes bok) genom huvudljuslamporna när p-ljus aktiveras. Prova att koppla bort huvudlamporna (ta bort dom ifrån kontakten) och se ifall extralamporna fortfarande tänds på p-ljus..

Senast redigerat av blacken (30 december 2009)

Bubbe
30 december 2009 · 89 Inlägg

Dale skrev:
Absolut enklast e att dra bägge ledningarna som driver reläspolen och koppla in parallellt med helljuslampan. Då slipper man fundera om det är plus eller minus som går ut i orginalhelljuslampan. Funkar klockrent varje gång oavsett det är för fordon.

Tjena!

Tack för dina ord. Dessvärre hänger jag inte riktigt med på vad du menar?
Bägge ledningar som driver reläet?

Har idag jordat fjärrljusens jordkabel separat i karossen. Då fungerar det bättre men inte bra.
Nu tänds inte längre fjärrljusen tillsammans med p-ljusen när tändningen är av.
Är däremot tändningen på så tänds även fjärrljusen tillsammans med p-ljusen.

De fungerar fortfarande perfekt tillsammans med helljuset men aktiveras ännu inte av ljustutan.


30 = Batteri med 20A säkring mellan.
86 = Tjuvar signalen från helljuskabeln i lamphuset.
87 = Endast plus från fjärrljusen.
85 = Till minuspolen på batteriet.

Det är dagens koppling. Går ju, men jag skulle gärna vilja kunna aktivera dem genom att vippa också samt att de INTE ska tändas med p-ljusen när jag har tändningen på. Vet inte alls vad besiktningen säger om den konstruktionen...

Nu drar man ju ur nycklarna ändå när man parkerar och behöver p-ljusen.
Men det kan ju komma sådana dagar då man behöver använda endast dimljusen - det får man ju bara göra tillsammans med p-ljusen. Det är för mig omöjligt i dagens läge då fjärrljusen ju tänds när bilen är igång. lol

Bild på relä: http://img96.yfrog.com/img96/1790/relaet.jpg

Senast redigerat av Bubbe (30 december 2009)

P_H Elektriker
30 december 2009 · 109 Inlägg

Det han menar är att 85 kopplas till ena stiftet på orginal helljuslampan och 86 till det andra. Där med drar reläspolen när lampan får spänning.

Bubbe
31 december 2009 · 89 Inlägg

P_H skrev:
Det han menar är att 85 kopplas till ena stiftet på orginal helljuslampan och 86 till det andra. Där med drar reläspolen när lampan får spänning.

Okej, tack!
Ska jag inte ta bort någon jord då?
Fick ett annat tips nyligen som jag uppfattade som att jag skulle skippa jorden i kaross och på minuspolen?
Jag skulle "inte jorda i kaross eller batteriets minuspol alls, utan det jordas i kabeln på helljuset".

Kan jag dra kabel med (isolerade så klart) kabelskor från stift 85 rakt över till stift 86 eller måste jag gå in i lamphuset och slåss igen? Eller kanske en dubbelt flatstift på nr 85 samt en kabelstump som jag sätter ihop med samma kabel som jag redan en gång dragit från helljuset? (signalkabeln 86)

Hade ju varit toppen om man slapp slåss med det lilla utrymme som finns där mellan batteri och "locket". Det gick åt många svordomar när jag skulle tjuva signalen från helljuskabeln. wink

Lonefox Bad music kills good sound
31 december 2009 · 7 241 Inlägg

Du skall koppla stift 85 till helljusets jordkabel INTE batteriet.......

Mao:
30 = Batteri med 20A säkring mellan.
86 = Tjuvar signalen från helljuskabeln i lamphuset.
87 = Endast plus från fjärrljusen.
85 = Till jordkabel på heljuset.

Vad du än gör.........koppla INTE ihop stift 85 o 86 utan du måste in o bråka vid lamphuset igen....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
AnderssonM
31 december 2009 · 98 Inlägg

Det där med att ljustutan inte funkar har jag varit med om förut med biltemas helljusrelä, de verkar som att dom inte hinner med eller nått sånt

Bubbe
31 december 2009 · 89 Inlägg

Lonefox skrev:
Du skall koppla stift 85 till helljusets jordkabel INTE batteriet.......

Mao:
30 = Batteri med 20A säkring mellan.
86 = Tjuvar signalen från helljuskabeln i lamphuset.
87 = Endast plus från fjärrljusen.
85 = Till jordkabel på heljuset.

Vad du än gör.........koppla INTE ihop stift 85 o 86 utan du måste in o bråka vid lamphuset igen....

Tack ska du ha!
En lite smådum fråga... (Men om man aldrig lärt sig det är det ju inte så jäkla lätt)
- Hur hittar jag vad som är jord till helljusen?

Inne i lamphuset sitter det ju tre kablar till själva lampan. Jag har nu tjuvat ström från den blågula, vilket jag - såvitt jag förstått - är signal till helljus.

Är någon av de resterande två är jord då, menar du?

Gott Nytt År på dig!
(och till er andra som också svarat här!)

Senast redigerat av Bubbe (31 december 2009)

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
31 december 2009 · 3 180 Inlägg

Bubbe skrev:

Lonefox skrev:
Du skall koppla stift 85 till helljusets jordkabel INTE batteriet.......

Mao:
30 = Batteri med 20A säkring mellan.
86 = Tjuvar signalen från helljuskabeln i lamphuset.
87 = Endast plus från fjärrljusen.
85 = Till jordkabel på heljuset.

Vad du än gör.........koppla INTE ihop stift 85 o 86 utan du måste in o bråka vid lamphuset igen....

Tack ska du ha!
En lite smådum fråga... (Men om man aldrig lärt sig det är det ju inte så jäkla lätt)
- Hur hittar jag vad som är jord till helljusen?

Inne i lamphuset sitter det ju tre kablar till själva lampan. Jag har nu tjuvat ström från den blågula, vilket jag - såvitt jag förstått - är signal till helljus.

Är någon av de resterande två är jord då, menar du?

Gott Nytt År på dig!
(och till er andra som också svarat här!)

har du H4-lampa så är en jord, en signal till halvljus, och en till helljus

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Bubbe
31 december 2009 · 89 Inlägg

NITROUS skrev:

Bubbe skrev:

Lonefox skrev:
Du skall koppla stift 85 till helljusets jordkabel INTE batteriet.......

Mao:
30 = Batteri med 20A säkring mellan.
86 = Tjuvar signalen från helljuskabeln i lamphuset.
87 = Endast plus från fjärrljusen.
85 = Till jordkabel på heljuset.

Vad du än gör.........koppla INTE ihop stift 85 o 86 utan du måste in o bråka vid lamphuset igen....

Tack ska du ha!
En lite smådum fråga... (Men om man aldrig lärt sig det är det ju inte så jäkla lätt)
- Hur hittar jag vad som är jord till helljusen?

Inne i lamphuset sitter det ju tre kablar till själva lampan. Jag har nu tjuvat ström från den blågula, vilket jag - såvitt jag förstått - är signal till helljus.

Är någon av de resterande två är jord då, menar du?

Gott Nytt År på dig!
(och till er andra som också svarat här!)

har du H4-lampa så är en jord, en signal till halvljus, och en till helljus

Okej. Då är det ju bara att läsa lite i Haynes och försöka lista ut färg. (Färgerna stämmer inte alltid i Haynes, har jag märkt. Halvljuset borde ju slockna när jag knipsar den kabeln. big_smile Då återstår ju bara jord. tongue

Tack ska du ha!

Senast redigerat av Bubbe (31 december 2009)

P_H Elektriker
31 december 2009 · 109 Inlägg

Halvljuset slocknar när du klipper jorden också. Har du ingen multimeter eller testlampa??

Dale Sir
31 december 2009 · 291 Inlägg

Ursäkta de har varit lite julaktiviteter. Har lite annat å göra. ;-)

Du skall inte klippa några kablar utan koppla in parallellt. Jag menar att stift 85 och 86 kopplar du parallellt till helljuslampans bägge ledningar. Då spelar det ingen roll om det är plusjordat eller minusstyrt. Det bara fungerar. ;-)

http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/images/Larmkoppling_2_extraljus.png

Lite överseriöst schema men orginalljus är själva helljus lampan. Strunta i dioderna (är till för att kunna koppla extraljuslamporna till bilen larm så dom blir larmade) och det kan även gå med ett relä men du ser iaf hur jag menar med relät.

Senast redigerat av Dale (31 december 2009)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
Bubbe
2 januari 2010 · 89 Inlägg

P_H skrev:
Halvljuset slocknar när du klipper jorden också. Har du ingen multimeter eller testlampa??

Har en sån här, men är kass på den. Har inte förstått hur jag hittar vad som är jord genom den?
http://www.biltema.se/products/product. … emId=81483


Dale skrev:
Du skall inte klippa några kablar utan koppla in parallellt. Jag menar att stift 85 och 86 kopplar du parallellt till helljuslampans bägge ledningar. Då spelar det ingen roll om det är plusjordat eller minusstyrt. Det bara fungerar. ;-)

Nu tappade jag bort mig igen. Hur menar du då? Båda kablar? Jag har tre kablar in till glödlampan...?
En hel, en halv och förmodligen den tredje jord?

Fan, vad jag uppskattar att ni hjälper till att "bolla" lite. Tack! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang