Ford 1933 3W Coupe - projekt av en "Made in Sweden" Coupe

Mitt senaste projekt handlar om bygget av en Ford -33 (1933) 3W Coupe - helt byggd från scratch av mig själv med Corvette LT1 drivlina, Corvette bärarmar, Viper bakaxel, AirRide luftfjädring som regleras av AccuAir nivåreglering mm mm. Plåtkarossen är också made in Sweden....med hjälp av ett Engelskt hjul, krymp/sträck samt en sick/fals maskin...
  • 184 Följare
  • 278 169 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 juli 2020
eastmotorsport -sommar ska de va....
15 december 2012 · 4 524 Inlägg

33Coupe skrev:

eastmotorsport skrev:
Fråga;  Svetsas golvet och sen själva karossen fast mot ramen eller bultas den som förr?

Man kan egentligen säga att karossen sitter (svetsad) på ytterligare en plåt - se bilden - och alltihop är sedan skruvat fast i ramen med skruvar/bultar. Svårt att förklara, men.....så här:

http://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-2547bf2400522330d7a05d84947fc52e.jpg
Inte mina grejor..."lånad" bild

Ahhh... förstår direkt. Synstes ju bra på denna bild hur det ser ut. Och det brukar ju också vara så men jag tänkte att du hade nån tanke med att svetsa den stum mot ramen. Lägger du tunn gummiduk då mellan partierna som bultas ihop?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
33Coupe
15 december 2012 · 692 Inlägg

eastmotorsport skrev:

33Coupe skrev:

eastmotorsport skrev:
Fråga;  Svetsas golvet och sen själva karossen fast mot ramen eller bultas den som förr?

Man kan egentligen säga att karossen sitter (svetsad) på ytterligare en plåt - se bilden - och alltihop är sedan skruvat fast i ramen med skruvar/bultar. Svårt att förklara, men.....så här:

http://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-2547bf2400522330d7a05d84947fc52e.jpg
Inte mina grejor..."lånad" bild

Ahhh... förstår direkt. Synstes ju bra på denna bild hur det ser ut. Och det brukar ju också vara så men jag tänkte att du hade nån tanke med att svetsa den stum mot ramen. Lägger du tunn gummiduk då mellan partierna som bultas ihop?

Ja, det får det bli när allt är klart.

Percy66
15 december 2012 · 15 Inlägg

smile  Herlig prosjekt, du gjør mye fint arbeid.

33Coupe
15 december 2012 · 692 Inlägg

Percy66 skrev:
smile  Herlig prosjekt, du gjør mye fint arbeid.

Tack!

scaryeyes
15 december 2012 · 855 Inlägg

Aahh snyggt! Mer 33 och 34 kupor!
Kommer gå tillbaka och läsa tråden noggrannare när jag är på dator. Plåtkaross är ju så klart på riktigt. Ja kör budget bara.
Var köper man plåtisar? Fast synd att fördärva en plåtis med sånt ja bygger iofs.

Senast redigerat av scaryeyes (15 december 2012)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
33Coupe
15 december 2012 · 692 Inlägg

scaryeyes skrev:
Aahh snyggt! Mer 33 och 34 kupor!
Kommer gå tillbaka och läsa tråden noggrannare när jag är på dator. Plåtkaross är ju så klart på riktigt. Ja kör budget bara.
Var köper man plåtisar? Fast synd att fördärva en plåtis med sånt ja bygger iofs.

Man kan köpa sådana i USA för dyra pengar...sjukt mycket pengar...eller så bygger man själv..smile

Senast redigerat av 33Coupe (15 december 2012)

scaryeyes
15 december 2012 · 855 Inlägg

Eller olofström men bara deuce va? Jasså du är plåtslagare? Ja kan inte ens bocka en plåt i en kantpress. Ha ha

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
33Coupe
16 december 2012 · 692 Inlägg

scaryeyes skrev:
Eller olofström men bara deuce va? Jasså du är plåtslagare? Ja kan inte ens bocka en plåt i en kantpress. Ha ha

Såvitt jag vet är det endast -32:or ännu så länge.
Nej - jag är inte utbildad plåtslagare så sett - helt självlärd, men har dom senaste månaderna gått steg1 samt steg2 kursen hos Oskar Klar i Tidaholm och fått mycket mer insikt i vad man verkligen kan åstadkomma med enkla verktyg och lite kunskap i hur plåt formar sig.smile

33Coupe
16 december 2012 · 692 Inlägg

Här är ett par tillverkare av -33/-34:or i plåt:
http://americanspeedcompany.com/
http://www.realsteel.com/
kostar som sagt några pecetas att köpa....men fina..smile

33Coupe
16 december 2012 · 692 Inlägg

Har fixat lite med den främre delen av kardantunneln upp mot torpedväggen - klippte ut en plåt som jag sen formade i maskinerna:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-ef89cb285e994f9e35e9f08c48d6ceeb.jpg
Har börjat göra vikningen som skall sitta mot torpedväggen - gjordes i sicken och sträckte sedan ytterradien i sträcken...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-b4f3d2a9d8ec12609b2f2f199945b533.jpg
Halvvägs...skall sträckas mer för att få rätt välvning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-fee0add88af5cf4936b8145fa64244d2.jpg
Skall täcka det främre hålet så småningom - kommer mer bilder i veckan/helgen....smile

scaryeyes
16 december 2012 · 855 Inlägg

Fast 33 har inte kråkfoten i innerskärmen som kom först på 34. Lite tramsig kritik, det var det enda att kritisera. smile

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
33Coupe
16 december 2012 · 692 Inlägg

scaryeyes skrev:
Fast 33 har inte kråkfoten i innerskärmen som kom först på 34. Lite tramsig kritik, det var det enda att kritisera. smile

Det är fler grejor som skiljer dessa åt om man nu vill vara petig - vilket vi inte ska vara...cool

33Coupe
16 december 2012 · 692 Inlägg

scaryeyes skrev:
Fast 33 har inte kråkfoten i innerskärmen som kom först på 34. Lite tramsig kritik, det var det enda att kritisera. smile

Det blir ett häftigt bygge din bil!

scaryeyes
16 december 2012 · 855 Inlägg

Ha ha. 2 helt olika projekt med samma form. Skulle kunna tänka mej ett studiebesök. Ska till vallåkra igen och kolla på johns 34 roadster. Han skulle bygga grillgaller snart. Vill se hur det kan se ut. Är det där din ram ifrån?

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
33Coupe
16 december 2012 · 692 Inlägg

scaryeyes skrev:
Ha ha. 2 helt olika projekt med samma form. Skulle kunna tänka mej ett studiebesök. Ska till vallåkra igen och kolla på johns 34 roadster. Han skulle bygga grillgaller snart. Vill se hur det kan se ut. Är det där din ram ifrån?

Nej, det är inte därifrån utan jag fick gjort 2 tomma ramskenor med mycket högre kickup bak av en kille som hade en jigg, sen tillverkade jag eget kryss, smalnade av den där bak mm mm själv.

Mervolic Yawn...
17 december 2012 · 3 151 Inlägg

Finns nog bara ett ord... WOW!

Har läst hela projekttråden nu, och det finns få projekt som är lika imponerande som detta på Garaget. Detta måste följas! Kämpa på! smile

-MATS- VWetgirig hobbymekare
17 december 2012 · 1 917 Inlägg

33Coupe skrev:
Nej - jag är inte utbildad plåtslagare så sett - helt självlärd, men har dom senaste månaderna gått steg1 samt steg2 kursen hos Oskar Klar i Tidaholm och fått mycket mer insikt i vad man verkligen kan åstadkomma med enkla verktyg och lite kunskap i hur plåt formar sig.smile

Jag är djupt imponerad av ditt arbete, särskilt med tanke på den bakgrund du uppger att du har.

Därför har även jag nu idag på förmiddagen ringt upp Oskar och anmält mig till en tredagars Steg1 kurs i mars nästa år big_smile

Fortsätt posta bara - så att inspirationen "rinner till" hos oss följare cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
33Coupe
17 december 2012 · 692 Inlägg

Mervolic skrev:
Finns nog bara ett ord... WOW!

Har läst hela projekttråden nu, och det finns få projekt som är lika imponerande som detta på Garaget. Detta måste följas! Kämpa på! smile

Tack så mycket! Alla sådana positiva kommentarer gör att man jobbar med ett leende på läpparna!

33Coupe
17 december 2012 · 692 Inlägg

-MATS- skrev:

33Coupe skrev:
Nej - jag är inte utbildad plåtslagare så sett - helt självlärd, men har dom senaste månaderna gått steg1 samt steg2 kursen hos Oskar Klar i Tidaholm och fått mycket mer insikt i vad man verkligen kan åstadkomma med enkla verktyg och lite kunskap i hur plåt formar sig.smile

Jag är djupt imponerad av ditt arbete, särskilt med tanke på den bakgrund du uppger att du har.

Därför har även jag nu idag på förmiddagen ringt upp Oskar och anmält mig till en tredagars Steg1 kurs i mars nästa år big_smile

Fortsätt posta bara - så att inspirationen "rinner till" hos oss följare cool

Tackar och roligt med alla som vill följa projektet. Vad kul att höra att du anmält dig till kursen. Du skall se att det är egentligen väldigt basic att forma plåt bara man tänker i rätt banor och Oskar är en väldigt ödmjuk person så han kan nog lära alla människor ett och annat - och kunskap får man aldrig för mycket av....tror jag...haha:)smile

-MATS- VWetgirig hobbymekare
17 december 2012 · 1 917 Inlägg

33Coupe skrev:
- och kunskap får man aldrig för mycket av....tror jag...haha:)smile

Kunde inte sagt det bättre själv wink

Nu ser jag bara fram mot att får komma till Tidaholm ... hmm, och så klart följa dina uppdateringar smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang