4778
Sök

M46 till m90 + m90 till m46 LÅDSKIFTE !!!!!!!!!!!!!!

17 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Hej jag har 1st 940 Ft-turbo med m46, och så har jag en 940 Ltt med m90 och jag ska då skifta lådorna mellan bilarna.

Båda bilarna och lådorna fungerar.

Vad exakt behöver jag? Går det att bara flytta dem emellan? Overdriven är jag van att meka i så det blir inga problem att få ihop på Ltt:n.

Hur går jag tillväga? tänkte göra allt på torsdag så snabba svar önskas.

Vill inte ha några kommentarer där folk undrar varför eller folk som TROR att man behöver de ena å det andra.

Tack på förhand /yoshen

Kan tillägga att jag sökt om detta utan resultat då alla utgår ifrån att man har en tom låda men jag kommer att ha två bilar stående brevid varandra och undra då om koppling tryckplattor osv osv går att skifta rakt av
Senast redigerat av yoshen (26 april 2010)

-utan 940
1 728 Inlägg
27 april 2010
Det du kommer behöva skifta är svänghjulen med tryckplatta och lamell samt främre kardan men flytta hela kardanen eftersom de är balanserade tillsammans. Om jag inte minns fel är det olika bultar till svänghjulen men det ser du.
M90-spakstället är upphängt i karossen med en del som sitter skruvad i karossen med samma skruvar som håller fast damasken.

Urtrampningslager, växellådsbalkar och hydraulcylindrar är samma till båda lådorna, även bultarna som håller fast lådorna i motorn. Glöm inte de två centreringsbultarna.

-utan 940
1 728 Inlägg
27 april 2010
Just ja, en sak till: stödlagret i vevaxeln till m46-lådan.
I bilen med m90-låda sitter det bara en bussning där för att man ska kunna centrera lamellen, m90-lådans ingående axel är kortare än m46:ans och ska inte vara lagrad i vevaxeln.
Senast redigerat av Andreas 940 (27 april 2010)

17 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
tack så mycket för informationen, ja får hoppas att jag får ihop det.

10 287 Inlägg
27 april 2010
Montera nu svänghjulen rätt!
Det går att montera dom på åtta sätt - sju felaktiga och ett rätt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Med lem
1 127 Inlägg
27 april 2010
Om jag vore du skulle jag skaffa ett likadant svänghjul som du har på bilen med m46, och byter ut dubbelmasseskrotet.

Du kommer dock behöva en 228mm kopplingsats istället för 240mm som dubbelmasse är. 940 tdi med m90 låda har den kombinationen, passar rätt på. Och man får även fjädrar lamell. Men ska du köra annat än original ska du ha hårdare tryckplatta oavsett vad du väljer.

Sök