Suck...Privatimporterad eller köpt hos nån handlare, bilen kan vara skruvad oavsett. Är enkelt att skruva en bil helt osynligt med perfekt servicebok om man kör många mil varje år...Exempel: Du kör 8000 mil/år. Köper en 1 år gammal bil med 2000 verifierade mil av en gammal farbror som numera inte får/kan köra bil. Du äger bilen i 2 år (16000 mil), men när du säljer den har den bara 6000 mil på mätaren...Hur gjorde du? Jo du kör bilen tills det är dags för den 1:a servicen (i detta fall vid 3000 mil), servar hos den auktoriserade verkstaden o får en stämpel. Därefter servar du bilen precis enligt tillverkarens instruktioner, MEN inte hos den autkoriserade verkstaden utan hos en annan minst lika bra verkstad, nån stämpel i boken vill du inte ha. När det sedan gått 2 år o det är dags att sälja (vid ungefär 18000 mil), så drar du tillbaka mätaren enligt "konstens alla regler" till *tada*: 6000 mil. Kör in o gör servicen på den auktoriserade verkstaden, o får din stämpel. Bilen har nu gått till synes fullservade o ärliga 6000 mil på 3 år. Om mätarskruvningen gjorts "enligt konstens alla regler" så är chansen att det upptäcks ungefär 1 promille, det finns till o med "mätarskruvare" som påstås kunna göra det helt omöjligt att se om den skruvats eller ej, om detta är sant eller ej vet jag ej, men min åsikt är att går man tillräckligt djupt ner i de olika "styrdonen" så lär man hitta indikationer på allt kanske inte är som det skall, men då skall man veta var man skall leta, säkerligen inte helt enkelt för den normalkunnige hos valfri märkesverkstad...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure