2180
Sök

Någon som "åkt" för toning med 50% VLT?

1337
1 343 Inlägg
26 april 2010
robstar skrev:
94% filmen funkar. Mätt och den klarar gränsen.

Sluta gissa och grina ttompa.

tack..

I'm not a fighter, I'm a lover!

27 Inlägg
26 april 2010
Jag skratta rätt gott när en polisaspirant stoppade mig för några år sen,
jag hade kvällen innan monterat en rimpa solfilm längst upp på sidorutorna, kanske 7-8cm kolsvart.
Skönt mot solen va de tänkt.
Hur som hellst så stoppa hon mig, och jag fick blåsa, sen går hon iväg en sväng och frågar en gammal polissnubbe som låg och sola i bilen om man fick ha solfilm på framrutor.
Så han älgade fram till min bil och fråga om jag satt dit de själv, sen stoppa in huvet i bilen och tittade på alla rutor. framrutan hade en solfilm upptill som va säkerligen 10cm för långt ner på rutan än man får ha,
samt att de satt en radarvarnare på backspegeln.
Han bad mig iallafall rycka solfilmen på sidorutorna innan jag åkte.
Och under tiden jag står och gör det så säger polisaspiranten.
"ja de är nog bäst att du dra bort det där så du inte blir stoppad av polisen och får böter"
Jag tänkte för mig själv, va faan är det inte du som är polisen eller??? Vad är det här för avdankat gäng igentligen?????
Men de är klart, en liten håla som Timrå tongue vad kan man mer begära tongue
Senast redigerat av XGranis (26 april 2010)

456 Inlägg
30 april 2010
Xtravagant skrev:
ttompa skrev:
Oves_Bror skrev:
Satt och läste igenom tråden och känner att jag måste blanda mig i lite grann wink

Har provat och mätt lite rutor med en sån apparat som bilprovningen använder, vad det nu heter?
Och vi provade på lite random bilar som fanns bland arbetskamrater.
Och främre sidorutorna på dom allra flesta bilar har nån typ av toning i glaset från fabrik, och lägger vi därtill lite normalt slitage på en bil som är typ 10 år(microrevor från isskrapor och dyl) så är dom allra flesta och balanserar på gränsen till vad som är godkänt.
Det va tillochmed några vi kollade som låg på 65-68 % alltså helt original rutor.

Så att tro att man kan montera nån film överhuvudtaget och klara 70% tvivlar jag starkt på!
Sen om man kollar "nyare" bilar så ligger ju många tillverkare precis på gränsen till vad som är lagligt redan när bilarna är nya.

Men nu mäter inte bilprovningen rutor längre utan kan det konstateras att främre sidorutorna är försedda med nån typ av film, transparent eller tonad så är det underkänt.
Bara att knalla in på närmaste station och dubbelkolla om nån tvivlar, sen att många slinker igenom ändå med tonade rutor det är ju en annan sak....

Tack, Precis vad jag vill ha sagt du kan inte tona en framruta utan att få för lite ljusgenomsläpp...

haha.
Du menar att landets alla polisbilar är olagliga? Det är det du säger med ditt uttalande.
Sen så har jag extremt svårt att se att smårepor skulle påverka ljusgenomsläppet.

Jag uttalar mig inte om alla landets polisbilar, men dom jag suttit i har inte haft toning på framrutorna.
Men nu va det ju inte polisbilar det handlade om utan ljusgenomsläpp. Och jo smårevor och allmänt slitage påverkar ljusgenomsläppet på en ruta markant, Blir Vindrutan för sliten så blir ju även den utdömd på besiktningen för att den försämrar sikten.
Sen är det ett faktum att bilprovningen har nolltolerans på film på sidorutor fram, spelar ingen roll om det är solfilm eller bara transparent film.

Sen det robstar skrev tvivlar jag lite på, vilken typ av mätuttrustning användes och var den kalibrerad med rätt intervaller?
Den vi provmätte med va bilprovningens egna, och enligt den skulle det vara omöjligt.

growing old is mandatory growing up is optional

78 Inlägg
1 maj 2010
Oves_Bror skrev:
Xtravagant skrev:
ttompa skrev:

Tack, Precis vad jag vill ha sagt du kan inte tona en framruta utan att få för lite ljusgenomsläpp...

haha.
Du menar att landets alla polisbilar är olagliga? Det är det du säger med ditt uttalande.
Sen så har jag extremt svårt att se att smårepor skulle påverka ljusgenomsläppet.

Jag uttalar mig inte om alla landets polisbilar, men dom jag suttit i har inte haft toning på framrutorna.
Men nu va det ju inte polisbilar det handlade om utan ljusgenomsläpp. Och jo smårevor och allmänt slitage påverkar ljusgenomsläppet på en ruta markant, Blir Vindrutan för sliten så blir ju även den utdömd på besiktningen för att den försämrar sikten.
Sen är det ett faktum att bilprovningen har nolltolerans på film på sidorutor fram, spelar ingen roll om det är solfilm eller bara transparent film.

Sen det robstar skrev tvivlar jag lite på, vilken typ av mätuttrustning användes och var den kalibrerad med rätt intervaller?
Den vi provmätte med va bilprovningens egna, och enligt den skulle det vara omöjligt.

De vet väl alla som har lite att tänka med att de inte går att tona framrutor hoppas jag... annars är man ju lurad smile Alla utom grabbarna grus som har en toningsfilm som är laglig då =P
Länk till den toningsfilmen tack?

308 Inlägg
1 maj 2010
Sen om det nu finns film med 94 % genomsläpp betyder ju inte att rutan kommer ha samma genomsläpp det...som påpekat många gånger innan har rutan en viss toning oxå...

Och nån frågade varför det inte är lagligt beror såklart på att medtrafikanterna ska kunna se den som kör.
Jag vet inte med alla andra i trafiken men om jag kommer till en korsning där det står en bil och föraren i den bilen tittar nån annanstans så saktar jag ner!
Vissa tror ju att deras bil går 0-90 km/h på 3 meter...

Mr Solfilm
29 Inlägg
8 maj 2010
Xtravagant skrev:
ttompa skrev:
tycker xtravangant är rätt rolig i sina uttalanden ändå när man läser igenom hela tråden... han ger sig inte även fast han har fel och motbevisar sig själv.. smile det här är inte enda tråden han försöker övertala folk att de är lagligt... hoppas bara inte folk tror på hans påståenden =S
Vissa klarar sig och vissa klarar sig inte med tonade framrutor, och olagligt är de...

Finns det ingen som är läskunnig här?
75% ljusgenomsläpp gäller.
Ligger man över är det lagligt. Det är vad lagen säger.
Då utgår jag från samma källa som ni andre.

Jag har en film som klarar det gränsen.

NiKeMaN skrev:
Men sluta gnäll om polisen har skyddsfilm eller inte.

Man får INTE montera solfilm på sidoframrutorna eller på framrutan på sin bil.
Sluta komma med vilseledande information "Xtravagant".

Fattar inte var ni får ert totala förbud ifrån. Det är fortfarande 75% som gäller.
Sen kan ni ju hänga upp er på ordet solfilm om ni vill.
Vad är definitionen på en solfilm? det står inte.

Är det inte bättre att ni lämnar över detta till folk med erfarenhet och kunskap?
Känns som det finns för mycket "förståsigpåare" inom solfilm.
Jag skulle aldrig drömma om att ifrågasätta en annan persons jobb som har mycket kunskap.

Istället för att sitta och skriva till mig som småbarn kan ni ju ringa runt till säkra källor och fråga.
Snabbast svar är att fråga tex: Är det lagligt om jag sätter på en solfilm som klarar gränsen på 75%?..
Då får ni rätt information och slipper göra bort er mer i denna tråden..

I början trodde jag ni skoja när ni skrev att all film var olagligt, nu förstår jag att så inte är fallet.
Men så är det alltid på forum, folk som tror sig veta och sprider det vidare..

Så sluta upp med dem dumheterna och ta reda på riktig fakta.

Ringa en solfilmsfirma eller en lokalpolis och fråga: Får man ha solfilm på framrutorna?
Klart dom säger nej, vem orkar diskutera om 75% och si och så.
Nej vad ni ska fråga är: Är det lagligt om jag sätter på en solfilm som klarar gränsen på 75%?
då kommer ni få helt andra svar.

Kan inte annat än att vara lite på Xtravagant's sida. smile
Men...
Även om solfilmen som ger 16% värmeavvisning är knappt märkbar värmeavvisning.
Ger väl ändå ett visst säkerhetsskydd och är väl det som den filmen används till i första hand?
Sedan undrar jag vilken solfilm/säkerhets som kan ge 94% ljusgenomsläpp? Länka gärna till produkten och tekniska data.

Blytung högerfot & Gasen i botten!
Motto: Kvalitet och prestanda är nr:1
Tycker att Greenlight Magazine är en ball nättidning!

Mr Solfilm
29 Inlägg
8 maj 2010
YipYip skrev:
Sen om det nu finns film med 94 % genomsläpp betyder ju inte att rutan kommer ha samma genomsläpp det...som påpekat många gånger innan har rutan en viss toning oxå...

Och nån frågade varför det inte är lagligt beror såklart på att medtrafikanterna ska kunna se den som kör.
Jag vet inte med alla andra i trafiken men om jag kommer till en korsning där det står en bil och föraren i den bilen tittar nån annanstans så saktar jag ner!
Vissa tror ju att deras bil går 0-90 km/h på 3 meter...

För att räkna ut ljusgenomsläppet om man inte har en apparat som mäter ljusgenomsläpp så gör man så här:
En solfilm har t.ex. 94% ljusgenomsläpp.
Man tar reda på tillverkaren vad ljusgenomsläppet är på en glasruta.
Säg att glaset har ett ljusgenomsläpp på 95%.
Ta 0,94*0,95=0,893.
Vilket betyder att det i detta fallet skulle bli 89,3% ljusgenomsläpp och skulle vara godkännt vid besiktning.

Tilläggas kan att de flesta bilrutor har mindre än 95% ljusgenomsläpp.
Har man dubbla rutor på framdörrarna ger det ännu mindre ljusgenomsläpp.

5 111 Inlägg
8 maj 2010
Xtravagant skrev:
robstar skrev:
94% filmen funkar. Mätt och den klarar gränsen.

Sluta gissa och grina ttompa.

tack..

Sen är det ju så att alla hänvisar till originaltonade rutor. Och visst, finns väl knappt en bil som inte haft det de senaste 20 åren...

Men alla bilar är ju inte sådana... 100% ljusgenomsläpp i sig kanske är en utopi - men har någon mätt en ruta på t.ex. en gammal Amazon som ju har helt klara rutor? Många säger ju att man inte ens klarar sig med en transparent film, men av någon anledning så har jag svårt att tro att Amazonen i mitt exempel, eller någon annan äldre bil från den tiden då fabrikstonade rutor var LYX, och en klar film på det, skulle falla på ljusgenomsläppet?

Men fel har jag haft förr...

Mr Solfilm
29 Inlägg
8 maj 2010
Får väl ta och ragga tag på en Amazon och mäta lite..
Nere vid någon korvkiosk finns nog en del sådana bilar att tillgå wink

Mr Solfilm
29 Inlägg
8 maj 2010
Men någon 100% ljusgenomsläpp blir det säkerligen inte med någon bilruta eller fastighetsruta.
Kanske om du mäter på en glasskiva som är 0,1 mm får du ljusgenomsläpp på 99.8%.

5 111 Inlägg
8 maj 2010
Just därför jag är nyfiken på vad "klara" bilrutor har...

1337
1 343 Inlägg
9 maj 2010
Om vi ska ta ett exempel eftersom många är intresserade.
För att jag ska kunna visa detta med en källa så har ni den här:
http://www.llumar.com/pdf/en/LLumarAutoSpecsGlobal.pdf
Förtsa bästa i högen.

Om vi nu tittar på en film som heter SCLSRPS4
så ser vi att den har ett ljusgenomsläpp på 89%.
Nu är detta mätt när filmen är monterad på ett singelglas.
Och ett vanligt singelglas har ca 95% ljusgenomsläpp så 89% är lite lågt för bara filmen i sig.
Men om vi struntar i det och räknar på de siffror vi har här.

Vi säger att en bilruta har 80% ljusgenomsläpp. Det känns ganska så rimligt.
Vissa har kanske mörkare och vissa ljusare.

om vi då tar bort 100%-89%=11%

80%-11%= 71,2%

I detta exempel skulle det vara fullt lagligt att montera denna film på en ruta som släpper genom 80% från början.

Någon som tycker min uträkning är felaktig?

Mr Solfilm
29 Inlägg
10 maj 2010
Xtravagant skrev:
Förtsa bästa i högen.

Och ett vanligt singelglas har ca 95% ljusgenomsläpp så 89% är lite lågt för bara filmen i sig.

80%-11%= 71,2%

I detta exempel skulle det vara fullt lagligt att montera denna film på en ruta som släpper genom 80% från början.

80 minus 11 kan väl inte bli 71,2?
Jag skulle fortfarande inte kalla en transparant säkerhetsfilm för en solfilm alltså en solfilm i syfte att ge toning eller bromsa värme.
Om en transparant säkerhetsfilm har 15% värmeavvisning så ger den knappast någon kännbar värmeskillnad eftersom den även absorberar värme vilket skulle gå på ett ut. I länken du hänvisade till så anger de inte någon data för värmeabsorbtion dessvärre och det är en siffra många tillverkare inte vill gå ut med i första hand men ack så viktig i många sammanhang.....

1 534 Inlägg
10 maj 2010
"Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån."

Jag fattar det fortfarande som att det är lagligt och ha toning bara man håller sej inom ramarna

Mr Solfilm
29 Inlägg
10 maj 2010
En liten lagsamling borde finnas, för liknande frågor, här på garaget.
Lagligt=JA.
Om du håller dig inom ramarna, som sagt.

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
10 maj 2010
Enligt en besiktningsman jag pratat med är ingen som helst eftermonterad film på fram- och vindrutor godkända, endast originaltoning från fabrik är godkänt. Spelar ingen roll hur mycket eller lite ljusinsläpp filmen genererar. Jag kan inte svära på att detta är sanning, men det låter högst trovärdigt. Riktvärderna som finns gäller bara originaltoning från fabrik.

Dessutom: Har nån nånsin sett/hört talas om ett instrument som SBP har som mäter ljusgenomsläpp på en solfilm? Jag har inte gjort det iaf, men är beredd att böja mig för den som har sett/hört talas om detta. smile

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

1337
1 343 Inlägg
10 maj 2010
SolfilmochSakerhet skrev:
Xtravagant skrev:
Förtsa bästa i högen.

80%-11%= 71,2%

Jag skulle fortfarande inte kalla en transparant säkerhetsfilm för en solfilm alltså en solfilm i syfte att ge toning eller bromsa värme.
Om en transparant säkerhetsfilm har 15% värmeavvisning så ger den knappast någon kännbar värmeskillnad eftersom den även absorberar värme vilket skulle gå på ett ut. I länken du hänvisade till så anger de inte någon data för värmeabsorbtion dessvärre och det är en siffra många tillverkare inte vill gå ut med i första hand men ack så viktig i många sammanhang.....

Jag ber om ursäkt.
Jag läste bara matte E i skolan så jag är inte så hemma när det gäller procent.
plus och minus funkar för mig.
Skulle du vilja berätta för mig vad det blir om man tar bort 11% från 80%...
För det ser ut som om jag kommer fram till 71,2 varje gång jag räknar.

Sen kunde jag inte bry mig mindre på värmeavvisning.
Glaset är mer eller mindre omöjligt att krypa in genom.. Det räcker för mig.

Mr Solfilm
29 Inlägg
11 maj 2010
Xtravagant skrev:
Xtravagant skrev:
Förtsa bästa i högen.

80%-11%= 71,2%

Jag ber om ursäkt.

Jag är ingen expert på matte.
Men jag tyckte dina räkne-exempel
"100%-89%=11% 80%-11%= 71,2%"
inte följer samma logik.
Det är sant , väljer man en säkerhetsfilm så är ju problemet inte värmen.
Men då borde en säkerhetsfilm inte kallas en solfilm? Eftersom den inte innehåller värmeavvisande beläggning.
Att inte alls bry sig om värmeavvisning när man håller på med solfilm i arbetet skulle vara som att inte bry sig ifall man tankar diesel elelr bensin.  roll

1337
1 343 Inlägg
12 maj 2010
Xtravagant skrev:

Jag ber om ursäkt.

Jag är ingen expert på matte.
Men jag tyckte dina räkne-exempel
"100%-89%=11% 80%-11%= 71,2%"
inte följer samma logik.
Det är sant , väljer man en säkerhetsfilm så är ju problemet inte värmen.
Men då borde en säkerhetsfilm inte kallas en solfilm? Eftersom den inte innehåller värmeavvisande beläggning.
Att inte alls bry sig om värmeavvisning när man håller på med solfilm i arbetet skulle vara som att inte bry sig ifall man tankar diesel elelr bensin.  roll

Vad är definitionen på solfilm då?
Varför är du så insnöad på värmereflektion?
Det känns precis som om du gått en kurs i solfilm och lärt dig att värmen som försvinner kallas reflektion.

Det finns mycket mycket mer som spelar roll.
När du pratar reflektion så pratar du bara ljus.
du har hela UV biten som du tycks glömma bort.
Blendskydd bakom filmen?

Ska jag vara ärlig vet jag inte hur du tänker alls.

Mn nu är vi inne på nåt helt annat så jag släpper det.

Mr Solfilm
29 Inlägg
17 maj 2010
Det verkar väl vara lite olika hur man definierar saken ifall det skall kallas solfilm eller inte.

Men de flesta tillverkare benämner ju en film som är transparant, och som skall skydda person och egendom, som säkerhetsfilm och inte solfilm.
De delarna av UV-strålningen som filmerna filtrerar är viktig och minimerar blekning av själva solfilmen och det som finns bakom solfilmen mm.
UV är en viktig del, ja, och är inte bortglömd.

Jag tycker att värmereflektionen är en av flera faktorer i vad man borde tänka på i val av film speciellt där man vill dämpa värmen såklart.
"Det finns mycket mycket mer som spelar roll." , vad värdesätter du för egenskaper i en film? Skulle vilja veta?

Sök