Hur mycket (HK) tål egentligen saabs-T5 system?

tomtemat
20 april 2010 · 218 Inlägg

THE_SAAB_DUDE skrev:
Jag kommer köra med T5 orginal kolvar å stakar i sommar, Med en GT35R å ca 600hk,  upp till bevis ^^

T5-kolvar+stakar skulle ju max palla ca 500 häst? wink

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
maco
20 april 2010 · 1 207 Inlägg

Ang. växellådorna så brukar de ju hålla om man tar det lugnt vid växlingarna (kanske inte särskilt intressant för de som satsar på 350+hk men).

Nu hade jag bara nordic steg 2, men jag hade aldrig problem med lådan (32k mil). Använde bara 1:an och 2:an för att få rull på bilen, sedan kunde man gasa. För mig var dock nöjet med bilen att veta att man bara behövde trampa ned gaspedalen för att göra en säker omkörning.

tomtemat
20 april 2010 · 218 Inlägg

maco skrev:
Ang. växellådorna så brukar de ju hålla om man tar det lugnt vid växlingarna (kanske inte särskilt intressant för de som satsar på 350+hk men).

Nu hade jag bara nordic steg 2, men jag hade aldrig problem med lådan (32k mil). Använde bara 1:an och 2:an för att få rull på bilen, sedan kunde man gasa. För mig var dock nöjet med bilen att veta att man bara behövde trampa ned gaspedalen för att göra en säker omkörning.

Jag har för närvarande 270-280 hk (380nm) o ja kan utan problem trampa plattan i mattan på 1,2,3an o de ända som slirar är sulorna big_smile

Senast redigerat av tomtemat (20 april 2010)

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
AndreasPlars
20 april 2010 · 1 062 Inlägg

THE_SAAB_DUDE skrev:
Jag kommer köra med T5 orginal kolvar å stakar i sommar, Med en GT35R å ca 600hk,  upp till bevis ^^

Finns flera som har kört med 600hk och visst håller det ett par år men med tiden kommer det visa sig att delarna är byggda för lägre effekt. Bla ringlandet på kolvarna har jag för mig ger sig och man tappar kompression, säkert har en å annan kolv också spruckit pga belastningen.
Ska man bara köra strippen fungerar det ju men knappast för vardagsgasa året runt.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Dahlhjelm
20 april 2010 · 234 Inlägg

Vi bromsade 482hk i Airflowfreddes 900 som det sitter original kolvar, stakar i. Ända modifikationen på motorn var Volvo B230 ventilfjädrar samt 1.1mm svarvade kolvtak för att kompensera för att 9-5ans stålpackning inte är lika tjock som 900ans.

Styrsystemet är även det original men mappat av Nordic Uhr.

Nu i sommar blir det värre soppasystem och portad topp med Trollspeed ventilfjädrar. Hoppas på att bromsa lite över 500.

http://www.garaget.org/?car=108255

Mvh Eric.

THE_SAAB_DUDE
20 april 2010 · 162 Inlägg

AndreasPlars skrev:

THE_SAAB_DUDE skrev:
Jag kommer köra med T5 orginal kolvar å stakar i sommar, Med en GT35R å ca 600hk,  upp till bevis ^^

Finns flera som har kört med 600hk och visst håller det ett par år men med tiden kommer det visa sig att delarna är byggda för lägre effekt. Bla ringlandet på kolvarna har jag för mig ger sig och man tappar kompression, säkert har en å annan kolv också spruckit pga belastningen.
Ska man bara köra strippen fungerar det ju men knappast för vardagsgasa året runt.

M.V.H.

hehe det e precis som du säger, detta är ingen lösning i längden, utan ett fungerande sätt att få klippa en fin mitten 11,a på strippen i sommar.
Sen om den rasar i höst spelar ingen roll, för det ska i smidda kolvar å stakar å borras upp till 2011, Men T5 är en underbar motor som klarar mycket power smile

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
tomtemat
20 april 2010 · 218 Inlägg

THE_SAAB_DUDE skrev:

AndreasPlars skrev:

THE_SAAB_DUDE skrev:
Jag kommer köra med T5 orginal kolvar å stakar i sommar, Med en GT35R å ca 600hk,  upp till bevis ^^

Finns flera som har kört med 600hk och visst håller det ett par år men med tiden kommer det visa sig att delarna är byggda för lägre effekt. Bla ringlandet på kolvarna har jag för mig ger sig och man tappar kompression, säkert har en å annan kolv också spruckit pga belastningen.
Ska man bara köra strippen fungerar det ju men knappast för vardagsgasa året runt.

M.V.H.

hehe det e precis som du säger, detta är ingen lösning i längden, utan ett fungerande sätt att få klippa en fin mitten 11,a på strippen i sommar.
Sen om den rasar i höst spelar ingen roll, för det ska i smidda kolvar å stakar å borras upp till 2011, Men T5 är en underbar motor som klarar mycket power smile

undra hur många vändor på strippen du hinner innan de rasar wink

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
maco
20 april 2010 · 1 207 Inlägg

Aquilla skrev:
hehe roligt. jo bmws bottendelar (även m20 och m30) håller bra o länge för 500-600 hk... det finns ett antal bilar med runt 600 hk som kör original kolvar o lager, okej vissa har dieselvev på m20 som ger 2.7 liter och m50 kolvar eller stakar. men det spelar ingen roll i detta fall och oljekylning för kolvarna är ju ett bra sätt att få det att hålla. allt är bmw grejor!

men självklart kan man köra smidda grejor för driftsäkerheten,. men det går utan!  tack vare en hög grundeffekt utan turbo som bmw har!

jag behöver väl knappast rada upp massa rena m50 (24 ventils) motorer som har 500-600 hk.


några bra exempel på m20:

http://www.garaget.org/?car=37671 (m50 stakar)

http://www.garaget.org/?car=139063 (endast renoverad o balanserad)

http://www.garaget.org/?car=174309

http://www.garaget.org/?car=34055 (har jag kört själv då jag va på gång att byta till mig den!) endast dieselvev i blocket kört strippen på 11,04 på 402m.. motsvarar lätt 600 hk!

http://www.garaget.org/?car=86213 (m50 kolvar o stakar)

http://www.garaget.org/?car=101094 (dieselvev)


spricker inte originalkolvarna lätt på saab otrimmat???

notera nu att detta är motordelar konstruerade under 80 talet av bmw!!!

Vi bryr oss inte om bmw klarar köra till månen om det skulle vara så.
Starta en egen tråd om bmw's underverk om du känner för det.


Troll

Aquilla
20 april 2010 · 299 Inlägg

Vilka original BMW stakar och original kolvar pallar med 600hk? Eller ens 450hk i längden?
Visst, om vi pratar M5/M3 motorer så förstår jag men knappas de veka delarna som sitter i "vanliga" motorer som M20/M50/M52 mfl. Rena moped-delarna jämfört med de grova smidda stakar och kraftiga kolvar som sitter i alla Saab fyror.
Många har kört hårt och i många år med 500hk utan minsta problem.

hehe roligt du är du! kalla bmws motordelar för mopeddelar och jämför det med saab?

jo bmws bottendelar (även m20 och m30) håller bra o länge för 500-600 hk... det finns ett antal bilar med runt 600 hk som kör original kolvar o lager, okej vissa har dieselvev på m20 som ger 2.7 liter och m50 kolvar eller stakar. men det spelar ingen roll i detta fall och oljekylning för kolvarna är ju ett bra sätt att få det att hålla. allt är bmw grejor!

men självklart kan man köra smidda grejor för riktigt lång driftsäkerhet,. men det går utan!  tack vare en hög grundeffekt utan turbo som bmw har!

jag behöver väl knappast rada upp massa rena m50 (24 ventils) motorer som har 500-600 hk.


några bra exempel på m20:

http://www.garaget.org/?car=37671 (m50 stakar)

http://www.garaget.org/?car=139063 (endast renoverad o balanserad)

http://www.garaget.org/?car=174309

http://www.garaget.org/?car=34055 (har jag kört själv då jag va på gång att byta till mig den!) endast dieselvev i blocket kört strippen på 11,04 på 402m.. motsvarar lätt 600 hk!

http://www.garaget.org/?car=86213 (m50 kolvar o stakar)

http://www.garaget.org/?car=101094 (dieselvev)


spricker inte originalkolvarna lätt på saab otrimmat??? hört mycket om kolvar som spricker på saab...

notera nu att detta är motordelar konstruerade under 80 talet av bmw!!!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Panzar_Audi
20 april 2010 · 820 Inlägg

Eller så köper man en MB 300D(OM606), skickar iväg pumpen till mynä, införskaffar en turbo modell lastbilsaggregat, IC sätter ihop allt och vips så har man 400-500hk diesel. Men detta är totalt ointressant för tråden så jag ber om ursäkt för offtopic.

Till topic, man får ju jämt höra att SAABs lådor inte håller osv blablabla, men hur mycket av det är sant egentligen?

Om man säger
Lozinmust "Unloaded"
20 april 2010 · 1 557 Inlägg

Fantastiskt störigt att BMW, eller något annat märke för den delen, ens kom in i denna tråd, jösses? Skäms lite som BMW-ägare och ber er att ej se alla märkes(i detta fall BMW)fanatiker genom samma lupp..

On topic; Saabs lådor i förhållande till hur enkla de är att massera upp i effekt; är underdimensionerade(kan väl tvistas om detta å, finns ju bättre original-lådor i Saabs sortiment, men de är få) men sett till original effekt så har jag inte hört om fler ras än något annat märke skulle ha i en originalbil.

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 318is "Class II" (1994)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
20 april 2010 · 3 404 Inlägg

Mechanimal skrev:
Fantastiskt störigt att BMW, eller något annat märke för den delen, ens kom in i denna tråd, jösses? Skäms lite som BMW-ägare och ber er att ej se alla märkes(i detta fall BMW)fanatiker genom samma lupp..

On topic; Saabs lådor i förhållande till hur enkla de är att massera upp i effekt; är underdimensionerade(kan väl tvistas om detta å, finns ju bättre original-lådor i Saabs sortiment, men de är få) men sett till original effekt så har jag inte hört om fler ras än något annat märke skulle ha i en originalbil.

Lådorna är en svag punkt ja, men är man medveten om det så är det inga problem. Mig veterligen brukar lådorna sticka när ena hjulet börjar sprätta och då säger diffen upp sig. Sätter man i t.ex. en quife så kringgår man detta problem och kan vara ganska lugn en bra bit upp. Nu är inte jag så insatt då jag aldrig varit med om att en Saablåda rasat wink

Men det är klart, tycker man att det är häftigt att bränna däck så kanske man borde köpa sig en annan bil av förslagsvis amerikansk härkomst wink

Senast redigerat av TenZer (20 april 2010)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
20 april 2010 · 3 404 Inlägg

Aquilla skrev:

Vilka original BMW stakar och original kolvar pallar med 600hk? Eller ens 450hk i längden?
Visst, om vi pratar M5/M3 motorer så förstår jag men knappas de veka delarna som sitter i "vanliga" motorer som M20/M50/M52 mfl. Rena moped-delarna jämfört med de grova smidda stakar och kraftiga kolvar som sitter i alla Saab fyror.
Många har kört hårt och i många år med 500hk utan minsta problem.

hehe roligt du är du! kalla bmws motordelar för mopeddelar och jämför det med saab?

jo bmws bottendelar (även m20 och m30) håller bra o länge för 500-600 hk... det finns ett antal bilar med runt 600 hk som kör original kolvar o lager, okej vissa har dieselvev på m20 som ger 2.7 liter och m50 kolvar eller stakar. men det spelar ingen roll i detta fall och oljekylning för kolvarna är ju ett bra sätt att få det att hålla. allt är bmw grejor!

men självklart kan man köra smidda grejor för riktigt lång driftsäkerhet,. men det går utan!  tack vare en hög grundeffekt utan turbo som bmw har!

jag behöver väl knappast rada upp massa rena m50 (24 ventils) motorer som har 500-600 hk.


några bra exempel på m20:

http://www.garaget.org/?car=37671 (m50 stakar)

http://www.garaget.org/?car=139063 (endast renoverad o balanserad)

http://www.garaget.org/?car=174309

http://www.garaget.org/?car=34055 (har jag kört själv då jag va på gång att byta till mig den!) endast dieselvev i blocket kört strippen på 11,04 på 402m.. motsvarar lätt 600 hk!

http://www.garaget.org/?car=86213 (m50 kolvar o stakar)

http://www.garaget.org/?car=101094 (dieselvev)


spricker inte originalkolvarna lätt på saab otrimmat??? hört mycket om kolvar som spricker på saab...

notera nu att detta är motordelar konstruerade under 80 talet av bmw!!!

Ja bmw är världens bästa bil och jag förstår inte varför man inte använder dom som stridsvagnar inom amren istället för den dyngan dom kör runt med nu.

Jag känner en hel del Saabägare och dt är faktiskt inte mycket som gått sönder mer än självförvållade saker. Däremot som jag skrev tidigare så har dom jag känner som åker BMW fått erfara ständiga ras, du kan ju gärna förklara det eftersom det tydligen är ett under att Saabarna ens tog sig från bilhallen för egen maskin

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
THE_SAAB_DUDE
20 april 2010 · 162 Inlägg

tomtemat skrev:

THE_SAAB_DUDE skrev:

AndreasPlars skrev:

Finns flera som har kört med 600hk och visst håller det ett par år men med tiden kommer det visa sig att delarna är byggda för lägre effekt. Bla ringlandet på kolvarna har jag för mig ger sig och man tappar kompression, säkert har en å annan kolv också spruckit pga belastningen.
Ska man bara köra strippen fungerar det ju men knappast för vardagsgasa året runt.

M.V.H.

hehe det e precis som du säger, detta är ingen lösning i längden, utan ett fungerande sätt att få klippa en fin mitten 11,a på strippen i sommar.
Sen om den rasar i höst spelar ingen roll, för det ska i smidda kolvar å stakar å borras upp till 2011, Men T5 är en underbar motor som klarar mycket power smile

undra hur många vändor på strippen du hinner innan de rasar wink

haha jag hoppas på hela sommaren smile, med flera strippen körningar runt om i sverige
Men sen så ställer jag ner han på lugna 500hk när jag leker på vägarna så jag inte sliter på kolvarna wink

Sen fattar jag inte vart bmw kom in i bilden?
Men det dära med att kolvar spricker har jag aldrig hört talas om faktiskt? Dock så är og900,ans växellåda inte allt för stark, den går titt som tätt sönder på orginal og900 Turbo (gammla modellen)
det e den lådan som orsakat hela ryktet om att Saab har pissiga lådor tyvär sad

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
snygg_mange
20 april 2010 · 695 Inlägg

Aquilla skrev:

Vilka original BMW stakar och original kolvar pallar med 600hk? Eller ens 450hk i längden?
Visst, om vi pratar M5/M3 motorer så förstår jag men knappas de veka delarna som sitter i "vanliga" motorer som M20/M50/M52 mfl. Rena moped-delarna jämfört med de grova smidda stakar och kraftiga kolvar som sitter i alla Saab fyror.
Många har kört hårt och i många år med 500hk utan minsta problem.

hehe roligt du är du! kalla bmws motordelar för mopeddelar och jämför det med saab?

jo bmws bottendelar (även m20 och m30) håller bra o länge för 500-600 hk... det finns ett antal bilar med runt 600 hk som kör original kolvar o lager, okej vissa har dieselvev på m20 som ger 2.7 liter och m50 kolvar eller stakar. men det spelar ingen roll i detta fall och oljekylning för kolvarna är ju ett bra sätt att få det att hålla. allt är bmw grejor!

men självklart kan man köra smidda grejor för riktigt lång driftsäkerhet,. men det går utan!  tack vare en hög grundeffekt utan turbo som bmw har!

jag behöver väl knappast rada upp massa rena m50 (24 ventils) motorer som har 500-600 hk.


några bra exempel på m20:

http://www.garaget.org/?car=37671 (m50 stakar)

http://www.garaget.org/?car=139063 (endast renoverad o balanserad)

http://www.garaget.org/?car=174309

http://www.garaget.org/?car=34055 (har jag kört själv då jag va på gång att byta till mig den!) endast dieselvev i blocket kört strippen på 11,04 på 402m.. motsvarar lätt 600 hk!

http://www.garaget.org/?car=86213 (m50 kolvar o stakar)

http://www.garaget.org/?car=101094 (dieselvev)


spricker inte originalkolvarna lätt på saab otrimmat??? hört mycket om kolvar som spricker på saab...

notera nu att detta är motordelar konstruerade under 80 talet av bmw!!!

off topic men med den överkroppen hade jag tagit på mig en tröjja:)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Kwek
20 april 2010 · 157 Inlägg

snygg_mange skrev:

Aquilla skrev:

Vilka original BMW stakar och original kolvar pallar med 600hk? Eller ens 450hk i längden?
Visst, om vi pratar M5/M3 motorer så förstår jag men knappas de veka delarna som sitter i "vanliga" motorer som M20/M50/M52 mfl. Rena moped-delarna jämfört med de grova smidda stakar och kraftiga kolvar som sitter i alla Saab fyror.
Många har kört hårt och i många år med 500hk utan minsta problem.

hehe roligt du är du! kalla bmws motordelar för mopeddelar och jämför det med saab?

jo bmws bottendelar (även m20 och m30) håller bra o länge för 500-600 hk... det finns ett antal bilar med runt 600 hk som kör original kolvar o lager, okej vissa har dieselvev på m20 som ger 2.7 liter och m50 kolvar eller stakar. men det spelar ingen roll i detta fall och oljekylning för kolvarna är ju ett bra sätt att få det att hålla. allt är bmw grejor!

men självklart kan man köra smidda grejor för riktigt lång driftsäkerhet,. men det går utan!  tack vare en hög grundeffekt utan turbo som bmw har!

jag behöver väl knappast rada upp massa rena m50 (24 ventils) motorer som har 500-600 hk.


några bra exempel på m20:

http://www.garaget.org/?car=37671 (m50 stakar)

http://www.garaget.org/?car=139063 (endast renoverad o balanserad)

http://www.garaget.org/?car=174309

http://www.garaget.org/?car=34055 (har jag kört själv då jag va på gång att byta till mig den!) endast dieselvev i blocket kört strippen på 11,04 på 402m.. motsvarar lätt 600 hk!

http://www.garaget.org/?car=86213 (m50 kolvar o stakar)

http://www.garaget.org/?car=101094 (dieselvev)


spricker inte originalkolvarna lätt på saab otrimmat??? hört mycket om kolvar som spricker på saab...

notera nu att detta är motordelar konstruerade under 80 talet av bmw!!!

off topic men med den överkroppen hade jag tagit på mig en tröjja:)

+1

Aquilla
20 april 2010 · 299 Inlägg

hehe, sommarn är snart här igen!

näee, jag tänkte faktiskt inte svara mer i tråden med saabfantaster! men sen när ja ramla in igen och såg så många svarat på mitt inlägg o påstod att jag snackade skit var jag tvungen att komma med några exempel. man måste ju få försvara sig!

Senast redigerat av Aquilla (20 april 2010)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
tomtemat
20 april 2010 · 218 Inlägg

Aquilla skrev:
hehe, sommarn är snart här igen!

näee, jag tänkte faktiskt inte svara mer i tråden med saabfantaster! men sen när ja ramla in igen och såg så många svarat på mitt inlägg o påstod att jag snackade skit var jag tvungen att komma med några exempel. man måste ju få försvara sig!

Skapa en egen tråd där ni som har "en riktig bil me bra bottendelar" kan snacka skit om saabs pisslådor o verkligen hur bra bmw är roll .

PS. Det finns ganska snygga (och billiga) t-shirtar på H&M om du tog dig illa vid wink

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
HenkeTIC
20 april 2010 · 888 Inlägg

Aquilla skrev:
hehe, sommarn är snart här igen!

näee, jag tänkte faktiskt inte svara mer i tråden med saabfantaster! men sen när ja ramla in igen och såg så många svarat på mitt inlägg o påstod att jag snackade skit var jag tvungen att komma med några exempel. man måste ju få försvara sig!

Ingen av bilarna du radade upp var ju original i motorn!!! oringat, portat andra stakar och kolvar va några saker.

På T5 behöver man inte byta dessa prylar utan det som sitter i original håller för mer effekt än någon av dom motorerna du nämnt.

snygg_mange
20 april 2010 · 695 Inlägg

tomtemat skrev:

Aquilla skrev:
hehe, sommarn är snart här igen!

näee, jag tänkte faktiskt inte svara mer i tråden med saabfantaster! men sen när ja ramla in igen och såg så många svarat på mitt inlägg o påstod att jag snackade skit var jag tvungen att komma med några exempel. man måste ju få försvara sig!

Skapa en egen tråd där ni som har "en riktig bil me bra bottendelar" kan snacka skit om saabs pisslådor o verkligen hur bra bmw är roll .

PS. Det finns ganska snygga (och billiga) t-shirtar på H&M om du tog dig illa vid wink

smile +1

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang