1643
Sök

AcFreaker Bmw 325i Goes Turbo

601 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#101
Crille-76 skrev:
Kanonsnyggt! Låt oss nu hoppas alla grejor kommer hem fort som tusan så vi kan smälla ihop bilarna snabbt som attan!! Vill ut o snyta ur kärran......... cool

Ja najs som satiken smile Ja nu vill man ha hem de ssita lasset sen e de småkraffs man får ta under byggets gång me rör å grejer smile

601 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#102
Hänt lite smågrejer sen sist

Köpte mig ett Kinesgrenrör, Svetsa överallt de redan va svetsat samt kapat ett snitt mellan varje rör på grenrörsflänsen, inte snyggt svetsat men förhoppningsvis håller de bättre.

Igår monterade jag Oljereturen i sumpen med. Inte helt lätt å få väck sumpen. lossa å sänka ner hela framvagnen en bit för å få loss den, men nu e de gjort.

Även gjort en beställning hos KL-racing på följande delar:
IC
2ST Lambdamuttrar
Oljetrycksfläns
Oljereturfläns
Packning oljetryck
Packning Oljeretur
Downpipefläns
Packning Downpipe-Turbo
50mm Extern WG

Grejerna landar förhoppningsvis hos mig imorrn.

En lite mer negativ men på ett sätt positiv grej är att när ja greja med oljereturen så fann jag att toppackningen börjat springa läck på vatten utåt,

Så nu blir de 3,5mm MLS toppackning och ARP-bultar så nu är målet uppgraderat till att Beemern ska gå bättre än min gamla Volvo 940 Turbo gjorde smile

En taskig bild på kapade grenrörsflänsen:
http://img690.imageshack.us/img690/5903/grenrrsvetsatkapat.jpg

Oljereturen på plats:
http://img175.imageshack.us/img175/861/oljeretur.jpg
Senast redigerat av AcFreaker (29 april 2010)

601 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#103
Nybes idag 3/5-10 och är därmed Bes till 30/9-11

Beställt MLS-Packning å ARP-bult med

Bokade Planing av toppen på Torsdag så tills dess ska toppen va riven

Nu drar de igång på allvar smile

601 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#104
Blivit lite gjort idag:
*Meckat av toppen å tvättat/grovputsat den för kontroll av sprickor
*Putsat rent blocket och kolvarna
*Rengjort tomgångsmotorn
*Rengjort spjällhus
*Bytt ut gamla vakuumslangar

På torsdag åker toppen på Planing å hoppas min MLS-packning samt ARP-bultar landar hos mig imorrn.
Beställt rör till externa Wg:n så man kan hänga på den sen med.
Ska fixa oljetrycksslang å lite kopplingar inom kort med så man kan slänga på grenrör å turbo så bilen iaf blir flyttbar under byggets gång.

Lite onödiga bilder då:

Block innan putsning:
http://img693.imageshack.us/img693/508/motorninnanrengring.jpg

Efter putsning:
http://img132.imageshack.us/img132/177/motorefterrengring.jpg

Toppen tvättad å grovputsad:
http://img294.imageshack.us/img294/172/toppeninnanplaning.jpg

Rekondchef
265 Inlägg
6 maj 2010
#105
Jobbar på som tusan som vanligt! Härligt! big_smile Hoppas verkligen allt flyter på nu så vi får en trevlig sommar! cool

601 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#106
Lämnade toppen på planing idag å hämtade den några timmar senare. Efter jobbet satte ja ihopa kamaxlar samt detaljer runt dem, Dinitrola även mina trösklar undertill så nu kan man slänga på M3 Sidokjolarna när plåtnicklas har tid å hjälpa mig wink

Mejla även å fråga varfan min MLSpackning å ARP-bultsats tog vägen å fick då som svar att den packningen va slut så kom till dem med Expressorder imorrn så har väl delarna på Måndag lr tisdag. Drygt som fan. Allt som man beställt till Bmwn har varit en jävla väntetid på. Skitdrygt e så man tröttnar på skiten.

Tog några onödiga bilder idag med

Toppen planad:
http://img405.imageshack.us/img405/7849/toppenplanad.jpg

Kamaxlar med detaljer på plats igen:
http://img193.imageshack.us/img193/1643/toppenredofrmontering.jpg

En bild på gamla toppackningen: Tror inte den pallat ngt laddtryck någon längre tis me tanke på hur metallringarna runt cylindrarna ser ut wink Topp-bultarna satt relativt löst me. Behövde inte ta i mkt för å lossa dem så packningen hade nock åkt när man mappat så tur man rev toppen innan bygget blev klart

http://img85.imageshack.us/img85/8961/gamlatoppackningen.jpg

601 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#107
Fick lite gjort på bilen idag:
*Monterat IC. Fick fixa fästen uppe samt stabilisatorfästen nere så den inte ska fladdra å vibrera å ha sig. Fick kapa lite i plaster för å få dit den så va lite småpill men nu sitter den där iaf smile

*Putsade till grenrörs/insugsytan på toppen så man inte har massa gammal packningsmög ivägen när de e dags  slänga ihopa den.

*Kopplade in laddtrycksstyrningen med. Drog kablar till ventilen och vakuumslangar å sådant så e bara anslutna på turbon sen smile Fint å ha lite sånna smågrejer som ändå tar lite tid å fixa klara smile

Kommer lite bilder:
IC Ovanifrån:
http://img263.imageshack.us/img263/6519/icovanifrn.jpg

IC Framifrån:
http://img695.imageshack.us/img695/1258/icframifrn.jpg

IC Bakifrån:
http://img695.imageshack.us/img695/1264/icbakifrn.jpg

Laddtrycksstyrningen:
http://img688.imageshack.us/img688/8578/laddtrycksstyrning.jpg
Senast redigerat av AcFreaker (8 maj 2010)

601 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#108
Lite update me småpill man grejat med.

*Plockat bort gamla avgassystemet helt å hållet nu.
*Monterat ARP-Bultarna
*Köpt och monterat modifierat motorfäste på Höger sida.
Motorfästet finns att köpa hos Streetpower i Olofström. http://www.streetpower.se
*Tillverkat ett litet mellanrör för tomgångsslang samt för vevhusvent när man besiktigar bilen.

Så långt är de kommit. Går trögt med å få ihopa toppen p.g.a diverse problem samt leverans av grejer men snart så ska de väl ihopa med

Lite bilder

Bild på Motorfästet:
http://img156.imageshack.us/img156/2425/motorfstesamtarpbultarm.jpg

Röret med uttag för Vevhusvent samt tomgångsslang:
http://img237.imageshack.us/img237/9963/rrtomgng.jpg

dARKiE
5 031 Inlägg
13 maj 2010
#109
ser najs ut andreas,  önskar man vore lika duktig big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

601 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#110
Darkie skrev:
ser najs ut andreas,  önskar man vore lika duktig big_smile

Tackar smile Går sakta men säkert framåt wink

Men så fort toppen kommit på sen ska de gå fort tills den e klar då de mesta finns hemma av resten. De som saknas sen är lätt å få tag på med så förhoppningsvis kan man rulla i början på Juni nångång. Tanken från början va å börjat rulla me den nästa helg men så blev inte fallet tongue

Rekondchef
265 Inlägg
13 maj 2010
#111
Motorfästet ser riktigt grymt ut! Gött me så schyssta grejor! Kan väl höras imorgon/helgen så ja får mitt motorfäste o kan ha som prydnad tills d e dax o smälla ihop min!!!! big_smile big_smile big_smile

601 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#112
Crille-76 skrev:
Motorfästet ser riktigt grymt ut! Gött me så schyssta grejor! Kan väl höras imorgon/helgen så ja får mitt motorfäste o kan ha som prydnad tills d e dax o smälla ihop min!!!! big_smile big_smile big_smile

Ja de blev redigt najs me motofästet å passformen helt hundra. inget mixtrande utan gick smälla på pang bom så satt de där smile

601 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#113
Idag kom bilen ihopa med MLS-Toppackning monterad å startades å varmkördes med fritt blås från Turbogrenröret.

Inget tryck i kylsystemet å läckte ingen olja å vatten vad man kunde se nu iaf. Skönt å ha den biten troligen avklarad. Blir de montera den vassare kopplingen i helgen med antagligen sen e de största jobben klara smile

Fick fota motor-rummet som de ser ut nu. Ska ju montera andra spridare å lite sånt så satte bara ihopa de som behövdes för å starta upp bilen å varmköra:
http://img38.imageshack.us/img38/8963/motorihopa.jpg

Tog även ett foto hur de ser ut med IC monterad när bilen står på marken å lite avstånd. Va tycker folket ska man lacka grejerna mattsvart lr låta de vara som de är nu??:
http://img571.imageshack.us/img571/7311/icmonterad.jpg

Å sist en liten onödig film på oroliga tomgången man har me fritt avgas å ingen lambdasond som kan mäta wink samt ett förfärligt oväsen men på lite varv låter de finemang:
http://www.garaget.org/video/l41t5vnji9h7

601 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
#114
Då har de grejats med kärran igår och idag.

Bytt koppling/svänghjul/startmotor till M20ins delar med 618Tryckplattan samt förlängt pinnen på slavcylindern 15mm. Blev stöddigare pedal i bilen kan ja säga.

Har även efterdragit Topplockbultarna och de hade slappat av lite tryck efter vamkörningen så alla som monterar MLS-packning bör efterdra sina bultar efter varmkörning. Jag köpte en 12mm 12kantshylsa med ½tumfattning på mekonomen å slipa ner så de nprecis gick gick ner i kamaxelbryggorna så man slapp riva halva toppen för å dra bultarna smile Skönt de!

Sen plocka ja ner Ic samt fästen å lackade de mattsvarta så nu e de lite mer sleeper över bilen.

Var även på biltema å införskaffa lite rör som behövs för tryckrörsdragning. Så de mesta nu för å dra tryckrör finnes. Ett par slangar får man väl införskaffa sen beroende på vad för turbo man får fatt i.

Allt för denna gången kommer några bilder nedan med

Tog en bild när M20svänghjulet hittat till sin plats med nya Svänghjulsbultar:
http://img143.imageshack.us/img143/617/m20svnghjulmonterat.jpg

Såhär såg min specialhylsa ut efter å ha modifierats för å gå ner i kamaxelbryggorna så man kunde dra toppbultarna utan å riva halva toppen:
http://img185.imageshack.us/img185/9624/hylsa.jpg

En bild när Ic samt fästena e lackade mattsvarta. Syns inte där sitter Ic nu så lätt
http://img248.imageshack.us/img248/1335/iclackadmattsvart.jpg

28 Inlägg
23 maj 2010
#115
AcFreaker skrev:
Blev lite trixande idag med.
Lämnade in Lmm å rör för inbyggnad i förmiddes. I eftermiddes ringde de å allt va klart smile Så åkte å hämta min färdiga lmm så nu har man spridare samt lmm som lirar ihop=)
Åkte även ner en sväng ikväll till garaget å monterade på 17"arna samt bytte Handbromsbackarna när man ändå skulle ha av hjulen.

Bild på färdiga lmm:
http://img179.imageshack.us/img179/4951 … ggdirr.jpg

Nya vs gamla handbromsbackarna:
http://img697.imageshack.us/img697/6420 … backar.jpg

Fint bygge de här!
Hoppas de allt funkar fint för dej när de drar ihop sej.
Tänkte på din LMM, är det orginal LMM som du monterat in i röret?

MVH Mattias


601 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#116
Tackar!!

Jo hoppas med de ska funka kanon smile
Japp är orginal lmm som är kapad å inbyggd i större rör.

Mvh/Andreas

601 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#117
Hänt lite grejer i dagarna.

Beställde en T3/T4 turbo då HX35an blev alldeles för stor för å få plats undertill i en trång E36a.
Den anlände igår så hämta ut den då.
Började även bygga tryckrören till Icn. Fick klart från insug å ner till de skulle fästas i Icn å där blev de stopp för behöver en 45 graders reducerböj som jag väntas få imorrn Fredag.

Idag torsdags monterades M3-Sidokjolarna så nu är Iaf kjolar front å bak M3-Optik.
Efter det montera ja upp turbon som inte gick å få dit så lätt. Fick demontera Interna Wg:n helt å hållet å bygga om fästet totalt men nu e de klart. Ett annat problem var att även denna Turbo tog i Motorfästet. Dock inte så mkt så ja slipa ner de lite så gick de få upp den men slipade så mkt så oljan börja läcka ut från motorfästet så ska införskaffa ett bättre begagnat ev ett annat motorfäste som har lite mindre diameter om de finns som passar bilen så man får dit turbon utan problem. Annars blir de å kapa flänsen på grenröret så man kan vinkla de lite mer mot blocket så går turbon fritt. Denna T3/T4 turbo e inte redigt samma som den såkallade vanliga Kina T3/T4 som sätts på bmw utan är lite större kompressorhus på agget ja har. Denna turbon ska dit så e de bara wink

Lite bilder då

M3sidokjolarna monterade:
http://img686.imageshack.us/img686/9185/m3sidokjolarmonterade.jpg

T3/T4-turbon med 360lager ja ska använda:
http://img44.imageshack.us/img44/3372/t3t4turbon.jpg

Här ska portas i Wg-hålet så den inte skenladdar:
http://img52.imageshack.us/img52/7100/hrskaportas.jpg

En bild på orginal gummimotorfäste. Någon som vet ett fäste med mindre diameter som skulle passa så hojta till:
http://img44.imageshack.us/img44/8825/motorfste.jpg

601 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#118
Har hänt lite i helgen.

Började med å byta Hö Gummikudde i motorfäste å de blev ett från en E34 med sexa så fick man lite mindre diameter å kunde få dit turbon smile
Såhär såg de fästet ut:
http://img525.imageshack.us/img525/8077/e34motorfste.jpg

Efter det blev de såklart provmontera turbon å den gick dit smile Så då  blev de dags å plocka isär Wg-huset på turbon så man kund eporta upp hålet å resultatet blev såhär:
http://img413.imageshack.us/img413/5186/wghletportat.jpg

Sen blev de dags å slänga dit turbon på grenröret å de blev finemang
http://img541.imageshack.us/img541/7505/turbopplatsibilen.jpg

Sen byggde man Downpipe:
http://img709.imageshack.us/img709/9496/downpipe.jpg

Därefter va de dags å börja me tryckrören. Började fixa uppe i motorummet. De 2 blå silikonslangarna ska bytas ut mot svarta sen. Va slut å kommer hem om ett par veckor så fick bli blåa sålänge:
http://img228.imageshack.us/img228/2324/lmm.jpg

Sen tryckrör på Vä sida blev såhär:
http://img534.imageshack.us/img534/1199/tryckrrsdragningvsida.jpg

Och hö sida som blev lite mer "Ormbo" Fick även till Luftfiltret rätt hyffsat och med upphängning i framkant:
http://img704.imageshack.us/img704/2327/tryckrrsdragninghsida.jpg

Sen en liten film vid uppstart + lite testkörning omappad å med orginal spridare å lmm. Gickfett å rök en massa med andra lmm å spridarna så får slänga i dem uppe hos Mapparen:
http://www.garaget.org/video/ywf45zq6a76z

Ska täta ventilkåpspackningen idag när man sovit å hunnit vakna då den läcker olja.
Sen beställt en ljuddämpare till som ska va under bilen som kommer på tisdag så på onsdag sja bilen förhoppningsvis stå redo för å va klar för mappning smile

601 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#119
Körde hem bilen från jobbet idag färdig å klar för mappning smile Dönar lite mkt även om man har en stor rund simonsdämpare under och en Japsdämpare med 4,5½ Dieselkrök så får se om man ska köra såhär lr ta bort japsen å ha en större dämpare i slutet med. Får se va folket tycker om ljudet man har nu tongue

Bokade mappning till Lördag då allt såg fint ut å inga läckage lr tryck i kylsystem efter en körning hem å lite pådragningar. Funkar kanon allt å ladda som mest 0.44 bar me orginalspridarna å lmm. spika till nån gång vid 4ans växel så våga inte dra mkt på hägre växlarna men kan säga de märks man har turbo i maskineriet smile Blir väl å köra lite på lör å sön me bilen om allt lyckas me mappning å sådant smile

Innan hemfärd tog jag även å drog om slangen mellan Dumpventil och T-koppling vid luftfilter-turbo så slangen hamna ovanför så synes den inte så tydligt längre. Fick införskaffa en 90graders vinkel för å få till de me slangen. Allt ska va så långt från marken de ska på denna redan låga bil
Senast redigerat av AcFreaker (2 juni 2010)

601 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#120
Hänt lite sen sist. Va å skulle mappa bilen. Hann ställa in spridarna hyffsat på tomgång. Direkt när vi börja dra sen lossna lmm från limmet den satt fast med på trycksidan. Så bilen blev inte så mkt mappad sad

Körde hem iaf å rev av lmm tog till jobbet å limma med rutlim. Idag provtryckte jag lmm å locket på lmm flög all världens väg när man provtryckte så konstaterade man får ha lmm på sugsidan. Limma ihopa locket på Lmm och åkte till biltema å införskaffa lite rör när ja mätt å kollat va ja behövde för å bygga om så lmm hamnar på sugsidan.

Gjorde ett nytt rör upp i motorrummet då lmm försvann däruppe. Sen blev de till å ha en 60 graders böj å stoppa in luftfiltret bak Hö Dimljus i spoilern. Sen på med lmm därefter. Sen byggde ja ett rör å svetsa dit en vinkel så luften som kommer från återcirkulerande dumpventilen går mot turbon så de inte springer tillbaka i lmm. När väl allt detta va på plats klippte jag kabelhärvan till luftmassemätaren å skarva på 5x1.5-ledad kabel då lmm använder 5 kablar. Krympskarvar plus krympslang över så allt ser fint ut.

Tog sen av alla tryckrör och loppade dit 4 loppor i varje ände på rörna så inte tryckslangarna ska kunna glida av vid högre laddtryck.

Efter detta projekt blev de å fixa dit en 3e ljuddämpare på bilen då ja tyckte den döna lite väl mkt. Blev lite bättre nu iaf å dönar mer lagom.

Blir å ringa å se när man kan få Bmwn mappad nu å hoppas de går fort för nu är den riktigt redo för mappning å håller förhoppningsvis smile

Kommer några dåliga bilder nu då de va mörkt å hade mobilkamera

Lmm luftfilter å rör på Hö sida: (Ska gå slang mellan Dumpen å röret som e pluggat på bilden hade inte slang med mig så sätts dit imorrn)
http://img810.imageshack.us/img810/593/tryckrrlmm.jpg

Såhär blev de nya röret uppe i motorrummet:
http://img821.imageshack.us/img821/8561/tryckrrmotorrum.jpg

Avgassystemet:
http://img823.imageshack.us/img823/631/avgassystem.jpg

Såhär blev de med Japsdämparen:
http://img716.imageshack.us/img716/796/japsdmpare.jpg


Sök