Samlingstråd: Vad är min bil värd?

SportPilot Ubåtsingenjör
29 december 2020 · 7 210 Inlägg

Var och kollade på en 911 targa från 1972 idag, funderar på vad jag ska bjuda. Skärmarna är utbytta till plastskärmar och fronten är någon eftermarknadshistoria. Stolarna i bilen gissar jag på att är från en 993.
Motorn är utbytt från en 2,4e till en 2,7s (gissar jag på, den är insprutad och på 175hk enligt gubben) i samma veva byttes växellådan till en 5 växlad låda.
Stereon är också utbytt till en modernare

Bilen har enligt car. Info haft 24 ägare och ha gått 21.000 mil.
Svensksåld.

Tänkte bjuda 200, är det helt tokigt?
Det ser helt okej ut i lacken smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
29 december 2020 · 9 296 Inlägg

SportPilot skrev:
Var och kollade på en 911 targa från 1972 idag, funderar på vad jag ska bjuda. Skärmarna är utbytta till plastskärmar och fronten är någon eftermarknadshistoria. Stolarna i bilen gissar jag på att är från en 993.
Motorn är utbytt från en 2,4e till en 2,7s (gissar jag på, den är insprutad och på 175hk enligt gubben) i samma veva byttes växellådan till en 5 växlad låda.
Stereon är också utbytt till en modernare

Bilen har enligt car. Info haft 24 ägare och ha gått 21.000 mil.
Svensksåld.

Tänkte bjuda 200, är det helt tokigt?
Det ser helt okej ut i lacken smile

Plastskärmar? Låter ganska tråkigt.

Ingen aning om prisbilden men vad kostar en lika skruvad dito i Tyskland? 200 är ju nästan tillräckligt för att få tag på en E-type som rullar. För 300 får man ju en helt okej, tror det är en bättre investering också. Men visst är en gammal 911 mumsig!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
29 december 2020 · 7 210 Inlägg

caromania skrev:

SportPilot skrev:
Var och kollade på en 911 targa från 1972 idag, funderar på vad jag ska bjuda. Skärmarna är utbytta till plastskärmar och fronten är någon eftermarknadshistoria. Stolarna i bilen gissar jag på att är från en 993.
Motorn är utbytt från en 2,4e till en 2,7s (gissar jag på, den är insprutad och på 175hk enligt gubben) i samma veva byttes växellådan till en 5 växlad låda.
Stereon är också utbytt till en modernare

Bilen har enligt car. Info haft 24 ägare och ha gått 21.000 mil.
Svensksåld.

Tänkte bjuda 200, är det helt tokigt?
Det ser helt okej ut i lacken smile

Plastskärmar? Låter ganska tråkigt.

Ingen aning om prisbilden men vad kostar en lika skruvad dito i Tyskland? 200 är ju nästan tillräckligt för att få tag på en E-type som rullar. För 300 får man ju en helt okej, tror det är en bättre investering också. Men visst är en gammal 911 mumsig!

en lika skruvad dito i tyskland kostar någonstans mellan 300-500, mao väldigt spretigt
Att skärmarna är i plast är rätt trist, men samtidigt så är det inget som syns. Gubben vill ha 250, ska dit och skambuda efter nyår smile

E-type har jag tyvärr inget sug efter alls, en nyare F-type hade varit trevligt eller en XJR

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
totte1015
14 januari 2021 · 461 Inlägg

Vad kan en Golf 2 GTI 16v med 31.000 mil vara värd tro?

caromania Forummoderator
14 januari 2021 · 9 296 Inlägg

totte1015 skrev:
Vad kan en Golf 2 GTI 16v med 31.000 mil vara värd tro?

Står den i skogen eller på museum?

Med andra ord; En 30+ år gammal bil kan vara värd allt mellan 100kr och ”no limit”.

Men en fin Golf 16v från före katalysatortiden kan säkert vara värd en hel del. Originalskick är såklart A och O. Rost är dåligt men lättare att fixa än om den är ”förbättrad” i inredningen t ex.

En godkänd men tattig bil inbringar säkert även den ett gäng tusenlappar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Dajjmen
15 januari 2021 · 119 Inlägg

Vad kan min bil vara värd?

Hej, Jag har en VW Golf MK4 R32 - 2003 och jag undrar lite vad ni tror om värdet på det, Den har gått ca 16500 mil och är i bra skick, det finns lite rost på den precis som dom vanliga golfarna brukar få.

Utvändigt:

Fin i lacken, stenskott och lite rost finns
Lite kantstötta fälgar
Sänkt med H&R fjädrar
Nya skivor och belägg bak (Bosch)
Nya belägg fram (Bosch)
Nya hjullager fram
Totalservad - Olja (Castrol), oljefilter, växellådsolja, diffolja + filter
Nytt luftilter
Ny lamda (Bank2)
Nytt K&N öpper filter
Pirelli P-ero däck runt om

Interiör:
Glassollucka
Fulläder i bra skick
Ny original växelspak
Näst bästa stereon

Bilen för övrigt går och låter underbart, jag har ägt den i snart 11 år. Har ni fler frågor som jag har glömt i inlägget så säg till.

http://www.bilddump.se/bilder/202101151 … 50.191.jpg

Mvh Dajjmen

Senast redigerat av Dajjmen (15 januari 2021)

Golf R32 .:R
verdurakh
16 juni 2021 · 6 Inlägg

Peugeot 206 gti 3 dörrar.
Kamrem bytt förra året, olja och filter i år.
nya bromsbelägg och lite allmänt utbytta saker.
Chassit ser bra ut med lite stenskott.
Ingår sommardäck på alu fälg.
Ca 22 000 mil
2002/2003

Vad skulle ni säga att den var värd?
Den har fått elfel så försäkringsbolaget vill lösa in den för 12 700kr vilket jag tyckte var lågt, ska jag få något mer behöver jag ta in en oberoende värderingsman. Eller så är det bara att tacka och ta emot

Så skulle behöva lite råd på om det kan vara värt det? Kollar jag blocket så kan ju en sån här bil ligga på mellan 10 och 25 000.

tacksam för råd smile

Senast redigerat av verdurakh (16 juni 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 juni 2021 · 13 983 Inlägg

verdurakh skrev:
Peugeot 206 gti 3 dörrar.
Kamrem bytt förra året, olja och filter i år.
nya bromsbelägg och lite allmänt utbytta saker.
Chassit ser bra ut med lite stenskott.
Ingår sommardäck på alu fälg.
Ca 22 000 mil

Vad skulle ni säga att den var värd?
Den har fått elfel så försäkringsbolaget vill lösa in den för 12 700kr vilket jag tyckte var lågt, ska jag få något mer behöver jag ta in en oberoende värderingsman. Eller så är det bara att tacka och ta emot

Så skulle behöva lite råd på om det kan vara värt det? Kollar jag blocket så kan ju en sån här bil ligga på mellan 10 och 25 000.

tacksam för råd smile

Den som kan tänka sig att värdera din bil vill nog gärna veta årsmodell!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
verdurakh
16 juni 2021 · 6 Inlägg

Vettemannen skrev:

verdurakh skrev:
Peugeot 206 gti 3 dörrar.
Kamrem bytt förra året, olja och filter i år.
nya bromsbelägg och lite allmänt utbytta saker.
Chassit ser bra ut med lite stenskott.
Ingår sommardäck på alu fälg.
Ca 22 000 mil

Vad skulle ni säga att den var värd?
Den har fått elfel så försäkringsbolaget vill lösa in den för 12 700kr vilket jag tyckte var lågt, ska jag få något mer behöver jag ta in en oberoende värderingsman. Eller så är det bara att tacka och ta emot

Så skulle behöva lite råd på om det kan vara värt det? Kollar jag blocket så kan ju en sån här bil ligga på mellan 10 och 25 000.

tacksam för råd smile

Den som kan tänka sig att värdera din bil vill nog gärna veta årsmodell!

/Benny

oj missade det, 2002/2003 har uppdaterat smile

SEpaket
3 januari 2022 · 199 Inlägg

En kompis frågade mig om råd och pga allt trams på Marketplace så vet jsg inte vad som är rätt längre.

V70 2,4 170 2001. Bilen har gått 2 år i Tyskland som ny, sedan i Sverige. Mätaren är inte skruvad, den är kollad på Volvo när han köpte den. 28 600 mil. I princip rostfri, finns lite lackbubblor på en framskärm i en skarv. I övrigt ingenting. Kamrem nyligen bytt. Ganska okej utrustad med helskinn, fungerande AC, med mera. Har ett hundgaller ockdå
Metalliclack i ganska gott skick, lite tvättrepor som det blir på alla gamla bilar som ingen polerat. Bra sommar och vinterdäck. Kommer säljas nybesiktigad och skatten är betald till hösten.

Jag vet inte vad jag skall svara när han frågar vad han borde begära. Vissa tycker dessa är värda närmare 30 papp på Marketplace, andra säger att det är värt skrotvärde på 4-5 000.

Jag tror spontant på 17-18 med tanke på att milen ändå är låga och bilen kommer vara helt nybesiktigad vid försäljning. Men kanske är det mer 8-9 000 med tanke på att den är gammal som gatan?

Glömde nämna, skicket är original, alltså inga doftgranar, bortplockade dämpare eller sänkningssatser.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2022 · 17 345 Inlägg

SEpaket skrev:
En kompis frågade mig om råd och pga allt trams på Marketplace så vet jsg inte vad som är rätt längre.

V70 2,4 170 2001. Bilen har gått 2 år i Tyskland som ny, sedan i Sverige. Mätaren är inte skruvad, den är kollad på Volvo när han köpte den. 28 600 mil. I princip rostfri, finns lite lackbubblor på en framskärm i en skarv. I övrigt ingenting. Kamrem nyligen bytt. Ganska okej utrustad med helskinn, fungerande AC, med mera. Har ett hundgaller ockdå
Metalliclack i ganska gott skick, lite tvättrepor som det blir på alla gamla bilar som ingen polerat. Bra sommar och vinterdäck. Kommer säljas nybesiktigad och skatten är betald till hösten.

Jag vet inte vad jag skall svara när han frågar vad han borde begära. Vissa tycker dessa är värda närmare 30 papp på Marketplace, andra säger att det är värt skrotvärde på 4-5 000.

Jag tror spontant på 17-18 med tanke på att milen ändå är låga och bilen kommer vara helt nybesiktigad vid försäljning. Men kanske är det mer 8-9 000 med tanke på att den är gammal som gatan?

Glömde nämna, skicket är original, alltså inga doftgranar, bortplockade dämpare eller sänkningssatser.

Äh! 15 bör du väl kunna sätta. Får du 13 så bra. Bye-Bye med den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ahrle
4 januari 2022 · 71 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/23/22401/22401-f635fcb33333d0423634fec60989a5d2.jpg

Här får ni en spännande nöt att knäcka.

BMW 530iA Touring -01.
27.000 mil.
13 ägare, varav en under 12 år, som plöjde över 160.000:- i dokumenterat underhåll.
Svensksåld.
Besiktad till sista november.
Minimalt med karossrost, efterhållen med ytrostlagning och lackering på flera ställen.
Utrustad med bl.a. luftfjädring, M-chassi, M-sportpaket inkl fälgar och shadowline från fabrik, elskinnstolar med minne, elratt, svart innertak, motorvärmare, avtagbar dragkrok m.m.
Ärligt skick för miltalet. Inte mint, dock inga pixelfel, inget trasigt eller sönderskruvat. Skinnsätena kunde varit i bättre skick. Svart/grå inredning med grå midjelister.

De undre lyftpunkterna har sett bättre dagar. Vb gav vika när hjulet skulle bytas.
Oljenivåsensorn antagligen kass.
Ett hjullager dåligt vid inköp.
Hål i avgassystem, mellan grenrör och kat (?), lagat av tidigare ägare samt av mig på verkstad, men återkommer ändå.
Yttertempgivare saknas.
Vinterhjul saknas.
En fälg skev på befintliga hjul.

Jag gav 20.000:- för bilen. För mycket, för lite, eller alldeles lagom? Tagit upp frågan i E39-ligan på Facebook, som menar att jag betalat på tok för lite, men kanske inte med all relevant information...

Senast redigerat av Ahrle (4 januari 2022)

Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Utmarks-Loke
6 januari 2022 · 5 791 Inlägg

Ahrle skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/23/22401/22401-f635fcb33333d0423634fec60989a5d2.jpg

Här får ni en spännande nöt att knäcka.

BMW 530iA Touring -01.
27.000 mil.
13 ägare, varav en under 12 år, som plöjde över 160.000:- i dokumenterat underhåll.
Svensksåld.
Besiktad till sista november.
Minimalt med karossrost, efterhållen med ytrostlagning och lackering på flera ställen.
Utrustad med bl.a. luftfjädring, M-chassi, M-sportpaket inkl fälgar och shadowline från fabrik, elskinnstolar med minne, elratt, svart innertak, motorvärmare, avtagbar dragkrok m.m.
Ärligt skick för miltalet. Inte mint, dock inga pixelfel, inget trasigt eller sönderskruvat. Skinnsätena kunde varit i bättre skick. Svart/grå inredning med grå midjelister.

De undre lyftpunkterna har sett bättre dagar. Vb gav vika när hjulet skulle bytas.
Oljenivåsensorn antagligen kass.
Ett hjullager dåligt vid inköp.
Hål i avgassystem, mellan grenrör och kat (?), lagat av tidigare ägare samt av mig på verkstad, men återkommer ändå.
Yttertempgivare saknas.
Vinterhjul saknas.
En fälg skev på befintliga hjul.

Jag gav 20.000:- för bilen. För mycket, för lite, eller alldeles lagom? Tagit upp frågan i E39-ligan på Facebook, som menar att jag betalat på tok för lite, men kanske inte med all relevant information...

Låter som ett rimligt pris, förmodligen billigt med tanke på de sista årens prisuppgångar

Noobnisse
7 januari 2022 · 181 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Ahrle skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/23/22401/22401-f635fcb33333d0423634fec60989a5d2.jpg

Här får ni en spännande nöt att knäcka.

BMW 530iA Touring -01.
27.000 mil.
13 ägare, varav en under 12 år, som plöjde över 160.000:- i dokumenterat underhåll.
Svensksåld.
Besiktad till sista november.
Minimalt med karossrost, efterhållen med ytrostlagning och lackering på flera ställen.
Utrustad med bl.a. luftfjädring, M-chassi, M-sportpaket inkl fälgar och shadowline från fabrik, elskinnstolar med minne, elratt, svart innertak, motorvärmare, avtagbar dragkrok m.m.
Ärligt skick för miltalet. Inte mint, dock inga pixelfel, inget trasigt eller sönderskruvat. Skinnsätena kunde varit i bättre skick. Svart/grå inredning med grå midjelister.

De undre lyftpunkterna har sett bättre dagar. Vb gav vika när hjulet skulle bytas.
Oljenivåsensorn antagligen kass.
Ett hjullager dåligt vid inköp.
Hål i avgassystem, mellan grenrör och kat (?), lagat av tidigare ägare samt av mig på verkstad, men återkommer ändå.
Yttertempgivare saknas.
Vinterhjul saknas.
En fälg skev på befintliga hjul.

Jag gav 20.000:- för bilen. För mycket, för lite, eller alldeles lagom? Tagit upp frågan i E39-ligan på Facebook, som menar att jag betalat på tok för lite, men kanske inte med all relevant information...

Låter som ett rimligt pris, förmodligen billigt med tanke på de sista årens prisuppgångar

Jag vill veta mer om ägaren under 12 år som lade över 160 000:- på den. Vad är det för 12-åring som har så mycket pengar liggandes? wink

Senast redigerat av Noobnisse (7 januari 2022)

Hedba
8 januari 2022 · 38 Inlägg

Vad kan en Golf 3 vr6 vara värd?

Besiktigad
16xxxx mil
Skinnklädsel
5 dörrars
Jätte fin både utvändigt och invändigt
Gotlandskörd ( rostfri )
Går hur bra som helst.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 januari 2022 · 17 345 Inlägg

Hedba skrev:
Vad kan en Golf 3 vr6 vara värd?

Besiktigad
16xxxx mil
Skinnklädsel
5 dörrars
Jätte fin både utvändigt och invändigt
Gotlandskörd ( rostfri )
Går hur bra som helst.

Helt original? Inga sportluftfilter, sportavgassystem eller sänkningsatser?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hedba
8 januari 2022 · 38 Inlägg

Den är sänkt med sänkfjädrar, men annars helt orginal.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 januari 2022 · 17 345 Inlägg

Hedba skrev:
Den är sänkt med sänkfjädrar, men annars helt orginal.

Frågan är hur mycket. Väghållningen påverkas ju negativt. Men säger 18500:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
8 januari 2022 · 4 009 Inlägg

Om det finns bilder på bilen så är det lättare att göra en bedömning, det är inte ens 10 kvar innan den blir skattebefriad, bilen är en invenstering som troligen ökar i värde, evt. potetiell köpare finns utanför landets gränser
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear … amp;vc=Car

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hedba
9 januari 2022 · 38 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/203/202073/202073-f28b7b5ac7cfb60b4f4d0c9b20732c39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/203/202073/202073-a10f2da1c98a2e950c632f521c443921.jpg
Har bara 2 bilder dock.. 🙂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang